Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  29.08.2005 14:01 Tomáš Stýblo
 
Ďáblův advokát: "atheistova" úvaha o levici a náboženství

Levice vždy trpěla jedním neduhem: pevnou, či snad dokonce slepou vírou v etickou podstatu lidství, vírou, že člověk je v jádru dobrý. Při pokusu aplikovat tuto víru ve společenské realitě se však objevil problém: náboženský pojem "prvotního hříchu" vystoupil ve vší své hrůznosti.

Ukázalo se, že v člověku pořád ještě zůstává příliš mnoho z krutého zvířete, ze kterého se evolučním procesem vyvinul. Přežití silnějšího a bezohledná, individualistická konkurence - onen ve své podstatě hluboce amorální, základní mechanismus evoluce - je právě oním prvotním hříchem, se kterým se humanita musí nějak vypořádat. Jeho vliv na každodenní lidské rozhodování levice hluboce podcenila.

Nakonec i stará levicová představa o osvícené elitní avantgardě, která po získání absolutní moci dovede masy do ráje, byla vývojem odkázána na smetiště dějin: ukázalo se, že ony osvícené elity byly ve skutečnosti také jen nelidskými zvířaty, možná ještě horšími než ovládaní plebejci.

Levice v tomto historickém případě neváhala přijmout taktiku svých fašistických oponentů, ideu velkých vůdců jako stvořených pro ideologické uctívání a následnou mumifikaci v mauzoleu. Obdobně by se v dnešní době mohla něčemu přiučit od amerických neokonzervativců nebo Bin Ládinových islamistů.

Tyto dvě skupiny autoritářů, odlišující se od sebe prakticky pouze reálnou mocí, mají stejné záměry i konzervativní vize, a stejný, efektivní nástroj pro prosazování těchto cílů: náboženství.

Náboženství není dobré ani špatné samo o sobě, z politického hlediska je nástrojem ideologické kontroly: záleží na tom, pro jaké účely je jím poskytovaná moc využita. Každá politická ideologie je ve své podstatě náboženstvím: předepisuje či zavrhuje hodnoty a podává nějakým způsobem zredukovaný, schematický pohled na svět, který je největším společným jmenovatelem toho, na čem se ještě dokáží lidé ve vší své rozdílnosti shodnout.

Politické ideologie i náboženství jsou tak v první řadě nástrojem sociální soudržnosti: obě slouží k vytvoření společného myšlenkového a hodnotového prostoru, který poskytuje společnosti ochranu před individualistickým rozkladem a anomií. Levice by se měla přestat náboženství vyhýbat, představuje totiž možnost, jak prosadit levicové ideje bez pádu do pasti centralizované totality.

Jsou špatná náboženství a dobrá náboženství. Z politického hlediska se liší především tím, jak dobře jsou zneužitelná k vytvoření státně-církevních, tj. totalitních a přísně hierarchických společenských struktur.

Dobře navržené náboženství dokáže svou hlavní funkci - udržování sociální soudržnosti - plnit decentralizovaným způsobem. Předepisuje hodnoty, ale nevytváří centralizované struktury pro jejich prosazování. Moc tak zůstává rozložena mezi jedince, kteří toto náboženství vyznávají.

Některá původní čínská náboženství takto dokázala dlouhodobě fungovat v rámci starověké Číny, která měla na dnešní poměry velmi malou míru byrokracie a systémů k prosazování centrální moci a dohledu.

Křesťanství takto fungovat nedokázalo, možná v důsledku svého přílišného zaměření na fenomén jediného Boha jako na symbol omnipotentní, centralizované moci, sídlící v jakési externí entitě, a nikoliv v lidech samotných. Takový koncept je až příliš snadno možné převést na svůdnou představu osvícené, centralizované moci lidské.

Z hlediska centralizace jde o obdobný rozdíl jako mezi "volným trhem" a centrální kontrolou ekonomiky: volný trh dokáže do určité míry využít - jistě omezený - samoorganizační potenciál společnosti a vytvořit tak základy pro decentralizaci moci.

Skutečná levice by neměla volný trh zavrhovat, naopak by ho měla bedlivě studovat, protože je funkčním příkladem toho, čemu anarchisté věří už od počátku: že společnost jako komplexní system má značnou schopnost samoorganizace, že v ní dokáží spontánně vzniknout struktury pro přenášení informací a decentralizovanou koordinaci velmi komplexních procesů.

