Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Interpelace / Ústní interpelace na ministra vnitra České republiky Mgr....

[01.01.1970]

Ústní interpelace na ministra vnitra České republiky Mgr. Stanislava Grosse ve věci zajištění bezpečnosti při jednání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky

MUDr. Mgr. Ivan Langer:

Vážený pane ministře,

jsem rád, že jste si ponechal střelný prach, abyste ho mohl využít při odpovědi na mou interpelaci. Současně chci poděkovat paní kolegyni Parkanové, protože část mé interpelace přednesla ona. Měl jsem v úmyslu tázat se na to samé.

Předmětem mé interpelace je zajištění bezpečnosti v průběhu jednání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky. Mé dvě otázky na pana ministra znějí: Jakým způsobem je zabezpečena koordinace jednotlivých státních institucí, které se mají podílet a podílejí se na organizaci zasedání? Byl jsem informován, že má vzniknout nějaká koordinační skupina. Zajímalo by mě, kdo v ní má být, jakým způsobem bude pracovat.

Druhá otázka zní: Předešlé demonstrace ukázaly, že protestující používají poměrně jednoduchou, ale účinnou taktiku: zablokování hotelů, křižovatek a dalších důležitých uzlů živými lidskými řetězy. Další taktikou je rozptýlení demonstrantů užívajících násilí mezi pokojné protestující poté, co uskuteční demolování a rabování aut, obchodů apod. Zajímalo by mě tedy, jak je zabezpečen nácvik určených policejních sil ke zvládnutí těchto situací. A doplňuji: Podle informací, které dala FBI české straně, je zjevné, že nejdůležitější při zásahu je plánování, nácvik a sběr zpravodajských informací. Chci se zeptat, zda orgány policie spolupracují v této věci také se zpravodajskými službami České republiky, případně se zpravodajskými službami jiných států.

Děkuji.

 

Mgr. Stanislav Gross:

Nejprve řeknu některé zevrubné informace a pak konkrétně k otázkám.

Co se týče vůbec přípravy zasedání, tak do 31. května byla dána lhůta všem oficiálním delegacím ze zahraničí, aby stanovily definitivní počty delegací, aby si vybraly z určité nabídky, kterou ubytovací kapacitu v Praze chtějí využít, aby daly případně své jiné požadavky třeba na některé konferenční místnosti nebo na věci, které budou předmětem určitých třeba bilaterálních jednání, která se tady budou také provádět.

Co se týče bezpečnostních opatření, resp. detailního rozplánování bezpečnostních opatření, tak samozřejmě budou muset navazovat na okamžik, kdy budeme znát definitivní počty, kdy budeme znát místa, kde budou lidé ubytováni, myslím tím členové delegací, kdy budeme znát případná konferenční místa mimo hlavní jednací areál, protože i některá jednání budou probíhat mimo tento areál - jednání bude poměrně hodně -, dokonce kdy budeme znát to, zda všichni z hostů budou ubytováni v Praze nebo budou ubytováni mimo Prahu. Tato varianta ještě není definitivně uzavřena a je logické, že dokud není odpověď na tuto prvotní otázku, a odpověď by měla být těsně po 31. květnu, tak nemohou být zpracovány detailní bezpečnostní plány. To je první věc, kterou je dobré, abych zde v této souvislosti sdělil.

Co se týče dopravy, tak ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy se připravují určitá dopravní opatření, která budou směřována jak k tomu, aby existoval - teď nemám tu troufalost říci plynulý - provoz v hlavním městě Praze, ale aby existoval alespoň nějaký běžný provoz v hlavním městě Praze a zároveň aby byly zajištěny trasy pro oficiální delegace, aby byly zajištěny odklony a aby byly zajištěny také náhradní trasy pro okamžiky, kdy z nejrůznějších důvodů budou hlavní trasy, které budou detailně naplánovány, resp. už dnes v hlavních směrech mezi Kongresovým centrem a mezi hotely, kde se předpokládá zcela jistě, že ubytováni budou, tak ty jsou naplánovány. Takže k zajištění náhradních tras - počítá se s tím, že náhradních tras mezi hlavními centry dění, tj. mezi Kongresovým centrem, hotely, letištěm, případně hlavním nádražím, tak těchto náhradních tras bude poměrně velké množství, tak abychom byli schopni situaci zvládat, i pokud se bude vyvíjet nějakým nepředvídatelným způsobem.

