MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / ODS
[11.06.2009]
ODS
Nesrovnatelnosti v údajích o financování volební kampaně ČSSD
Letošní volební kampaň ČSSD do Evropského parlamentu pokračovala v trendu nákladných a masivních kampaní této strany. Její rozsah a nákladnost jsou už na první pohled v rozporu s údaji, které představitelé ČSSD uvádějí o nákladech vynaložených na kampaň.
"Počet billboardů přesně nevím, asi 1500 až 2000. Celkem dáme na eurovolby 40 milionů s mírným navýšením, tak o 20 nebo 25 procent . Ale to už se prolíná do předčasných voleb," řekl volební manažer ČSSD Karel Březina časopisu Týden.
Podle oficiálního monitoringu reklamních výdajů prováděného firmou "TNS Media Inteligence" jsou však reálné údaje výrazně odlišné. Z médií, která jsou využívána v politických kampaních, monitoruje TNS velmi přesně tiskovou inzerci. Sledovanými parametry jsou např. datum, čas, místo výskytu reklamy, zadavatel, značka, název produktu, formát atd. Informace o výdajích na outdoor přebírá TNS od řady outdoorových dodavatelů. Tyto údaje představují spíše spodní hranici reálných nákladů, protože nejsou monitorovány všechny plochy.
ČSSD utratila podle tohoto monitoringu za tiskové kampaně v novinách a časopisech za období od 1.1.2009 do 7.6.2009 celkem 55,5 mil. Kč. Je to více než třikrát tolik než ODS, která za stejné období utratila 17,2 mil. Kč.
V šesti závěrečných dnech, kdy kampaň vrcholila, od 1. do. 6. 6. 2009 pak ČSSD jen za tiskové kampaně utratila 23,2 mil. Kč. Tedy téměř čtyři miliony denně. ODS ve stejných dnech utratila pouze 5,5 mil.Kč, tedy méně než čtvrtinu výdajů ČSSD.
Jen pro ilustraci, v deníku Blesk dne 4.6. zařadila ČSSD inzerci v rozsahu pěti celostránkových inzerátů, téměř v hodnotě 3 mil. Kč. V tento jediný den v jedněch novinách utratila ČSSD více, než řada menších stran za celou kampaň!
Podle údajů agentury TNS vynaložila ČSSD na outdoorovou kampaň celkem 25,5 mil. Kč, zatímco ODS jen necelých 14 mil. Kč. I v tomto případě byly tedy výdaje ČSSD výrazně vyšší.
"Pokud chce být ČSSD alespoň trochu poctivá vůči svým levicovým voličům, měla by zveřejnit pravdivé údaje a neobelhávat veřejnost nereálně nízkými částkami," uvedl 1. místopředseda ODS David Vodrážka a doplnil: "Tak vysoké náklady na kampaň navíc příliš neodpovídají sloganům na billboardech ČSSD – nechceme Evropu pro bohaté. Máme zájem na tom, aby se i předvolební boj vedl fér. K tomu patří i pravdivá čísla o kampani."
Prezentace z tiskové konference (PDF, 174kB)
záznam tiskové konference:
audiozáznam | videozáznam: rychlé připojení, pomalé připojení
zpravy.ods.cz, 11. června 2009