Bohužel i dnešní "moderní" socialisté si tento fascinující aspekt trhu neuvědomují, vidí v něm jenom ideologický nástroj kapitalistů pro zotročování nemajetné většiny populace a ve vší vážnosti prosazují jakési vize ekonomiky (a tudíž společnosti) řízené výkonným centrálním počítačem.

A stejně tak si neuvědomují samoorganizační potenciál náboženství. Společnost bez náboženství, bez sdílené, v principu náboženské představy reality, je nutné ovládat centrálně, donucováním, autoritářskými metodami, jelikož bez této sdílené představy lidé nedokáží aplikovat své etické principy v praxi a společnost má pak tendenci se rozložit.

Nicméně většinou se nerozloží: mocní a schopní si uvědomí situaci a začnou sociální soudržnost rekonstruovat po svém, tak jako to dělají američtí neokonzervativci a arabští islamisté. A využijí k tomu fašistické ideje a odpovídající centralistické variace náboženské víry. Společnost individualismem zaslepených liberálů tak nevědomky vytvoří fašismus.

Levičáci by si měli přestat hrát na atheisty. Ve skutečnosti nic takového jako pozitivní atheismus neexistuje, jedinou alternativou k theismu je v životní praxi destruktivní nihilismus. Oddělovat politické a osobní ideje a hodnoty od náboženství nemá žádný význam.

Náboženství není o obrazu vousatého starce vznášejícího se na oblaku ani o doslovně interpretovaném souboru přidružených výchovných mýtů, ale o sdílených etických hodnotách a vytvoření sdílené, nezrelativizované představy světa, jejíž existence je podmínkou pro reálnou životní aplikaci hodnot a etických principů, a tím i pro existenci svobody v jakémkoliv smysluplném významu.

Dobré náboženství by mělo být upřímné: nemělo by lidem tvrdit, že předkládaný výklad světa je nějak "pravdivý", mělo by jim přiznat, že ve výkladu reality se už z podstaty lidského myšlení žádné pravdy dobrat nelze. Mělo by přiznat, že předkládaný výklad je mýtus, sice uměle vytvořený, ale zároveň pozitivní, jehož přijetím lze vykompenzovat omezenou schopnost lidského pochopení reality, a tím vytvořit základy světa, ve kterém lidská svoboda není zredukována na svou individualistickou, osamělou parodii.

Toto století bude velmi vhodnou dobou pro vytvoření nového, levicového náboženství, zvláště díky slábnoucí síle náboženství současného, totiž lidské víry ve vědu, "racionalitu" a technologicko-ekonomický pokrok. I filozofie je již odumřelá a neduživá, filozofové narazili na hranice možností sdíleného lidského pochopení a myšlenkového výkladu reality.

Věda se stala příliš složitou a příliš zneužitelnou: normálnímu člověku žádnou oporu při výkladu světa neposkytuje, protože je prostě příliš složitá. Věda jako systém výkladu reality se svou nepraktičností z hlediska lidského uvažování přiblížila ve své složitosti samotné realitě, jejíž pochopení měla pomocí systematizování usnadnit.

K tomu nedošlo. Naopak došlo k tomu, že lidé jsou obklopeni a čím dál více závislými na magických technologických černých skřínkách, jejichž fungování nerozumí a jež tak nabývají podoby magického amuletu z šamanských rituálů.

Na druhou stranu evolucí vytvořená lidská schopnost víry je tu pořád v neztenčené míře, pouze byla zahnána do podvědomí a klece individualistické pseudoracionality. Manipuluje tak s lidmi freudovským způsobem bez jejich vědomí, z čehož vyrůstá konzumerismus, komoditní fetišismus (máte rádi svůj mobil s individuálně vyměnitelným krytem, vyjadřujícím vaši osobnost?), sexuálně-redukcionistický pohled na lidskou existenci (a co takhle magické pilulky na zvětšení penisu nebo prsou?) a další legrace příznačné pro dnešní dobu.

Věda či její pseudovědecká interpretace by mohly být dobrým základem tohoto nového náboženství. Zaprvé jsou pseudovědecké myšlenky už ve společnosti rozšířené a zadruhé některé vědecké teorie přímo volají o přeměnu v pohádkové, výchovné mýty.

Třeba taková evoluční teorie, která nám, třeba ve fascinujícím podání Richarda Dawkinse, ve vší vědecké vážnosti tvrdí, že veškerý život a my sami jsme vznikli z kousků slizu či z mazlavých jílů s různou přilnavostí.