Co se týče policejních sil, předpokládáme, že na bezpečnostních opatřeních, která budou začínat již několik dní před samotným začátkem zasedání MMF, se budou podílet jak Hlavní správa hl.m. Prahy, tak i všechny krajské správy Policie České republiky s tím, že celkový počet policistů, který bude k dispozici v hlavním městě Praze pod jednotným velením, bude zhruba 11 000 a předpokládá se, že v bezprostřední blízkosti Prahy budou rychle mobilizovatelné zálohy policie ještě v počtu několika tisíc příslušníků Policie ČR.

Co se týče bezpečnostního zajištění teritoria, protože samozřejmě takováto velká koncentrace sil a prostředků bude znamenat, že ostatní části České republiky budou do určité míry z bezpečnostního hlediska odkryté, zvažujeme jednu alternativu, na které jsem se já s panem ministrem obrany shodl, ale bude muset být učiněno vše v souladu se zákonem, tzn. bude muset být vydáno nařízení vlády České republiky, které by v souladu se zákonem o Policii ČR vedlo k tomu, že příslušníci Armády ČR v činné službě budou povoláni k činnosti příslušníků pořádkových sil Policie České republiky. Aby bylo zcela zřejmé, nemělo by se jednat o opatření, které by vedlo k nasazení vojáků v hlavním městě Praze, to v žádném případě, a to z důvodů, které řeknu za krátkou chvíli, ale jedná se o to, aby byla vidět státní represivní moc v prostoru celé České republiky, aby prostě - když to řeknu trochu vulgárně - ta skupina obyvatel, která je zvyklá porušovat zákony a považuje to za jakousi svoji běžnou činnost, neměla pocit, že v okamžiku, kdy drtivá většina nebo velké množství policistů je v Praze, tak ve zbytku republiky mohou dělat, co chtějí. Příslušníci Armády České republiky budou vykonávat službu pořádkové policie a podle zákona budou mít příslušníci Armády ČR všechny pravomoci příslušníků Policie ČR. Tím by mělo dojít k zajištění toho, aby nedošlo ve zbytku republiky k nějakému výraznému nárůstu nápadu trestné činnosti.

Pokud jde o důvod, proč nechceme, aby v Praze zasahovali příslušníci Armády České republiky, to je důvod zcela zjevný: proto, že nejenže by to nepochybně nebylo dobré v souladu s posláním Armády ČR, ale je zde i druhý důvod. To je součást už do určité míry i otázky pana místopředsedy Langra, jak bude zajištěna profesionalita těch příslušníků policie, kteří se budou podílet na případných zásazích v hlavním městě Praze. Chci informovat sněmovnu, že se nebude v rámci těch 11 000 příslušníků policie jednat o jakýsi sběr pochůzkářů, když to řeknu takovýmto jemně vulgárním způsobem, ale bude se jednat o 11 000 příslušníků Policie České republiky dostatečně secvičených v rámci svých útvarů. Jsou to příslušníci policie, kteří jsou schopni zasahovat pod tzv. jednotným velením, to znamená, že zde bude taková koncentrace sil, ze které by za normálních okolností měl jít až trochu strach, pokud by takováto koncentrace nastala v jiné době než při tak výjimečné situaci, jako je okamžik zasedání MMF. To znamená, že jednotlivé jednotky jsou dostatečně dobře secvičeny, výcvik probíhá vcelku permanentně. Samozřejmě --a nemá smysl to tajit - případné předpokládané mimořádné události v hl. m. Praze v uplynulých měsících byly také jako sekundární efekt při přípravě bezpečnostních opatření, snažili jsme se seznámit příslušníky zásahových jednotek a pořádkových sil z jiných krajských správ s tím, jaká je situace v Praze, aby se seznámili s atmosférou, aby se seznámili s prostředím, aby měli určitou místní znalost. Především se to týká velících důstojníků, kteří samozřejmě budou muset mít schopnost rozhodovat v poměrně krátké době.

