Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

ODS / Vystoupení / Vystoupení Ivana Langera na národní konferenci v Senátu -...

[01.01.1970]

Vystoupení Ivana Langera na národní konferenci v Senátu - MODERNÍ ÚŘAD-ZÁKLAD EFEKTIVNÍHO STÁTU

Moderní úřad – základ efektivního státu

Dámy a pánové,

dnešní Národní konferenci s názvem Efektivní stát-partner samosprávy považuji za velmi důležitou, potřebnou a aktuální.

Nekontrolovatelně roste přenos výkonu státní správy na samosprávy bez odpovídajícího finančního zajištění, zvyšuje se míra veřejnoprávní regulace a s ní i množství formulářů a razítek, každým novým zákonem se prohlubuje chaos v našem právním řádu, stále více se rozmáhá korupce, stoupá nespojenost a pocit frustrace občanů ze služeb poskytovaných státem. Tento stav nelze charakterizovat jinak, než jako útok na samosprávu a krizi důvěry občanů ve stát.

V dnešní době, možná víc než kdy jindy, potřebujeme moderní úřad, který bude vybaven po všech stránkách perfektně - personálně, materiálně i technicky. Potřebujeme moderní úřad, který obstojí před náročným a vzdělaným občanem, který chce po všech stránkách kvalitní a profesionální veřejnou službu.

Jak toho dosáhnout?

Dovolte mi, abych definoval základních 10 bodů, které považuji za klíčové nikoli však postačující pro skutečnou reformu veřejné služby a pro vznik skutečně moderních úřadů.

  1. Proveďme revizi veškerých kompetencí, které jsou na samosprávných úřadech vykonávány v rámci přenesené působnosti. Ty, které jsou vykonávány opakovaně nebo nadbytečně, zrušit. Jestli bych někde přivítal zvýšenou legislativní iniciativu krajů, pak je to právě v této oblasti, kde ve spolupráci s prvostupňovými a odvolací orgány mohou výrazně přispět k pročištění našeho právního řádu.

  2. Proveďme revizi veškerých procesních předpisů, které jsou používány v rámci výkonu jednotlivých agend. Nový správní řád nemohu v žádném případě považovat za zlepšení, nýbrž zhoršení současného stavu.

  3. Zamezme nekontrolovanému nárůstu počtu zákonů a dalších právních předpisů. Přijímejme pouze takové právní předpisy v oblasti státní správy, které jsou nezbytné pro ochranu práv a právem chráněných zájmů a vymáhání povinností a není možné jejich ochranu zajistit na soukromoprávním principu.

    Odpověď na otázku, jak těchto třech bodů docílit, zní: Přijměme tzv. “antibyrokratický zákon”. To je efektivní nástroj jak pro trvalé odplevelování našeho právního, tak pro zamezení bujení nadměrné byrokracie.

  4. Přijímejme jen takové právní předpisy, jejichž agendu bude možné vést od přijetí zákona i elektronicky. Odpovědnost za přípravu elektronizace agendy musí vždy nést navrhovatel právního předpisu. Nový právní předpis musí být zásadně připomínkován i na těch úřadech, kde bude agenda vykonávána na úrovni prvního a odvolacího stupně.

  5. Zrovnoprávněme listinné formy dokumentů s elektronickými. Zjednodušíme, zlevníme a zrychlíme úřadování. To co lze, přijímejme v podatelnách na úřadech v elektronické formě. Lépe se to bude uchovávat v elektronických archivech a levněji postupovat mezi úředníky a úřady. To, co přijmeme v papírové formě, okamžitě převeďme do elektronické podoby. Už víckrát se k tomu nebudeme muset vracet.

  6. Vytvořme komplexní systém centrálních registrů dat. Jednotné centrální registry dat nám umožní nejen lépe zajistit jejich ochranu, protože každý přístup do něho bude centrálně evidovaný, ale i zefektivnit jejich užívání pro různé stupně a druhy řízení. Pro data do centrálního registru si může sáhnout kterýkoli úřad v republice, který k tomu bude mít oprávnění. Bude si tam moci sáhnout za stanovených podmínek i každý občan.