A nejen to, tvrdí nám dokonce, že celý tento vývoj či prostředí, které mu svými charakteristikami umožňuje průběh, nemá žádnou vnitřní entelechii ani teleologické směřování. Obě možnosti jsou stejně fascinující a nepředstavitelné: představa, že onen vývoj teleologický je, i představa, že takový není.

Průměrný člověk se vědě učí stejně, jako se dříve vyučovalo náboženství. Neučí se experiment a myšlenkový proces, místo toho jsou ve školách autoritářským způsobem memorovány apodiktické pravdy. Jak takové množství znalostí také jinak chcete populaci učit? A to množství bude jenom narůstat, exponenciálně.

Dalším příkladem budiž třeba kvantová mechanika, nebo jakákoliv složitější oblast matematiky, pro většinu lidí nepochopitelná a neověřitelná. Z takové vědy lidé vidí skutečně pouze její magické výsledky, různá technologická zařízení, neposkytuje jim tolik potřebný výklad reality a smyslu čehokoliv.

Celá kultura racionality jako vůdčího principu lidského uvažování, založená právě na vědeckém pokroku a materiálních výdobytcích, které lidem poskytla, přerostla lidské duševní schopnosti a stala se sama o sobě iracionální modlou.

Taková situace vytváří prostředí pro rekonstrukci víry a vznik nových náboženství. Náboženství a víra jsou ve své podstatě nesmírně racionální: rozumí totiž omezenosti lidského myšlení a umožňují tak člověku smysluplnou existenci v příliš komplexní realitě, kterou nelze pochopit.

Levice by měla věnovat víc filozofického úsilí této oblasti, uznat omezenost své víry v racionalitu a dobrou lidskou podstatu, a nabídnout lidem racionálně přijatelný, decentralizaci podporující, optimistický, humánní a nábožensky shrnující výklad světa, zahrnující socialistické politické principy. V dnešním světě "racionálního" nihilismu a masové deziluze s ním může uspět a získat tak základ pro demokratické prosazení svých myšlenek.

A ještě ohledně revoluce, tématu, kterému se v souvislosti s levicí lze jen těžko vyhnout.

Žádná revoluce nebude potřeba. Stejně tak jako žádná revoluce nebyla potřeba ke svržení tyranského "socialismu", nebude potřeba ani ke svržení globálně-amerického kapitalismu. Lidé se mohou se současným systémem vypořádat stejně, jako se vypořádali se systémy v zemích Sovětského bloku: prostě počkat a nechat je zcela vyhnít, nechat je rozložit se v důsledku jejich vlastní sebedestruktivní vnitřní podstaty.

Pokud se kapitalistický systém rozloží, jak Marx a jeho stoupenci předvídají, můžeme pouze doufat, že tentokrát bude připravena skupina ideologů méně asociálních, než byli ti, kteří převzali moc po pádu "komunismu". Úkolem levice je tyto ideology připravit. Historie chiliastických hnutí a náboženství, především těch východních, může poskytnout inspiraci.
  04.01.2007 14:57 Tomik
 
Maximálně čj
  04.01.2007 14:57 Tomik
 
Pánové, dělat pouze do výše svého platu, takže vůbec
  04.01.2007 14:50 klik
 
jsem zvědav jak dopadne jednání mezi odbory a ministrem vnitra.Je to tragédie a to v Plzni pro jistotu, aby toho už tak nebylo málo, tak na ppo zakázali černé uniformy, ono je strašně skvělé přelejzat ploty za pachatelem tím způsobem, v jedné ruce baterku v druhé ruce vysílačku atd. nedej bože, když je policista oblečen v neprůstřelné vestě, to už pak po ruce nemá opravdu nic.No prostě jde vše od deseti k pěti, a to od prvního na těch pěti už jsme a stupnice pořád klesá!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  04.01.2007 14:47 xyz
 
Co se rozčiluješ cope, jestliže jsem si tady četl, že příslušník na OOP po 9-ti létech podepisoval platový výměr na 24500,-Kč a nějaký vedoucí malého OOP tu mluvil něco o necelých 34000.
A kde je Praha, specializované útvary, kriminálka, okresy atd..
Ten průměr to prostě udělá.
  04.01.2007 14:51 xxxx
 
