Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  06.02.2007 21:21 kluk
 
V pondělí 5. února 2007 na žádost Nezávislého odborového svazu Policie České republiky navštívil Českou republiku prezident evropské odborové policejní centrály EuroCOP Heinz Kiefer. Tento byl předběžně písemnou formou informován o stavu, který u Policie České republiky panuje po zavedení účinnosti zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.

Jeho návštěva byla zahájena v 10:30 hodin prohlídkou nově zrekonstruovaných prostor MOP Krakovská na Praze 1. Zde jej přivítal zástupce ředitele Správy hl. m. Prahy plk. ing. Zdeněk Bezouška a ředitel Obvodního ředitelství Praha I plk. Bc. Jiří Sellner. Toto oddělení bylo zrekonstruováno v rámci projektu P1000. Je třeba připomenout i to, že finanční prostředky byly pro tento účel uvolněny po loňské návštěvě nejvyšších představitelů EuroCOP na služebnách v Plzni, kde kritizovali neutěšený stav některých z nich. Služebna v Krakovské (i její technické vybavení) se mu líbila, ale s nevolí nesl skutečnost, že zde nejsou žádná bezpečnostní opatření k ochraně policistů např. před příchozím se zbraní. Program pokračoval návštěvou Místního oddělení Bartolomějská a operačního střediska Obvodního ředitelství Praha I. Zde jej jako dlouholetého policistu zejména zaujal kamerový systém. Vyjádřil se, že něco takového by v Německu, kde působí, nebylo možné s ohledem na předpisy týkající se ochrany soukromí. Na závěr návštěvy Prahy I jej ředitel Sellner upozornil na to, že takto samozřejmě nejsou zrekonstruovány všechny služebny a prostory policie, což mu doložil i stavem ostatních pater budovy, kde je MOP Bartolomějská umístěna. Na to Heinz Kiefer reagoval tím, že ani v Německu nejsou všechny služebny ve stavu, který by si představovali.

Ve 13:00 hodin byl Heinz Kiefer přijat policejním prezidentem plk. Mgr. Vladislavem Husákem. Zde byla otevřena mnohá témata, která policisty v současné době nejvíce trápí. K propadům platů policistů policejní prezident uvedl, že po získání potřebného množství relevantních informací dojde k navýšení zvláštního (tzv. rizikového) příplatku nejvíce postižených skupin policistů. K tomuto by měla být použita rezerva, která byla vytvořena v minulých letech a postupně by měly být rozpouštěny i finanční prostředky určené na neobsazená tabulková místa. Uvedl, že první změny by se měly projevit již ve výplatě za měsíc březen 2007. Ale i v průběhu roku dojde ke změnám, vždy v závislosti na vývoji finančních možností. Heinz Kiefer vyjádřil své překvapení nad tím, že policisté v České republice jsou nuceni odpracovat 150 hodin přesčas zdarma. Byla otevřena i otázka zrušených příplatků. Potom se policejní prezident z jednání omluvil, neboť byl povolán k ministrovi vnitra. Litoval, že si nemohl, vzhledem k rychlému sjednání návštěvy prezidenta EUROCOP, vyhradit více času. Jednání dále pokračovalo s vedoucím kanceláře pplk. Ing. Jindřichem Mayerem, kterému Heinz Kiefer kladl další otázky.

Rozhodně nelze souhlasit s vyjádřením policejního prezidenta, které bylo 5. února 2007 ve 21:15 hodin uveřejněno ČTK (Šéf evropských policejních odborů radí s demonstrací počkat): „Myslím, že pan Kiefer přijal naše argumenty.“ Věc se má tak, že Heinz Kiefer přijal informace, které se mu od policejního prezidenta dostaly, ale neznamená to, že by s nimi bezvýhradně souhlasil.

Po skončení jednání poskytli Heinz Kiefer a Milan Štěpánek přítomným zástupcům médií (ČT 1 a Čro) rozhovory, ve kterých odpověděli na položené otázky. Heinz Kiefer s uspokojením konstatoval, že probíhají jednání s Policejním prezidiem a Ministerstvem vnitra, která se snaží řešit současné problémy policistů. Vyjádřil myšlenku, že případné ostřejší kroky včetně demonstrace by měly být použity v případě neúspěchu těchto jednání.

