Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  30.12.2006 16:03 Lona
 
Kolegové, tak jsem si přečetla zmíněný dotaz ze dne 2.2.2006, který považuji za tak výstižně, kultivovaně a přesně zformulovaný, že stojí za to si jej přečíst bez hledání a opakovaně. Proto vám ho sem překopíruji a pana Langera, teď, když je ministrem, se na totéž ptám i za sebe znovu.
"Vážený pane Langer
Dovolte mi laskavě příspěvek do diskusního fora a snad administrátoři přehlédnou, že se vymyká běžné délce, ale zkrátit jej při zachování vypovídací hodnoty nešlo. V něm kladu policejnímu prezidentovi, jeho prostřednictvím ministru vnitra a premiérovi, a konečně zejména Vám pane místopředsedo ODS, jakož i všem dalším politikům obecně tuto otázku:
Potřebujeme speciální služební zákon?
Ne, nebojte se, nehoruji pro zachování současného zákona z roku 1992, tak jako mnozí z těch, co si nevidí na špičku nosu s tichým a nečestným spoléháním, že až na ně přijde řada, až budou mít věk na odchod do výslužby, tak nějaký nový zákon, který je zvýhodní, určitě bude. Jen chci připomenout genezi zákona č. 361/2003 Sb. do současné zmrzačené podoby, která je výsměchem poctivým policistům, hasičům, celníkům a ostatním příslušníkům bezpečnostních (ozbrojených) sborů vyjma ARMÁDY ČR. Proč velká písmena u armády? Protože v jejím případě v Parlamentu zcela nepovšimnut veřejností již v roce 1999 vzniknul zákon o vojácích z povolání č. 221/1999 Sb., který vojáky z povolání, včetně těch, kteří za doby jeho účinnosti odešli do výslužby, zabezpečil způsobem, o kterým se ostatním ozbrojeným (bezpečnostním) složkám dosud jen zdá. Jen pro osvěžení: ministerstvo obrany je povinno zajišťovat pro vojáky zdravotní péči, zřizovat, udržovat a zlepšovat sociální zařízení, pečovat o vzhled a úpravu míst, ve kterých vojáci vykonávají službu, vytvářet příznivé podmínky pro stravování vojáků, zajišťovat vojákům ubytování, vytvářet podmínky pro soustavné vzdělávání a prohlubování kvalifikace, zabezpečovat rekvalifikaci vojákům a vytvářet podmínky pro uspokojování kulturních, rekreačních a tělovýchovných potřeb a zájmové činnosti vojáků. Kromě platu má voják z povolání nárok na bezplatné ubytování ve služebním bytě, jinak pobírá příspěvek na bydlení v rozpětí 1,4 – 1,7 násobku minimální mzdy, tj ve výši větší než 11 - 13 tisíc korun měsíčně (jsou-li vojáky manželé, každému z nich). Vojákovi může být poskytnuta jednorázová nenávratná peněžitá výpomoc ve výši až 20 násobku minimální mzdy. Vojákovi může být poskytnut náborový příspěvek od 30 do 130 tisíc korun. Při nepřetržité službě v trvání nejméně 24 hodin má voják nárok na bezplatné stravování nebo náhradu za ně. Při splnění stanovených požadavků má voják nárok na další náhrady. Při skončení služebního poměru náleží vojákovi odchodné ve výši od 4 násobku průměrného platu po patnácti letech až po 6 násobek po dvaceti letech. Místo toho si voják může zvolit odbytné ve výši od 2 násobku průměrného platu po dvou letech služby až po 18 násobek po dvacetišesti letech služby. Výsluhový příspěvek (renta) náleží ve výši od 5 % po patnácti letech služby, 36 % po dvacet letech až do 55 % po třiceti letech služby. Samozřejmě se vyplácí i starobním důchodcům ve výši rozdílu mezi příspěvkem a důchodem.
A pro pořádek: zákon byl schválen 14 září 1999 a účinný byl již od 1. prosince téhož roku!!!!