    Odpověď na otázku, jak těchto třech bodů docílit, zní: Přijměme tzv. “e-Government Act”, tedy zákon o elektronizací některých úkonů státní moci. To je předpis, který nám umožní zrovnoprávnit listinné a elektronické dokumenty a vést agendu elektronicky. Když k němu přidáme zákon o zřizování a správě centrálních registrů, pak můžeme rychle dohnat v e-Governmentu alespoň Rakousko.

  7. Zaplaťme na úřadech kvalitní úředníky a neživme ty, kteří se jen vezou. Vytvořme z vedoucích pracovníků na úřadech skutečné manažery veřejné správy s plnou odpovědností za svěřený úsek, agendu a zaměstnance. Velmi dobře jim za to zaplaťme. Ušetříme.

  8. Zapojme do úřadování “konkurenci”. Připusťme, aby si mohly úřady v některých agendách v dobrém slova smyslu konkurovat. Zrušme, při existenci některých centrálních registrů a evidencí, místní příslušnost. U “konkurenčních” agend stanovme rozpětí správních poplatků a ponechme na příslušném úřadu – samosprávě, aby s ohledem na místní podmínky stanovila jejich výši.

  9. Stanovme pro výkon státní správy finanční limity. Byrokracie je schopna spolykat nekonečné množství peněz. Efektivní stát si nemůže dovolit dávat na výkon státní agendy více peněz než je schopen zaplatit. Nebojme se efektivitu výkonu agendy poměřit penězi, které nás to bude stát. Možná zjistíme, že ta či ona agenda je tak drahá, že ji vlastně vůbec nepotřebujeme a že občané jsou schopni si své zájmy ochránit sami bez státu.

    Odpověď na otázku, jak těchto tří bodů docílit, zní: Přehodnoťme zákon o státní službě. Zaveďme institut manažerů veřejné správy pro vedoucí úředníky. Stanovme jim smluvní platy a smlouvu na dobu určitou na 5-7 let. V některých zákonem zrušme místní příslušnost úřadů. Změňme zákon o správních poplatcích a stanovme v něm rozpětí poplatků. Stanovme finanční limity pro výkon jednotlivých agend ve státě a na jednotlivých úřadech. Nepřepočítávejme tyto limity přes počet úředníků-nedopočítáme se.

  10. Stanovme síť universálních úřadů - CZECH POINT, jako možnou universální síť kontaktních bodů pro občany, a to na úrovni obcí, měst a krajů. Sem půjdou ušetřené peníze z centrální státní správy. Úřady obcí měst a krajů se pro občany stanou místem, kde získají veškeré údaje z centrálních registrů, kde budou moci učinit jakékoli podání ke státu, kde si budou moci zkontrolovat, jak se jejich věc na kterémkoli úřadu vyřizuje. Tuto dobře vybavenou a profesionálně vedenou síť pak vhodně doplňujme dalšími CZECH POINTY na poštách, u notářů, exekutorů a třeba i na hospodářských komorách. Otevřme občanům, co nejvíce dveří pro kontakt se státem. Je to totiž jejich stát.

Vážené dámy a pánové,

toto “desatero” opřené o tzv. Antibyrokratický zákon, zákon o zrovnoprávnění elektronických a písemných dokumentů a o projekt CzechPoint je podle mne cestou k modernímu úřadu jako základu efektivního státu.

Efektivní stát není fikce. Efektivní stát je cesta jak neplýtvat penězi a lidským potenciálem. Efektivní stát je cesta jak zůstat konkurenceschopným. Efektivní stát je cesta jak přicházet s novými nápady a moderními službami. Efektivní stát se neobejde bez moderních úřadů. Moderní úřady nejsou fikce. Moderní úřady jsou šance pro 10 milionů občanů tohoto státu.

Více na www.langer.cz

Děkuji vám za pozornost.

Senát, 2. listopadu 2005