Návštěva prezidenta EUROCOP pokračovala přijetím u náměstka ředitele Správy Západočeského kraje plk. JUDr. Jiřího Houby, který Heinze Kiefera seznámil s posunem, ke kterému došlo od květnové konference EuroCOP. Dalším bodem byla prohlídka obvodního oddělení Plzeň – střed, kde se H. Kiefer na vlastní oči přesvědčil, k jakému pokroku došlo od poslední návštěvy zástupců EuroCOP. Zde měl příležitost (bez přítomnosti služebních funkcionářů) hovořit s řadovými policisty, kteří byli na oddělení přítomni. Tito si chválili nové pracovní prostředí, ale zároveň mu sdělili konkrétní negativní dopady zákona na svoji osobu – zavedení hodnostních označení a propad služebního příjmu.

V 19:00 hodin byla delegace přijata u ministra vnitra MUDr. Mgr. Ivana Langera. Ze strany ministerstva se účastnil i 1. náměstek ing. Jaroslav Salivar. Ministr zdůraznil, že se nyní nacházíme ve výjimečné situaci pro PČR. Zdůraznil, že dosavadní komunikaci s Nezávislým odborovým svazem PČR považuje za férovou, korektní a ze strany NOS PČR přiměřeně tvrdou. Prohlásil, že se postará, aby dopady nového zákona byly co nejmenší, ale při zachování smyslu zákona, zejména kariérního řádu. Heinz Kiefer jej informoval o tom, že EuroCOP sleduje vývoj nových členských zemí Evropské unie s ohledem na budoucí příslušnost do Schengenského prostoru. Zdůraznil nutnost jednání s policejními odbory. Dále uvedl, že je dostatečně informován o situaci v policii a byly mu osobně předány informace o tom, že došlo v konkrétních případech k propadu platů v řádu 2 – 3.000,-- Kč. Uvedl, že považuje za nebezpečnou cestu, aby byl služební příjem policisty nějak kompenzován z uspořených prostředků z minulosti a z prostředků určených na neobsazená tabulková místa. V případě obsazení těchto neobsazených míst by již do budoucna nebylo kde brát. Ministr zdůraznil, že průměrný plat policisty je na úrovni 150% oproti ostatní rozpočtové sféře a musíme hrát citlivou roli i vůči zbytku veřejnosti. Ví, že platy jsou důležité, ale za důležité považuje i pracovní prostředí, ve kterém policisté pracují. Proto přišel s projektem P1000, ve kterém chce utratit celkem 3 mld. korun. Dalším problémem, na který se chce zaměřit je obměna vozového parku policie. Chce uzavřít na základě výběrového řízení rámcovou smlouvu s výrobci automobilů, na základě které by mělo dojít k rychlé obměně 14 000 vozů pořízených za výhodné ceny díky objemu.

Heinz Kiefer se ministra dotázal na zvěsti o chystaném zrušení či citelném omezení výsluhových příspěvků. Toto ministr rozhodně popřel a řekl, že to podepíše klidně vlastní krví. Jakékoliv podobné snahy považuje za neopodstatněné a mající velmi negativní dopad na policii. Heinz Kiefer uvedl, že je rád, že vedení policejních odborů sází na jednání a je s ním jednáno, neboť z vlastní zkušenosti ví, že toto není obvyklé. Zdůraznil ale také, že si nedokáže představit, že by policista v Německu pracoval zdarma (otázka přesčasů).

Ze strany vedení NOS PČR byly v diskuzi s ministrem vzneseny dvě zásadní skutečnosti, které v posledních dnech zajímají policisty a které jsou velmi diskutovány. Jedná se o případy policistů, kteří dosáhli 58 let věku, jeví se jako „neperspektivní“ a jsou přesvědčováni k odchodu ze služebního poměru. Stejně tak budí rozruch informace o uvažované manipulaci s osobním příplatkem u těch policistů, kteří jsou zařazeni na služebních místech s požadavkem na vzdělání, které nesplňují. Tyto skutečnosti, zejména ve spojení s fámami o omezení výsluhových nároků, vedou k nejistotě, zneklidňují další část policejního sboru a zvyšují procento bezdůvodně odcházejících policistů.

