Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / VIZE 2020

[13.01.2010]

VIZE 2020

I v dopravě existují ideologické rozdíly

Úterý 12. ledna 2010 přineslo šestou z veřejných konferencí projektu Vize 2020. Zástupci Občanské demokratické strany a jejich hosté se ve čtyřhodinové diskusi v Průhonicích věnovali problematice moderní dopravy, součásti tématu "Vzdělaná a konkurenceschopná země."

Předseda ODS Mirek Topolánek na úvod řekl, že doprava může být na první pohled ideologicky nezajímavé téma, protože všichni zprava doleva se shodnou například na potřebě dostavby dopravní infrastruktury a potřebě snížit počet obětí dopravních nehod. Na druhý pohled se ale ukazuje, že nemalé rozdíly v pohledu na budoucnost dopravy existují. "Především se socialisty se ideologicky lišíme v tom, jestli se má ve veřejné dopravě uplatnit volná soutěž – my říkáme, že ano, oni zablokovali liberalizaci regionální dopravy v krajích na příštích deset let. Lišíme se v pohledu na to, jakým způsobem zajistit financování budoucího rozvoje dopravní infrastruktury, jestli máme odložit dnešní spotřebu a investovat do infrastruktury, která podpoří budoucí ekonomický rozvoj regionů, anebo naopak," řekl Mirek Topolánek.

Odborný gestor konference a místopředseda ODS Petr Bendl pak shrnul očekávání ODS, pokud jde o stav dopravy v roce 2020. Mimo jiné řekl: "Nutnou podmínkou pro zvýšení podílu železnice i vodní dopravy na přepravních výkonech je vznik sítě veřejných logistických center, která na nediskriminačním principu umožní rychle a pružně přeložit zboží z jednoho druhu dopravy na jiný podle účelnosti a efektivity. Budou provozována na soukromé bázi, ale stát k jejich vzniku přispěje vybudováním napojení na infrastrukturu."

Další do budoucna klíčové téma prezentoval host konference, současný ministr dopravy Gustáv Slamečka, když upozornil na skutečnost, že stavby dopravní infrastruktury se roky připravují a další roky staví, ale finance pro ně se prostřednictvím rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury opakovaně schvalují každý rok, takže koncepční plánování rozvoje dopravní sítě prakticky není možné. "Až vyschnou evropské zdroje, musíme být připraveni na doplnění prostředků jinými dlouhodobými zdroji, např. dluhopisy, a také vzít do hry soukromé zdroje prostřednictvím projektů PPP," řekl.

První viceprezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák pak byl jedním z diskutujících, kteří vyzdvihli potřebu dokončit stavby nutné pro zjištění spolehlivé labské vodní cesty až do Pardubic, což prakticky všechny politické strany podporují, ale hrstka aktivistů a úředníků tomu efektivně brání. Dalším otevřeným tématem byla existence regionálních tratí, jejichž část bude v budoucnu nutné zrušit nebo svěřit soukromým provozovatelům, protože – slovy předsedy ODS Mirka Topolánka v závěrečném shrnutí diskuse: "Systém křížení dotací do autobusů a neefektivních tratí je neudržitelný a kraje si touto diskusí musí projít."

 


multimediální záznam videoreportáž Vize 2020 na téma Moderní doprava:
audiozáznam | videozáznam: rychlé připojení, pomalé připojení

zpravy.ods.cz, 13. ledna 2010