Pokud jde o bezpečnostní sbory, souběžně s přípravou zákona o vojácích z povolání (tehdy ještě existovala i základní a náhradní vojenská služba) i po jeho přijetí vznikaly nejdříve návrh věcného záměru a posléze věcný záměr zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Podle něj měli být příslušníci bezpečnostních sborů v mzdové a sociální oblasti oproti vojákům ještě zvýhodněni. Měsíční služební příjem měl sestávat z platového tarifu - deset platových tříd v rozpětí 20 – 60.000,- Kč, z příplatku za státní službu 3 – 9.000,- Kč, z funkčního příplatku 3 – 10.000,- Kč, a z příplatku za službu konanou nad základní dobu služby v týdnu zhruba ve stejném rozsahu jako dosud. Odměna za služební pohotovost měla být rovněž zachována v dosavadní podobě a výši. Při skončení služebního poměru mělo být vypláceno odchodné ve výši až 8 násobku měsíčního služebního příjmu, a výsluhový příspěvek až do výše 60 % měsíčního služebního příjmu. V sociální oblasti měli být příslušníci na obdobné úrovni jako vojáci. Zkuste počítat! Příslušníkům bezpečnostního sboru byly slibovány vskutku velkorysé perspektivy. Uvedený věcný záměr dostal podobu paragrafového znění včetně důvodové zprávy prvně v roce 2001, a byť šlo o podobu již okleštěnou, stále dostatečně lukrativní. Dovolím si několik příkladů:
Složky služebního příjmu § 112 – základní tarif v páté třídě šestém stupni 1,1 násobek průměrného příjmu fyzických osob v nepodnikatelské sféře za předminulý rok, příplatek za službu 50 % základního tarifu u celorepublikových složek, 40 % u ostatních, příplatek za vedení stejný jako dosud, příplatek za službu v zahraničí, služební příjem za službu přesčas zhruba stejný jako dosud, příplatek za službu v noci 20 %, příplatek za službu ve svátek, zvláštní příplatek jako dosud, další služební příjem ve výši dvou plných platů za rok, osobní příplatek nebo mimořádný tarif do 20 % základního tarifu, a odměna jako nyní podle vládního nařízení č. 330/2003 Sb. Za služební pohotovost měla být přiznávána odměna jako dosud.
Pokud jde o výsluhové nároky, odchodné - § 160 – mělo činit až osminásobek měsíčního služebního příjmu, výsluhový příspěvek - § 161, 162 - měl činit až 55 % měsíčního služebního příjmu.
Podobně vypadala další alternativa paragrafového návrhu s důvodovou zprávou z roku 2002, kde však měsíční služební příjem měl spočívat v základním tarifu pevně určeném podle služební hodnosti od asistenta III. třídy – 15.000,- Kč po vrchního státního radu – 50.000,- Kč, základní tarif měl být ročně valorizován procentem růstu platů v nepodnikatelské sféře, z příplatku za službu, který měl činit 10 % základního tarifu po pěti letech služby, za každý další rok služby se měl zvyšovat o 2 % základního tarifu, z příplatku za vedení, který měl činit od 1 – 2.000,- Kč u 4. řídící úrovně až po 7 – 12.000,- Kč u první řídící úrovně. Příplatek za službu v zahraničí měl činit 700 – 3.000,- USD měsíčně. Zvláštní příplatek měl být určen policistům s vyšším stupněm požadovaného vzdělání a měl činit 3.000,- Kč měsíčně. Příplatek za službu přesčas měl činit 25 %, příplatek za službu v noci a za službu ve svátek měl činit 10 %. Součástí služebního příjmu měly být dva další měsíční platy. Mezi srážkami z příjmu nebylo počítáno s nemocenským pojištěním. Odchodné bylo konstruováno shodně jako v návrhu z roku 2001, výše výsluhového příspěvku měla činit 60 % měsíčního služebního příjmu.