První náměstek Ing. Salivar vznesl kritickou připomínku k činnosti odborového svazu, a to k úrovni práce na úrovní některých krajů nebo okresů, neboť ne všude jsou odboroví funkcionáři dostatečně fundovanými partnery pro služební funkcionáře.

Na závěr jednání s ministrem vnitra Heinz Kiefer poděkoval za přijetí a ubezpečil přítomné, že se bude na konci roku ptát, zda došlo k propadu platů v ročním vyjádření. Je rovněž připraven se účastnit dalších jednání v průběhu roku.

Na závěr celodenního programu se prezident EuroCOP setkal s předsedou Výboru pro bezpečnost PSP Mgr. Františkem Bublanem, se kterým diskutoval o aktuální situaci v české policii i o problémech, se kterými se během dne seznámil. Část jednání se týkala i otázek Schengenského prostoru. Rovněž ze strany Mgr. Bublana byl ujištěn, že omezení výsluhových nároků příslušníků bezpečnostních sborů nepřichází v úvahu.

Po celou dobu návštěvy byl Heinz Kiefer doprovázen předsedou NOS PČR JUDr. Milanem Štěpánkem a místopředsedy Ing. Alexanderem Burdou, Bc. Danielem Bláhou JUDr. Petrem Tomkem, kteří mu poskytovali potřebná vysvětlení k otázkám, o které se zajímal. Byl také seznámen s plánovanou schůzkou s organizátory demonstrace, stanovenou na den 7. 2. 2007, o jejímž výsledku chce být informován.

Heinz Kiefer vzal v potaz „revoluční“ změnu, kterou nový zákon o služebním poměru přinesl, ale zdůraznil, že si všiml toho, že zde neprobíhá dostatečná informovanost policistů ze strany Ministerstva vnitra ČR, Policejního prezídia, ale i ze strany odborového svazu.
  05.02.2007 17:43 nejmenovaný
 
Je to jeden veliký hnus co se děje u Policie.a pan ministr spolu s panem policejním prezidentem jsou podrazáci a lháři největšího kalibru.Langr má našpulenou tlamičku jako kapřík a pořád se nám jenom směje.Ale na každou sviňi se voda vaří.
  05.02.2007 21:41 chaos a zmatek
 
MNĚ TO SPÍŠ PŘIPADÁ, ŽE TADY NIKDO NECHCE ABY TO FUNGOVALO. LIDÉ JSOU ROZHOZENI NOVÝM ZÁKONEM, KAŽDÝ MÁ JENOM ZAJEČÍ ÚMYSLY A CELKOVÁ PRESTIŽ JE NA NULE.
  05.02.2007 16:41 Jezinka
 
Na ČT 24 se právě pan Kiefel vyjádřil, že služební zákon PČR je mnohem tvrdší než jejich.
  05.02.2007 17:09 asd
 
http://www.ct24.cz/vysilani/ Zprávy každou půlhodinu
  05.02.2007 18:22 Polda
 
Pro Nováka a jemu ostatním
Když máme takové výhody tak proč máme tvrdší zákon než je standart v EU. Kde máte ty vaše výhody, když je nevidí ani komisař EU p. Kiefel.
  05.02.2007 18:45 ach jo
 
podle transparency internacional, je i kázeňské řešení přestupku bratříčkování, které je nepřípustné, tím že jeden kolega pustí jiného, nebo ho vyřeší domluvou se vystavuje i tomuto podezření z falešného bratříčkování...proč se TI nekoukne o patro výš? Asi by si z toho hnusu co by na ně pad zlomily vaz..
  05.02.2007 18:45 ach jo
 
kde sou ty výhody???????????????????????????
  05.02.2007 20:00 alan
 
Kázeňské řešení přestupků policistů je protiústavní a z neopodstatněného důvodu nám hrozí daleko větší tresty než ostatním občanům, tak kde je ta rovnost před zákonem, že pane policejní prezidente. Jděte s tím vaším etickým kodexem někam, nedodržujete ho ani vy ve svých televizních prohlášeních, kde lžete jak když tiskne. Fuj to jsem se naštval.
  05.02.2007 21:43 lži a zastrašování
 
