Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  26.08.2009 01:03 trochu teorie
 
Ekononomické teorie 18. a 19. století
Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na: Navigace, Hledání
Historické souvislosti

Během 18. a 19. století udělala ekonomie značný pokrok. Do 18. století se jednalo o ekonomiku tzv. premoderní, která se později rozvinula v ekonomiku tzv. brzy moderní, do které patří například merkantilismus a kameralismus. V 18. století Adam Smith položil základy moderní ekonomiky, když sepsal dílo zvané „Bohatství národů“. Jednalo sice o soupis již dříve známých poznatků, ovšem i přes to je Adam Smith nazýván zakladatelem moderní ekonomiky.

Ekonomické teorie 18. a 19. století jsou většinou reakcí na ekonomickou teorii merkantilismu, první buržoazně ekonomickou teorii datující se od 16. století. Merkantilismus vychází z předpokladu, že prosperita národa závisí především na jeho kapitálových zdrojích, (množství drahých kovů) a na mezinárodním obchodu (převaha exportu nad importem), za tím účelem jsou zvyšována dovozní cla.

Merkantilismus je na počátku 18. století postupně vystřídán jinými teoriemi (například fyziokratismem) a ty jsou na přelomu 18. a 19. století nahrazeny klasickou politickou ekonomií. V 19. století přichází Karl Marx se svou teorií komunistické společnosti, která je beztřídní, kde si všichni mají být rovni, a všechno má být všech. Ovšem později ve 20. století je socialistická společnost (která má být cestou ke společnosti komunistické) ve většině případů znovu změněna ve společnost třídní.

Obsah [skrýt]
1 Kameralismus
2 Fyziokratismus („vláda přírody“)
3 Klasická politická ekonomie
3.1 Adam Smith (1723-1790)
3.2 Thomas Robert Malthus (1766-1834)
3.3 David Ricardo (1772-1823)
3.4 John Stuart Mill (1806-1873)
4 Francouzský socialismus
5 Německá historická škola
5.1 Starší historická škola
5.2 Mladší historická škola
5.3 Nejmladší historická škola
6 Karl Marx (1818-1883) a Marxismus
7 Seznam použité literatury
8 Externí odkazy



[editovat] Kameralismus
Kameralismus ovlivnil ekonomické myšlení v Německu a v Rakousku na přelomu 18. a 19. století. Je jakousi středoevropskou odrůdou merkantilismu. S merkantilismem sdílí ideu silného státu a princip pozitivní obchodní bilance. Stejně jako merkantilisté se i kameralisté soustředili na praktické otázky hospodářské politiky a ne příliš na teoretické otázky.

Od merkantilismu se mimo jiné liší větším důrazem na populační růst. A to ze tří důvodů: mocenských (více poddaných, větší armáda), fiskálních (více lidí odvádějících daně) a poptávkových (větší poptávka → větší trh a výroba). Důraz na populační růst byl znatelný i v merkantilismu, ale v kameralismu byl daleko zřetelnější a to kvůli tomu, že v Rakousku (i v Českých zemích) byl velice znatelný úbytek obyvatelstva. Rozdílný byl také pohled na obchodní bilanci, pro merkantilisty to byla bilance peněz, pro kameralisty spíše bilance práce (zaměstnanosti). Kameralisté nekladli tak velký důraz na příliv zlata. Za zdroj národního bohatství považovali spíše zemědělství. Zemědělství považovali za nejdůležitější, protože se domnívali, že veškerý průmysl, řemesla a obchod může vzkvétat pouze tam, kde je kvalitní zemědělství. Dalším důvodem byla snaha zajištění zemědělství, které by bylo soběstačné a tudíž nezávislé na dovozu z okolních států. Kvůli tomu byli velmi znepokojeni hospodářskou nerovnováhou mezi městem a venkovem. Kameralisté navrhovali reformu zemědělství, která spočívala v parcelaci velkostatkářské půdy. To by podle nich zvýšilo počet zemědělského obyvatelstva a tím i zemědělskou výrobu. Také motivace rolníků by tím byla posílena, jelikož by pracovali na své vlastní půdě. Kameralisté také rozdělovali práci na produktivní a neproduktivní. Do neproduktivní řadili například práci služebnictva, atp.

Kameralismus byl dokonce učen i na univerzitách. První katedra kamerálních věd byla založena na Vídeňské univerzitě roku 1752 Johanem von Justi na přání Marie Terezie. Později vznikaly další katedry kamerálních věd jak na rakouských, tak na německých univerzitách.


[editovat] Fyziokratismus („vláda přírody“)
Fyziokratismus vznikl v polovině 18. století ve Francii, nejpopulárnějším se stal později na konci 18. století. Podstatou fyziokratismu je teorie, že bohatství národů pochází ze zemědělství. Fyziokratismus je považován za první propracovanou ekonomickou teorii a učinil první kroky k osamostatnění ekonomie jako samostatné vědecké disciplíny. Na fyziokratismus navazuje Adam Smith a jeho Bohatství národů, které je považováno za počátek moderní ekonomie.

Fyziokratismus předznamenal příchod klasické ekonomie. Jejich přínosem bylo kladení důrazu na produktivní práci, idea přirozeného řádu a požadavek volného trhu (laissez faire). Jejich slogan, který se snažili prosadit, zněl: „Laissez faire, laissez passer“ – „nechte být, nechte plynout“. Ale i přes všechny tyto jejich přínosy nelze fyziokraty přiřadit ke klasické ekonomii. Hlavním důvodem je, že za produktivní práci považovali jen zemědělství, jejich víra, že bohatství je možno tvořit pouze ve spojení s přírodou (tedy půdou), a že zpracování výrobků považovali jen za nakládání se zemědělskými přebytky. Také se nikdy nepokusili o vysvětlení a popsání směnných poměrů, a čistý produkt chápali jen jako rozdíl hodnoty zemědělské produkce a jejích nákladů.

