Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  19.01.2008 10:44 Šárka Koci
 
Milý pane kobro,já jsem opravdu žena a pravým jménem Šárka,ale vy jako kobra mi připadáte jako starší muž neboli policista na konci své kariéry a velice arogantní.Myslím si,že na tyhle stránky si může psát každý co si myslí.Odpovídat by měl pan ministr,i když si to jen naivně myslím nebo-li přeji.Ale né někdo tak arogantní jako jste ,,VY'!!!čusík...Jinak přeji Všem příjemný den a děkuji za Vaše názory.
  19.01.2008 17:24 Milá paní Šárko,
 
máte sice pravdu, že na tyto stránky si může každý napsat co si myslí. Ale jestli čekáte na odpověď pana ministra, tak čekáte marně. Ten odpovídá v rubrice Policie ČR, hasiči.
  19.01.2008 10:19 SOS
 
Utečme než to Kalousek a Langerem rozpráší na popel.
  20.01.2008 05:43 jarda
 
Myslíš dřív. než ta banda tupců všechno stačí zkurvit?
  19.01.2008 10:05 Je to pravda?
 
Prý od 01.01.2008 státní správa nemůže zaměstnat policistu na rentě. Podepisuji v policejním zaměstnání spoustu nesmyslů, ale s touto věcí jsem seznámen dosud nebyl.
  19.01.2008 10:12 Pavel
 
Neplaš! Zrovna můj kolega co odešel loni od PČR je od 01.01.08 zaměstnán u soudu a doslova si CHROCHTÁ
  19.01.2008 10:41 GRU
 
Není to pravda. Bývalý kolega z VS ČR odešel k 31.12.2007 na rentu a maká jako civil ve stejné věznici. Tak nevěř všemu!!
  19.01.2008 23:57 Martin
 
To chtěli do zákona 361 zanést lidovci (konkrétně Severa), ale nakonec to neprošlo (díly Bohu). Ono to totiž je v rozporu s mezinárodním právem.
  20.01.2008 05:40 jarda
 
Proboha, kde´s zase přišel k takové fámě? Já tedy nevím, ale mám pocit, že buď na PP ČR nebo MV ČR jsou nějací lidé, kteří celé dny nedělají nic jiného, než vymýšlejí fámy a tyto pouštějí mezi policajty s nižším IQ. Však oni to roznesou dál. Ti chytřejší nad tím mávnou rukou, ti s IQ tykve v tom řetězci pokračují.
  19.01.2008 09:59 Doktor
 
k rentě se počítá poslední kalendářní rok, myslím průměr, nebo když odcházím k 01.06.2008 posledních 12 měsíců..,
  19.01.2008 10:13 Pavel
 
kalendářní rok 2007
  19.01.2008 13:06 Vlasta
 
Pokud se podíváš do zákona 361/2003 a přešteš si příslušnou pasáž tak se dozvíš potřebné. Pokud jsi policista (případně bývalý) potom dotaz nechápu, domnívala jsem se, že u policie (minimálně do současné doby) pracovali ti bystřejší. A jinak na "Intranetu" probíhala i k tomuto tématu dalekosáhlá debata a odpovídali profesně fundovaní specialisté, např. z OPPV PP ČR, stačí dohledat v archivu. A předvádět se svou neznalostí zákona před nezasvěcenými civilisty????....to nechám radši bez komentáře. Vlasta
  19.01.2008 13:20 Civil
 
Milá Vlasto, to jsi se opravdu jen domnívala, těch bystřejších je u PČR jak šafránu...
  19.01.2008 16:48 Víš Vlasti,
 
jsou policisté, kteří každý den od rána do noci a od večera do rána hlídají Vás a Váš klid z ulice a nemajíčas sedět na zadku a prohlížet si archív někde na intranetu, když už mají to štěstí, že tu vymoženost jako počítač na oddělení mají.....a to, že se nevyzná vzánkoně, podle kterého je zaměstnán a který se jej ve všech případech týká, je nejen jeho chyba, ale i chyba jeho nadřízených, že mu nedá prostor ke studiu a školení předpisů. Běžně to funguje takovým způsobem, že začíná ještě před začátkem pracovní doby instruktáž, kde podepíše tolik listin, že by je za 12hodin nestihl ani přečíst a pak je vyhnán zachraňovat do ulic co se ještě dá a co je třeba dodělat po noční službě......jestli nemáte, nebo už nemáte tuto zkušenost, nastupte, nebo se vraťte zpět mezi lidi ve výkonu a opět si paměť procvičíte
  19.01.2008 18:40 Vlasta
 