Pan Kiefer byl zase obalamucen panem Husákem a Langerem. Těmto pánům nevěřím vůbec nic a do budoucna tuhle policii položí na lopatky.
  05.02.2007 16:29 Jura Brno
 
www.legalnivrazda.cz
www.jirikajinek.cz
www.sinagl.cz
www.hucin.com
www.policejnistat.cz
www.policista.com
www.ivanroubal.blog.cz

Toto není reklama na naše webové stránky jak se někteří policisté mylně domnívají. Toto je reklama na práci některých policistů.
  05.02.2007 16:42 ---
 
Juro, ty trapáku, jdi už do prdrle, nebo někoho nasereš doopravdy a budeš potřebovat server " legalnivrazda II ".
  05.02.2007 17:01 edd
 
jurko ty fakt máš výdrž, jseš dobrej
  05.02.2007 17:13 Zdeno
 
Už se na to vybodni. Nic lepšího nemáš????
  05.02.2007 17:44 nejmenovaný
 
Neotravuj už
  05.02.2007 16:09 Milan
 
Tak jsem si ve volné chvíli přečetl pár příspěvků a když jsem četl příspěvek od Novaka a jemu podobným, tak mi to nedá a musím zareagovat. Ukáži všem civilistům druhou stránku policie, aby jenom neviděli, že policista jenom měří rychlost, rozdává pokuty a sedí v kanceláři. Budu psát ze života policisty, který má po 20 letech něco za sebou, aby si lidé udělali obrázek co policie také dělá. Možná, že se některým udělá nevolno, ale taková je dnešní realita. Zkuste si představit, jak vstupujete do bytu a zde uvidíte otrávenou celou rodinu plynem, jak přijedete k dopravní nehodě, kde ve vozidle jsou všichni mrtví včetně dětí, jak chodíte po kolejích a sbíráte kousky lidského těla, jak vstoupíte do bytu, kde je člověk s uříznutou hlavou, jak jste v bytě 3 hodiny s mrtvolou, která je v rozkladu a druhý den čtete ze zprávy z patologie, že ten člověk měl otevřenou tuberu a vy půl roku chodíte na vyšetření a bojíte se jestli jste se náhodou nenakazili, jestli jste pak ještě nenakazli svoji manželku, svoje děti. Vstoupíte do objektu, kde jsou neznámé látky a druhý den uvidíte, jak v objektu jsou chemici v maskách a říkají vám, že tam byly velice jedovaté látky životu nebezpečné a vy si pak uvědomíte, že jste tam před tím chodil mezi těmito látkami a zase čekáte jestli jste se něčím nenakazil. Jak na pitevním stole vidíte malého človíčka, kterého matka utýrala, jak na pitevním stole vidíte mladou a krásnou dívku, která se neubránila psychopatovi. Jak večer přijdete domů a nemůžete usnout, protože jste byl na mrtvém dítěti, na oběšeném 16 letém chlapci, na znásilněné dívce. Prožíváte neštěstí s lidmi, které je postihlo. V práci uvidíte jak váš kolega se psychicky zhroutil a jen si řeknete "tak jestli mě tohle taky potká a stojí mě to vůbec za to pracovat u policie?". Jak jste v Praze na MMF a stojíte s pořádkovou jednotkou (100 policistů) proti rozvášněnému 2000 davu mladých lidí, jak na vás začnou házet zápalné lahve, dlažební kostky. Jak vidíte svého kolegu, který padá k zemi po úderu dlažební kostkou, jak kolega je v plamenech a kříčí, že potřebuje uhasit, jak křičíte, že to musíme vydržet a nesmíme zklamat a čekáte až přijde nějaká posila a každá minuta trvá nekonečné hodiny. Jak vidíte kolegu, jak na něj dopadla lahev s vápnem a on kříčí, že vůbec nic nevidí. Tímto jsem vám chtěl ukázat také druhou stránku života policisty. Někdy si zkuste zjistit jaký je průměrný věk úmrtí u jednotlivých profesí, jako je úředník, lékař, učitel, prodavačka, herec, dělník v továrně, policista. Možná se budete divit, ale na jednom z prvních míst je policista, průměrný věk úmrtí 56 roků, takže plno policistů si ani důchodu neužije a někteří se ho ani nedožijou. Jestli ale závidíte policistům jejich renty, jejich pro vás vysoké platy, tak si to pojďte vyzkoušet, každý z vás má tu možnost. Uvidíme, jak se vám to bude líbit, jak dlouho vydržíte u policie, jak budete vysvětlovat manželce a dětem, že vám zrušili dovolenou, že o víkendu musíte do práce, i když jste měl mít volno, že musíte za každého počasí jet k dopravní nehodě, řešit různé případy a to bych mohl pokračovat dál a dál. Takže pro ty co pořád jen kritizujou policii a něco pořád jenom závidí pojďte si to vyzkoušet máte možnost, protože zkušení policisté už se na to nemohou dívat a odcházejí od policie. Je to smutné, ale je to tak a pan Langer a Husák se domnívají, že je nahradí mladí a nezkušení policisté. To jsme se právě přesvědčili u mladého policisty, který prodal fotky Blesku a udělal samozřejmě ostudu celé policii a problémy nejen sobě, ale i dalším lidem. Toto se stát za pana ministra Bublana, tak pan Langer ho ihned vyzve, aby odstoupil ze své funkce. Je velice smutné, že celá policie je tak rozhádaná. A kdo za to může? Ať si každý odpoví sám.
  05.02.2007 17:20 Zdeno
 
