MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / Zpravodajství ODS
[31.03.2008]
Zpravodajství ODS
Dopravní čtyřlístek představuje naději na zlepšení situace v dopravě
V pondělí 31.3.2008 představil premiér Mirek Topolánek koncepční řešení neutěšeného stavu na českých silnicích. Projekt Dopravní čtyřlístek reaguje na rostoucí počet nehod v ČR.
Počet usmrcených byl v roce 2007 sice nejnižší od roku 1990, ale v porovnání s rokem 2006 toto číslo stále narůstá, stejně jako počet nehod. Dopravní čtyřlístek, který zahrnuje čtyři klíčové oblasti, ovlivňující bezpečnost na silnicích, je zároveň symbolem naděje na zlepšení situace v dopravě.
Hlavními pilíři vládní strategie v oblasti dopravy jsou: Prevence a výchova, Srozumitelný a spravedlivý zákon, Lepší silnice a Kvalitní práce policie. Dopravní čtyřlístek definuje nejen problémové okruhy, ale také konkrétní kroky vedoucí k jejich řešení. Inspirací v koncepci zlepšení dopravní situace hledali autoři v úspěšných kampaních, realizovaných v anglosaských zemích. Plánované zvýšení rozpočtu na informační kampaně dosahuje až 155 milionů korun ročně, přičemž kampaň bude zaměřena na všechny - od dětí až po aktivní řidiče. Jedním ze zásadních cílů kampaně bude vybudovat u řidičů povědomí, že porušování předpisů je nemorální.
Dopravní čtyřlístek představili premiér Mirek Topolánek, ministr vnitra Ivan Langer a ministr dopravy Aleš Řebíček. "Dopravní čtyřlístek představuje systémové řešení situace, která dělá velkou starost nejen vládě, ale i veřejnosti,"; uvedl premiér a připomněl nedávnou hromadnou havárii na dálnici D1. Zároveň zdůraznil nutnost řešení rostoucí kritiky dopravní policie, u které vláda plánuje omezení administrativní zátěže a omezení aktivit, které bezprostředně nesouvisejí s její prací. Součástí plánovaného zlepšení dopravní situace v ČR bude také kvalitnější dopravní infrastruktura. Vláda rovněž zahájila kroky, vedoucí k budoucímu přijetí novely silničního zákona. Kampaň bude podle premiérových slov postrádat humor, protože " tam, kde jde o život, nemá vtipkování své místo."
Ministr dopravy Aleš Řebíček upozornil na statistiku, týkající se počtu mrtvých na dálnicích. "Nejvíce lidí umírá na silnicích nižších tříd,"; uvedl ministr s tím, že dálnice jsou pro účastníky dopravy bezpečnější. "Na tisíc mrtvých připadá třicet tři na dálnice. Na milion kilometrů tak připadá jeden mrtvý," upřesnil ministr. Investice do renovace silnic II. tříd budou podle A. Řebíčka nadále růst, na příští rok se plánuje investice ve výši jedné miliardy a sta tisíc korun. Ministr zároveň zdůraznil význam plánovaného zavedení elektronických vinět, které zjednoduší monitorování dopravní situace po celé ČR a umožní řízení dopravní situace online systémem. Bude tak možné například zabránit dopravním zácpám ještě před tím, než vzniknou.
Ministr vnitra I. Langer uvedl, že v rámci budování důvěry veřejnosti v dopravní policii budou nadále pokračovat inspekce Ministerstva vnitra ČR. Ministr I. Langer také informoval o posílení dopravní policie o 250 nových policistů, do budoucna by měla být posílena až o 700. Zároveň připomněl probíhající reformu Policie ČR, jejímž cílem je mimo jiné odstranění asistence u bagatelních nehod, změna v detekci přítomnosti alkoholu v krvi řidiče a zlepšení technického vybavení. V letošním roce se vozový park PČR rozrostl o 700 vozidel (počítá se s postupným zvýšením počtu až o 3000), v budoucnosti vlády plánuje zvýšení počtu pojízdných služeben, které budou šetřit čas policistů i účastníků nehod.
Ředitel dopravní policie Martin Červíček připomněl statistická čísla, hovořící o vzrůstající agresivitě českých řidičů. Jako nejčastější příčinu nárůstu počtu nehod zmínil nepřiměřenou rychlost, nedání přednosti v jízdě, telefonování za jízdy a především nesprávné předjíždění, v jehož důsledku vzrostl počet nehod o 90 procent. Zlepšení situace by mělo podle M. Červíčka přinést mimo jiné zvýšení počtu kontrol na vytipovaných stanovištích a monitoring nepřizpůsobivých řidičů. V této souvislosti se plánuje nejen trestně-právní postih, ale i zabavování vozidel.
Prezentaci "Dopravní čtyřlístek" naleznete ZDE [PDF, 900kB]
zpravy.ods.cz, 31. března 2008