ODS / Vystoupení / 20. Kongres ODS - Ivan Langer: Projev místopředsedy ODS
[01.01.1970]
20. Kongres ODS - Ivan Langer: Projev místopředsedy ODS
Hezké odpoledne,
ten klip skončil pozvánkou na website www.paroubeknamars.cz. Proč nevyužít každé příležitosti k dobré politické reklamě? Nicméně chtěl jsem začít trošku jinak. Já si myslím, že kdybych teď nechal v tomto sále hlasovat o tom, kdo by chtěl poslat Jiřího Paroubka na Mars, tak budou hlasovat všichni pro. Kdybych se zeptal, kdo je v tomto sále spokojený, tak to nebude asi nikdo. A to je přesně atmosféra, ve které se nacházíme, a nemá smysl si cokoliv nalhávat. Mluvili o tom v různých polohách moji předřečníci. Nicméně ta atmosféra kolem mne vede k tomu, že část z nás přichází s různými nápady, podněty, myšlenkami, které jsou postaveny na emocích. Na potřebě – pojďme teď rychle něco udělat – je potřeba něco udělat – mám nápad. A oproti tomu je tady část nás, kteří říkají – fajn, nápady jsou bezvadný, emoce jsou potřebný, intuice je nezbytná, ale dřív, než něco uděláme, tak si to pořádně promysleme. A proto jsem si nazval svůj příspěvek Intuice, nebo profesionalita. Chtěl bych na úvod zopakovat to, co je podstatou politické strany, a to z pohledu cíle a prostředků. Možná budu ve svém příspěvku tentokrát nudný a omlouvám se za to, já tady nebudu moralizovat. Nebudu říkat, co bychom, kdybychom, co je teoreticky potřeba udělat, protože jsem zvyklý ty věci skutečně dělat.
Cíl politické strany je jasný – prosazování hodnot a programu je prostředkem k vítězství ve volbách a získání moci. Nestyďme se za to, protože čím větší úspěch ve volbách budeme mít, tím větší podíl na moci budeme mít, tím větší možnost dosažení cíle, a to je prosazení programu a hodnot, které budeme současně mít.
Ten příspěvek se jmenuje Intuice, nebo profesionalita; Emoce, nebo profesionalita; Emoce, nebo racionalita – jak chcete. Nicméně je tam to "nebo". A já vím, že ve spoustě z nás teď klíčí spousta báječných nápadů. Jeden z nich tady prezentoval Petr Gandalovič před chvílí a já se k němu vrátím velmi rád. Nicméně bych rád, abychom si uvědomili, že intuice je pouze předpoklad pro úspěch, že emoce, nápady okamžitě vzniklé, jsou pouze předpoklad pro úspěch, zatímco garancí úspěchu je profesionalita. A ta profesionalita v politice znamená to, co určitě všichni víme a já vám teď nebudu říkat nic nového. Jsou to hodnoty. Je to program, osobnosti a já dodávám politický marketing, chcete-li dobrá kampaň.
Tedy na otázku intuice, nebo profesionalita; emoce, nebo racionalita – já odpovídám intuice a profesionalita. V čem podle mne spočívá? Myslím si, že vedle hodnot, programu, osobností je právě třeba se podívat na kampaň a na marketing. Průzkum trhu, segmentace, zacílení, umístění – to jsou věci, které jsou prakticky normální v okamžiku, kdy pracujeme profesionálně. A právě proto, abychom mohli zapracovat profesionálně, tak jsem si pro vás připravil tři SWOT analýzy.
Ta první je ODS. Podívejte se na silné stránky, na příležitosti, na slabé stránky, na hrozby. Až budeme přicházet s báječnými nápady, co bychom měli udělat, na co bychom se měli zaměřit, tak zkusme tu intuici velmi jednoduše podrobit této analytické metodě – tedy profesionalitě. Podívejme se na SWOT analýzu našich soupeřů – Sociální demokracie. I toto je základní předpoklad, abychom ve volbách a v politice mohli uspět. Znát nejenom své silné a slabé stránky, ale to samé znát i v případě našich soupeřů a podle toho se taky chovat. Podle toho realizovat svoji politiku, kampaň, rétoriku vystoupení, včetně tohoto kongresu. No a podívejme se na SWOT analýzu také TOP 09. Karel Schwarzenberg je strašně milý člověk, TOP 09 je náš potencionální partner, ale je také soupeř. A my si musíme udělat jeho analýzu, abychom věděli, kde jsou jeho silné a kde slabé stránky, a abychom vlastním konáním, vlastním vystupováním neubližovali sami sobě a nepomáhali našemu, věřím, budoucímu partnerovi. Jaká je strategie podle mne a omlouvám se za tu suchopárnost mého vystoupení – bez žádných emocí, bez žádných velkých vizí. Posilme silné stránky, využijme příležitosti, minimalizujme hrozby. Strategie proti soupeřům – jaké překvapení. Oslabme jejich silné stránky, neumožněme využití příležitostí, které mají, a maximalizujme jejich slabé stránky.