Porovnejte, prosím, co z těchto představ a návrhů v důsledku politické a mediální hysterie, prakticky nulovou snahu o prosazení ze strany resortu nevyjímaje, reálně zbylo ve znění přijatého zákona č 361/2003 Sb. Za zabezpečením vojáků už příslušníci bezpečnostních sborů výrazně zaostávali. A co po jeho novelizacích! Nejenže se na mzdové a sociální zabezpečení vojáků z povolání už díváme jako vrabci na pštrosa, ale při nekonečném projednávání v Parlamentu a přetřásání v mediích navíc musíme neustále snášet zjevné opovrhování ze strany politiků, veřejných představitelů a pisálků v podobě hanebného handrkování a trvalé dehonestace. V důsledku toho, včetně bezuzdného nafukování některých policejních pochybení, je dnes zejména policie fackovacím panákem na nejspodnější příčce společenské prestiže. Pro ilustraci: zkuste si představit, jak by dopadl občan, novinář nebo politik v Německu, pokud by namísto pojmenování „policista“ použil „policajt“, které je zcela příznačné pro vyjadřování našich občanů, mediálních manipulátorů a politiků. Přitom povinnosti, požadavky a odpovědnost oproti původním představám návrhů zákona nedoznaly zásadních změn, případně k horšímu, takže některé připomínají dobu před osvíceným císařem Josefem II, včetně roboty zadarmo. K tomu všemu se navíc ještě v poslední době přidávají návrhy na okleštění i nároků z dosavadního zákona o služebním poměru příslušníků PČR č. 186/1992 Sb. Tak se stalo, že z velkorysých slibů po pěti šesti letech zůstala ohryzaná kost, navíc uvázaná někde daleko vepředu, což ji však nebrání, aby jí nebyli příslušníci trvale otloukáni o hlavu. Divíte se stavu morálky a znechucení v policii?
A tak nakonec opět ona otázka: Vážený pane Langer, nevážení páni politici, kteří jste nejdříve přijetí služebního zákona oddalovali a postupně zhoršovali slibované náležitosti příslušníkům, kteří jste pak přece zákon přijali a v Poslanecké sněmovně dokonce přehlasovali senátní změny, abyste pak sami s kalhotami zřejmě znečištěnými zevnitř dále odložili jeho účinnost, přitom si jaksi mimochodem dost výrazně zvedli vlastní platy a požitky, a nedodrželi ani ten nový termín, kteří jste proto zřejmě ve stejných kalhotách znovu pokořili příslušníky bezpečnostních sborů tím, že jste dále očesali jejich už beztak nízké nároky a opět odložili účinnost zákona, přičemž si nemůžete nebýt vědomi, že jste jej přenesením do doby po volbách s netušeným výsledkem v roce 2006 fakticky poslali na onen svět!
Potřebujeme za těchto okolností speciální služební zákon, který je u vás trvale neprůchodný, anebo průchodný v podobě, která z příslušníků bezpečnostních sborů dělá vazaly a chudáky v nejednom případě rodin závislé na sociálních dávkách? Dejte nám stejný, jako vojákům z povolání. Hlavně rychle. Stačí jen jeho kosmetické úpravy. Nejsme vůči vojákům žádná druhá liga, nechceme dokonce oproti nim ani nic navíc, přestože naše činnost, byť neustále účelově napadaná a politicky zneužívaná, nespočívá v přípravě na možný budoucí vojenský boj, který, jak věříme, a to i naší zásluhou, snad nikdy nepřijde. My jsme v praktickém boji každodenně, aniž bychom se dožadovali opentlených parád a čepobití za účasti nejvyšších státních představitelů jako při přísaze nových profesionálních vojáků, jako při příležitosti odletu několika vrtulníků do Kosova apod., a to ani při příštích Měnových fondech, Shromážděních NATO, povodních, hrdinských činech příslušníků, kteří občas při plnění svých povinností pokládají za vás a za všechny spoluobčany své životy.
Nevidím, jaké byste mohli mít vy i ostatní společnost vůči povinnostem i nárokům z takového zákona pramenícím pro příslušníky bezpečnostních sborů oproti vojákům výhrady! Najde někdo z vás ten nepatrný zbytek jakéž taktéž odvahy prohlásit a prosadit. „Příslušníci bezpečnostních sborů nejsou o nic horší než vojáci z povolání a proto jim náleží alespoň stejné ohodnocení!“??"
  04.11.2008 11:18 ....
 
