Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  25.05.2010 00:48 OBCHODNÍ PRÁVO
 
Kdo je statutárním orgánem
Nejprve si vysvětlíme pojem statutární orgán. Obchodní zákoník stanoví, že právnická osoba jedná prostřednictvím statutárního orgánu, obecné vymezení pojmu však neupravuje. Toto vymezení nalezneme v ustanovení občanského zákoníku, které pojednává o statutárním orgánu jako o tom, kdo je oprávněn činit právní úkony právnické osoby neomezeně ve všech věcech na základě smlouvy o zřízení právnické osoby, zakládací listiny nebo zákona. Omezit jednatelské oprávnění lze, ale jen v rámci vnitřního uspořádání právnické osoby, vůči třetím osobám je takovéto omezení neúčinné. Ustanovení Obchodního zákoníku pak pro jednotlivé obchodní společnosti a družstvo upravují a určují konkrétní statutární orgán.(viz níže), od těchto ustanovení se nelze nijak odchýlit, pokud to konkrétní ustanovení výslovně neumožňuje.

Právnická osoba si může stanovit, zda budou členové jejího statutárního orgánu jednat samostatně nebo společně (s tím je také spojená odpovědnost – kolektivní či individuální).

Statutární orgán právnické osoby je oprávněn za ní jednat bez ohledu na to, zda je již zapsán v obchodním rejstříku. V praxi je však dobré v tomto případě od statutárního zástupce vyžadovat důkaz jeho jednatelského oprávnění (usnesení orgánu oprávněného ke zvolení statutárního orgánu).

Vztah mezi společností a statutárním orgánem se řídí ustanoveními o mandátní smlouvě (důležité je zejména přiměřené použití ustanoveních o povinnostech mandatáře a jeho odpovědnosti), pokud není vztah upraven zvláštní smlouvou – smlouvou o výkonu funkce, která musí mít písemnou formu a musí být schválena valnou hromadou nebo písemně všemi společníky ručícími za závazky společnosti neomezeně.

Vztah mezi statutárním orgánem a společností není v žádném případě pracovněprávní, není přípustné, aby v pracovněprávním vztahu vykonával činnost, která jinak patří pod obchodní vedení společnosti. V případě, že statutární orgán vykonává některou z vedoucích funkcí ve společnosti na základě pracovněprávního vztahu, měli by vnitřní předpisy společnosti přesně vymezit, jaké činnosti spadají pod obchodní vedení společnosti a jaké pod výkon pracovněprávního vztahu. Závazek z výkonu funkce statutárního orgánu je osobní povahy, v této souvislosti tedy není možné nechat se někým zastoupit…

Stručné shrnutí základním znaků mandátní smlouvy, zejména pak práv a povinností mandanta a mandatáře:
Mandátní smlouvou se zavazuje mandatář, že pro mandanta na jeho účet zařídí za úplatu určitou obchodní záležitost uskutečněním právních úkonů jménem mandanta nebo uskutečněním jiné činnosti, a mandant se zavazuje zaplatit mu za to úplatu. Forma této smlouvy není předepsána, z hlediska právní jistoty je ale lepší uzavřít smlouvu v písemné formě.

Náležitosti mandátní smlouvy jsou:

označení stran
úprava obchodní záležitosti = právní úkony / jménem mandanta; písemná plná moc, jinak by byl mandatář zavázán sám; faktické úkony
úplatnost – nárok na úplatu má mandatář v okamžiku, kdy mandatář řádně vykoná činnost bez ohledu na to, jestli činnost přinesla nebo nepřinesla výsledek
v případě, že není odměna smluvena – odměna obvyklá v době uzavření smlouvy za podobnou činnost + eventuelně náhrada nákladů
Povinnosti mandatáře:

Postupovat při zařizování záležitosti s odbornou péčí. Předpokládá se kvalifikace mandatáře (neodborný výkon je porušením povinnosti mandatáře, i kdyby byl subjektivně maximálním výkonem).
Činnost, k níž se mandatář zavázal, je povinen uskutečňovat podle pokynů mandanta a v souladu s jeho zájmy, které mandatář zná nebo musí znát. Mandatář je povinen oznámit mandantovi všechny okolnosti, které zjistil při zařizování záležitosti a jež mohou mít vliv na změnu pokynů mandanta.
Od pokynů mandanta se může mandatář odchýlit, jen je-li to naléhavé nezbytné v zájmu mandanta a mandatář nemůže včas obdržet jeho souhlas. Ani v těchto případech se však mandatář nesmí od pokynů odchýlit, jestliže je to zakázáno smlouvou nebo mandantem.
Zařizovat záležitost osobně, jen jestliže to stanoví smlouva. Poruší-li tuto povinnost, odpovídá za škodu tím způsobenou mandantovi. Mandant je povinen předat včas mandatáři věci a informace, jež jsou nutné k zařízení záležitosti, pokud z jejich povahy nevyplývá, že je má obstarat mandatář.
Informační povinnost mandatáře (informovat o skutečnostech, které mohou mít vliv na změnu pokynů mandanta bez odkladu).
Předávat bez zbytečného odkladu mandantovi věci, které za něho převzal při vyřizování záležitosti.
Mandatář odpovídá za škodu na věcech převzatých od mandanta k zařízení záležitosti a na věcech převzatých při jejím zařizování od třetích osob, ledaže tuto škodu nemohl odvrátit ani při vynaložení odborné péče. Tyto věci je mandatář povinen dát včas pojistit, jen když to stanoví smlouva nebo když jej mandant o to požádá, a to na účet mandanta.
Povinnosti mandanta:

Předat mandatáři včas věci nutné k zařízení záležitosti.
Předat mandatáři včas informace nutné k zařízení záležitosti.
Vyžaduje-li zařízení záležitosti uskutečnění právních úkonů jménem mandanta, je mandant povinen vystavit včas mandatáři písemně potřebnou plnou moc.
Není-li výše úplaty ve smlouvě stanovena, je mandant povinen zaplatit mandatáři úplatu, která je obvyklá v době uzavření smlouvy za činnost obdobnou činnosti, kterou mandatář uskutečnil při zařízení záležitosti.
Mandant je povinen uhradit mandatáři náklady, které mandatář nutně nebo účelně vynaložil při plnění svého závazku, ledaže z jejich povahy vyplývá, že jsou již zahrnuty v úplatě.
Zánik závazku plynoucího z mandátní smlouvy:

dohodou
závazek mandatáře zaniká jeho smrtí, je-li fyzickou osobou, nebo jeho zánikem, je-li právnickou osobou.
výpověď:
Mandatář může smlouvu vypovědět s účinností ke konci kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž byla výpověď doručena mandantovi, nevyplývá-li z výpovědi doba pozdější.
Mandant může smlouvu kdykoli částečně nebo v celém rozsahu vypovědět. Od účinnosti výpovědi je mandatář povinen nepokračovat v činnosti, na kterou se výpověď vztahuje. Je však povinen mandanta upozornit na opatření potřebná k tomu, aby se zabránilo vzniku škody bezprostředně hrozící mandantovi nedokončením činnosti související se zařizováním záležitosti.
Zánik funkce statutárního orgánu
Funkce statutárního orgánu zaniká jeho odstoupením či odvoláním. Odstoupení z funkce musí statutární zástupce oznámit orgánu, který ho zvolil nebo jmenoval, nebo jehož je členem. Odstoupení je pak účinné jeho projednáním takovým orgánem na nejbližším možném zasedání poté, co se o odstoupení dozvěděl. Jestliže statutární orgán oznámí své odstoupení na zasedání příslušného orgánu, končí výkon funkce uplynutím dvou měsíců od zasedání nebo jiným dnem orgánem určeným.

zpět na začátek

Právní úprava statutárního orgánu jednotlivých společností, jeho povinností vůči společnosti
Veřejná obchodní společnost (dále jen v.o.s.)
Statutárním orgánem v.o.s. jsou všichni společníci. Společníci ručí za závazky společnosti veškerým svým majetkem společně a nerozdílně. Společenská smlouva může stanovit, že statutárním orgánem v.o.s. jsou jen někteří z nich nebo jeden společník, že jedná každý z nich společně s ostatními nebo samostatně.

