Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  29.08.2005 14:01 Tomáš Stýblo
 
Ďáblův advokát: "atheistova" úvaha o levici a náboženství

Levice vždy trpěla jedním neduhem: pevnou, či snad dokonce slepou vírou v etickou podstatu lidství, vírou, že člověk je v jádru dobrý. Při pokusu aplikovat tuto víru ve společenské realitě se však objevil problém: náboženský pojem "prvotního hříchu" vystoupil ve vší své hrůznosti.

Ukázalo se, že v člověku pořád ještě zůstává příliš mnoho z krutého zvířete, ze kterého se evolučním procesem vyvinul. Přežití silnějšího a bezohledná, individualistická konkurence - onen ve své podstatě hluboce amorální, základní mechanismus evoluce - je právě oním prvotním hříchem, se kterým se humanita musí nějak vypořádat. Jeho vliv na každodenní lidské rozhodování levice hluboce podcenila.

Nakonec i stará levicová představa o osvícené elitní avantgardě, která po získání absolutní moci dovede masy do ráje, byla vývojem odkázána na smetiště dějin: ukázalo se, že ony osvícené elity byly ve skutečnosti také jen nelidskými zvířaty, možná ještě horšími než ovládaní plebejci.

Levice v tomto historickém případě neváhala přijmout taktiku svých fašistických oponentů, ideu velkých vůdců jako stvořených pro ideologické uctívání a následnou mumifikaci v mauzoleu. Obdobně by se v dnešní době mohla něčemu přiučit od amerických neokonzervativců nebo Bin Ládinových islamistů.

Tyto dvě skupiny autoritářů, odlišující se od sebe prakticky pouze reálnou mocí, mají stejné záměry i konzervativní vize, a stejný, efektivní nástroj pro prosazování těchto cílů: náboženství.

Náboženství není dobré ani špatné samo o sobě, z politického hlediska je nástrojem ideologické kontroly: záleží na tom, pro jaké účely je jím poskytovaná moc využita. Každá politická ideologie je ve své podstatě náboženstvím: předepisuje či zavrhuje hodnoty a podává nějakým způsobem zredukovaný, schematický pohled na svět, který je největším společným jmenovatelem toho, na čem se ještě dokáží lidé ve vší své rozdílnosti shodnout.

Politické ideologie i náboženství jsou tak v první řadě nástrojem sociální soudržnosti: obě slouží k vytvoření společného myšlenkového a hodnotového prostoru, který poskytuje společnosti ochranu před individualistickým rozkladem a anomií. Levice by se měla přestat náboženství vyhýbat, představuje totiž možnost, jak prosadit levicové ideje bez pádu do pasti centralizované totality.

Jsou špatná náboženství a dobrá náboženství. Z politického hlediska se liší především tím, jak dobře jsou zneužitelná k vytvoření státně-církevních, tj. totalitních a přísně hierarchických společenských struktur.

Dobře navržené náboženství dokáže svou hlavní funkci - udržování sociální soudržnosti - plnit decentralizovaným způsobem. Předepisuje hodnoty, ale nevytváří centralizované struktury pro jejich prosazování. Moc tak zůstává rozložena mezi jedince, kteří toto náboženství vyznávají.

Některá původní čínská náboženství takto dokázala dlouhodobě fungovat v rámci starověké Číny, která měla na dnešní poměry velmi malou míru byrokracie a systémů k prosazování centrální moci a dohledu.

Křesťanství takto fungovat nedokázalo, možná v důsledku svého přílišného zaměření na fenomén jediného Boha jako na symbol omnipotentní, centralizované moci, sídlící v jakési externí entitě, a nikoliv v lidech samotných. Takový koncept je až příliš snadno možné převést na svůdnou představu osvícené, centralizované moci lidské.

Z hlediska centralizace jde o obdobný rozdíl jako mezi "volným trhem" a centrální kontrolou ekonomiky: volný trh dokáže do určité míry využít - jistě omezený - samoorganizační potenciál společnosti a vytvořit tak základy pro decentralizaci moci.

Skutečná levice by neměla volný trh zavrhovat, naopak by ho měla bedlivě studovat, protože je funkčním příkladem toho, čemu anarchisté věří už od počátku: že společnost jako komplexní system má značnou schopnost samoorganizace, že v ní dokáží spontánně vzniknout struktury pro přenášení informací a decentralizovanou koordinaci velmi komplexních procesů.

Bohužel i dnešní "moderní" socialisté si tento fascinující aspekt trhu neuvědomují, vidí v něm jenom ideologický nástroj kapitalistů pro zotročování nemajetné většiny populace a ve vší vážnosti prosazují jakési vize ekonomiky (a tudíž společnosti) řízené výkonným centrálním počítačem.