"Beztrestné" období platilo také v roce 2000, kdy Langer podivně lobboval. O několik let později zákonodárci předpis zpřísnili, ten nyní obsahuje například finanční postih až půl milionu korun.

Na Langerův možný konflikt zájmů upozornila MF DNES v sobotu. Politik, který měl v té době funkci místopředsedy Poslanecké sněmovny, se přimlouval za to, aby obří stavební firmu IPS koupil český podnikatel Luděk Sekyra se společníkem Ivanem Kyselým.

Ve stejném okamžiku přitom pracoval Langer pro Kyselého jako advokátní koncipient. Podle některých právníků byl Langer ve střetu zájmů. Jako politik nesměl nikoho zvýhodnit, jako právník musel hájit zájmy klienta.

V zákoně platném v roce 2000 bylo doslova napsáno: Veřejný funkcionář nesmí využívat svého postavení, pravomoci nebo informací k získání výhod pro sebe nebo jinou osobu. Zejména se nesmí odvolávat na funkci v záležitostech, které souvisí s výkonem jeho soukromé činnosti.
  04.11.2008 11:13 Honza
 
Domnívám se, že hodnoty vyznávané v současnosti naší společností jako celkem, neumožňují dlouhodobou aktivní účast na politice lidem, o kterých bychom mohli říci, že jsou vzorem pro ostatní. V souvislosti s článkem pana Kubíka mě napadá, že politiku v tomto státě nemůže morálně dělat nikdo, kdo je toho schopen. Já osobně si ze špiček naší politické reprezentace nedovedu vybrat nikoho. Pokud je ovšem nedokážeme nahradit někým lepším, kdo to bude dělat?
  04.11.2008 08:48 KRAUS
 
http://www.youtube.com/watch?v=54OEXsHWUow

Tak tímhle rozhovorem u mě Kraus velice stoupl na ceně. Takhle trefně popsat situaci u policie a samotného Langera by nedokázal ani policajt. Pane Krausi, smekám před váma
  03.11.2008 19:40 Policista
 
Milá občanko, děkuji Vám, že máte uznání alespoň pro policisty, kteří slouží "na ulici". Doporučujete jim i přidat. Naprosto s Vámi souhlasím, protože v nedávné době v lokalitě kde sloužím bylo v terénu denně PĚŠKY, nikoli v autě, ve službě průměrně 8-10 policistů. Jenže v současné době, kdy jsou katastrofální podstavy, slouží fyzicky pěší hlídku ve stejném teritoriu pouze DVA policisté (někdy dokonce NIKDO), neboť další nejsou jaksi k mání. Nejsou prostě lidi. Vozidel jezdilo kdysi také více, dnes jezdí stěží jen jedno jedinné, a ještě k tomu jen na nahlášené případy, neboť dle nadřízených není benzín a je stanovený počet kilometrů, které může vozidlo během služby najet. Vy to vidíte jen ze svého pohledu, ale osoba zasvěcená ví, o čem zde píšu. Dokud nebude stabilní personální stav, nebudou ani policisté "na ulici". Ti z kanceláří ven rozhodně asi nepůjdou, to snad pochopí každý!
  04.11.2008 09:29 Zpracovatel
 
" Ti z kanceláří ven rozhodně asi nepůjdou, to snad pochopí každý " .....