Pokud společník ze své funkce odstoupí, je povinen vykonat všechna opatření, která nesnesou odkladu a musí zajistit doručení odstoupení společnosti i všem ostatním společníkům. Jeho funkce pak zaniká uplynutím jednoho měsíce a v případě, že byl jediným statutárním orgánem ve společnosti, stávají se statutárním orgánem všichni ostatní společníci. Zákon bohužel neřeší, zda společník, který již dříve funkci vypověděl, ji vykonává po výpovědi dalšího společníka znovu.

Společník je povinen plnit své povinnosti s péčí řádného hospodáře. Bez svolení ostatních společníků nesmí společník podnikat v předmětu podnikání společnosti, a to ani ve prospěch jiných osob, ani zprostředkovávat obchody společnosti pro jiného. Nemůže být ani statutárním nebo jiným orgánem nebo členem orgánu společnosti s obdobným předmětem podnikání, pokud společenská smlouva neupravuje tento zákaz konkurence jinak.

Komanditní společnost (dále jen k.s.)
Statutárním orgánem k.s. jsou komplementáři, kteří za společnost jednají samostatně, pokud společenská smlouva nestanoví něco jiného. Komplementáři ručí za závazky společnosti celým svým majetkem.

Společnost s ručením omezeným (dále jen s.r.o.)
Statutárním orgánem s.r.o. je jeden nebo více jednatelů, každý z nich má právo jednat za společnost samostatně, nestanoví-li společenská smlouva nebo stanovy něco jiného. Společenská smlouva, stanovy nebo valná hromada mohou jednatelovo oprávnění omezit, ve vztahu k třetím osobám to však nemá žádný vliv. Pokud jednatel takovéto omezení poruší, právní úkon je platný a jednatel bude za porušení odpovídat jako při porušení povinností z mandátní smlouvy (viz výše).

Jednatelem může být pouze fyzická osoba. Jak již bylo výše řečeno, jednatelem může být i zaměstnanec společnosti, ale pouze za podmínky, že s ním společnost uzavřela pracovní smlouvu na jiný druh práce než na výkon funkce jednatele.

Jednatel vedle toho, že jedná jménem společnosti (ve vztahu k třetím osobám) také rozhoduje o obchodním vedení společnosti. Pod obchodním vedením rozumíme řízení společnosti, organizování a řízení její podnikatelské činnosti, podnikatelských záměrů. Je to společenská smlouva (popř. stanovy), co by měla vymezit konkrétní práva a povinnosti při obchodním vedení společnosti.

Jednatel má dále povinnost zajistit řádné vedení předepsané evidence a účetnictví (jsou za něj společnosti odpovědní), vést seznam společníků (přezkoumávat, zda nenastaly podmínky pro provedení změny v seznamu společníků, pokud ano, uložit provedení změny) a informovat společníky o záležitostech společnosti. Jednatel se odpovědnosti za škodu, za případné porušení této povinnosti zprostí tím, že prokáže zajištění vedení předepsané evidence a účetnictví v potřebném rozsahu kvalifikovanou osobou, které vytvořil pro výkon funkce potřebné podmínky (součinnost atd.). Za takovou škodu pak zodpovídají právě ty osoby, které se při vedení účetnictví pochybení dopustily.

Další závažnou povinnost jednatelů (obecně statutárního orgánu společnosti) stanoví § 3 zákona o konkurzu a vyrovnání, a to povinnost podat návrh na prohlášení konkurzu (u společnosti, která je v úpadku, tj. splatné závazky jsou vyšší než majetek společnosti nebo u předlužené společnosti v likvidaci). Poruší-li jednatel-é tuto povinnost, odpovídá všem věřitelům společnosti společně a nerozdílně s ostatními jednateli za škodu, která jim nesplněním této povinnosti vznikne. Odpovědnosti za škodu se může jednatel zprostit prokázáním toho, že škodu nezavinil. Po prohlášení konkurzu je jednatel do 30 dnů povinen odevzdat správci konkurzní podstaty seznam majetku a závazků společnosti (seznam dlužníků a věřitelů společnosti).

Od 1. ledna 2008 nabývá účinnosti nový zákon o úpadku a způsobech jeho řešení („insolvenční zákon“). Podle jeho ustanovení § 98 odst. 2 je statutární orgán společnosti povinen podat tzv.insolvenční návrh bez zbytečného odkladu poté, co se dozvěděl nebo při náležité pečlivosti měl dozvědět o svém úpadku. Tuto povinnost má i tehdy, byl-li pravomocně zastaven výkon rozhodnutí prodejem jeho podniku nebo exekuce podle občanského soudního řádu proto, že cena majetku náležejícího k podniku nepřevyšuje výši závazků náležejících k podniku; to neplatí, má-li dlužník ještě jiný podnik. Podle §210 insolvenčního zákona je statutární orgán povinen poskytnout insolvenčnímu správci nebo předběžnému správci při zjišťování majetkové podstaty všestrannou součinnost, zejména dbát pokynů insolvenčního správce nebo předběžného správce.

Nesplnění výše uvedené povinnosti pro jednatele může znamenat, že se dopustil trestného činu „porušení povinnosti v insolvenčním řízení“ a hrozí mu trest odnětí svobody na šest měsíců až tři roky, v lepším případě zákaz činnosti či peněžitý trest.

Jednatel musí jednat s péčí řádného hospodáře, zachovávat mlčenlivost o důvěrných informacích a skutečnostech společnosti, pokud by došlo k jejich prozrazení, odpovídal by společnosti za škodu tím způsobenou. Jednatel nese důkazní břemeno v případném sporu o tom, zda jednal při vyřizování záležitostí společnosti s péčí řádného hospodáře.

Jednatelé, kteří společnosti způsobili škodu porušením svých právních povinností, za ní odpovídají společně a nerozdílně. Smlouva mezi jednatelem a společností nebo stanovy, které by odpovědnost jednatele vylučovaly nebo snižovaly, by byly neplatné.

Jednatelé také ručí za závazky společnosti společně a nerozdílně, jestliže odpovědný jednatel škodu neuhradil a věřitelé nemohou dosáhnout uspokojení své pohledávky z majetku společnosti (pro platební neschopnost nebo pro zastavení plateb). Rozsah ručení je omezen rozsahem povinností jednatelů k náhradě škody.

Zákaz konkurence
Pro jednatele (a stejně tak pro statutární orgány jiných forem společností) platí zákaz konkurence. Znamená to, že pokud společenská smlouva nebo stanovy neurčují nějaká další omezení, jednatelé nesmí podnikat v oboru stejném nebo obdobném jako je podnikání společnosti ani vstupovat s takovou společností, která podniká ve stejném nebo obdobném oboru do obchodních vztahů.

Jednatelé nesmí ani zprostředkovávat nebo obstarávat pro jiné osoby obchody společnosti (nemožnost uzavření smlouvy mandátní, komisionářské a ostatních smluv obstaravatelského typu). Nesmí být společníkem v.o.s nebo komplementářem k.s., a nesmí také konkurovat společnosti, ve které je jednatelem prostřednictvím ovládané osoby (společnost, na jejímž řízení nebo provozování má rozhodující vliv jiná osoba-mateřská společnost). Rozsah zákazu konkurence stanovený zákonem nelze společenskou smlouvou ani stanovami zúžit.

Jednatelé nesmí vykonávat činnost jako statutární orgán nebo člen statutárního nebo jiného orgánu jiné právnické osoby se stejným nebo obdobným předmětem podnikání.