Specifickým přínosem fyziokratimu byla Ekonomická tabulka Francoise Quesnaye. Byla významným metodickým přínosem, protože poprvé ukázala ekonomiku jako neustále se opakující (kruhový) tok zboží a peněz. Dalo by se říci, že byla prvním, jednoduchým ekonomickým modelem. Quesnay v Ekonomické tabulce popisoval vazby mezi hlavními společensko - ekonomickými třídami lidí. Fyziokraté rozdělili společnost do 3 tříd:


1) Produktivní třída – zemědělci
2) Sterilní třída - lidé v průmyslu a v obchodě
3) Nečinná třída – vlastníci půdy


Mezi fyziokraty řadíme kromě Francoise Quesnaye například: Duponta de Nemour, Victora Riquetii a další…


[editovat] Klasická politická ekonomie

[editovat] Adam Smith (1723-1790)
Skotský ekonom a filosof Adam Smith se narodil 5. června 1723 ve městě Kirkcaldy ve Skotsku. V letech 1737-1740 studoval matematiku, geometrii a fyziku na Glasgowské univerzitě. Od roku 1740 studoval sedm let na Oxfordské univerzitě. Od roku 1751 učil logiku jako profesor na Glasgowské univerzitě. V roce 1759 vydal „Teorie mravních citů“. V roce 1764 ukončil svou dráhu profesora, a stal se učitelem syna významného politika Charlese Townshelda. V letech 1764- 1766 cestoval po Evropě (Paříž, Toulouse a Ženeva). V roce 1767 byl poradcem Ch. Townshelda při vypracování návrhu zdanění. 9. března roku 1776 vydal své stěžejní dílo „Bohatství národů“ (celým názvem „Pojednání o podstatě a původu bohatství národů“). Roku 1778 byl jmenován celním zplnomocněncem pro Skotsko a pro daň ze soli. 17. července roku 1790 umírá v rodném Skotsku.

Bohatství národů
Bohatství národů je významným dílem nikoli díky tomu, že by přineslo nějaké nové poznatky, ale díky tomu, že se Smithovi podařilo shrnout tehdejší ekonomické vědění do jednoho celistvého díla. Smithovo Bohatství národů bylo značně ovlivněno dobou, v níž Smith žil, tedy osvícenstvím. V období osvícenství filosofové razili cestu myšlenkám svobody, ale státníci stále uplatňovali politiku merkantilismu. Tenko konflikt mezi ideologií liberalismu a přetrvávající politikou merkantilismu je i tématem Bohatství národů, kde Smith kritizuje stávající obchodní systém. Smith věnoval stávajícímu systému osm kapitol čtvrté knihy, a poslední kapitolu věnoval fyziokratismu, který považoval za velký pokrok. V Bohatství národů Smith zmiňuje a popisuje čtyři ústřední témata, která se stala stěžejními pro klasickou politickou ekonomii. Těmito tématy jsou:

Neviditelná ruka trhu
Růst národního bohatství
Měření národního bohatství
Teorie hodnoty a rozdělování
Smith zdůrazňoval, že ekonomika nemůže být řízena jako jedna velká firma. Osobně prosazoval ideu přirozeného řádu. Tu odvodil od D. Huma a F. Quesnaye, ale dovedl jí do hloubky, a to hlavně svou představou neviditelné ruky trhu, která ho proslavila nejvíce. Podstatou teorie neviditelné ruky trhu je myšlenka spontánní harmonie individuálního a společenského zájmu. Smith si byl vědom konfliktů mezi třídami a mezi zájmy jednotlivce a zájmy společnosti, neviditelná ruka trhu tedy ztělesňuje určitý soulad mezi zájmy jednotlivce a zájmy společnosti. Zároveň tvrdí, že tento soulad je přirozený a neměl by být docilován zasahováním státu do politiky. Smith zdůrazňuje, že národní bohatství není ničím jiným než souhrnem individuálních bohatství. Z toho vyplývá, že jedinec sledující své zájmy a zvětšující své bohatství, zvětšuje i bohatství celého svého národa. Ovšem Smith nevysvětloval harmonii mezi individuálními a společenskými zájmy pouhým sčítáním bohatství. Pro Smithe byla velice důležitá i dělba práce, konkurence a akumulace. Smith sám ve své knize píše:„Není to laskavost řezníka, sládka nebo pekaře, které vděčíme za to, že máme svůj oběd, nýbrž jejich zřetel na vlastní zájem. Nespoléháme na jejich lidskost, ale na jejich sebelásku, a nezdůrazňujeme jim naše potřeby, ale výhody, které jim plynou.“ (Smith, A, 1910, dle Holman, R. a kol., nakladatelství C. H. Beck, Praha 1999, Dějiny ekonomického myšlení, s.47)


[editovat] Thomas Robert Malthus (1766-1834)
Tomas Robert Malthus se zapsal do dějin ekonomického myšlení svou populační teorií. Tato teorie sice nebyla moderní ekonomií přijata, ale nebyla zcela zavržena. Ekonomové tvrdí, že spíše patří do jiného vědeckého oboru něž je ekonomie. Jeho teorie vycházela z toho, že přirozená tendence k rozmnožování je tak silná, že vyvolává rychlejší růst populace, než jak rychle mohou růst zdroje obživy. Zatímco populace má tendenci se zvětšovat geometrickou řadou (1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128,…), zdroje obživy se mohou zvětšovat nanejvýš řadou aritmetickou (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,…). Z toho na první pohled plyne nesoulad, který Malthus nazval populační teorií. Jeho teorie naznačovala, že hospodářský růst není schopen odstranit chudobu mas. Jediným způsobem by podle Malthuse byla morální sebekontrola. Podle Malthuse k hromadné smrti hladem nedochází jen díky jevům zvyšujícím úmrtnost, nebo snižujícím porodnost. Malthus vidí tyto jevy v jistém smyslu jako pozitivní. Pro tyto názory si ekonomie vysloužila přízvisko „ponurá věda“.


[editovat] David Ricardo (1772-1823)
David Ricardo přišel s novým pojetím existenčního minima. Do té doby bylo za existenční minimum považováno fyzické minimum (minimum pro přežití dělníka). Podle Ricarda bylo existenční minimum ovlivněno vyspělostí dané země, historickým vývojem dělnické třídy, jejími zvyky a životním stylem. Díky tomu mohlo být existenční minimum různé v různých zemích a výše existenčního minima anglického dělníka tak byla několikrát vyšší než výše existenčního minima indického dělníka. Ricardo také vysvětlil, proč se mzda dlouhodobě udržuje okolo existenčního minima. Ricardo rozlišoval tržní mzdu a přirozenou mzdu, přirozená mzda podle něj byla peněžním vyjádřením existenčního minima. Když akumulace kapitálu sílí, roste poptávka po práci a s ní i tržní mzda, dělnické rodiny pociťují zlepšení oproti normálnímu stavu v dané zemi a přirozenou reakcí je zvyšování populace. Růst populace po určité době zvýší nabídku práce na trhu a tím stlačí tržní mzdu zpět na úroveň přirozené mzdy. Opačnou situací je ochabnutí akumulace kapitálu a s ní i poptávka po práci. To vyvolá pokles tržní mzdy pod přirozenou mzdu a tím sníží populaci. To se po delší době projeví poklesem nabídky a zvýšením tržní mzdy zpět na úroveň přirozené mzdy. Tato teorie je nazvána Ricardův mzdový zákon.