Pohled z druhé strany talíře :

Každou směnu se snažím utéci od papírů a býti na ulici, ale málokdy se mě to poštěstí. Holt oznámení střídá další oznámení a jen to člověk dodělá a nebo ještě ani nedodělá a již další a další a zas to s tím venku na ulici nevyšlo a tak nějak furt dokolečka, dokola ......., papíry, papíry a potom zas ty papíry - příchozí kritici procitají.
  04.11.2008 21:05 Policista
 
Zajisté jsi snad kolego pochopil, že těmi kancelářskými jsem nemyslel běžné řadové policisty zpracovávající nápad TČ, DN, a všeho možného jiného, co je u našeho spolku nutno papírově zpracovat, ale že jsem měl na mysli ty, kteří v kancelářích sedí díky všemožným i duplikovaným funkcím. Personální propad je u řadových "dělníků ulice", nikoli na manažerských postech, tam je naopak přemanagerováno!
  03.11.2008 19:28 podrazy
 
Ivane už nemáte mladému nastupujícímu policistovi co nabídnout, všechno jste osekali a rozkradli!
  03.11.2008 19:27 žebrota
 
Rozhořčení z degradace mezi mužstvem, a to nejen u těch, kteří byli původně povýšeni za hrdinské činy, zůstává možná i silnější, než rozčarování z propadu reálného platu. Příslušníci to hodnotí jako podraz, který byl jedním z hlavních důvodů loňské i letošní demonstrace několika tisíc policistů a hasičů. A nelze vyloučit, že budou demonstrovat do třetice. Novela, rušící nesystémové, hloupé a nadbytečné vojenské označení služebních funkcí, je totiž v nedohlednu. A pro ministra vnitra i pro prezidenta republiky, jak vidno, je pokušení využívat úmyslně vložené nesystémové chyby v zákonu větším lákadlem, než pocit odpovědnosti za spoluautorství právního paskvilu z r. 2003.
  03.11.2008 19:19 K_Jericho
 
Schválně - čím to je a kdo nese zodpovědnost za stav policie (dětí - nováčků) ? A jak to blbě dopadá a jak vypadá policie vůči veřejnosti !!! Sledujte a prosím čtěte až dokonce i obrázky prohlédněte: http://pohranicnik.bloguje.cz/734607-co-se-deje-v-litvinove.php
  03.11.2008 19:24 bída
 
Modrý tunelář Langer to zahrabal neskutečným způsobem.
  04.11.2008 22:44 yxy
 
Langer nabere dívky, což se již děje, které musí nejdříve projít hlídkovou službou. Radši odcházím.
  03.11.2008 17:51 občanka
 
Teda že se nestydíte, všichni tady kňouráte, jak máte malé platy, ale v ulicích Vás člověk nevidí!!! To si jen vozíte zadky v autech a kdyby byl někdo na ulici přepadený a okradený, houby uvidíte, a tudíž nepomůžete a neochráníte. Přidat na platech? ANO, ale těm, co opravdu jsou na ulici a "po svých".......styďte se, brečíte tu jak svíčkový báby
  03.11.2008 17:54 Pavel
 
No ty jsi tady chyběla.............
  03.11.2008 18:25 .
 