Milane. Není co dodat.
  05.02.2007 17:49 adg
 
Přesně, ještě bych přidal vyrozumívání rodičů, partnerů apod., že se jejich blízcí nevrátí domů (nehody, vraždy, úrazy apod.) :-(
  05.02.2007 18:59 Fery
 
Souhlas Milane, ale tohle civil nikdy nepochopí. Aby to pochopil, tak by si to musel prožít, ale to už jsi napsal sám.
  05.02.2007 20:36 haf
 
Souhlas, ale jak řekli kolegové výše to běžný občan nepochopí on jen vidí to, že se vozíš v autě buzeruješ lidi, dáváš pokuty anebo bereš úplatky.
  05.02.2007 15:51 pepe
 
Pozor, NOVÁK je nasazený a je řízen z PP.
  05.02.2007 15:45 realista
 
Tak kolegové, to čeho jsem se obával se zřejmě vyplnilo. Po přečtení článku na www. ceskenoviny.cz o návštěvě p. Kiefera u nás jsem se ujistil, že se našemu milovanému managementu zřejmě opět osvědčila úspěšná taktika "Potěmkinových vesnic ". Pan Kiefer byl zcela účelově nasměrován na jednu z nejlépe vybavených a nově zerkonstrovaných služeben v ČR. Tam na něj již čekali " naši " vybraní kolegové, kteří ho dozajista informovali ve stylu, že je vlastně vše v pořádku a není potřeba podléhat panice.
Uvědomta si kolegové, že tento pán půjde vedení našich odborů na ruku, nebot´ reprezentuje stejnou politiku, akorát v celoevropském kontextu. No a naše odbory, až snad na světlou vyjímku p. ing. Burdy, pískají písničku policejního prezidia. Hezký komplot, že ? Takže nutným výsledkem toho všeho je nakonec doporučení p. Kiefera, aby protestní akce byla zrušena.
Co nám nakonec zbývá ? Bez ohledu na doporučení p. Kiefera musíme vydržet a za žádnou cenu to nevzdat. Pokud se nám to nepovede, je konec na dlouhé roky a svých práv se pak již nikdy a nikde nedovoláme.
  05.02.2007 15:54 tak to vidí naše nezávislá média
 
...Policejní prezidium tvrdí, že naprosté většině policistů se roční příjem oproti loňsku zvýší. Ohroženou skupinu prý tvoří 3000 až 5000 policistů, u kterých ale údajně připravuje několik možností, jak snížené platy kompenzovat. Nezávislý odborový svaz policistů demonstraci nepodporuje...