[editovat] John Stuart Mill (1806-1873)
Mill navazoval na Smithe, Malthuse i Ricarda. Byl v zásadě posledním velkým představitelem klasické politické ekonomie (i když v zásadě i Karl Marx vycházel z Ricarda). Jeho dílo „Zásady politické ekonomie“ mělo velký úspěch u Anglické ekonomické veřejnosti. Po dvě generace se v Anglii učila politická ekonomie právě podle jeho díla. Až v roce 1890 se v Anglii začalo učit podle Marshallových „Zásad ekonomie“

Dalšími klasickými politickými ekonomy byli Jean B. Say a Nassau W. Senior.


[editovat] Francouzský socialismus
Na počátku 19. století se začínají objevovat myšlenkové směry, které odmítají kapitalismus. I když jsou jednotlivé proudy od sebe odlišné, mají několik společných znaků. Nový systém, který chtěly nastolit, by nebyl založen na soukromém vlastnictví, ale na určité formě kolektivního vlastnictví. Socialisté přisuzovali bídu dělníků, hospodářské krize a morální úpadek společnosti, podle nich negativním jevům jako soukromé vlastnictví, konkurence a honba za penězi.

Socialismus se dá rozdělit do tří proudů:

1) Asociacionismus

Základní ideou asociacionismu bylo vytvoření hospodářských komunit (asociací), v rámci kterých by bylo kolektivní vlastnictví. Asociacionisté byli přesvědčeni, že není zapotřebí svrhnout kapitalismus násilnou cestou, protože asociace se v hospodářské soutěži prosadí samy. To odvozovali z toho, že pro dělníky bude přitažlivější pracovat pro určitou komunitu a že dělníci budou v rámci komunity více motivováni. Známými představiteli jsou Charles Fourier a Louis Blanc.

2) Anarchismus

Tento proud byl více radikální než asociacionismus. Anarchisté chtěli, na rozdíl od asociacionistů, svrhnout stát a dát asociacím větší pravomoci.

Ovšem anarchisté, ani nechtěli zrušit soukromé vlastnictví. Významným představitelem anarchismu ve Francii byl Pierre J. Proudhon, jehož hlavní ideou bylo vytvoření jakýchsi volných úvěrů. Díky těmto úvěrům by se každý mohl stát soukromým vlastníkem a vyrábět.

3) Saint-Simonismus

Saint-Simonismus je nejvýznamnějším proudem Francouzského socialismu. Jeho zakladatelem byl Henri de Saint-Simon. Jeho představy byly značně odlišné od předchozích dvou proudů. On se naopak domníval, že celá společnost může být řízena inteligencí osvícené elity. Věřil v rozvoj vědy a průmyslu. Jeho ideálem bylo vytvoření nové elity vědců a inženýrů, kteří by celou hospodářskou společnost řídili jako jeden celek. Díky organizaci zmizí chaos konkurence a společnost získá nový řád. Jeho cílem bylo přetvoření politiky ve vědu, místo stávající vlády chtěl dosadit vládu matematiků, fyziků, biologů, podnikatelů, inženýrů a umělců. Saint-Simon dokázal svou teorií nadchnout mnoho významných osobností 19. století. Například Napoleon III., Honoré_de_Balzac, Victor Hugo, bratři Pereirové, ti všichni byli jeho myšlenkami ovlivněni.

Přes veškerou rozmanitost a promyšlené systémy, byl přínos Francouzského socialismu nulový. To je způsobeno tím, že se všechny tři proudy zaměřovaly na projektování nového řádu, místo toho aby se zabývaly skutečnými jevy.


[editovat] Německá historická škola
V 19. století, kdy ve Francii a Anglii převládly teorie klasické politické ekonomie, v Německu převažovala historická škola. Historické školy byly i v jiných zemích (například i v Anglii), ale jejich vliv byl potlačen klasickou ekonomikou. Důvodem proč v Německu převažovala historická škola, bylo, že v Německu byla historie jako věda velice uznávaná a na vysoké úrovni.

Historická škola se od klasické politické ekonomie značně lišila. Klasičtí ekonomové hledali univerzální zákony, které by platily pro každý stát v každé době. Historická škola nepokládala ekonomické jevy za konzistentní. Naopak tvrdila, že ekonomie má evoluční charakter a mění se s dobou.

Německá škola se dělí do tří etap:

Starší historická škola
Mladší historická škola
Nejmladší historická škola (občas neuváděna)
Ve všech těchto směrech můžeme najít prvky metody zvané historismus, ten byl metodou, kterou se německá historická škola odlišovala od ostatních ekonomických směrů. Myšlenku, že historie je zdrojem pro ekonomické poznatky sice používali i jiní ekonomové (například Adam Smith). Ale pro německou historickou školu to zároveň znamenalo, že programově odmítali možnost univerzálních ekonomických teorií, které by bylo možno aplikovat na různé situace. Od klasické politické ekonomiky se německá historická škola výrazně lišila i v tom, že roli státu považovala, na rozdíl od klasických ekonomů, za velmi důležitou v rámci národní ekonomiky.

Historická metoda (historismus) spočívá v tom, že se ekonomové ohlíželi zpět do minulosti. Neznamená to ovšem, že by hledali nějaké obecné pravdy, ba naopak. Ekonomové německé historické školy 19. století tvrdili, že historické jevy jsou neopakovatelné, neboť závisí na podmínkách v daném státě (mentalita, zvyky, atp.) Tudíž nemá smysl snažit se najít jakékoli univerzální zákony.


[editovat] Starší historická škola
Ve starší historické škole byl historismus v daleko slabší podobě než později v mladší historické škole. Do Starší historické školy radíme tři významnější autory: Bruno Hildebranda, Karla Kniese a Wilhelma Roschera.

Nejznámějším a zároveň nejrespektovanějším z těchto tří byl Wilhelm Roscher. Vydal pětisvazkové dílo zvané „Systém národního hospodářství“. Toto dílo shledalo v Německu velký úspěch. Roscher byl ochotný uznat, že existují určité obecné ekonomické zákony, ale je možné je objevit pouze zkoumáním historie. Roscher používal metodu historickou a sám se nazýval historizujícím ekonomem. Nezajímal se o popis ekonomického chování jednotlivce, ale pouze větších ekonomických celků.


[editovat] Mladší historická škola
Nejvýznamnějším historizujícím ekonomem Mladší historické školy byl Gustav von Schmoller. Schmoller na rozdíl od Rochera odmítal uznat existenci obecných ekonomických zákonů. Nejvíce kritizoval anglické klasiky, o kterých tvrdil, že jejich metody jsou nevědecké. Schmoller se od Rocherra lišil také tím, že nestudoval národní ekonomiky, ale ekonomiky institucí, jako součásti národních ekonomik. Z těchto studií se snažil formulovat různá politická doporučení.