Běž raději sama hlídat svoje kolegyně do slepičárny.
  03.11.2008 19:18 Pro občanku
 
Když furt píšijó ty rózné nesmysle, kerý stejnák nikdo po té nečte a to jen aby sa nažrala byrokratická kobyla, tak sa občánko nedivte, že už pak nestačijó pomálu pár króčků po ulici udělát.
  03.11.2008 19:41 Policista
 
Milá občanko, děkuji Vám, že máte uznání alespoň pro policisty, kteří slouží "na ulici". Doporučujete jim i přidat. Naprosto s Vámi souhlasím, protože v nedávné době v lokalitě kde sloužím bylo v terénu denně PĚŠKY, nikoli v autě, ve službě průměrně 8-10 policistů. Jenže v současné době, kdy jsou katastrofální podstavy, slouží fyzicky pěší hlídku ve stejném teritoriu pouze DVA policisté (někdy dokonce NIKDO), neboť další nejsou jaksi k mání. Nejsou prostě lidi. Vozidel jezdilo kdysi také více, dnes jezdí stěží jen jedno jedinné, a ještě k tomu jen na nahlášené případy, neboť dle nadřízených není benzín a je stanovený počet kilometrů, které může vozidlo během služby najet. Vy to vidíte jen ze svého pohledu, ale osoba zasvěcená ví, o čem zde píšu. Dokud nebude stabilní personální stav, nebudou ani policisté "na ulici". Ti z kanceláří ven rozhodně asi nepůjdou, to snad pochopí každý!
  03.11.2008 20:28 oportunista
 
FOR:občanka

Vážená občanko, jestli jste si nevšimla, tak u Policie chybí v současné době cca 5000 policistů. To je jediný důvod proč je nevidíte na ulici. Musíte si uvědomit, že jeden Policista mnohdy musí pracovat za tři chybějící. Policisté v současné době nemají čas se procházet po ulicích a dohlížet na veřejný pořádek. Jsou rádi, že stíhají(mnohdy ani nestíhají)zpracovávat trestnou činnost. Myslím si, že není zrovna na místě kritika řadových Policistů, své rozhořčení by jste měla směřovat na vedení celého resortu - to je odpovědné za současný stav.
  03.11.2008 22:30 XXX-pravý
 
Vážená občanko.
Váš názor to je tedy něco. Jestli máte známého u policie, tak se ho zeptejte proč není na ulici, ale je v kanceláři a píše a píše a píše atd. pořád dokola. Zkuste si jednou u vás v zaměstnání dělat práci za další tři navíc, za stejný plat a bez uznání vedoucích a ještě i při remcání veřejnosti. Jak se říká, pláčete na špatném hrobě. Měla by jste svoji kritiku namířit do vyšších sfér, tedy do vedení policie, počínaje ministrem vnitra, na prvním místě, to je největší likvidátor policie, přes policejního presidenta což je jeho nohsled až po současná krajská ředitelství, která papouškují co nahoře řekli. Tam je zakopaný pes. Jestli to nevíte, tak v rámci policie chybí cca 5000 policistů a to musí být již někde poznat. Jejich práci musí někdo udělat. To je celý problém.
  04.11.2008 11:55 R.P.
 
Souhlas.
  04.11.2008 22:45 yxy
 
občanko běž za ty velké platy pomáhat a chránit a my na oplátku odejdeme dělat něco jiného
  03.11.2008 17:10 tragédie
 
Kromě nadbytečné administrativy zmiňují policisté jako zdroje psychické zátěže také nedostatek lidí na velký objem práce, nízké společenské ocenění jejich profese, nedostatečné pracovní vybavení a nízké platy. Policisté si také často stěžují na své nejbližší nadřízené.
  03.11.2008 18:44 atd.
 
Hlavně na své nejbližší nadřízené, no když se chce někdy po podřízených práce a plnit řádně úkoly . Tak budeme kontrolovat více nejnižší management, aby ten neměl na své podřízené čas a hlavně náladu něco po podřízených chtít.....
  03.11.2008 17:09 běs
 
Často nasazují vlastní život, setkávají se s lidskými tragédiemi nebo bojují proti těm nejtěžším zločincům, ale největší stres pro policisty představuje hlavně nadbytečné papírování. Vyplývá to z aktuálního výzkumu mapujícího zdroje psychické zátěže u policie, jehož závěry má Právo k dispozici.
  03.11.2008 22:15 XXX-pravý
 
100% pravda.