ODS / Vystoupení / Vystoupení Ivana Langera na XV. kongresu ODS (v rámci...
[01.01.1970]
Vystoupení Ivana Langera na XV. kongresu ODS (v rámci politické diskuse)
Naše cesta k vítězství
Vážený pane předsedo,
milé dámy, vážení pánové,
právě před patnácti lety, v roce 1989, jsem jako stávkující student LF UP psal na plakáty: Největší optimista na ÚV KSČ je ten, kdo si koupil stravenky do konce roku.
Dnes, po patnácti letech, bych převládající atmosféru ve společnosti popsal obdobně: Největší optimista v České republice je ten, kdo si ve Strakově akademii koupil stravenky na oběd až do června roku 2006!
Probudili jsme velkou naději
Evropské, krajské, senátní volby: 30% - 36% - 65%.Tři velká volební vítězství ODS v tomto roce, tři naše velké společné úspěchy vytvořily obrovské očekávání.
Probudili jsme naději. Velkou naději, že ukončíme existenci vlády, která není schopna řešit problémy naší země. Každý z nás přispěl svým dílem k těmto úspěchům. Každý z nás dal ostatním kousek této naděje.
Je to příjemný pocit - probudit naději. Je to ale rovněž velký závazek a velká zodpovědnost. Klíčové vítězství v parlamentních volbách se zdá být téměř na dosah ruky. Mnozí z nás se proto již dnes zamýšlejí nad tím, co uděláme s naším vítězstvím.
Ve svém vystoupení nechci hovořit o tom, co uděláme, až zvítězíme. Chci hovořit o tom, co je potřeba udělat, abychom zvítězili.
Jako bychom o jeden hlas prohrávali
Ronald Reagan, přesně před dvaceti lety, v roce 1984, řekl: "V předvolební kampani jsem se vždy choval tak, jako bych o jeden hlas prohrával, protože nejhorší možnou chybou je přehnaná sebedůvěra."
A my
jsme v předvolební kampani, bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat. A nejhorší možnou chybou by bylo chovat se tak, jako bychom už zvítězili.Je nezbytně nutné vědět, co budeme dělat po vítězných volbách. Je důležité být dobře programově i personálně připraveni.
Stejně důležité je vědět, co již zítra, pozítří, příští týden, za měsíc a za rok uděláme, abychom pak mohli udělat to, co chceme a co tato země a každý, kdo v ní žije, potřebuje.
Všichni víme, že důležité je nejenom vítězství samotné. Důležitá
je i jeho absolutní výše. Ona bude mít zásadní vliv na to, kolik a jaké zaujmeme pozice a kolik z našeho programu prosadíme.Pět předpokladů úspěchu
Bylo by chybou vnímat politickou stranu jen jako firmu, která něco vyrábí a prodává. Politika je a musí být střetem idejí a názorů. ODS je a bude nositelem takového pojetí politiky.
Přesto však mnohá pravidla a mnohé principy platí ve světě politiky stejně jako ve světě podnikání, jako při řízení úspěšných firem.
Pokud chceme zvítězit, a to chceme, musíme naplnit pět předpokladů úspěchu:
1. Musíme mít dobrý produkt
2. Musíme mít dobré prodejce
3. Musíme mít přesvědčivou reklamní kampaň
4. Musíme nabídnout dobrou cenu
5. Musíme být důvěryhodnou firmou
1. Mít dobrý produkt znamená vycházet z kvalitního "výzkumu a v
ývoje" - z ideového a personálního potenciálu institucí, jako je CEP, CDK a CEVRO. Znamená to schopnost čerpat z odborných, vědeckých, podnikatelských a akademických kruhů. Znamená to schopnost využít myšlenek každého člena ODS. Mít dobrý produkt znamená mít kvalitní "výrobu" - dovednost odborných týmů na různých úrovních tyto podněty převést do podoby konkrétních programových tezí a legislativních návrhů.2. Mít dobré prodejce znamená disponovat kvalitním zázemím. Každý z nás je důležitý, každý z nás má svoji roli a své nezastupitelné místo. Znamená to mít dobře propracovaný a fungující systém odborné a komunikační přípravy. Znamená to trpělivě a cílevědomě připravovat každého člena ODS, který o to projeví zájem. Znamená to naplňovat projekt "Strategie úspěc
hu".4. Mít přesvědčivou kampaň znamená umět naslouchat lidem, vědět co chtějí a mluvit tak, aby nám rozuměli. Naše vize bude tak silná, kolik lidí si ji vezme jako svoji vlastní. V jednoduchosti je síla. Znamená to přetavit náš obsáhlý program do několika klíčových a srozumitelných tezí, které si vybaví každý, řekne-li se ODS.
5. Nabídnout dobrou cenu znamená dát příležitost každému, kdo chce pracovat (bez ohledu na to, je-li to zaměstnavatel či zaměstnanec), aby vydělal na realizaci našeho programu. Vydělal finančně, kariérně, ve svém osobním či rodinném životě.
6. A důvěryhodná firma? Ta ví, že důvěra se těžko získává a lehce ztrácí. Je si vědoma svých závazků, a proto plní to, k čemu se zaváže. Je zdravě sebevědomá, ale současně ví, co je to pokora a úcta k lidem. Její existence, její úspěch je přímo úměrný tomu, nakolik jí lidé důvěřují.
Dobrý program, kvalitní lidé, srozumitelnost vystupování, užitečnost pro občany a důvěryhodnost - to je pět předpokladů vítězství ODS v příštích volbách.
To je potřeba dělat, abychom zvítězili.
Poctivý kapitalismus místo korupčního socialismu
V roce 1975 na výroční konferenci britské Konzervativní strany vyhlásila Margaret Tha
tcherová frontální útok na socialismus.Tehdy řekla: "Je čas vrátit lidem právo pracovat podle své vůle, utrácet to, co si člověk vydělá, vlastnit majetek, mít stát jako služebníka a nikoliv jako učitele. Taková je podstata svobodné země a na této svobodě závisejí všechny naše svobody!"
Téměř tři desítky let poté jsme ve stejné situaci:
Je čas vyhnat neodpovědnost, nepoctivost, lenost, odírání a huráevropanství.
Je čas nahradit je odpovědností, poctivostí, pracovitostí, solidaritou a patriotismem.
Je čas ukončit éru korupčního socialismu a vrátit lidem důvěru v poctivý kapitalismus.
Je čas pro vítězství Občanské demokratické strany!
Ivan Langer, stínový ministr vnitra ODS