[editovat] Nejmladší historická škola
Známými představiteli nejmladší historické školy byli Max Weber a Werner Sombart. Oba byli historizujícími ekonomy, avšak historismus v pojetí Schmollera pro ně již nebyl typický.

Max Weber se proslavil dílem zvaným „Protestantská etika a duch kapitalismu“, ve které přišel s teorií o vzniku kapitalismu. Zjistil, že kapitalismus vznikal mezi protestanty (kalvinisty) odkud se dál šířil. Podle jeho hypotézy vede kalvinistická víra k odříkání a touze po úspěchu. Kalvinisté věří, že úspěch je projevem boží milosti a spasení. Tato víra je podle Maxe Webera duchovní silou, z níž se zrodil evropský kapitalismus.

Werner Sombart podobně jako Weber hledal historický původ kapitalistického ducha. Ovšem nikoli v kalvinismu ale v židovství. Ve svém díle „Židé a moderní svět“ uveřejnil teorii, podle které rozptýlení židů po Evropě, kteří měli smysl pro obchodování, umožnilo vznik obchodních vztahů mezi nimi po celé Evropě. Společně s sebou přinášeli podle Sombarta i duch kapitalismu.

Významnou chybou historizujících ekonomů bylo, že nedokázali (na rozdíl od klasických politických ekonomů) spojit historii s teorií. Věřili, že obecná znalost se sama ukáže důkladnými studiemi historie. Ovšem nebrali v úvahu to, že k získání obecných znalostí je zapotřebí spojit historické poznatky s teoretickou praxí. Velká vazba na historii způsobila také to, že se ekonomie historické školy nebyla schopna osamostatnit jako samostatná vědní disciplína. Díky detailnímu popisování různých historických realit, totiž měla německá historická škola velmi nezřetelné hranice a dalo by se říci, že se jednalo spíše o vědu historicko-ekonomickou.


[editovat] Karl Marx (1818-1883) a Marxismus
Karl Marx studoval filosofii a práva na univerzitách v Bonnu a Berlíně. Po ukončení studia, začal kariéru radikalistického žurnalisty. V roce 1843 odešel kvůli problémům s pruskými úřady do Paříže. Spolu s přítelem, se kterým se zde seznámil Friedrichem Engelsem napsal „komunistický manifest“, který v budoucnu silně ovlivnil komunistické hnutí ve světě. Motto tohoto manifestu „Proletáři všech zemí, spojte se!“se stalo jakousi výzvou ke spojení dělnických spolků v mezinárodní dělnické hnutí. Marx byl také spoluzakladatelem mezinárodní Ligy komunistů. Opět měl potíže s úřady a tak odchází do Belgie, ale odtud znovu odešel roku 1849 do Londýna, kde se usadil. Zde díky Engelsově finanční podpoře vydal své životní dílo „Kapitál“. Druhý a třetí díly vydává Engels až po Marxově smrti.

Z pohledu Marxe spočíval problém společnosti v rozdělení do dvou tříd, vykořisťovatelé a vykořisťovaní, a v antagonismech mezi nimi. Marx viděl klíč k tomuto problému ve zrušení soukromého vlastnictví. Třída vlastníků výrobních prostředků (půdy, strojů, atp.), donutí třídu dělníků, aby pracovala, a tím je vykořisťuje. Podle Marxe tento systém vždy vrcholí revolucí a nastolením nové třídy vlastníků a nové třídy nevlastníků. Takto rozdělil společnost do 5 etap:

Kolektivistická společnost - V této etapě jsou si všichni rovni, společnost je prvobytně pospolná
Otrokářská společnost - V důsledku neolitické revoluce se společnost rozdělila na otrokáře (vykořisťovatelé) a otroky (vykořisťovaní), kteří jsou majetkem otrokáře.
Feudální společnost - Třída feudálů vykořisťuje třídu poddaných (nevolníků), kteří jsou připoutáni k půdě.
Kapitalistická společnost - Kapitalisté vykořisťují dělníky, i když ti nejsou jeho majetkem, ale námezdní silou.
Komunistická společnost
Komunistická společnost je pátou a podle Marxe poslední etapou. Komunistická společnost měla být ideální v tom, že zde budou zrušeny jednotlivé třídy, každý bude pracovat podle svých sil a nebude chudých ani bohatých, protože všechno bude všech.

Komunismus se v jistém slova smyslu podobal francouzskému socialismu. Karl Marx ovšem nazval francouzský socialismus utopickým a nevědeckým a dalo by se říci, že měl pravdu. Sám sice nedospěl ke správným závěrům, ale jeho metoda byla vědecká. K tomu přispělo hlavně to, že se pokusil o provedení důkladné anatomie kapitalismu a formuloval teorii jeho zániku. Od francouzských socialistů se Marx lišil ještě v jednom ohledu. Francouzští socialisté se nezabírali studiem a rozborem kapitalismu, a místo toho popisovali a promýšleli do posledních detailů své vize budoucnosti. Marx na rozdíl od nich popsal kapitalismus, ale v popisu budoucího komunistického řádu byl opatrný a omezil se pouze na tvrzení, že v něm nebude existovat soukromé vlastnictví a třída kapitalistů. Marx pro svůj program zvolil raději přívlastek „komunistický“, jelikož se domníval, že slovo „socialistický“ bylo francouzskými socialisty dokonale zdiskreditováno.

Marx se ovšem zmýlil, když předpovídal vývoj kapitalistické společnosti. Marx se domníval, že způsob kapitalistické výroby bude vyžadovat stále méně kvalifikovanou pracovní sílu. Na rozdíl od toho kapitalistická výroba žádá stále více kvalifikovanou práci. Marx si myslel, že k proletářské revoluci dojde v zemi, která je průmyslově nejvyspělejší a dělnická třída je proto nejvíce uvědomělá (tedy v Anglii). Ve skutečnosti však došlo k proletářské revoluci v zemi, kde byl kapitalismus teprve v počátcích, a dělnická třída tvořila minimum obyvatel, v Rusku. Marx se také mýlil, když tvrdil, že rozdíly mezi třídami se budou zvětšovat. Dnes stěží rozeznáme, kde začíná a kde končí ta, či ona třída.


