Projevy / Úvodní slovo k novele zákona o obcích, o krajích a o hlavním...
[01.01.1970]
Úvodní slovo k novele zákona o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze, sněmovní tisk 519, první čtení
Ministr vnitra ČR Ivan Langer Paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte, abych stručně uvedl předložený návrh zákona.
Tyto novely zákona o územních samosprávních celcích vychází ze zkušeností, které máme z fungování samospráv po komunálních volbách v roce 2006 a nově upravují základní pravidla pro správu obce, kraje, hl. m. Prahy v citlivém období ode dne voleb do příslušného zastupitelstva do dne konání ustavujícího zastupitelstva, respektive zvolení nových samosprávných orgánů obce, kraje po volbách.
Nezbytnost nové právní úpravy je nám dána stávající nedostatečnou a zcela nevhodnou provázaností zákona o územních samosprávních celcích se zákony o volbách do zastupitelstev obcí a krajů. Předpokládám, že si někteří z vás vzpomenete na situaci, která nastala v roce 2006, zejména tzv. souboj dvou primátorů ve statutárním městě Most.
Navrhovaná právní úprava ponechává v rámci tzv. volebního mezidobí v činnosti radu obce a dosavadního starostu a místostarostu obce. Zdůrazňuji, že se nejedná o úplně nové řešení, neboť takovéto řešení bylo ve volbách již v předchozím zákonu o obecním zřízení z roku 1990 a v případě hl. m. Prahy je užíváno i v platném zákoně o hl. m. Praze. Co to znamená v praxi? V praxi to znamená, že v době ode dne voleb do zvolení nové rady, případně starosty tam, kde rada obce není zřízena, bude vykonávat své pravomoci rada, respektive starosta, případně místostarosta. Jestliže soud vyhoví návrhu na vyslovení neplatnosti voleb nebo hlasování, budou pravomoci rady obce rozšířeny do doby ustavujícího zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce, a to o pravomoc přijímat rozpočtová opatření, stanovit pravidla rozpočtového provizoria tak, aby mohlo být zajištěno základní hospodaření obce.
V obcích, kde rada obce nebyla před volbami zvolena, bude pravomoci rady vykonávat dosavadní starosta. Obdobně takovýto model je navrhován v případě krajů a hejtmanů.
Jedná se o novelu, která má technický charakter, nicméně nesporný význam, neboť umožní překlenout v případě jakýchkoli pochybností o regulérnosti konání voleb kritické období, v němž může docházet a z praxe víme, že také docházelo k polemikám o tom, kdo je a kdo není oprávněným statutárním zástupcem obce a kdo je nebo není jménem obce či města a v tomto případě také kraje oprávněn vystupovat.
Věřím, že technický charakter této novely je všeobecně přijímán, doufám, že i zvolené řešení, které zde je navrhováno, je akceptovatelné a z tohoto důvodu prosím o podporu tohoto návrhu. Děkuji.
Poslanecká sněmovna, 18. června 2008