Poruší-li obecně osoba-statutární orgán společnosti zákaz konkurence, má od ní společnost právo požadovat, aby jí vydala prospěch z obchodu, při kterém porušila zákaz konkurence anebo aby na společnost převedla tomu odpovídající práva. Společnost tak musí učinit do tří měsíců ode dne, kdy se o této skutečnosti dozvěděla, nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy byl osobou zákaz konkurence porušen.

Odpovědnost za škodu vzniklou porušením zákazu konkurence se řídí základními ustanoveními o odpovědnosti podle obchodního zákoníku (viz níže).

Porušení zákazu konkurence může být taktéž skutkovou podstatou trestného činu – zneužívání informací v obchodním styku. Dopustí se ho ten, kdo se jako pracovník, člen orgánu, společník nebo účastník na podnikání dvou nebo více podniků se stejným nebo obdobným předmětem podnikání v úmyslu opatřit sobě nebo jinému výhodu nebo prospěch uzavře nebo dá popud k uzavření smlouvy na úkor jedné nebo více z nich. Od výše takto získané částky se pak odvíjí výše trestu. Nejvyšší možný trest je až 12 let odnětí svobody (za získaný prospěch 5 miliónů a více).

Akciová společnost (dále jen „a.s.“)
Statutárním orgánem a.s. je představenstvo, které rozhoduje o záležitostech společnosti, pokud nejsou některé z nich svěřeny do působnosti valné hromady nebo dozorčí rady. Za společnost jedná každý člen představenstva samostatně, nestanoví-li stanovy něco jiného. Stanovy společnosti, rozhodnutí valné hromady nebo dozorčí rady mohou omezit právo představenstva jednat jménem společnosti, avšak tato omezení nejsou účinná vůči třetím osobám. Stanovy mohou například stanovit, že jsou k jednání za společnost oprávněni nejméně dva členové představenstva a že jedním z těchto členů musí být předseda nebo místopředseda.

V akciových společnostech je obvyklé, že představenstvo přenese část výkonu své působnosti na ředitele nebo jiného zaměstnance společnosti. Takový zaměstnanec se nestává statutárním orgánem, jedná za společnost pouze jako její zástupce.

Představenstvo a.s. zabezpečuje obchodní vedení společnosti a řádné vedení účetnictví – předkládá valné hromadě ke schválení účetní závěrku. Představenstvo také svolává valnou hromadu bez zbytečného odkladu v případě, že se dozví o celkové ztrátě společnosti takové výše, že při jejím uhrazení z možných zdrojů společnosti by neuhrazená ztráta dosáhla poloviny základního kapitálu.

Představenstvo se řídí zásadami a pokyny schválenými valnou hromadou, jejich porušení nemá vliv na jednání se třetími osobami. Členové představenstva jsou povinni vykonávat svou funkci s péčí řádného hospodáře, zachovávat mlčenlivost o důvěrných informacích a skutečnostech, jejichž prozrazení by mohlo společnosti způsobit škodu (člen nese o tom důkazní břemeno v případě sporu, zdali tak opravdu jednal). Při rozhodování v představenstvu by měl každý člen protěžovat zájmy společnosti nad zájmy akcionáře.

Při způsobení škody členy představenstva platí, že za ni odpovídají společně a nerozdílně. Členové představenstva ručí za závazky společnosti společně a nerozdílně, jestliže odpovědný člen představenstva škodu neuhradil a věřitelé nemohou dosáhnout uspokojení své pohledávky z majetku společnosti. Smlouva nebo ustanovení stanov, které zbavují členy představenstva odpovědnosti, jsou neplatné. Členové představenstva odpovídají za škodu, kterou způsobili společnosti plněním pokynu valné hromady, který je v rozporu s právním řádem.

Družstvo
Statutárním orgánem družstva je stejně jako u a.s. představenstvo, které jedná jménem družstva v jeho záležitostech navenek, řídí činnost družstva a rozhoduje o všech záležitostech, které nejsou vyhrazeny jinému orgánu. Plní usnesení členské schůze družstva a odpovídá jí za svou činnost.

Nejdůležitější povinnosti statutárního orgánu obecně
Dodržovat právní povinnosti stanovené obchodním zákoníkem, zákon č. 513/1991Sb. v platném znění (vykonávat svojí funkci s péčí řádného hospodáře = péče, s jakou by hospodář, který je vybaven potřebnými znalostmi a dovednostmi a chová se odpovědně a svědomitě, pečoval o svůj majetek, dodržovat zákaz konkurence, mlčenlivost apod., viz výše).
Dodržovat právní povinnosti stanovené zákonem o účetnictví, zákon č. 563/1991 Sb. v platném znění.
Dodržovat právní povinnosti stanovené insolvenčním zákonem, zákon č.182/2006 Sb. v platném znění
Dodržovat pokyny stanovené valnou hromadou či společníky, pokud nejsou v rozporu s právními předpisy.
zpět na začátek

Odpovědnost statutárního orgánu
Nejprve k pojmu odpovědnosti – jde o soukromoprávní vztah mezi dvěma subjekty, ve kterém na straně jednoho je povinnost plnit v důsledku porušení právní povinnosti a na straně druhého subjektu právo dostat odškodnění od prvního subjektu. Odpovědnost tedy vzniká v důsledku porušení právních povinností daných smlouvou, právními předpisy, vyplývajících z výkonu určité funkce.

Vztah mezi statutárním orgánem a společností je vztahem obchodně-právním. Odpovědnost za způsobené škody se tedy bude řídit obchodním zákoníkem.

Odpovědnost za škodu podle obchodního zákoníku
Předpoklady vzniku odpovědnosti za škodu obecně:

porušení právní povinnosti (ze smlouvy, ze zákona) osobou odpovědnou za škodu
vznik škody na straně poškozeného
příčinná souvislost mezi porušením povinnosti a vznikem škody
neexistence okolnosti vylučující odpovědnost
Kdo poruší svou povinnost ze závazkového vztahu, je povinen nahradit škodu tím způsobenou druhé straně, ledaže prokáže, že porušení bylo způsobeno okolnostmi vylučujícími odpovědnost. Škodou rozumíme majetkovou újmu vyjádřitelnou v penězích a nahraditelnou v penězích nebo v naturáliích

Nestanoví-li tento zákon jinak, nahrazuje se skutečná škoda a ušlý zisk. Nenahrazuje se škoda, jež převyšuje škodu, kterou v době vzniku závazkového vztahu povinná strana jako možný důsledek porušení své povinnosti předvídala nebo kterou bylo možno předvídat s přihlédnutím ke skutečnostem, jež v uvedené době povinná strana znala nebo měla znát při obvyklé péči.

Podle obchodního zákoníku se obecně uplatňuje odpovědnost objektivní, tj. odpovědnost za výsledek, odpovědnost bez zřetele na zavinění Této odpovědnosti se lze zprostit prokázáním toho, že porušení povinností bylo způsobeno okolnostmi vylučujícími odpovědnost. Důkazní břemeno nese strana, která škodu způsobila.

Za okolnosti vylučující odpovědnost se považuje překážka, jež nastala nezávisle na vůli povinné strany a brání jí ve splnění její povinnosti, jestliže nelze předpokládat, že by povinná strana tuto překážku, její následky odvrátila nebo překonala, a že by v době vzniku závazku tuto překážku předpovídala. V případě, že škodu způsobila třetí osoba, musí být okolnosti vylučující odpovědnost prokázány u povinné strany a u třetí osoby.