[editovat] Seznam použité literatury
Holman, R. a kol.: Dějiny ekonomického myšlení. Praha, C. H. Beck, 1999
Sojka, M. a kol.: Dějiny ekonomických teorií. Praha, Karolinum, 2000

[editovat] Externí odkazy
  25.12.2007 14:01 bývalý kolega <Ilona.markova@volny.cz>
 
Děkuji za opravu, pochopitelně jsem měl na vědomí náš zákon č. 361/2003 3 x okousán poslanci p. Kalouskem, p. Nečasem a dalšími. Odešel jsem dle zákona č. 186/92 Sb. Níže uvedený zákon , jeho návrh jsem si též pročetl. Přeji opětovně všem lidem dobré vůle, pevné zdraví, štěstí, příjemné prožití vánočních svátků, hodně úspěchů v novém roce, věřím , že bude lépe. Též přeji klidnou službu bývalým kolegům, hasičům, bachařům a dalším co jsou v práci o svátcích, pořád duchem polda Ladislav Marek z České Lípy.
  26.12.2007 19:12 XXX
 
Bývalý kolego. On ten náš zákon 361 neokousali jen pánové Kalousek a Nečas, ale každý z poslanců si ukousl kousek, včetně pana Bublana v současné době stínového ministra vnitra. Nejhorší je vždy když do odborné věci kecá někdo kdo tomu ho..o rozumí a neví o čem je řeč, hlavní je, že není pasivní a má připomínku. Náš zákon 361 je po odborně zpracovaném návrhu "PASKVIL který přetvořili naši poslanci v rámci lidové tvořivosti".
  24.12.2007 19:52 zuzu
 
Už se těším na 31.01.08 To si podávám žádost do civilu. Odsloužená desítka, zdraví a rodinu mám jen jedno. P. Langer,děkuju vám, stejně jako vládě ODS.
  26.12.2007 10:30 Karel
 
Já podávám žádost taky a zdaleka nebudem jen dva
  26.12.2007 18:45 Petr <pk.kub@seznam.cz>
 
Zdravím tě kolego. Měl bych na tebe takovou prosbu, mohl by jsi mne zkontaktovat na můj mail? Chtěl bych se tě na něco zeptat. Karle, případně poprosím i tebe. Dík.
  26.12.2007 21:47 xyz
 
Máš se na co těšit. Já si civilu užívám již měsíc a takový vnitřní klid jsem nepoznal za 11 let služby u PČR. Lituji jen ty, kteří jsou dole na různých obvodech a nemají nárok na žádné odchodné. Bude ještě hůř.
  24.12.2007 15:54 býbalý kolega <Ilona.markova@volny.cz>
 
Všem policistům, též hasičů, bachařům a kdo to myslí dobře, vykonává svoji práci poctivě, pevné zdraví, štěstí, příjemné prožití svátků, lepší nový rok. Byl jsem policista cc 25 let na ulici, dneska jsem 16 dní přes svátky doma, připadám si, jako v jiném světě. Srazil mne paskvil, ne práce, jako dalších , tisíce. Kdo slouží dál v přímém výkonu,ať na sebe dá pozor, nikdo Vám nic nedá. Mám obavy, aby výslužku páni chytráci "poslanci" neshodili, a stávající neorubali, odchodné a podobně. Stačí potupná poloviční valorizace 117,-Kč, ostatní mají ještě méně a podobně. Též hanebná valorizace u důchodců, též u mých rodičů, kteří jsou těžce nemocní. Musí si platit drahé léky a další balíček Julínka. Tedy ostatní, co se nemohou bránit, též děti, i můj nezl. syn. Je to ostuta vlády, jak se stará o občany, kteří nechali zdraví pro tuto společnost. Věřím, že se podaří zrušit potupný zákon o státní službě, bude spravedlivý, progresivní. Komu je cc 50 let, a byl by bez renty, ani pes o Vás nezavadí. S těmi příspěvky dole docela souhlasím, dá se uživit, vydělat peníze, bez stresu, šikany. Mějte pevné nervy, zdraví bývalý kolega por Marek Ladislav z České Lípy. Na provokatéry nereaguji, je to můj svobodný názor, vím, že se jedná o veřejný web.
  24.12.2007 16:51 §
 
Jenom takový detail - v textu zmiňovaný zákon o státní službě nemá s naším zákonem o služebním poměru nic společného, týká se státních úředníků, nikoli příslušníků bezpečnostních sborů. Zákon o státní službě (č.218/2002Sb.) dosud nenabyl účinnosti... Jinak všem pokud možno hezké a klidné Vánoce a co nejlepší rok 2008!
  24.12.2007 11:44 odchod
 
Všem za 8 dní už bývalým kolegům přeji, aby si uvědomili, že u této složky pod taktovkou pana Langera nikdy nebude taková pohoda a družnost, která tu bývala před příchodem tohoto ministra. Když se člověk podívá na jednotlivá oddělení, na kolegy jak jsou znechucení a utrápení jsem plně přesvědčen, že všichni kdo odchází a odejdou dělají jenom dobře a žít svobodně jako člověk je něco, co u této branže nikdo nezná.
Bůh s vámi.
  25.12.2007 03:14 ferojak
 
Jsem stále ve střehu, ve spojení s jedním ze šéfů z NOSP a poslancem parlamentu ( neříkám s kterým ), pokud bude nějaký problém s výsluhou, či s odchodným, dám na tomto Webu vědět.
Zatím je klid.
  25.12.2007 03:38 ferojak
 
Jak uvádí "Odchod", bylo lépe. Sloužím už víc, jak 25 roků, nastupoval jsem za Obziny, mám za sebou už víc než 30 ministrů. Nepamatuji však, že by byla taková hrůza, taková nenávist k policistům, u řadových taková nejistota.
Mladší si to už nepamatují, ale za nás byly jakési jistoty, plat byl dvojnásobek průměrného, byty byly pro policisty zdarma ! To čumíte, co ? A když někam policajt přišel, třeba do hospody IV. cenovky, všichni ztichli a byl zde respekt. To už asi vy mladí nezažijete, spíš pecku do tlamy nebo kudlu do zad.
  25.12.2007 09:11 respekt
 
jsi měl, protože jsi sloužil za totáče, troubo.
  26.12.2007 08:45 pro ferojak
 
Přesně tak, za totáče sice ztichla celá hospoda, ale ty jsi se nemohl nikam posadit, nikdo se s tebou ze strachu nebavil. Natočily ti dvě do džbánku a upaloval jsi domu. Anebo jsi tam vlezl v zeleným ........
  26.12.2007 13:26 pro ferojaka
 
