Interpelace / Ústní interpelace na ministra spravedlnosti České republiky...
[01.01.1970]
Ústní interpelace na ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Otakara Motejla ve věci vládního výboru pro ochranu ekonomických zájmů
MUDr. Mgr. Ivan Langer:
Vážený pane ministře,
obracím se na vás jako na člena vládního výboru pro ochranu ekonomických zájmů s dotazem týkajícím se personálního složení koordinační a analytické skupiny zřízené při tomto výboru. Když jsem se před časem dotázal vašeho kolegy ministra vnitra, kdože tvoří tuto skupinu, nedozvěděl jsem se z jeho odpovědi nic. V podstatě mi prozradil, že o těchto poradcích poradců nemůže prozradit nic, aby neohrozil jejich bezpečnost. Nicméně mě jedním dechem ujistil, že stejně nemají žádnou pravomoc.
Jsem přesto přesvědčen o tom, že každý, kdo přispívá do státní pokladny na základě svých daní, by rád věděl, kdože jsou tito odborníci, kteří - ač jsou placeni z veřejných prostředků za určitou práci - se ve skutečnosti v tuto chvíli zabývají prací zcela jinou. Dovolte mi, pane ministře, abych se vás dotázal na tyto otázky, a to s vírou, že mi odpovíte podstatně fundovaněji a konkrétněji než váš kolega:
Kdo je členem koordinační a analytické skupiny?
Proč a především na základě čeho je personální složení této komise utajováno?
Zároveň mi dovolte, abych využil vaší resortní příslušnosti, a své dotazy rozšířím:
Je pravda, že členem či členy koordinační a analytické skupiny je či jsou i státní zástupci?
Můžete mi potvrdit, že jedním z členů koordinační a analytické skupiny je i státní zástupce dr. Křivánek?
Děkuji vám za vaše odpovědi.
JUDr. Otakar Motejl:
Pane předsedající, pane poslanče, vážení členové Poslanecké sněmovny,
s politováním musím konstatovat, že bez ohledu na obecnost označení vaší interpelace zřejmě za dané situace konkrétní otázky nepříliš uspokojivě zodpovím. Existuje rozhodnutí, které je myslím racionální a pochopitelné, že nechceme jmenovat, jmenovitě rozvádět složení pracovníků koordinační a analytické skupiny výboru na ochranu ekonomických zájmů. Z tohoto hlediska prosím, abyste respektovali moji neochotu jmenovitý seznam příslušníků nebo těch, kteří pracují v této koordinační skupině vám sdělit.
Mohu jistě potvrdit tu informaci - a v tomto směru se pokouším i rozptýlit vaši obavu o mrhání rozpočtovými prostředky, o neefektivnost celé této skupiny - že jsou to vesměs zaměstnanci příslušných státních orgánů. Dokonce mohu potvrdit tu skutečnost, že s mým - na základě mého rozhodnutí - souhlasem se této činnosti účastní i dva státní zástupci. Je to činnost, která je soustředěna na konzultační a analytickou činnost, tak jak konečně označení této skupiny odpovídá. V případě obou státních zástupců jsou tito státní zástupci na základě zákonného zmocnění dočasně přiděleni k Ministerstvu spravedlnosti, tak jak zákon o státním zastupitelství předpokládá, a jsou tedy na základě mého rozhodnutí přikázáni k tomu, aby se účastnili činnosti konzultační a analytické skupiny.
Potud tedy popis situace. To, že se podílejí na úkolech, které z této činnosti vyplývají, nic nemění na jejich podstatném profesionálním zaměření, na jejich povinnosti plnit úkoly, které vyplývají z jejich funkce v resortu. Předpokládám, že obdobné to je i u reprezentantů jiných složek, jiných resortů, kteří se na činnosti konzultační a analytické skupiny podílejí. Podobným způsobem jsou účastni na činnosti konzultační a analytické skupiny zástupci policie z resortu Ministerstva vnitra. Tím se dá hovořit o vyčerpání souboru pracovníků této konzultační a analytické skupiny s tím, že se toho účastní i někteří pracovníci Úřadu vlády. Lituji, rád bych vyhověl vašemu dotazu, ale asi víc v tomto směru, tak jak jste otázky formuloval a položil, v této situaci sdělit nechci.