Případy, kdy nevzniká odpovědnost:

nesplnění povinností povinné strany bylo způsobeno jednáním poškozené strany
nesplnění povinností povinné strany bylo způsobeno nedostatkem součinnosti, ke které byla poškozená strana povinna
část škody byla způsobena nesplněním povinnosti poškozené strany stanovené v zákoně za účelem předcházení vzniku škody
škoda byla způsobena tím, že poškozená strana nesplnila povinnost odvracet hrozící škodu
škoda byla způsobena – odstoupila-li poškozená strana při porušení smluvní povinnosti druhé strany od smlouvy, nemá nárok na náhradu škody, která vznikla tím, že nevyužila včas možnosti uzavřít náhradní smlouvu k účelu, k němuž měla sloužit smlouva, od které poškozená strana odstoupila.
Náhrada škody
Nahrazuje se veškerá škoda s výjimkou nepředvídatelné škody (škoda, která převyšuje škodu, která v době vzniku závazkového vztahu povinná strana předvídala nebo mohla předvídat). Rozlišujeme škodu smluvní a škodu deliktní.

U škody smluvní je rozsah škody poškozená strana povinna prokázat. Škoda se nahrazuje v penězích. Jestliže však o to oprávněná strana požádá, a je-li to možné a obvyklé, nahrazuje se škoda uvedením v předešlý stav.

Nároku na náhradu škody se nelze vzdát před porušením povinnosti, z něhož může škoda vzniknout. Lze se vzdát nároku na náhradu škody po porušení povinnosti, ze které škoda vznikla, i kdyby nebyl jistý její rozsah nebo její výše.

Náhradu škody nemůže soud snížit.

Ochrana společníků
Každý společník společnosti má právo podat jménem společnosti proti jednateli, který společnosti způsobil nějakou škodu a odpovídá za ní, žalobu o náhradu škody u příslušného krajského soudu.

Odpovědnost za škodu podle Zákoníku práce
Vzhledem k tomu, že není vyloučeno, aby statutární orgán společnosti byl současně zaměstnancem, často např. ve funkci ředitele, bude jeho vztah a taktéž je odpovědnost za škodu ke společnosti v tomto případě řídit ustanoveními Zákoníku práce. Od 1. 1. 2007 je v účinnosti nový zákoník práce, zákon č.: 262/2006 Sb.

Zaměstnanec odpovídá zaměstnavateli zásadně za škodu, kterou způsobil zaviněným porušením povinnosti při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Na rozdíl tedy od odpovědnosti dle obchodního zákoníku se vyžaduje prokázání zavinění zaměstnance, které prokazuje zaměstnavatel. Byla-li škoda způsobena také porušením povinností ze strany zaměstnavatele, odpovědnost zaměstnance se tím poměrně omezí.

Druhy odpovědnosti zaměstnance za škodu
Obecná odpovědnost:
Zaměstnanec odpovídá zaměstnavateli za škodu, kterou mu způsobil zaviněným porušením povinností při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.

Předpoklady této odpovědnosti jsou:

vznik škody na straně zaměstnavatele
porušení právních povinností ze strany zaměstnance (i úmyslné jednaní proti dobrým mravům)
příčinná souvislost mezi vznikem škody a porušením právní povinnosti
zavinění zaměstnance (úmysl – přímý, nepřímý, nedbalost – vědomá, nevědomá)
Odpovídá-li několik zaměstnanců dohromady, tak si každý hradí poměrnou část škody podle míry svého zavinění, tj. jedná se o dělenou odpovědnost, nikoli solidární. Zaměstnanci neodpovídají za škodu vyplývající z hospodářského rizika (ztráty vzniklé nepatrným přehlédnutím či nepozorností, škody způsobené při zkušební výrobě).

Výše náhrady škody způsobené z nedbalosti je omezena – max. do výše 4,5x průměrného výdělku zaměstnance. Omezení neplatí u škody způsobené v opilosti, požitím návykových látek, v těchto případech hradí zaměstnanec skutečnou škodu.

Je-li škoda zaměstnancem způsobena úmyslně, může zaměstnavatel požadovat i náhradu jiné škody (ušlého zisku)

Odpovědnost za nesplnění povinnosti k odvracení škody:
Na zaměstnanci, který vědomě neupozornil na hrozící škodu ani nezakročil proti (tj. nesplnil prevenční povinnost), ačkoliv by tím bylo zabráněno bezprostřednímu vzniku škody, může zaměstnavatel požadovat, aby přispěl k úhradě – max. 3x průměrného měsíčního výdělku zaměstnance (v rozsahu přiměřeném okolnostem případu).

Odpovědnost za schodek na svěřených hodnotách, které je zaměstnanec povinen vyúčtovat:
Převzal-li na základě dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnanec hotovost, ceniny, zboží, zásoby materiálu, odpovídá za vzniklý schodek

Odpovědnost za ztrátu svěřených předmětů:
Předpoklady vzniku odpovědnosti jsou vznik škody – ztráta svěřených předmětů, písemné potvrzení o převzetí svěřeného předmětu a zavinění zaměstnance – presumováno (může se zprostit (zcela/zčásti), jestliže prokáže, že ztráta vznikla bez jeho zavinění). Zaměstnanec je povinen nahradit škodu v plné výši.

Z důvodu zvláštního zřetele hodných může soud vždy náhradu škody přiměřeně snížit.

zpět na začátek

Trestní odpovědnost
České trestní právo neupravuje trestní odpovědnost právnických osob za trestné činy. Praxe našich soudů však dospěla k názoru, že pokud je skutková podstata trestného činu naplněna jednáním kolektivního orgánu společnosti, jsou za tento trestný čin odpovědni jednotlivé fyzické osoby, které se svým jednání podílely na rozhodnutí společnosti, které skutkovou podstatu trestného činu naplnilo. Jde především o statutární orgán společnosti, který se bude z trestného činu zodpovídat.

U obchodních společností půjde především o ekonomické trestné činy, které k trestnosti vyžadují úmysl pachatele – statutárního orgánu ke spáchání trestného činu, což bývá značně problematické a trestné činy samotných právnických osob tak zůstávají nepotrestány.

Pojištění odpovědnosti statutárního orgánu
Jak jsme o tom pojednali už výše, zákonem stanovená osobní odpovědnost je jedním z nejzávažnějších rizik, jimž jsou vystaveni vrcholoví manažeři vykonávající funkce v orgánech společností. Členové představenstva a dozorčí rady akciové společnosti, stejně jako jednatelé společnosti s ručením omezeným, odpovídají celým svým majetkem za škodu, kterou společnosti způsobí porušením svých zákonných nebo smluvně převzatých povinností. Smlouva mezi společností a členem jejího orgánu, která by tuto odpovědnost omezovala nebo vylučovala, je ze zákona neplatná.

Jediným skutečně účinným prostředkem, jímž lze zmíněná rizika minimalizovat, a chránit tak společnost a její management, je pojištění odpovědnosti členů orgánů společností, ve světě běžně známé jako D&O pojištění. V zahraničí (zejména ve Spojených státech amerických a zemích západní Evropy) má tento produkt více než padesátiletou tradici a je využíván naprostou většinou významnějších společností.