Co se týče taktiky, kterou policie připravuje, my máme stanoveny dva základní směry, které budeme chtít aplikovat. Předpokládá se, pokud se stále bavíme pouze o masovém narušení veřejného pořádku, že k němu může docházet takovým dvojím základním způsobem. Buď může dojít k masovému narušení veřejného pořádku v jednom místě, kde dojde k poměrně silné koncentraci lidí, kteří budou takto porušovat zákony, a síla a prostředky policie musejí být schopny se vypořádat s takovouto vysokou mírou koncentrace těchto lidí, anebo může dojít k lokálním konfliktům, k lokálnímu narušování veřejného pořádku na mnoha místech v Praze, případně v okolí, a síly a prostředky musejí být schopny zvládat i zásahy v několika místech najednou. K tomu je výcvik směřován. I ten zásah v několika místech najednou by měl mít charakter zásahu pod jednotným velením.

Co se týče konkrétních otázek, které zde zazněly, jak je zajištěna koordinace státních institucí, zde jsou dvě polohy. Vláda jmenovala vládního zmocněnce, který má ve své kompetenci zajišování koordinace všech státních institucí k přípravě na zasedání MMF. Jeho kompetence samozřejmě se dostávají do určitých problémů v té oblasti bezpečnostních opatření, protože zde máme dvě polohy. Máme zde polohu organizačního zajištění, určité řekněme politické přípravy, kdo přijede, jaká jednání se zde budou odehrávat, a organizačně technické zázemí pro toto jednání.

Pokud jde o bezpečnostní opatření, poté co jsem přišel do úřadu, byla to jedna z prvních věcí, o kterou jsem se zajímal. Myslím, že policie udělala dost velký kus práce již v minulosti na přípravě těchto bezpečnostních opatření, ale pravdou je, že tato bezpečnostní opatření nejsou jen záležitostí Policie ČR, je to samozřejmě záležitost všech složek integrovaného záchranného systému, je to záležitost komunikace s Městskou policií hl. m. Prahy, je to záležitost komunikace se zpravodajskými složkami, je to záležitost komunikace např. s celníky, je to záležitost komunikace se zahraničními bezpečnostními službami, takže ten záběr je poměrně široký a samozřejmě role vládního zmocněnce v tomto směru, a se nám to líbí nebo nelíbí, je do značné míry omezená. Proto jsem se rozhodl k tomu, že bude vytvořen určitý koordinační tým pro přípravu těchto bezpečnostních opatření s tím, že ministr vnitra má k dispozici instituci, která se nazývá krizový štáb ministra vnitra.

Tato instituce bude v nejbližších dnech aktivována k tomu, aby nejprve složky spadající do působnosti ministerstva vnitra, a to buď přímo organizačně, nebo které pod něj spadají z kompetenčního zákona, jako jsou třeba složky integrovaného záchranného systému, tak aby tady došlo k určité spolupráci s tím, že ministr vnitra podle statutu krizového štábu ministra vnitra má možnost přizvat i představitele jiných orgánů státní správy, takže ti, co nespadají do působnosti podle statutu, budou přizváni k tomuto jednání na základě možnosti, kterou ministr vnitra má. Neznamená to, že by se do této doby nic podobného neuskutečnilo. Již jsme takováto dvě dílčí jednání měli, ale neměla ten statut krizového štábu ministra vnitra, to znamená běžná koordinace nebo určitá pravidla hry a rozdílení úkolů nastalo, ale myslím, že přichází fáze, kdy bude zapotřebí to zastřešit institucí, která má svoji jasnou oporu.