Pan Kiefer zde určitě nepřišel řešit interní problémy této organizace, potažmo této země, on se přišel jenom ujistit, že problém, který tady nastal v bezpečnostní složce a jeho způsob řešení, neohrozí bezpečnost a zájmy okolních zemí...nic víc, nic míň. Prostě vlastní problémy si tady budou muset lidé, příslušníci policie, vyřešit sami...a asi to nebude žádná procházka modrým sadem. :-)
  05.02.2007 16:08 realista
 
Musíme teď plně podporovat Pittbulovu a Hornetovu iniciativu, jinak je po všem. A je úplně šumafuk jak se tato nazývá. Pokud není zcela právně čistý výraz " demonstrace " v názvu akce, nechť se tato nazve jinak. Celý náš protest není o názvu, ale o obsahu.
  05.02.2007 15:30 tojebuřt
 
Tak šéf evr.policejních odborů přijel... a zase odejel.. ukázali mu jen to, co chtěli, ojedinělé výstavné kousky policie a vzorové oddělení.. Řekli jen mu jen to co chtěli a k čemu to bylo? Jaký bude závěr si každý domyslete.. a co bude dál? Nic! Při pomyšlení jaká je skutečnost, kterou jsem měl naposledy v reálu možnost plnými doušky vychutnat o tomto služebním víkendu, mě přepadá beznaděj.. Já nevnímám jako hlavní můj plat a myslím si, že plat je jen vrcholkem ledovce, který ale zdárně odvádí pozornost od mnohdy podstatně hlubších problémů policie, které když někdy někdo vyřeší, spokojím se i s nižším platem..
  05.02.2007 15:56 policista
 
Musíme aspoň něco zkusit, myslím minimálně se zúčastnit demonstrace, může se totiž potom stát, že i ta poslední hrdost vyprchá, já půjdu, abych si mohl říct, že jsem jenom neseděl na zadku a nečekal ... toť vše kolego ...
  05.02.2007 14:38 Petr
 
http://www.ceskenoviny.cz/domov/index_view.php?id=234950 - zpráva z návštěvy šéfa evropských policejních odborů v Praze
  05.02.2007 15:20 Langer
 
Jo jo zaplácli jsme mu hubu jedinou pořádnou služebnou v Praze (víc jich zatím nemáme) a vlk se nažral a koza .... :-)) teď pujdeme na skleničku a pěšáci (lůza) ať si řvou ...
  05.02.2007 14:33 Nespokojený
 
Interpelace poslance Ratha na MV ČR Dr. Langera k platům policistů ze dne 1.2.2007 cituji vás :" Může dojít k propadům, kdy špatně fungoval policejní management kdy někteří příslušníci měli stovky odpracovaných přesčasových hodin, COŽ VY JAKO LÉKAŘ VÍTE, ŽE NENÍ DOBRÉ, protože takovýto policista potom nemůže podávat výkony....Hlavně ža pan Langer ví,že přesčasy zadarmo jsou v pohodě!!!
  05.02.2007 14:27 řadový policista
 
Ti lidé, kteří nám zde nadávají si zřejmě neuvědomují že demokracii v této zemi máme jenom na papíře a spousta politiků jí má plnou hubu ale jenom hodně málo lidí má asi páru co to vůbec je a že se to nemaže na chleba. Dneska zametli s námi a zítra to může být s kýmkoliv jiným, třeba se zde již zmiňovanými učiteli. Od té slavné revoluce se změnilo jenom to, že si neříkáme soudruhu ale pane. Není na místě dívat se na náš protest jako na nespokojené policajty ale je to odrazem dění ve společnosti a je nutné to posuzovat v širších souvislostech. Nenechte se zmást výroky pana ministra a jiných o naších výhodách, přečtěte si zákon o služebním poměru a naše příspěvky zde na těchto stránkách. Nemusíte s námi souhlasit a my respektujeme váš názor, tak respektujte ten náš a normálnímu člověku musí dojít slespoň to, že asi opravdu něco není v pořádku.
  05.02.2007 15:19 .....
 
hezky napsáno, ale bohužel tak s 15-ti letým zpožděním. Některé zvyky, jak ukázala historie, se jenom politicky nedají změnit, ač jim předcházel dobrý úmysl. Krom toho, jak pravil klasik, moc se udržuje nejlépe těmi prostředky, které ji pomohly na svět a...a ty té současné vlády byly naprosto tragické.