Toto dobrovolné pojištění odpovědnosti statutárního orgánu za vzniklou škodu je možné si v ČR sjednat u řady pojišťoven. Pojištěný má tak na základě pojistné smlouvy právo na to, aby za něho pojišťovna podle sjednaných pojistných podmínek nahradila škodu, která musí být vyčíslitelná v penězích.
  22.06.2008 06:06 xx
 
Jsem měsíc v C...nemít obavy a odejít bývalí kolegové to je to co to chce..rentu kolem desítky a práci najdete...prostě jsem ok..žijem jen jednou a za ten stres a ponižování to nestojí...
  22.06.2008 07:05 alda
 
vo tom to je...
  22.06.2008 09:05 pro xx
 
Taky čekám na 10 let a už to mám za pár :-)
  22.06.2008 11:12 rozpočet
 
To je neštěstí přechodného období, není tři roky moc???
Výsluha po deseti letech, když začínáš být pořádným policistou...., patnáct je na hraně únosnosti .
  22.06.2008 12:48 for xx
 
procitneš!!!!!
  21.06.2008 20:56 Zlíňák
 
Zeď nářků, nic jen zeď nářků.... Buďte v ulicích, mluvte s lidma, nezašívejte se na "kafíčka", nebuďte vděční za krabičky cigaret, prostě komunikujte a buďte hlavně lidští!!
Vo tom naše práce je!! Čest: -)
  22.06.2008 00:30 F1
 
buďte v ulicích ?, mluvte s lidma ? (nezašívejte se na kafíčka ? ) - pokud by tohle psal člověk znalý stavu věci, tak by věděl, že na spoustě oddělení v zájmu občanů a jejich spokojenosti ( aby nečekali půl dne ), řeší nápad trestné činnosti i poldové, kteří by měli být teoreticky venku v ulicích, ale množství oznámení a jejich pracné administrativní zpracování je nad možnosti poldů určených na zpracování oznámení. Dále to množství předvedení k soudu co se každý den po ránu řeší sháněním lidí, notoričtí útěkáři z ústavu mládeže .......... Na naše oddělení připadá několik supermarketů, kde permanetně volají a čekají se zlodějem.
Člověče, ty mě přesvědčuješ, že neznáš faktický stav na takovém zatíženém oddělení. Kde na ty nesmysly chodíš ?
Vděční za krabičky cigaret ? Co to je za kraviny. Nezažil jsem u nás, že by se někdo choval, jak děvka při pohledu na nabízenou krabičku cigaret. Co to mluvíš za nesmysly, prostě hrůza. Doufám, že si nebyl a nebo nejseš polda.
  22.06.2008 09:59 pro F1
 
F1, jen mě u tebe udivuje, že se divíš nějakému Zlíňákovi, co tu píše. Ty sis nevšiml, jak tu leze do zadku? Od takového se nemusíme nechat poučovat, ten neví o čem a žije v jiném světě. Navíc jsem přesvědčený o tom, že co píše má ze svých zkušeností a podsouvá to ostatním. Nic si z něj nedělej, takových bylo, je a bude...
  21.06.2008 13:09 rentiér-25 let v přímém výkonu. <Ilona.Markova.@volny.cz>
 
Zdravím poctivé lidi, též bývalé kolegy. Pro pana /Klika / mám jenom to. Odešlo zbytečně již desetitisíce policistů do civilu, nebáli se jít makat. Dělám fyzickou práci na dvě směny, dá se slušně vydělat. Soboty, neděle doma, svátky placené a doma, noční občas, placená, přesčasy placené. Urážíte pane poctivé policisty, hasiče, bachaře a nás rentiéry. Služba na ulici, za každého počasí, stres, nasazování života a zdraví, omezen na soukromém životě a další chuťovky policejního řemesla, jestli tohle závidíte. To nemluvím o 150 hodin zadarmo, cc 80 hodin zadarmo naděláváním svátků a bez dalších příplatků. Co se týče dovolené, ta je dle nového zákona navýšena o tři dny. Dále jistota, že Vás mohou vyhodit za každou maličkost. Je trend, když se zakročí ve službě, mimo službu, je to špatně, když se nezakročí také špatně. Všude je chleba o dvou kůrkách. Jak to zde čtu, není to o rentách, ale o nejistotě v zaměstnání , špatné mezilidské vztahy, policejní řemeslo je znevažováno. Každý si to může zkusit. Byl vytvořen paskvil z.č. 361/2003 Sb, to je zakopaný pes. Dělám manuelně, ale nejsem tak vyčerpaný po práci, jako když jsem sloužil. Čím to asi je. Policista pochopí, proč. Vidím, že ve fabrikách se lidé nadřou, ale každý je stůjcem svého štěstí. Vážený pane, toto je můj názor ze života. Bývalí kolegové dejte na sebe pozor, nikdo Vám nic nedá. Šel jsem před lety k policii ČR, o rentách jsem neuvažoval. Když je Vám kolem cc 50 let, praxe v oboru pryč, těžko se shání práce. Přeji příjemný den, na provokatéry nereaguji, jsem si vědom, že se zde jedná o veřejný web. Bývalý kolega por Marek Ladislav z České Lípy.
  21.06.2008 20:53 žižkovák
 
Polda, který jde fyzicky makat je magor!!!!!!
  21.06.2008 21:17 žižkováku,
 
magor??? ne, poručík,...
  21.06.2008 21:21 END
 
Magor není. Jen s na tím modrým ptákem, co dělá z Policie Titanik, nechtěl ke dnu!
  22.06.2008 08:35 Klik
 
To co jsem napsal je pravda a nevím proč bych si tady lhal. Mám holt takovou zkušenost.
  22.06.2008 08:42 Klik
 
Ještě takovou drobnost- znám lidi, kteří šli do c a jeden se raději vrátil a ostatní by také hodili zpátečku, ale je jim to proti srsti. Můj Tip 70%. Berte to jako současný stav v mém regionu, kde makaj za pásem na 10tis. hrubého.
  22.06.2008 09:19 Kliku
 
Co tady zase kecáš? 10 tisíc hrubého za pásem? Za to by už dnes nedělalo ani UKáčko.
A jen tobě pro připomenutí z 10.000 bývalých poldů se v posledním roce podle statistik PP vrátilo sloužit jen 14 ! poldů a z toho většina jen proto,že je nechtělo vedení převelet sloužit domů.Tak asi tak.
Ty musíš být něco příbuzného z našim neministrem,nebo si to osobně ty
  22.06.2008 10:57 taky fakta, i když "bohužel"
 
"Co tady zase kecáš? 10 tisíc hrubého za pásem? Za to by už dnes nedělalo ani UKáčko."... Musím se zastat KLIKA, protože bohužel, v menších místech kde je nezaměstnanost dost vysoká dělají skutečně lidé někdy i za těch kolem 10.000,-hrubého, soukromník si vylepšuje "své" a pro zaměstnance mu na výplaty více nezbývá. Pokud se to zaměstnanci nelíbí, klidně mu řekne "tak se sebr a běž jinam". Ano může to udělat, protože ví, že i za tu "směšnou almužnu" sežene jiného, kterému je hanba docházet jak žebrák na úřad práce. A pokud to menší místo nemá dopravní obslužnost aby mohl za prací do místa většího, má ten "chudák" smůlu a je rád i za těch "směšných" 10.000.
  22.06.2008 11:04 pro taky fakta....
 
A co ten člověk udělal pro to, aby se věc změnila a nežil za takové odfrknutí od "soukromníka"? Vzdělává se, prochází různými kursy, učí se práci na PC, ovládá anebo se uči cizí jazyky, je ochoten si pro 30 tisíc dojíždět několik set kilometrů a být od rodiny? Nebo je ticho, nic z výše uvedeného nepodstoupil a jen nadává v hospodě po večerech, jak se má špatně? Lidé u policie ve většině případů na sobě neustále pracují a jsou ochotni podstoupit mnohem větší rizika a proto já s Klikem nesouhlasím. Jestli má někdo chuť upozornit na nedostatky při své práci, jeho nadřízený nereflektuje na připomínky a návrhy, nekomunikuje s ním a to ani u BS, tak jiná liniová cesta neexistuje, než jej obejít a jít výš - "ulevit si" a vyjádřit svůj nesouhlas např.na těchto stránkách. Asi tak.
  22.06.2008 11:26 "pro taky fakta...."
 