Co se týče záležitostí sběru zpravodajských informací, tak je to tuším dva dny, co zasedal orgán Rady bezpečnosti státu - výbor pro zpravodajskou činnost. Tento výbor pro zpravodajskou činnost odsouhlasil pracovní skupinu, která je podřízena ministru vnitra, kde by měli být zástupci příslušných zpravodajských služeb k tomu, aby docházelo k určitému přenosu informací z těchto zpravodajských služeb k té instituci, která na základě vyhodnocení takovýchto informací bude připravovat konkrétní bezpečnostní opatření. Takže tato záležitost běží po této linii s tím, že určité jednání tohoto druhu, kde jsme se pouze bavili o formě, nikoli o obsahu některých informací, již proběhlo v minulosti.

Co se týče spolupráce se zahraničními službami, tuto záležitost nechci příliš rozebírat kromě toho, že jsem osobně požádal představitele poměrně velkého množství států, které by nám mohly poskytnout informace důležité k přípravě některých bezpečnostních opatření, aby nám relevantní informace pro naše bezpečnostní opatření včas poskytly.

Tady bych chtěl pouze upozornit na jednu věc, že podle všeho je situace taková, že i podle zkušeností z jiných států a ze Seattlu je to tak, že nejdůležitější informace pro definitivní doladění bezpečnostních opatření přicházejí tak tři až čtyři dny nebo týden před samotnou akcí. Pak samozřejmě už není příliš velká možnost tyto informace ověřit. To bude ale ten rozhodný okamžik, kdy zjistíme, jestli do České republiky přijedou takřka profesionální organizátoři masových nepokojů, jako byli v Seattlu, nebo lidé, kteří prostě nesouhlasí s politikou Mezinárodního měnového fondu Světové banky a chtějí relativně klidným způsobem dát najevo svůj nesouhlas.

Tyto věci běží a já si v každém případě uvědomuji - a se mi to líbí nebo nelíbí - že za to, jak úspěšná či neúspěšná tato bezpečnostní opatření budou, nesu poměrně značný díl zodpovědnosti.

 

MUDr. Mgr. Ivan Langer:

Pane ministře,

děkuji za odpověď. Vaše slova znějí dobře a přesvědčivě, leč čas a události v průběhu zasedání MMF ukáží, nakolik odpovídají realitě, což neříkám s nějakým úšklebkem, myslím to naprosto racionálně a věcně.

Přesto mi dovolte poslední otázku. Sám jste se zmínil, že na celé akci se bude podílet několik tisíc příslušníků České policie. Zajímalo by mě, jak je zajištěno jejich zázemí, to je ubytování, stravování, a samozřejmě by mě také zajímalo, na kolik celá tato akce přijde a zda s těmito finančními prostředky resort Ministerstva vnitra počítá.

 

Mgr. Stanislav Gross:

Co se týče ubytování, v tuto chvíli máme zajištěno mimo zhruba pět tisíc policistů ze správy hl. m. Prahy ubytování zhruba pro tři tisíce pět set policistů ze zbývajících šesti tisíc s tím, že vedeme jednání i s některými jinými resorty, především s resortem Ministerstva obrany, jak zbývající ubytovací kapacity zařídit. Je to věc, která bude zařízena. Z toho obavy nemám. Rizika vidím spíše v některých jiných věcech.

Co se týče stravování, tady běží standardní zajištění, které jsme schopni zajistit v rámci kapacit jak Policie ČR, tak ostatních složek, které spadají pod Ministerstvo vnitra. Především mám na mysli Hasičský záchranný sbor, který má kapacity k tomu, aby byl schopen zajišovat případné stravování, a to i v tzv. polních podmínkách.