Jo, jo ferojaku, to byly zlaté časy za totáče ! K SNB chodili ti největší lemplové, kterým se nechtělo dělat,/ museli ovšem být dostatečně politicky uvědomělí /, byli jste neomezení páni, mohli jste si všechno dovolit - mohl bych uvést řadu konkrétních příkladů. Kdejaký trouba, si udělal na PP SNB maturitu za pár měsíců / v civilu by na ni ani náhodou neměl / a plat měl vyšší, než vysokoškolsky vzdělaný člověk. K tomu spousta dalších výhod, včetně dřívějšího odchodu do důchodu. Kde že ty zlaté rudé časy jsou ! Viď soudruhu.
  26.12.2007 23:00 Pro Jo, jo
 
Ty jedno režimem zblblé hovado. I v té době byli oceňováni příslušníci SNB za záchranu života, byli dárci krve a pomáhali lidem při nehodách a ve složitých životních situacích. Oznámení náhlého úmrtí, oznámení vražd pozůstalým. Dnes nám to začíná být naprosto jedno. Jak se k nám chováte, takové budete sklízet ovoce. S dárcovstvím mé krve může počítat jen má rodina. Zdar.
  27.12.2007 00:17 pro předchozí příspěvek
 
Ty komunistickej čuráku, ty myslíš, že krev darovali jenom policajti? Ty jsi asi ten případ z pohotovostního pluku, že ses ozval. Postřelená husa vždycky zakejhá. Taky jste mlátili lidi hlava nehlava a teď až půjdete do civilu, tak za to ještě budete brát rentu. Ty se ale do civilu nechystáš, protože hovno umíš a mohl bys dělat maximálně ochranku v obchoďáku, nebo sedět na vrátnici a zvedat závoru. Takovejch jako ty jsou ještě pořád u PČR tisíce a zůstávají, na rozdíl od těch schopných, kteří se v civilu normálně uživí. Tebe potkat na silnici musí být asi zážitek. Čest.
  27.12.2007 07:10 YYY
 
pro "předchozí příspěvěk"
Ty jsi jeden z těch, co závidí jen tu rentu. Víš ale za co jí berem? Byl jsi někdy, občane, 8 x za měsíc na noční 10 let v kuse?
Byl jsi někdy jako první u nehody a zachraňoval životy? Šel jsi někdy vyrozumět matku, že se jí syn domů už nikdy nevrátí. Byl jsi někdy u sebezavražděné matky, kdy tomu děti přihlížely? Ohledával jsi někdy mrtvého? Sbíral jsi někdy jeho kusy po kolejišti, po silnici nebo po utonutí ve vodě? Nasazoval jsi někdy život při stavění řidičů na silnici, byť neopilých?...........
Vysvětloval jsi někdy po sté doma, že přijdeš déle, neb i když tvá služba již dávno skončila, zadarmo musíš ten vykradený byt zkrátka zadokumentovat?
Né jednou, ale dnes a denně, drahý občane! Bez možnosti volby, bez možnosti odmítnutí, protože je to tvá řehole, kterou máš i přes ta všechna úskalí zkrátka rád. To co mi ve službě vidíme a prožijeme za oněch 10 let, vy, obyčejní lidé, nestihnete ani za několik životů.
Zkusil jsi někdy, občane, mít několik nelehkých zaměstnání v jednom? Za 10 let, až to zkusíš, se tu klidně sejdeme a povyprávíš nám. Pokud to ovšem vydržíš!
Nazdar
  27.12.2007 09:51 pro YYY
 
Noční jsem zažil obden po 2 roky na vojně - za totáče.Hlídali jsme přísně tajný objekt a za sebemenší malér hrozil prokurátor.Viděl jsem i kluky, kteří se zastřelili - mozek jednoho z nich jsem měl na maskáčích.
Rentu vám nezávidím, nezávidím vám vaši práci v současné době - dělat bych ji nechtěl, protože při ní dnes jde fakt o krk a policista má prakticky svázané ruce.Jenom mě nadzvedlo, jak ferojak s láskou vzpomíná na službu za totáče, kdy kriminalita byla v porovnání s dneškem minimální, policajt byl neomezený pán, v porovnání s běžným občanem se skvělým platem a spoustou privilegií.Ty dokážeš slušně a věcně argumentovat a proto věřím, že uznáš, že to na tom, co jsem psal v příspěvku " pro ferojaka " je také kus pravdy. Přeji jen vše dobré.
  27.12.2007 10:33 YYY
 
pro "předchozí příspěvek"
možná by tě to překvapilo, za totality jsem ještě nesloužil, což neznamená, že bych o té době nic nevěděl.
Sloužím 12 let a když jsem doma řekl, že nastoupím k policii, rodina byla rezolutně proti. Zezelená mi prý mozek, nebude se mnou sranda a vůbec řeč, jako dosud a jiné předsudky, které si má rodina i široké příbuzenstvo o stavu mysli policistů myslelo. I tak jsem nastoupil, neboť vše je o člověku a jeho přístupu k práci. Stejně, jako se najde vůl ve fabrice, najde se vůl u policie. Jenže mistr z fabriky neleží lidem v žaludku tak, jako policajt, častovaný narážkami a posměškami lempla placeného z daní obyčejných lidí, nespočtu vtipů a jiným kravin. Tlak opravdu svinský a pro policajta, který chce svoji práci dělat opravdu dobře, musí být únosný a snesitelný. Jinak nemá zkrátka šanci uspět.
Jeden příklad ze života. Při dovolených novým známým nikdy neříkám, že jsem policajt. Né, že bych se za to styděl, ale již jsem vyzkoušel, že po dvou třech dnech opravdu dobré zábavy, když přijde řeč na zaměstnání a já toto přiznám, obvykle se postoj těchto nových známých okamžitě změní. Koukají na mě zkrátka jinak, opovrhují mnou. Pak se řeč točí zejména o problémech v dopravě, občansko-právním věcem....a stojí to za hovno, neboť ze slušnosti odpovídám a tím tedy pracuji a pracuji.
Máš zkrátka cejch třídního nepřítele, ať jsi zupák, nebo ne.
Když vidím ty starý pardály u nás na oddělení, jak krátka nestíhají zvykat si třeba jen na nové vysílačky, o PC nebo angličtině nemluvě, jejich 120 kilová vyžraná těla, co jen vzpomínají na starý režim, kde se přežrali a ožrali kde mohli, souhlasím s tebou. V dnešní době nemá ani v civilním oděvu po službě policajt klid, protože tě za zavržerníhodné chování můžou ihned propustit. A tento pojem pojme opravdu mnoho "prohřešků". Vše je ale o lidech...........Jsem se nějak rozfilosofal, pardon!
  24.12.2007 11:19 Rayzz
 