Opravdu je takovýto přístup v naší práci, v naší politice, v naší komunikaci normální? A pokud ano, tak věřím, že podle toho se také budeme všichni chovat nejenom zde dnes na kongresu, ale po kongresu, zejména směrem k blížícím se parlamentním volbám v květnu. Co z toho plyne? Opět žádné překvapení. Máme dva soupeře. Sociální demokracie nám bere voliče, respektive odrazuje naše voliče a TOP 09 v čele s milým panem Schwarzenbergem nám bere naše voliče. Co máme tedy udělat? Postavit se sociálním demokratům velmi profesionálně, velmi promyšleně v tom, aby nám neodrazovali naše voliče a topce, aby nám je nesebrala.
Nicméně z těch SWOT analýz, vážené kolegyně a kolegové, vyplývá ještě jedno, a to tam je za mnou napsáno. Že vedle dvou soupeřů máme další hrozbu, a to je hrozba třetího soupeře – a to jsme my.
Já si vzpomínám, že na každém kongresu, na každém místním sněmu se hovoří o potřebě komunikace, o potřebě diskuse. O tom, jak jsme si vlastně sami hrozbou. Ale my jsme, když se podíváte na ty tři SWOT analýzy, sami sobě hrozbou, pokud se nerozhodneme jít podle správné strategie. A ta správná strategie podle mě je jednoduchá. Můžeme se tady pohádat a pohádejme se, umyjme hlavu Topolánkovi. No, v mém případě máte problém. Můžeme si umýt hlavy navzájem – bezvadný, ale ať už si budeme myslet cokoliv, jestli odsud nevyjde signál, že se umíme sice pohádat, že máme rozdílné názory, ale že jsme jeden partner, tak ani do té kampaně nechoďme. Dejme jasný signál našim přátelům, kteří tady byli před chvílí, že jsme tady, že jsme silní, a udělejme všechno pro to, abychom Paroubka poslali na Mars. To můžeme udělat, a to bychom měli udělat.
Diskutujme o Vizi 2020. Je pro mě překvapivé, že ti z nás, kteří byli zodpovědní za její přípravu, se teď od ní odtahují. No proč ne – je to zásadní dokument – a pojďme o něm hovořit, pojďme, když ho nepřijmeme dnes, pojďme najít mechanismus, jak ho můžeme přijmout. Nicméně potřebujeme takovou dlouhodobou vizi, ale neprodleně udělejme jednu věc. Sestavme nebo znovu obnovme volební tým, okamžitě začněme pracovat na volebním programu a okamžitě nastartujme kampaň.
Ten příspěvek se jmenuje Intuice, nebo profesionalita a já jsem říkal emoce, nebo racionalita. Jaký je to nápad svolat v únoru příštího roku volební kongres. Je to projev emocionality, nebo racionality, nebo dokonce emocionality a racionality? Prosinec, leden, únor strávíme ne hádkami, my se nehádáme přece, primárkami – tedy sami sebou. V březnu si zvolíme nové vedení, to během března napíše nový volební program, sežene desítky milionů korun na volební kampaň, vymyslí geniální strategii. V dubnu povedeme báječnou kampaň a 8. května vyhrajeme volby? Já v tento projekt nevěřím a říkám vám to jako člověk, který strávil měsíce na přípravě a realizaci kampaně k volbám, které nakonec nebyly. Já v tento projekt nevěřím a neodsuzuji ho proto, že byl zde vznesen, ale nevěřím mu proto, protože to jsou emoce. To je ta intuice. Tam z mého pohledu chybí ona profesionalita. Příspěvek jsem si nazval Intuice, nebo profesionalita a odpovídám intuice a profesionalita. To, co jsem říkal, to, co jste měli možnost vidět za mnou, tak možná pro mnohé z nás není nic nového, potom ale prosím logicky – chovejme se podle toho, vezměme rozum do hrsti a spojme intuici a emoce s tou racionalitou a profesionalitou. Jinak nemá smysl se o nic vůbec pokoušet a můžeme možná ušetřit pár desítek nebo stovek milionů korun vyhozených za zbytečnou kampaň, která stejně k výsledku nepovede.
A to je vše.
Děkuji.
MUDr. Mgr. Ivan Langer, místopředseda ODS a poslanec PČR, 21. listopadu 2009
Ivan Langer: Projev místopředsedy ODS
kategorie: projevy místopředsedů, přečteno: 82×
přepis | videozáznam | prezentace | PDF verze