Co se týče financování, my jsme uplatnili požadavek zhruba na 240 milionů Kč k zajištění bezpečnostních opatření při zasedání Mezinárodního měnového fondu. Nakonec jsme se museli spokojit zhruba s 80 miliony Kč. Každý ví, jaká je rozpočtová situace České republiky, a samozřejmě i tyto věci jsou limitovány. V tuto chvíli se připravuje jednání vlády ČR, kde bude na pořadu i diskuse o vynaložení vládní rozpočtové rezervy. Jde o rezervu na zasedání Mezinárodního měnového fondu, která je zákonem o státním rozpočtu stanovena ve výši 140 milionů Kč. Budeme se snažit i z této částky určitý objem prostředků nárokovat. Nebudeme na toto nárokování sami a já nechci předjímat, jak rozhodnutí vlády dopadne. Jakmile vláda rozhodne, bude mít sněmovna možnost - nepůjde o tajné jednání - s tímto materiálem se seznámit.

Snad bych se zmínil ještě o jedné věci, která je také o penězích. Dlouhou dobu byl v Poslanecké sněmovně diskutován komunikační systém MAKRA. Nechci rozebírat celou genezi, protože byla založena kdysi dávno, kdy jsem ani já, ani nikdo z mých kolegů v této vládě neměl možnost do rozhodování relevantním způsobem zasáhnout, nicméně příslušné smlouvy byly zhruba před čtyřmi roky podepsány a nyní musíme nějakým způsobem naplňovat to, k čemu se stát zavázal. Pro mne je samozřejmě nejdůležitější to, aby na zasedání MMF, když už stát do této oblasti investuje takové množství prostředků - jen pro informaci, je to zhruba 3,9 miliardy korun -, aby pro toto zasedání byl tento komunikační systém k dispozici bezpečnostním složkám. Stanovil se nepřekročitelný termín, dokdy bude buď tento systém fungovat, a poté se budeme orientovat na tento komunikační systém pro bezpečnostní opatření v rámci MMF. Pokud by tento termín nebyl splněn, budeme usilovat o náhradní řešení, které by bylo samozřejmě kvalitativně horší, nicméně zajišoval by alespoň elementární spojení, nebo zde více než jinde platí "bez spojení není velení".

Co se týče opatření, která byla udělána v uplynulém měsíci, v tomto směru jsem začal být mírně optimistický, protože termíny stanovené při některých jednáních jsou zatím plněny a já jsem poměrně značný optimista v tom, že do 30. června bude komunikační systém MAKRA spuštěn na území hl. m. Prahy a části Středočeského kraje, té části, která přiléhá k hlavnímu městu Praze, aby mohl běžet zkušební provoz, který - pokud dopadne bez větších komplikací - by zajistil, že od 1. 9. bude moci běžet takzvaný ostrý provoz, ve kterém již bude naplno možno využít těch technických vymožeností, které tento systém dává.

Některé věci samozřejmě zůstaly nepokryty. Jsou to poměrně klíčové věci pro zasedání MMF, jako je komunikace v metru, komunikace na letišti, jako je komunikace v Kongresovém centru, jako je komunikace na dvou významných pražských nádražích. My tyto věci řešíme s pomocí vlastních sil a vlastních prostředků, protože bezpečnostní opatření bez těchto klíčových uzlů by se nedala realizovat. Počítám s tím, že právě z vládní rezervy 140 milionů Kč budeme uplatňovat některé náklady, které nám vznikají se zprovozněním tohoto komunikačního systému v těchto klíčových významných komunikačních uzlech, které jsem před krátkou chvílí jmenoval. Doufám, že i co se týče metra ve spolupráci s hlavním městem Prahou, které vychází v poslední době velice vstříc - chtěl bych mu za to poděkovat -, se podaří tyto věci vyřešit tak, abychom se nedostávali do významnějších problémů.

Znovu říkám, že v této oblasti jsem relativně optimističtěji naladěn, nežli jsem byl ještě před třemi týdny. Co se týče financování, odpověděl jsem, jak to bylo s nároky, jak to bylo s uspokojením a jak je to s řešením vládní rozpočtové rezervy.

25. schůze PS, 25. května 2000