Zdravím bývalé kolegy.
Už 3 měsíce jsem v civilu. Stálo to za to. Úplně jinak se dýchá. V práci se ke mně chovají jako k člověku a ne jako k dobytku. Nikdo se mnou nevymetá, nikdo mě nestresuje. Výplata je větší, každou noc se vyspím, je mi opravdu líp. A nejsem nikde vázanej a kdyby došlo k problémům, můžu si kdykoliv najít jinou práci, protože už budu mít nějakou praxi. Kdo jste z POLICIE s.r.o. na prášky, doporučuju. A ostatním přeju pevné nervy, držím palce, snad se to někdy zlepší. A tobě, ty kuní xichte nahoře, bych nejradši jednu plácnul přes čumák .....
  25.12.2007 08:55 xyz
 
Souhlasím, já jsem v céčku měsíc a opravdu je to něco jiného. Kdo to prostě u PČR na obvodním obvodě nezažil, ten by neuvěřil, samá buzerace a práce na hovno bez jakékoliv motivace. Nejhorší je ten první krok, dát tu výpověď, ale jak se o to ten či onen odhodlá, tak dále uvidí, že pracovních míst je dost, jen se nebát práce. Dělat někomu kašpara a kurvit si zdraví to za to vůbec nestojí a to každý pozná až když z toho kolotoče odejde.
  24.12.2007 10:41 sdf
 
Vážení diskutující!
Chtěl bych všem popřát hezké prožití vánočních svátků, do nového roku zdravíčko, hlavně pevné nervy, štěstí a co nejméně takových dárečků jako je váš nový sl. zákon. Užijte si tyto vánoce v maximální pohodě, protože jsem přesvědčen, že nejenom Vás, nynější složky ozbrojených sborů, čekají od Nového roku drsné časy jaké jsme tu ještě neměli.
Ještě jednou, krásné svátky a sbohem.
  24.12.2007 12:13 Nespokojený Policista <nespokojenypolicista@seznam.cz>
 
Děkujeme Ti upravdu upřímně, a mohu Ti sdělit, že jsi mne Ty osobně tímto příspěvkem velmi, a dokonce i mile, překvapil. Od Tebe bych tuto formulaci opravdu nečekal. Je pravda, že za jakýmkoliv NICKem se může skrývat kdokoliv, a i přes různé invektivy to může být v jádru dobrý člověk. Takže na oplátku i Tobě vše NEJ NEJ NEJ. Příští rok to bude opravdu drsné, jak jsi napsal.
  24.12.2007 15:53 sdf
 
Víš, nespokojený, tušil jsem, že jediný, kdo se určitě ozve budeš Ty. Nezklamal jsi. Takže nespokojený, přeju Vám, aby Vás bylo co nejméně nespokojených, a .....v něčem máš určitě pravdu. Veselé Vánoce!!!!!!!!
:-))))))))))))))))))))))))).
  26.12.2007 18:15 gorbi <milangrobelny@seznam.cz>
 
Poděkování
Přátelé ,kamarádi. Sloužil jsem poctivě v okrese Karviná 26 let. 31.12.2007 končím. Co jsem však nezažil to je, že se se mnou nikdo za tyto odsloužené roky a zničené zdraví nerozloučil. Na okrese jsem vyplázl prachy za ztracený spacák na měnovém fondu a dále za lehátko. Za ty roky to bylo asi značkové zboží . Mohu však všem říci, že 1.1.2008 jdu k novému zaměstnavateli a již jsem dostal blahopřání k vánocům, tak k novému roku. Přeji všem kteří u firmy zůstavají vše nejlepří.
  26.12.2007 21:02 @
 
Milanku, neměl jsi to platit a dát odvolání, zítra mě to také čeká, ahoj
  23.12.2007 17:11 soumrak
 
Zůstanou tu jen skalní příznivci ministra Langra a lakomce Kalouska, zbytek bude složen z našich nových rychle a nekvalitně náborovaných nových příslušníků Policie ČR.
Kvalita a profesionalita bude nahrazena amatértvím a neznalostí.
  23.12.2007 19:56 .
 
Nebuď zas tak namyšlenej - to, že zrovna ty odcházíš, ještě neznamená, že tu zůstanou jenom blbci.
  23.12.2007 20:45 sax
 
Má recht rozpadá se to pomalu všude a ta smetánka na školách to rozhodně nezlepší.
  24.12.2007 10:24 mrdkamediální
 
Dejte těm mladejm taky trochu šanci, kurva, určitě nejsou všichni jen na hovno. Chováte se jak idioti...
  25.12.2007 02:04 ferojak
 
Přátelé, kamarádi.
Počítejte s tím, že dle včerejšího filtru z PP Praha je nejméně 10.058 volných míst u PČR. A co po 01.01.2008 ? Nevím, nevím.
Jestli se díváte na seriál "Susedia" na TV Markíza, jedna herečka tam říká - " To dopadně nem dobre"!
  25.12.2007 17:56 tojefuck
 
to mrdkamediální: Hezky jsi se nazval, možná to máš podle toho co jsi napsal i v hlavě.. Chceš dávat šanci? Milej panáčku tou šancí riskuješ životy mladých policistů víc než si myslíš, neboť jen ten kdo prošel stresem zákroku a krizové situace ví, jak je těžké vše zpočátku (bez podpory starších a zkušených kolegů) zvládnout a ukormidlovat do zdárného konce. Tady se nehraje se šancí, ale se životy pane! Uvědomte si to laskavě a svá líbivá slova si schovejte do nerealistické politiky. Já jsem nyní už v civilu, měl jsem ale to štěstí, že jsem mohl projít školou zkušených poldů kteří mi předali maximum svých praktických vědomostí protože na to měli tenkrát ještě čas. A nyní? Sakra mladým poldům nezávidím, nemají od koho čerpat zkušenosti. Můžou se teď většinou učit tak leda systémem omyl-chyba = průser-ještě větší průser a to není při dnešní službě sranda.. Takže zanech těch blbejch keců, jediné co tě může omluvit je to "že trefená-dotčená husa se ozvala" ale ve skutečnosti nevíš co tě čeká.. časem pochopíš.
  27.12.2007 08:05 Robocop
 