Vím o čem je řeč, je mi to důvěrně známé, takže jsem "v obraze", proto vím co a proč jsem napsala. I při službě doslova "na ulici" jsem si to co jsem (i soukromě) potřebovala vždy našla, samozřejmě po pracovní době. Jinak o tom seznamování se a podepisování "všeho možného i nemožného" nemá smysl vést na těchto stránkách diskusi. Přesto přiznávat zde nezúčastněným neznalost zákonů mi přijde neprofesionální a hloupé, ale asi jsem chytřejší než tazatel "DOKTOR". Hezký veče Vlasta
  19.01.2008 22:53 Civil
 
pro "Víš Vlasti, "
V této společnosti existují zákony, které jsou obecně platné, tedy celospolečenský úzus (dohoda). Mezi ně patří i z.č. 361/2003. Ten by měl znát nejen občan, ale především každý policista. A jejich neznalost nikoho neomlouvá. Pak jsou tu ty nesmysly, které vás nutí ne váš vedoucí, ale policejní prezidium, podepisovat. To jsou tzv. interní normativní akty, které musíš znát jen jako policista. Ale vy to většinou neumíte ani rozlišovat, ani si zapamatovat. Amen.
  20.01.2008 05:42 jarda
 
Zkus si pořídit zák. č. 361/2003 Sb. a trochu si v něm zalistovat. Je to docela zajímavé čtení. A když při tom čtení člověk i přemýšlí, tak se dozví věci, na které se na tomto DF nemusí pak přitrouble ptát.
  20.01.2008 11:51 Civile
 
mně nemusíš vysvětlovat, jaký je rozdíl v ústavním zákonu, zákonu, vyhlášce, interním aktu řízení apod., já jsem celkem v obraze :-) A v žádném případě ho tu neomlouvám, čteš zřejmě špatně, je to jeho ostuda. Pokud má vedoucí pod sebou lidi, kteří neznají základním zákony (které se jich navíc týkají), tak je jeho chybou, že ho nedonutí se je naučit, nebo se ho nezbaví. Ten, kdo nezná 361/2003Sb. bude totiž tápat i v ostatních neméně důležitých normách. Zdař "Víš Vlasti"... :-)
  18.01.2008 20:48 Šárka Koci
 
Děkuji za vaše odpovědi v kolika letech by to mělo být realné,kdyby mohl mít praxi?Zase na druhou stranu si myslím,že by měli mít nějakou praxi nemyslím přímo v nějaké policejní akci stačí,i kdyby jen v kanceláři nebo v dopravě nebo v jiných oblastech tohoto směru.Jako matka si taky uvědomuji,že to je práce velice nebezpečná,ale myslím si,že kdyby aspon jednou týdně měli nějakou praxi tak by jim to zvedlo sebevědomí a po vyučení tehle školy by je to trochu nabudilo.
  18.01.2008 18:45 Šárka Koci
 
Velice si vážím vašich rad i odpovědí.Ale i přesto nechápu proč všude na školách mají praxi ve svém oboru a škola jako je ochrana osob a majetku,která se připravuje na práci policisty nebo administrativa v kanceláři vůbec nic není.Pořád se mluví o tom,že je nedostatek policistů.Myslíte si,že můj syn vyjde ze školy bez praxe samozřejmě,že musí ještě jít narok nebo na dva ,aby z něho byl policista.Ale i tak si myslím,že nějaké praxe by měla být.Je to velice smutné,že se na dnešní mládež vůbec nemyslí.
  18.01.2008 19:32 Tento
 
obor, resp. vzdělání mu může jen pomoci ke zvládnutí kvalifikačního studia bezpečnostní povahy, ale každý z nás nastoupil po střední škole ještě na tuto. Je to nezbytné, naučí se spoustě nových věcí. Jo, zlaté roky na škole.... :-)
  18.01.2008 19:38 souhlasím
 