Jestli má někdo chuť upozornit na nedostatky při své práci, jeho nadřízený nereflektuje na připomínky a návrhy, nekomunikuje s ním a to ani u BS, tak jiná liniová cesta neexistuje, než jej obejít a jít výš - "ulevit si" a vyjádřit svůj nesouhlas např.na těchto stránkách. Asi tak....
Ano jak píšeš, "ulevit si na těchto stránkách",... takže sis ulevil a změnilo se něco??? nezměnilo a ani po tomto mém příspěvku se nezmění. A jestli jsi nepochopil, uvedené bylo jako příklad (a vím i o VŠ vzdělaných mladých lidech pracujících za "pár korun"), že si s tebou soukromník může dělat co chce, pokud jak je uvedeno jsi v místě, kde práce není, dopravní obslužnost také téměř nulová. A má-li člověk rodinu jistě nebude moc těch, kteří budou ochotni dojíždět za prací stovky km a k rodině budou jezdit na víkendy. Nějakou dobu možná, ale celoživotně asi ne. Pokud má děti, obvykle má zájem s nimi žít a citově, jen kvůli penězům, je neochuzovat. Peníze nejsou všechno, i když v dnešní době????? kdo ví,... myšlení lidí i lidské hodnoty se prostě mění,... většinou k horšímu,..proto takový nárůst kriminality (kdy v partě povětšinou s drogovou a další návykovou zátěží hledají mladí ten cit, který mi jim v rodině dát nemohli, protože ve smyslu tvé rady rodiče dojížděli stovky km za prací, potažmo za penězi,...)
  22.06.2008 11:43 nepochopil
 
jsi smysl a význam mého příspěvku, ale nezazlívám ti to. Vybrat si část z příspěvku a otočit na něm odpověď...hmmmm. :-) připomínáš mi politiky :-))) Pokud někdo žije v místech s vysokou nezaměstnaností a dostal se do tebou uváděné situace, musel o tom vědět. Nasekat si děti bez zajištění rodiny a pořádné práce umí opravdu každý. V žádném případě neotáčím vše na peníze (o ty jde až v první řadě :-), ale jsem-li nespokojený, musím to nějakým způsobem dát najevo. Neumím-li to, nedokáži-li se přizpůsobit, být kreativní, riskovat, tak mi nezbývá než zůstat u těch 10.000,- za tvrdou práci u soukromníka. P.S.: kdyby šlo jen o mě, tak se na všechny vykašlu a jsem dávno v C. Kdyby šlo jen o peníze, tak tuhle práci nedělám. Kdybych myslel jako ty skupinky deprivovaných mladých s drogou za barákem, tak tam jsem s nima. A vyjádřením svého názoru si neuvěřitelným způsobem ulevím, věř mi. Ulevím si ze všeho toho hnusu, podrazů, podvodů a špíny, kterou ve službě prožijeme a kterou musíme na svém hřbětu nosit. Snad chápeš....-
  22.06.2008 11:57 Nepochopila
 
promiň Vlati :-)))) totéž i k odpovědi dole :-)))
  22.06.2008 12:17 "nepochopila"
 
promiň Vlati :-)))) totéž i k odpovědi dole :-)))

protože víš kdo zde reagoval, tak mi zavolej, třeba se domluvíme a pochopíme jeden druhého,....nebo jedna druhou????
  22.06.2008 12:45 Klik
 
Co napsal "Kliku": Těch 10000Kč je fakt a možná zíráš a většinou jsou to lidi nad 50let co maj zdraví v pr.... a holt jim nic jiného nezbývá. Konkrétně u nás prodavačky v supermarketu, od rána do večera a jestli nevěříš, běž se jich zeptat naivko. . Stěžuj si dál, on tě Langr určitě vyslyší.
  23.06.2008 12:24 Kliku
 
Co to tady zase plácáš? Jaká pokladní v supermarketu? Řeč byla o dělníkovi u pásu né? Tak to zase tady nepřekrucuj,když ti dojde,že jsi napsal blábol.Můj kolega,který odešel do "C" před rokem dělal u pásu za 17 na ruku a teď jelikož má maturu,tak tam dělá mistra za 22 na ruku.A ty tady pořád plácáš o nějaké pokladní,ještě jsem neviděl poldu,který skončil a šel dělat pokladní :-)
  21.06.2008 10:25 Klik
 
Gumy jste vy, protože když tady někdo napíše jiný názor, jste jak postřelení. A když vy telata Vám tady píšu, že znám hodně spokojenejch poldů, tak tomu věřte a jsou to pěšáci. Jo to že jsou na faře je jiná, tak tam běžte taky. Ten kdo tady dává příspěvky musejí být chudáci, kteří se bojí, že budou muset víc makat a strach z civilu mají velký. Za druhé, když píšu, že to nikde není med, tak to myslím vážně a zkuste si vydělat v c po patnácti letech 27000Kč hrubého. Staří fachmani co točí na soustruhu celej život mají zdraví v hajzlu a když dosáhnou na 23000Kč jsou šťastný. Tak Vám doporučuji se na to vysrat a dělat jinou práci a tam se probudíte. Nazdar, to je můj názor a je takový jaký je. Kdyby jste nevyjadřovali své emoce hanlivými výrazy psal bych také slušně.
  21.06.2008 10:53 ???
 
Jestli se dobře dívám, tak hanlivě píšeš ty. Tak nesváděj svou neschopnost udržet nervy na uzdě na druhé. Když někdo napíše jiný názor a lživý, nebo neúplný, druhý má právo se k němu vyjádřit a nemusí ti to zrovna vonět pod nosem. Hodně spokojených poldů jistě je, ale 10.000 nespokojených odešlo a to je problém. Ti tví spokojení v dnešní době mě vůbec nezajímají, protože nedělají policejní práci a nebo si válí šunky s nohama na stole a druzí za ně musí makat. Bát se, že budu muset víc makat? Nebuď směšný, práce je prostředek, zábava, využití volného času. Je to hra a jen ty jsi naivní, že jsi jediný, kdo "maká" a uživí se rukama. Rukama se uživí kdejaké netáhlo, ale hlavou chlapče, hlavou to chce pracovat. A k tomu soustřužníkovi: můj kamarád sice nedělá na soustruhu, ale na frézce. Maká rukama (10let) a stačí mu k tomu učňák a za minulý měsíc si vydělal 30 tisíc a to prosím na Moravě. Samozřejmě s přesčasy, které u naší firmy v rozporu s ústavou neexistují. Já nemusel studovat kvalifikační studia, vysoké školy, procházet stovkami kursů a školení, abych se na tuhle práci vykašlal, kdykoliv si kdejaký Klik na netu napíše a posílá všechny do civilu. Chci odpovídající podmínky pro práci a odpovídající a zaslouženou odměnu za práci a na to mám právo stejně jako ty máš právo psát svoje žvásty na tyto stránky....
  21.06.2008 11:35 F1
 
Názory a hodnocení stavu u PČR ze strany " farníků " nemůže brát člověk do diskuze.

1. farní kolegové málo vědí o skutečných problémech a žijí klídným tokem líné řeky - jen konstatování stavu.

2. farním se nestaneš na svůj popud. Kdysi chtěli od nás přejít na takové oddělení kolegové, co chtěli kapánek ( dle jejich " nervů ") odvětrat letitý stres na našem odddělení. Na faře byla volná místa a " přestup " nepovolili z důvodu, že by se tam šli flákat a to by se jim " líbilo " ( hezky to zhodnotili ). Prostě tyto kolegy jako zaběhnuté zkušené nepustili a na volná místa na faře šli nováčci po škole. Tak je to tedy s odchodem na faru.

3. farních policistů není tolik, aby mohli svými názory do doskuze nějakým způsobem převrátit současnou negativní situaci u PČR. To ani náhodou - prostě realita.

4. Přečti si co jsem napsal dole o těch odchodech. Je to prostě k zamyšlení a není to zkrátka normální, když takto odcházejí lidi. Zatím nikdo jasně neřekl proč lidé v takové obrovské míře odcházejí - výsluhami to není viz. hasiči. Stále, jako předestíraný oficiální důvod slyším, jak je to výhodné odcházet, ale pro spoustu poldů je toto rozhodnutí těžké a udělá to až po vyčerpání vnitřního vědomí - proč pokračovat dál. Jít po dlouhé době u PČR do civilu není jistě pro dost poldů jednoduché, vyjma některých, kteří mají dobré známé, podnikají v rodině a pod.