Přiblížím ti ty sumy. Mluvíš o Praze. Hlídkař PMJ = 158 v té největší špíně po 9 ti letech:
plat 23.070 plus pár stovek osobního (možná)
17.534, čistého
mínus ubytovna 2000,- (většina je mimopražských a dojíždí i několik stovek km)
mínus cestovné 1000 -2000,-

jsi na cca 13.500,-

a to jsem nezačal psát ty výhody služby, obstarávání si prostředků pro službu, jídlo od rodiny - další výdaje atd.

tak už tu přestaň mlet nesmysly o Praze a 30.000,- nejsi v obraze a vidíš čísla, tak prskáš.....
  04.01.2007 14:52 cop
 
tomu ja rozumim, jen me stve ze lidi maji na to uplne jinej nazor a denodenne, nam to davaji najevo, rozumim průměru na republiku, jen si proste myslim, ze neni dobre platy prumerovat celorepublikove v hrubém a pak to pustit ven, nechci odsuzovat inteligci českého národa, jen vim jak to chodi, v zadnem pripade se nerozciluju mimo noveho zakona
  04.01.2007 14:47 lol
 
povolte cernaky v Plzni!!!neda se bez toho delat!!teda nevim jak jinde ale u PPO na nocni v objektech je sranda bejt v modrakach{klasicka uniforma}
  04.01.2007 14:45 KASR
 
Pro všechny co čekají na výsledky jednání odborové organizace PČR a Hasičů.
Hovořil jsem osobně s JUDr. Štěpánkem předsedou NOS a ten mi sdělil, že jednání ještě neskončilo, ale o výsledku mě bude informovat !!!! Držme mu palce jako jediný bojuje za naše platy. Zdraví Váš kolega KASR
  04.01.2007 14:46 xxxx
 
Díky za info
  04.01.2007 15:13 100%
 
Tak doufám že po obdržení konečných informací nás opět budeš informovat ;-) Díky.
  04.01.2007 14:31 xyz
 
Pánové, už půl hodiny žádný příspěvek. Snad nepracujete!!! Za ty prachy!!! Nebo Vám skončila pracovní doba???
  04.01.2007 14:35 mira
 
kdo by za ty prachy dělal
  04.01.2007 14:38 xxxx
 
? A ty něco děláš? V práci čas na psaní na netu u PČR není, spadni na zem....
  04.01.2007 14:39 za miru
 
ale ale zase nejakej nespokojenec, kterymu je po novu lépe co
  04.01.2007 14:28 cop
 
Když se pozorně podíváte na náš bulvární plátek, tak ve vyjádření mluvčí ministerstva je jedno krásné slovíčko V "průměru" k celoročnímu propadu nedojde...., oni si snad fakt delaji prdel
  04.01.2007 14:36 mira
 
ty jsi neslyšel ve zprávách jak mluvila mluvčí prezidia že máme být v klidu a počkat až na první výplatu ta si z nás dělal vyloženě prdel
  04.01.2007 14:39 cop
 
jj slysel, ovsem tohle je novinka z dnesnich novin, jen cekam kdy zas vyhodi tabulku s platy, v novorocnich hospodarskych novinach mame kolem 32500,- tak je potreba to lidem opet rict, aby meli na co nadavat, aby rikali, co jeste chceme
  04.01.2007 14:39 xyz
 
Tohle slovíčko průměrně se používá všude, že ti to vadí až teď. V celé ČRje průměrný plat kolem 20 000,- Kč a kolik lidí si myslíš že má alespoň polovinu.
  04.01.2007 14:41 xxxx
 
xyz a co s tím ti lidé dělají? Já mít 10.000,-tak si hledám jinou práci, studuji, případně dojíždím za prací i 200km? Není to taky o pohodlnosti????
  04.01.2007 14:42 cop
 
uz me sere stat na silnici v mrazu a desti, kdyz ti pak kdejakej drban do ksichtu rekne, co bysme chteli s triceti litrama
  04.01.2007 14:44 mira
 
to je ono zveřejnit průměr to se to průměruje s těma platama z vyšších pater ,.,.,.
  04.01.2007 14:46 cop
 
vis je nikdo do prdele neposle, kde jaka kauza v TV o policii je uváděna s obrázkama sluzebniho vozidla, popr. hlídky, která šlape, nikdo nikdy neukaze ze policie, která dělá chyby neni jen uniformovana, ale lidem v civilu to nevysvetlis mrknou jednou na TV a odsoudi pesaka, ktery s tim nema pranic spolecneho - to je mazec
  04.01.2007 14:48 mira
 
máš naprostou pravdu souhlasím s tebou takovej bordel co je tady může být opravdu jenom u policie je mi z toho smutno za tu dlouhou dobu co sloužím,.,.a ti naší politici to je ale ani nechci říct co
  04.01.2007 14:50 ZA NAS
 
