Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Projevy / Vystoupení ministra vnitra Ivana Langera k novele zákona o...

[01.01.1970]

Vystoupení ministra vnitra Ivana Langera k novele zákona o místním referendu (vládní návrh zákona)

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v tomto případě již obšírněji uvedl návrh zákona o místním referendu, tak jak jej přijala vláda a předložila Poslanecké sněmovně.

Předmětem uvedené novely je zmírnit dosavadní zákonnou podmínku pro platnost místního referenda tak, že se snižuje povinné kvorum pro platnost referenda ze současných 50 na 35 %. Jde o to, aby skutečně v okamžiku, kdy již dojde k tak významnému kroku na úrovni obce, v okamžiku, kdy jsou již investovány významné finanční prostředky, neexistovala blokační hranice tak výrazná jako dosud a snížila se na oněch 35 % ve prospěch platnosti referenda.

Oproti tomu, a to chci zdůraznit, v oblasti závaznosti výsledků takového referenda i nadále bude platit to, co platí nyní, že podmínkou závaznosti je podpora nejméně 25 % všech osob oprávněných hlasovat v místním referendu. A zde bych prosil, abychom přesně odlišovali, že tedy snižujeme hranici pro platnost, nicméně ponecháváme hranici pro závaznost - 35 % a 25 %.

Vedle toho se vládní návrh zákona zabývá ještě jednou věcí v souvislosti s místním referendem, a to vztahem dozoru státu nad obecní samosprávou. Vláda navrhuje zrušit bez náhrady sankci, která spočívá v rozpuštění zastupitelstva za neprovedení rozhodnutí přijatého místním referendem. Znovu říkám: vláda navrhuje zrušit sankci v podobě rozpuštění zastupitelstva za neprovedení rozhodnutí přijatého v místním referendu. A zde mi dovolte, abych se poněkud šířeji zastavil.

Podle mého přesvědčení takto existující sankce je nepřiměřeným zásahem státu do obecní samosprávy. Za druhé, sankce je problematická i v tom, že dozorový orgán pod hrozbou rozpuštění fakticky ukládá samosprávnému orgánu obce, jak má provést rozhodnutí v místním referendu, tedy ukládá mu, jak má postupovat v oblasti samosprávy. Třetí důvod: Takto existující sankce má zjevně politický charakter, vychází z politické odpovědnosti zastupitelstva za činnost orgánu obce v samostatné působnosti. Právě proto jsme přesvědčeni, že tato sankce by v zákoně být obsažena neměla, neboť i při zrušení této sankce bude zachována politická odpovědnost zastupitelstva za provedení rozhodnutí přijatého v místním referendu a nebude narušen ani správní dozor nad samosprávou, který se v ústavních limitech realizuje rušením nezákonných aktů orgánů samosprávy, a k mé velké lítosti čas od času k takovému kroku musím coby ministr vnitra přikročit.

Mám-li tedy shrnout podstatu tohoto návrhu zákona: snižuje se hranice pro platnost místního referenda na 35 %, ponechává se hranice závaznosti referenda na 25 % všech osob oprávněných v místním referendu hlasovat a ruší se sankce rozpuštění zastupitelstva ze strany státu v případě neprovedení rozhodnutí v místním referendu.

Myslím si, že to je vyvážená novela, která přesně reflektuje aktuální stav věcí a potřebu na úrovni obcí, a proto si dovolím vás požádat o její propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

Ivan Langer, Poslanecká sněmovna, 30. ledna 2008