s Vámi v tom, že by policisté mohli přednášet na školách svou problematiku např. v hodinách práva, dopravní bezpečnosti nebo jaké dnes jsou a promítnout i své zkušenosti. Policistů je ale dnes málo, tak se nedivte, že to jen tak nepůjde. Přednášky a praxe jsou ovšem rozdíl a do výkonu školáka (natož celou třídu) nikdo nevezme. To riziko nikdo nepřijme, nejsme sebevrazi. Jsou věci, které jednoduše nejdou a musí si počkat. Někdo mu ve výkonu ublíží a neštěstí nikdo neodvrátí a hotový policista končí také. Proto nereálné.
  18.01.2008 22:49 Vlasta
 
Po přečtění několika Vašich příspěvků jsem přesvědčena, že pokud Váš syn "nepadl daleko od stromu" (jako to pověstné jablko), tak bude pro policii přínosnější, když zůstane pracovat v civilu. K tomu jemu i Vám přeji hodně úspěchů. Vlasta
  19.01.2008 08:50 Šárko, ...
 
... ty vaše příspěvky jsou OPRAVDU HUSTÝ !!! Naprosto se ztotožňuji s názorem Vlasty ! Mazec :-)))
  19.01.2008 09:27 kobra
 
Paní Šárko (spíš ale věřím, že jde o virtuální jméno!), už Váš první příspěvek, který začínal tím jak jste krásná, úspěšná a blablabla...,mi spolu s dalšími vnucuje myšlenku, že VY nemůžete být ani matka, natož žena. A vidím, že to pozoruje víc lidí. Není Vám to trapné? Vždyť takovou snůšku, s prominutím "hovadin", nemůže na tomto fóru dospělý člověk dokola psát. Divím se, že na Vás vůbec někdo reaguje. Proč "chlape" nenapíšeš svůj dotaz otevřeně? Stydíš se za to, že letos končíš 9.třídu nebo co? Lidi s tímto druhem jednání a vystupování nemám rád a u poldů nemají co dělat!!! čusík......
  19.01.2008 13:23 Civil
 
Co se prčíš kobro, vždyť většina vašich příspěvků je na stejné úrovni!
  18.01.2008 18:36 P. Svoboda
 
Paní Šárko tady se svobodně vyjádřit názor moc nedá, hned je člověk kamenován a napadán jako v minulém režimu.
  18.01.2008 19:28 a co
 
právě činíte? Svobodně se vyjadřujete,nebo se pletu?
  18.01.2008 16:50 Šárka Koci
 
Vím,že většina z Vás na těhle stránkách jste asi policisté syn chodí na SOŠ ochrana osob a majetku.Jsem na něj velice pyšná a doufám,že z něho bude někdy,,chytrý"policista,ale jak čtu Vaše negativní zprávy tak nevím jestli ho nemám radši dát na jinou školu.Velice mě mrzí Vaše negativní názory,i když si myslím,že policie pořád nenahraditelná.
  18.01.2008 18:04 Vážená
 
paní, nesmíte se divit, to je jen nepatrná odezva životních (pracovních) zkušeností každého policisty. Nic hezkého (až na přátele a dobrý pocit za záchranu životů a obyčejné poděkování) jej ve službě nepotká. Negativní názory by po pravdě měli být prezentovány uvnitř organizace, ale tam na ně nikdo neslyší a nikdo neodpovídá, proto reakce zde. Váš syn bude možná jednou policista, možná ne, ale i tak nechte rozhodnutí na něm. Jen muvysvětlete, že tato profese opravdu není procházka růžovým sadem a dost často i bolí...
  18.01.2008 18:23 Nespokojený Policista
 