Já mínus dva litry a šéf plus dva, takže v průměru k propadu nedošlo........
  04.01.2007 14:17 EsPe
 
Pro ty co vystudovali nebo studují ( kromě těch co musí - jsou na funkci a musí si doplnit VŠ )

Kolegové nehádejte se tady není to důstojné. Faktem je že vysokoškoláků je již jako sraček, většina jde dělat VŠ, aby utekli z té nejhorší špíny na odděleních - taklen mě odpověděli všichni VŠ u nás na OOP, takže o čem je řeč ? - o tom, aby se mohla tahlen spousta vysokoškoláků někde uplatnit ? - a kde v rámci PČR ?, vždyť již teď mě připadá, že na každé místo s předepsaným vzděláním Bc. - tedy hovorově blbec, jak říkáme, je již nyní tak 5 lidí. Víc jak půlka SKPV VŠ má a tak kam s těmi přehršle VŠ. Kdo si ji chce udělat a získat lejstro, ať si ji udělá, ale ať si nedělá právo okamžitě vystrčit z fleku nějakého zkušeného poldu s 20 letou praxí, na kterého v letitých zkušenostech a znalosti pachatelů nemá a poučkami se může někam, na to se u běžných policistů - praktiků nehraje. Znalost pachatelů, taktika výslechů........ na to se u běžných poldů hraje a kdo utíkal rychle si udělat VŠ ( taky jsem mohl neříkám, ale nikam se necpu, vychcanost je u mě na nízké úrovni a IQ na vysoké ). Dneska každý druhý nový policista již po roce přemýšlí, jak si rychle udělat VŠ a tedy nedělat tu špinavou práci.na ulici na obvodě. Takhlen se dříve nepřemýšlelo a každý bral to, že holt bude makat na hlídkový nebo na OOP a po dosti letech se možná dostane na kriminálku. Dneska jenom " každý" studuje a studuje a kouká s tím hlavně nějak vyje....at - to je ten karierní řád. ( Omlouvám se čistým duším, které studují jen z prosté touhy poznávat, pro tyto článek není )
  04.01.2007 14:21 that´s right
 
nezbýva než souhlasit, myslím, že jsi to v tom příspěvku vystihl naprosto přesně
  04.01.2007 14:33 xxxx
 
od toho, jestli ten VŠ má na funkci a je schopný, jsou (nebo by měly být) výběrová řízení, takže nejsi zcela v reálu (ikdyž výběrová řízení v rodinné firmě.....) :-)))
  04.01.2007 15:03 robados
 
Vystihl jsi to trefně. Žádný titul není zárukou inteligence a jeho získáním se rozhodně nestáváš automaticky kvalitním policistou. Buď to v sobě máš nebo ne!
  04.01.2007 14:15 Člověk <hkmp5@seznam.cz>
 
jestli si tu někdo myslí, že si ty naše nářky přečtou naši politici a padnou na zadek, tak se dost plete. Podívejte se na doktory, učitele, nádražáky. Nedosáhly by nic, kdyby nešli státu po krku. Státem myslím ty korytáře, co si říkají politici. Dokud nebudou mít nůž na krku, tak se nic nestane a my tu můžeme psát, jak dlouho chceme. Bohužel oproti nám oni mají za sebou silné odbory a pak není problém na něčem takovém se domluvit a také něco vybojovat. Je dobré plánovat pochod na Prahu ale dokud nebude někdo, kdo to zorganizuje a po všech stránkách zajistí (i legislativně), tak je to vše nanic.
  04.01.2007 14:46 Shrek <zlobrzbaziny@centrum.cz>
 
Ten pochod je určitě dobrej nápad a asi taky jedinej způsob, jak upozornit na to, co nám řadovejm četníkům z ulice udělali. Pánové si totiž myslí, že budeme chvilku nadávat, ale potom zase jako vždycky zklapnem krovky a jak tupý ovce pojedeme dál. Jen najít opravdu schopnýho organizátora a v co největším počtu celou akci uskutečnit.