Pro mrdkamediální
Nový kolegové už dostali šanci tím, že se snížila kritéria pro jejich přijmutí. Řeknu ti jenom jedno s námi se také nikdo nemazlil a po třech měsících hájení jsme museli dělat to stejné co starší kolegové. Mě osobně už nebaví dělat práci za někoho jiného a ještě chytat pojeb od vedení za jeho chyby.
  27.12.2007 09:00 mrdkamediální
 
pro tojefuck: rozhodně nejsem potrefená husa, táhnu to už jedenáctým rokem. Mě se prostě nelíbí, že pro vás je automaticky KAŽDÝ, nově znáborovaný policista k ničemu, což je přece nesmysl. Tímto názorem klesáte na úroveň chudáků, kteří po jedné špatné zkušenosti řeknou: "vy policajti jste všichni k hovnu.."
  27.12.2007 10:48 YYY
 
pro mrdkamediální
Tak znova a příkladem:
Dřív šlo dítě ze školky do první třídy, když dovedlo postavit komín z kostek. Pak ho po dobu 8. tříd učili dalšímu. Dnes stačí, že dítě dovede vzít kostku do ruky, dokončí I. stupeň a valí do praxe.
Stačí toto vysvětlení?
A chudáci jsou oni, neboť se po nich chce hned všechno, ale oni to zkrátka nemůžou znát ani umět, neb jsou to "rychlokvašky" né svojí vinou.
  23.12.2007 16:45 bývalý kolega
 
Náhodou jsem zabrousil na tyto stránky a zjišťuji, že můj odchod od PČR, kdy jsem již přes rok v civilu asi nebyl zbytečný. Něco takového jsem čekal, když začne platit nový služební zákon. To co od Vás čtu jsem také zažíval na OOP a žádný chlístal, který tu práci nedělal nemá nárok cokoli kritizovat nebo hodnotit. Každému takovému bych přál řešit situace, které jsou na hraně zákroku nebo se zákrokem a na vyhodocení pomalu někdy ani není čas. Nezakročit je někdy horší, než zakročit špatně. A ty si vyber. Záleží pak s kým jednáš, případně jaké má známé na určitých místech. Potom to hodnotí chytré hlavy od stolu nebo z civilu, kde nikomu o krk nejde. Vůbec Vám to nezávidím, a sleduji, že je to čím dál horší. Mějte se a přeji pevné nervy při střetech s omezencema na všech stranách. Myslím si, že víte jak to myslím. Závěrem jen - Petře Lhotákové rovněž držím palce, neboť do toho by mohl spadnout každý a zastání fakt nikde není. Nejhorší je, že lidi typu Veselé jsou všude, policii nevyjímaje ( asi pozůstatek minulého režimu, který také pamatuji ).
  23.12.2007 17:45 ///
 
Nejseš taky náhodou F1 nebo Franta.Š., to už snad není ani schíza.
  23.12.2007 19:01 XXX
 
A nejsi ty Civil nebo sdf, schízo?
  23.12.2007 19:16 Nespokojený Policista
 
K otázce od -XXX- se připojuji i já. Kdo zde na tomto fóru vystupuje duplicitně, má asi na to důvod. Já jsem stále Nespokojený, a dokud bude na trůně MV majitel těchto stránek, budu stále Nespokojený. Hůře u Policie nikdy nebylo, jak za tohoto stále usměvavého pána!!!
  23.12.2007 20:07 XXX
 
Já pravý XXX.
Ty který vystupuješ pod nickem XXX se rychle prober, neboť tento nick tady užíván já již hooooodně dlouho. Pokud nevíš jak se vymezit mezi ostatní přispivatele, tak dej vědět, já ti poradím a možná tě nepošlu ani tam kde slunko nesvítí. I přesto tobě i všem zde přeji pěkné vánoce a hodně štěstí a pohody v novém roce 2008.
  23.12.2007 20:11 YYY
 
pro pravý XXX píše levý XXX,
soráč, ale nevšiml jsem si. Snad jsem tě svými příspěvky tvým nickem moc nenaštval.
Hezké svátky všem! Zvlášť tobě, iksáči trojitý :-)
  23.12.2007 23:39 XXX
 
YYY
To je v pohodě, hlavně když jsme se dohodli. Byly věci se kterými se dalo i souhlasit.Ahoj.
  23.12.2007 23:40 ???
 
Tak nevím proč se, ty vole XXX, stydíš, ale "levý" XXX byl zkrátka lepších názorů než ty. Místo toho, aby jsi byl rád, tak ještě zkuhrej, když na ty jeho názory vůbec nemáš důvtip....a hlavně, že jsi se všude politoval, trapáku.
  24.12.2007 07:04 Civil
 
Tyto reakce mne docela pobavily, ale přeji všem hezké svátky.
  23.12.2007 15:50 kok
 
zdravím chytré individum sdf, jestli chceš někoho napadat za braní úplatků, seš na špatné adrese, nemám s policií nic společného, jsem pouze nespokojený občan s příhraniční obce. a znáš to ne, kdo se nejvíc ozývá..... takže si příště rozmysli co vypustíš ju? Veselé Vánoce
  22.12.2007 18:57 kok <14tom@seznam.cz>
 
Tak už se těším na přílivy Turků, Makedonců, Jugoslávců a podobných zmrdů do naší krásné malé zemičky po našem slavném vstupu do schengenu. Pan ministr a jemu podobní nemají vůbec tušení, co se v příhraničních obcích s Rakoskem děje. Ale jo, kdo chce kam......
  22.12.2007 19:27 aqa
 
s tím se dá jenom souhlasit, soudy nefungujou, četnictvo jde ke dnu už zbývá otevřít náruč pro rumuny a bulhary a mafie se stěhuje na západ
  22.12.2007 19:32 sdf
 
A co jsi proto udělal? Bral úplatky a bouchal razítka. Teď máš útrum, tak vyskakuješ.
  22.12.2007 23:23 XXX
 
Nebreč, máme co jsme chtěli a už je to tady. Když tu byli komouši, tak jsi nadával, jaký je bordel. Teď když máme "demokracii" nadáváš zase, ta co vlastně chceš.
  22.12.2007 23:30 Aurora
 
Aga nevymýšlel tu posranou administativu, na svoji otázku se zeptej na PP a zákonodárců. Je pravdou, že občané Polska, Rumunska a Bulharska jsou dnes již horší, než občané Ukrajiny. Jinak na jihu Evropy již prý vzniká tzv. Středomořská unie - Španělsko, Itálie a Francie. Problémy s přistěhovalci a střety civilizací zatím, podotýkám zatím jinde v Evropě nejsou tak markantní, i když kurdové v Německu a časem Vietnamci v ČR budou velkým multi-kulti průserem.
  23.12.2007 15:15 klobása
 
Vietnamci určitě ne...
  23.12.2007 15:54 Z.
 
Všichni cinkali klíčema v 89, zpívali chorály a tleskali OF a toto jsou důsledky naivity se kterou si všichni mysleli, že nám evropa pomůže. Naopak evropa nás oškube a pak odkopne. Pryncip kapitalistické společnosti, berem kde se dá a když už to nejde jdem jinam.
  24.12.2007 10:29 mrdkamediální
 
pro Z.:
už si ty františky nezapaluj, pak to dejcháš a meleš takovýhle píčoviny...