5. Není potřeba, aby si zde nadával. Holt se někdo čertí, protože tvé názory mohou být kupříkladu názory mimo většinový názor a třebas názorem farníka, tedy například jakoby názorem evropana popisujícího vyspělý život v Západní Evropě při na dovolené v chudé části Afriky.

6. Pohledy na věc a zkušenosti stavu věci, jsou zkrátka jiné co osoba, ale převažující názor dává více obraz o pravdě než názory ojedinělé ztrácející se v davu - prostě tak to je - a i bez emocí nadávek.

7. V každém případě - horší dobu než je teď , nepamatuji, praktickým děním - chováním k podřízeným - ideově do budoucnosti. Bohužel je to tak. Zelené hodiny existovaly již dříve a já o tom zákonu z roku 1992 moc dobře vím a jsem ho i " studoval ". Ale tyto hodiny mohly být užity jen mimo noční dobu, mimo sobot a nedělí, svátků. Měli jsem přísného šéfa, který s tím neustále vyhrožoval, ale přes to to nikdy nepoužil za okolností, že si k nám dovolil hodně, byl hulvát, despotický a pod. A přes to, si nikdy nedovolil nařídit takové hodiny. Teď neberu, že bylo normální nestíhat a dodělávat po konci služby a pak se 3 měsíce prosit, aby si člověk mohl v náhradním volnu, nějakou tu hodinu vypustit.
Zneužívání 150 hodin, ačkoliv je k tomu na MV legislativný výklad, je až tak neskutečně porušováno, že kam se hrabe doba našeho bývalého šéfa " despoty " ( v civilu - generační špunt ). A všechno se tohle děje za tiché podpory celého vedení Policie ČR - zřejmě také za stavu chybějících lidí, neboť v Praze by asi ani nebyli schopni fungovat bez 15O hodin v zelených .......

Takže já říkám - ta doba špatná a ačkoliv se po vstupu do EU měly zlepšovat sociální a jiné podmínky pro službu - opak je jednoznačnou pravdou. Není divu, že poldové očekávali jistý " pokrok " a ne návrat do doby před 1989.

Přeber - promysli - nenadávej - nemá to cenu - nic tím nezměníš - je to jen názor - a já jsem píšu - hlavně názory -ne nadávky. Snad je to - heslovitě - lépe pochopitelné.
  21.06.2008 12:08 kkk
 
Tady musim s klikem souhlasit.
  21.06.2008 14:49 bbb
 
tady musím s klikem nesouhlasit.
  21.06.2008 15:15 Mutino
 
I já mám letos 15 let a v tomto příspěvku s ,,KLIKEM?? souhlasím. Jen upřesňuji že mám hrubého 28853 Kč. Jsem přesvěčenej , že můj plat je dostetečnej. Samozřejmě kdyby bylo víc zlobit se nebudu , ale jinak ................... Kdo to má ???
  21.06.2008 17:34 firevlkvm
 
Pro pana KLIKA. Pořád nás strašíte prací v soukromém sektoru,ale ze skušeností mých vlastní vím,že kdo se nebojí poctivě pracovat,práci a kvalitní si najde. Ano,mám 37tis.hrubého pod neministrem,ale také mnoho nabídek z C a dost dobře a mnohem lépe placených. Zase si ale musíte uvědomit,zda každý kdo závidí,zvládne mou práci.Zní to strašně samolibě,ale vím,že by se jednalo o jedince z tisíce. Všude chleba o dvou kůrkách.....jen nemít strach a makat místo keců.Bohužel na výběrovkách vidím,co se k nám hlásí.....děs,běs.Buď je to anabolický superman,který při slovech o krevních testech mizí v dáli,nebo počítačový machr,který při vcodu do tělocvičny zařadí zpátečku.No a na psychotesty už nedochází,někdy spíše teda naštěstí....A chtít řidičák alespoň C už je pouhý sen.To jen pro šanci se ucházet o tuto práci.....po nás bohužel potopa a to nás děsí!!!
  21.06.2008 20:58 Karel
 
Kliku, v mnohém máš pravdu
  21.06.2008 21:26 pro: "???"
 
Chci odpovídající podmínky pro práci a odpovídající a zaslouženou odměnu za práci a na to mám právo stejně jako ty máš právo psát svoje žvásty na tyto stránky....,....
A kde máš měřítko toho co jsou "odpovídající podmínky pro práci a odpovídající a zasloužená odměna za práci"??? kde je ta mez, která určuje co je odpovídající, co podhodnocené, případně nadhodnocené???
  22.06.2008 08:40 Klik
 
Psal jsem jenom moji zkušenost a jaká je pravda. Znám lidi, kteří šli do c a jeden se raději vrátil a ostatní by také rádi, ale je jim to proti srsti.
  22.06.2008 10:07 Kde je mez?
 
Co je nadhodnocené? Co odpovídající? Co jsou podmínky pro práci a odpovídající odměna? Chlape!!!!!!! Přečti si několik set stran ZDE a neptej se tak (s prominutím) blbě. Nad takovým dotazem už musím jen kroutit hlavou. Omlouvá tě jen to, že neznáš situaci u bezp.složky, nesleduješ média, nemluvíš s policisty anebo jsi pod průměrnou hranicí s rozumovými schopnostmi....
  22.06.2008 11:09 Kde je mez?
 
Co je nadhodnocené? Co odpovídající? Co jsou podmínky pro práci a odpovídající odměna? Chlape!!!!!!! Přečti si několik set stran ZDE a neptej se tak (s prominutím) blbě. Nad takovým dotazem už musím jen kroutit hlavou. Omlouvá tě jen to, že neznáš situaci u bezp.složky, nesleduješ média, nemluvíš s policisty anebo jsi pod průměrnou hranicí s rozumovými schopnostmi....
I v těch několika stech stranách ZDE není psána konkrétní "cifra" kolik by měl policista brát, aby to bylo "odpovídající". Mám za sebou víc jak 30 let služby, odchod do důchodu letos tzv."z ulice" (tedy žádná teplá kancelář - SO,NE,svátky, denní, noční, výjezdy, navíc i spisy, ...) a s platem? spokojenost, rodina hlady neumřela, dalo se s tím slušně vyžít, ale pravda mohlo to být i víc. A proto byl můj plat odpovídající? pro mě ano, pro někoho možná ne,... proto ten dotaz, kde je ta hranice toho odpovídajícího? Z výše uvedeného pochopíš, že stejné může být pro každého jiné ("polopaticky" i pro hloupé: pro někoho 10.000 odpovídající, pro někoho 100.000 podhodnocené).....
  22.06.2008 11:30 Tak to jsme
 