Otázka utajení, respektive pohnutky k utajení těchto osob a jejich identifikace není rozhodně proto, aby se kolem této skupiny vytvořilo nějaké tajemno. Konzultační a analytická skupina je poradní orgán výboru na ochranu ekonomických zájmů vlády. Je to orgán, který nemá žádnou exekutivní pravomoc. Je to skupina, která nemá žádné exekutivní poslání a žádným způsobem ani neformuluje, ani nezasahuje do jakéhokoliv exekutivního rozhodnutí. Je přímo napojena na výbor pro ochranu ekonomických zájmů, jemu podléhá, jemu zodpovídá, jemu předkládá k použití, využití, úvahám produkty své činnosti.
Z tohoto hlediska není ani zapotřebí, aby při nedostatku exekutivních funkcí, ale při nesporné potřebě té konzultační a analytické činnosti, byla - ve svízelné situaci, ve které se naše exekutivní orgány v oblasti ochrany ekonomických zájmů, právě pro dosud existující roztříštěnost, skupinovost vah, nedostatečnou odbornou informovanost, a celá naše společnost octla, z tohoto hlediska je právě činnost této skupiny nezbytná a velice potřebná - tato skupina démonizována. Je v našem zájmu, aby její činnost nebyla předmětem neustálých vstupů, zejména mediálních vstupů, kdy je v této věci hledáno cosi, co tam skutečně není. Leč právě proto, aby k tomuto pátrání tak záhadnému nedocházelo, chceme identitu těchto osob utajit. Přijměte prosím toto vysvětlení nikoli jako projev nedobré vůle, ale jako určitou racionalitu, ke které mě v podstatě váže statut komise i usnesení vlády, na jehož základě výbor pro ochranu ekonomických zájmů byl ustaven.
MUDr. Mgr. Ivan Langer:
Pane ministře, vy víte, že si vás osobně velmi vážím, nicméně respektuji vás také jako právníka a jako takovému je vám jistě známo, že je v platnosti zákon o ochraně utajovaných skutečností, podle kterého rozsah skutečností, které jsou utajovány, stanoví vláda svým nařízením. Na základě těchto skutečností já nemohu akceptovat vaši odpověď, že ze statutu poradního orgánu, poradního orgánu vlády vyplývá nějaký stupeň utajení. Prostě utajení této skupiny, těchto členů nemá zákonný podklad a myslím, že by bylo dobré personální složení této komise zveřejnit.
Já jsem se cíleně ptal na pana státního zástupce Křivánka, což je bývalý městský státní zástupce, který byl odvolán ze své funkce proto, že porušoval předpisy, kterými se měl řídit, nebo mi připadne zvláštní, pokud je tento člověk členem koordinační a analytické skupiny, aby osoba, která sama v minulosti porušovala zákonné předpisy této republiky, dohlížela na to, zda zákonné předpisy neporušuje někdo jiný.
JUDr. Otakar Motejl:
Pokud se týká této doplňující otázky, vyjadřuji se vlastně v omezeném rozsahu, protože zůstávám stále na té původní tezi základní odpovědi.
Ale pokud jde o vámi zmiňovanou osobu, chci důrazně - a z toho potom odvozované obavy nebo pocity, že konzultační a analytická skupina by byla obsazena lidmi, ze kterých by vznikala obava z nějakého zjednodušeného nebo nelegálního postoje - chci zdůraznit, že konzultační a analytická skupina nemá jiné pravomoci, absolutně žádné, že se tam jedná o koncentraci určitých odborných pracovníků, v podstatě analyzujících a konzultujících v té převážně teoretické rovině situaci, včetně situace legislativní.
Z tohoto hlediska je ta záměna rolí a funkce této skupiny za nějaký výbor obecného blaha nebo za nějaký revoluční orgán exekutivního charakteru a z toho vyplývající potom požadavky na kontrolu, na - řekl bych - prověrku těch či oněch parametrů nesouvisejících s tou - řekl bych - teoretickou stránkou věci zcela bezdůvodná.
8. schůze PS, 14. ledna 1999