Milá Šárko, máte pravdu, že Policie je nenahraditelná. Měla by být také nestranná a apolitická, ale v současné době je řízena (můj osobní názor) na politickou, nebo dovolím si i odvážně tvrdit, na mafiánskou objednávku. Jinak si nedovedu vysvětlit, že mnohé kauzy z poslední doby takříkajíc vyšuměly do stracena. Ať už se jedná např.o zrušení FIPO (finanční Policie), která zachránila státu, čili nám všem, nemalé částky, nebo ovlivňování nestranného vyšetřování policistů na něčí objednávku v mediálně známých kauzách atd.atd..
Policie není v současné době v dobrém stavu, je spíše v rozkladu, který zapříčinil z větší části nový služební zákon č.361/2003 Sb., neboť tento zákon je velmi špatně "nastaven" právě pro ty řadové policisty, kterým by se určitě stal i Váš syn, kdyby měl zájem pracovat po škole u Policie. Dobře si proto rozmyslete, kam Váš syn po škole půjde!!! Jsem si jistý, že po ukončení školy bude u Policie mnoho volných míst, tudíž bude mít velkou šanci, že bude přijatý, pokud projde úspěšně přijímacím řízením, jehož kritéria jsou nyní nastavena velmi nízko, snad až podprůměrně, ale to je zapříčiněno velkým podstavem v řadách policistů na ulici a dnes je opravdu problém najít uchazeče o práci u Policie.
Mohl bych se opravdu rozepsat velmi mnoho, ale jsem si jist, že pokud prostudujete tyto stránky pana ministra důkladněji, odpověď na své otázky určitě najdete. Na odpověď na Váš dotaz v sekci PolicieČR/Hasiči čekejte tak dva až tři měsíce, pokud Vám vůbec pan ministr odpoví.
  18.01.2008 11:33 Argumentujte pánové
 
třeba k systémovému dorovnávání platů na úroveň roku 2006 formou pracovních odměn. Ministr tvrdil, že nikdo s platem nemůže spadnout, že to prostě nelze. Že má všechny podklady a najednou se lepí odměňování podivným způsobem "ala" tomu nic a tomu 20t., protože byl např. půl roku na neschopence. Bravo. Inu, pak má být člověk "slušný" na nějaké diskuzi. V tomhle bo.delu už to je nereálná věc.... Jen jsem vělmi zvědavý, jakým způsobem budou na konci roku 2008 dorovnávat za stejné výkony a výsledky mé práve plat na úroveň roku 2006, na to se opravdu moc těším.....
  18.01.2008 14:27 Pavel
 
"Opravdu se také těším na dobu",kdy se nám bude derovnávat plat z roku 2006 na 2007
z 2007 na 2008
z 2008 na 2009
z 2009 na 2010 a tak dále.Kdy tady ten kocourkov skončí? Na jaké úrovni skončí naše reálná mzda v porovnání s civilem v roce 2010?
  18.01.2008 08:10 Táhlo
 
Je to tak, bohužel. Neříkám, že všichni, ale spousta zde přispívajících umí jenom nadávat, lamentovat, závidět. Když tu někdo napíše trochu jiný názor, je to okamžitě řiťolezec, případně důchodce - manažer - vepř. Někteří kolegové, zamyslete se trošku nad sebou.
  18.01.2008 08:14 Táhlo
 
Mělo to bejt níž u příspěvku PETRA.
  18.01.2008 10:04 :-)
 
on hlavně kecá nesmysly a při tom zákon 361/2003Sb.ve znění pozdějších novel současně s přílohami ještě neotevřel....
  18.01.2008 11:20 polda
 
Máš naprostou pravdu. Někdy se stydím, že jsem policista. Co si o nás musí myslet normální občan, když se k sobě taklhle chováme. Jak se asi tito "policisté" chovají k občanům?
  18.01.2008 12:23 demotivovanej
 
Zřejmě taky jeden z těch , kterí měly dorovnáno.
  18.01.2008 13:56 F1
 
Nad sebou se zamýšlím každý den a dělám jak sebehodnocení ( ne to služební ), tak hodnotím okolí a vždy mě vychází, že je to v podstatě relativní, ale také reálné - bohužel. Prostě když vidím to lidské bahno kolem sebe, to vtírání do přízně těch, kteří se cítí býti mocnými a pozbývání vlastní důstojnosti - tedy té lidské stránky věci a dále vnímání systémové stránky věci - tak v součtu to moc nevoní.
  18.01.2008 19:25 Komenský
 
Šmankote, "demotivovanej", raději své myšlenky někomu diktujte. Hlavně v práci. Vždyť to čtou i jiní.
Jinak musím konstatovat, že "Táhlo" má pravdu.