každý na jiné vlnové délce, ale jsem přesvědčený, že bychom si rozuměli. Jestli máš kolego za sebou 30 let, nemusím ti vysvětlovat, kolik různých typů služeb u tak velké firmy existuje a různorodost vykonávané činnosti je obdobná. Říci cifru, která by zaštítila jakoukoliv činnost u policie je nesmysl stejně jako je nesmysl hrát mediální hru s novináři a bušit se do prsou průměrným platem policisty. Pokud zde reaguji já, zastávám kolegy, kteří pracují v hl. m. Praze, jsou mimopražští, platí si ubytovny, cestovné a jsou zařazeni v cca 3-6TT. To je potom problém a ten chci já řešit. Odpovědná místa ovšem mlčí a nechtějí adekvátním způsobem reagovat. Upozorním na ten absurdní rozdíl. Policista si platí cestu do zaměstnání sám. Dokonce existuje takový jev, že jej nadřízený rozkazem povolá do služby zdarma (další absurdita) a on si musí cestu zaplatit = jede pracovat zdarma a ještě na to doplácí. To je marast. Poslanec a jim podobní, kteří ani nemusí prokazovat cestovné (lístky ČD, BUS aj.) dostane paušálně 30 tisíc na ruku. Chce-li policie naplnit stavy (v našem případě v Praze), musí zajistit nezbytné výdaje lidí, protože to je základ a to nepíši o náročnosti a rozdílnosti služeb v a mimo hl.m. Jsou ovšem i vyšší místa ve vyšších TT, která jsou silně podhodnocená. Jistě za svou praxi a ze svého okolí znáš. Někteří lidé nezaslouží za odvedenou práci ani polovinu svého platu a nadřízený, který má mj.motivovat (i finančně, ostatního mu nezbývá kromě dobrých vztahů v týmu, solidního a vstřícného chování a komunikace s podřízenými) nemá prostředky k tomu, aby ty tažné patřičně ocenil. Odměna 1500,-za 3 měsíce nadstandardní práce pro 5lidí z 30 je noční můrou. V zákoně se hovoří o 60 a 100% osobního ohodnocení. Znám kolegy, kteří měli za dobrou práci po 15 letech 0,-Kč na osobním, u některých se plácli přes kapsu a dali jim 200,-Kč. Co ti na to mám říct? Co po těch lidech chtějí? Aby neodcházeli do civilu? Tvrdí, že přidají 1,5% od 1.1.08, kdo z nás to viděl a máme velmi dobré a vynikající hodnocení. To jsou věci, které se musí řešit a jak jistě sleduješ tyto a jiné stránky, Praha je se stavem policistů i z vyjádření vrcholných představitelů v kritické personální situaci. Představíš-li si vizi politiků, že budou do roku 2010 přidávat 1,5%, které nedostaneš ani za práci supermana, tak se nemohou divit, že to lidé balí. Všichni mají v zadku díru a měli by pochopit, že se blíží rok 2009 a konec přechodného období a lidé neustále čekají. A já nechci být jednou chráněný druh v uniformě.....
  21.06.2008 09:36 minist
 
Oškubem vás jako slepice! Dokud bude mít uklízečka, prodavačka, námezní zahraniční dělník a další nekvalifikované síly nižší mzdy jak vy, budu usilovat o nenavýšení.
  21.06.2008 09:33 ivan
 
"Aby policisté měly důstojné podmínky". Odhalili jste to, nejedná se o hrubku. Výrazem policisté jsem nemylsel rod životný, ale laciný nástroj politické moci. " Pomáhej a chraň".
  20.06.2008 22:18 LáďaHusák
 
Když se policii zruší odchodné a příspěvky za službu, tak teprve po té se začne budovat nový, demokratický a profesionální sbor, který budou tvořit občané našeho státu, kteří to myslí s nasazením života ve prospěch společnosti skutečně vážně!!! A ty pak skutečně zaplaťme, Vy ostatní běžte pryč!
  20.06.2008 22:53 F1
 
Nezlob se, ale tento příspěvek je hloupý v tom smyslu, že 99,99 % poldů, co nastupovalo k policii nemělo v hlavě povědomost o nějaké výsluze, odchodném ( já to tehdy nevěděl a i kdybych to věděl, tak by to asi stejně nijak neovlivnilo vstup k PČR ), takže ti co nastupovali v té době jistě nebyli " Ti špatní poldové co by měli nyní raději odejít " a jistě to brali " skutečně vážně ". Z mého příspěvku je tedy jasné, že zrušením " toho a toho " nedojde k třesku, který zaručí, že začnou přicházet " vyvolení ". Přestaň číst " Science fiction " a vrať se do reality, která jaksi naznačuje, že je v policii problém, lidé houfně odcházejí z těch super-míst, super-zaměstnání ačkoliv by teoreticky neměli odcházet pro tyto super-fleky, tedy asi nějaký důvod to bude mít.

Jen pro zopakování, že problém je někde jinde, než ve výsluhách :

1. Na 46.000 míst u Policie ČR je nyní uváděných 7.400 volných míst ( kde jsou doby, kdy bylo uváděno, jako alarmující číslo 3.500 a číslo 5.000, jako téměř kritické )

2. Na 9.500 míst u profi-hasičů je nyní uváděných 45 !!! ( ne nespletl jsem se ) pouhých 45 volných míst

Takže stačí porovnat nahoře uvedené údaje služebníků státu pod stejným zákonem o služebním poměru a tedy naprosto stejnými možnostmi odchodu na výsluhu s několikanásobným odchodným a je vidět, že u té policie něco " smrdí " a lidi utíkají jak o život, zatímco u hasičů je klid a " bezvětří " ( občas plameno ).

Takže Láďo Husákovic, napiš příště něco konkrétnějšího, jak situaci řešit, protože zbytečně urážíš poctivé poldy, co " ještě " slouží a ten krk pro občany skutečně nasazují.
  20.06.2008 22:55 ExWilax
 
a proč to nezkusíš Ty?
  21.06.2008 06:18 spider.skret
 
Je jednoduche neco odsoudit, kdyz to neznas! Jak pise F1 taky jsem nastupoval k PCR aniz bych mel pojem o vysluze a o penezich teprv ne, mel jsem tenkrat dojem, ze je to zamestnani co me bude bavit a budu moct pomahat lidem. Ale ted, kdyz policajt na ulici je nejvetsi povl v teto zemi, na ktereho si kazdy dovoli, ktery nemaa skoro zadne prava a veli mu tolik nadrizenych, kteri ani nemaji pojem co to obnasi byt na ulici, protoze maji zname, a kdyz nastupovali, tak sli rovnou na kontrolni, nebo na velici funkce, podotykam bez zkusenosti a to se deje i dnes! Mam pristi rok uz 10 let a silne uvazuji o odchodu, i kdyz na na sem oddeleni je dobra parta, ale chybi pul sboru a vsichni tu praci delaji za ne. A birokracie? No, porad se mele, ze ji bude ubyvat a to ne jen u policie, ale i v ostatnich oborech, ale skutek utek.
  21.06.2008 08:15 Láďo Husáku
 
Kdyby náhodou přišla doba,jak píšeš,tak ty si za volant určitě už nesedneš.
  21.06.2008 09:27 ivan
 
Plně s Tebou souhlasím, to je řeč demokrata v podeobě naší neotřesitelné, neodolatelné ODS
  22.06.2008 11:36 xx7
 
Láďo, ty jsi furt stejnej magor :-)))
  20.06.2008 17:36 reorganizace
 
Služby dopravních nehod se mají do budoucna opravdu rozpadat a redukovat. Aspoň takové vize mají ve vedení policie po zvýšení hmotné škody u dopravních nehod.
  20.06.2008 11:13 Konec SDN v ČR
 
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id= 608628
  20.06.2008 10:39 víte to?
 
Po přechodném období 186/361 nebudete mít započtenou ZVS - základní voj. službu , nebudete mít tedy odslouženo 10 a více let, ale pouze tu dobu odslouženou bez základní voj. služby- pěkný výmrd ne. To samé mateřská dovolená. Budou tedy i tací, kteří půjdou v čase, po zpátku tak, jako raci.
  20.06.2008 15:18 kuk
 
To se ví, kdyby se policista choval k lidem tak,jako ti co nechali schválit tento zákon k nám, tak bych byl na inspekci pečenej vařenej. Je to hnus a neslyšel jsem v tomto směru od odboru ani slovo. Budu muset do nich vstoupit a prudit, zde nám nikdo sám od sebe nic nedá.
  20.06.2008 16:56 Petr
 
máš pravdu, přemýšlím, s vojnou mám už přes 10 let a čistých 10 let u PČR budu mít 1.6.2009, zatím práci nesháním ale jestli to půjde dál tak jak to jde, tak si ji brzy začnu shánět. Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Dalších pět let na něco čekat???
  20.06.2008 17:14 sniper
 
Holuba z té střechy už dávno sestřelili...