A stejně tak si neuvědomují samoorganizační potenciál náboženství. Společnost bez náboženství, bez sdílené, v principu náboženské představy reality, je nutné ovládat centrálně, donucováním, autoritářskými metodami, jelikož bez této sdílené představy lidé nedokáží aplikovat své etické principy v praxi a společnost má pak tendenci se rozložit.

Nicméně většinou se nerozloží: mocní a schopní si uvědomí situaci a začnou sociální soudržnost rekonstruovat po svém, tak jako to dělají američtí neokonzervativci a arabští islamisté. A využijí k tomu fašistické ideje a odpovídající centralistické variace náboženské víry. Společnost individualismem zaslepených liberálů tak nevědomky vytvoří fašismus.

Levičáci by si měli přestat hrát na atheisty. Ve skutečnosti nic takového jako pozitivní atheismus neexistuje, jedinou alternativou k theismu je v životní praxi destruktivní nihilismus. Oddělovat politické a osobní ideje a hodnoty od náboženství nemá žádný význam.

Náboženství není o obrazu vousatého starce vznášejícího se na oblaku ani o doslovně interpretovaném souboru přidružených výchovných mýtů, ale o sdílených etických hodnotách a vytvoření sdílené, nezrelativizované představy světa, jejíž existence je podmínkou pro reálnou životní aplikaci hodnot a etických principů, a tím i pro existenci svobody v jakémkoliv smysluplném významu.

Dobré náboženství by mělo být upřímné: nemělo by lidem tvrdit, že předkládaný výklad světa je nějak "pravdivý", mělo by jim přiznat, že ve výkladu reality se už z podstaty lidského myšlení žádné pravdy dobrat nelze. Mělo by přiznat, že předkládaný výklad je mýtus, sice uměle vytvořený, ale zároveň pozitivní, jehož přijetím lze vykompenzovat omezenou schopnost lidského pochopení reality, a tím vytvořit základy světa, ve kterém lidská svoboda není zredukována na svou individualistickou, osamělou parodii.

Toto století bude velmi vhodnou dobou pro vytvoření nového, levicového náboženství, zvláště díky slábnoucí síle náboženství současného, totiž lidské víry ve vědu, "racionalitu" a technologicko-ekonomický pokrok. I filozofie je již odumřelá a neduživá, filozofové narazili na hranice možností sdíleného lidského pochopení a myšlenkového výkladu reality.

Věda se stala příliš složitou a příliš zneužitelnou: normálnímu člověku žádnou oporu při výkladu světa neposkytuje, protože je prostě příliš složitá. Věda jako systém výkladu reality se svou nepraktičností z hlediska lidského uvažování přiblížila ve své složitosti samotné realitě, jejíž pochopení měla pomocí systematizování usnadnit.

K tomu nedošlo. Naopak došlo k tomu, že lidé jsou obklopeni a čím dál více závislými na magických technologických černých skřínkách, jejichž fungování nerozumí a jež tak nabývají podoby magického amuletu z šamanských rituálů.

Na druhou stranu evolucí vytvořená lidská schopnost víry je tu pořád v neztenčené míře, pouze byla zahnána do podvědomí a klece individualistické pseudoracionality. Manipuluje tak s lidmi freudovským způsobem bez jejich vědomí, z čehož vyrůstá konzumerismus, komoditní fetišismus (máte rádi svůj mobil s individuálně vyměnitelným krytem, vyjadřujícím vaši osobnost?), sexuálně-redukcionistický pohled na lidskou existenci (a co takhle magické pilulky na zvětšení penisu nebo prsou?) a další legrace příznačné pro dnešní dobu.

Věda či její pseudovědecká interpretace by mohly být dobrým základem tohoto nového náboženství. Zaprvé jsou pseudovědecké myšlenky už ve společnosti rozšířené a zadruhé některé vědecké teorie přímo volají o přeměnu v pohádkové, výchovné mýty.

Třeba taková evoluční teorie, která nám, třeba ve fascinujícím podání Richarda Dawkinse, ve vší vědecké vážnosti tvrdí, že veškerý život a my sami jsme vznikli z kousků slizu či z mazlavých jílů s různou přilnavostí.

A nejen to, tvrdí nám dokonce, že celý tento vývoj či prostředí, které mu svými charakteristikami umožňuje průběh, nemá žádnou vnitřní entelechii ani teleologické směřování. Obě možnosti jsou stejně fascinující a nepředstavitelné: představa, že onen vývoj teleologický je, i představa, že takový není.

Průměrný člověk se vědě učí stejně, jako se dříve vyučovalo náboženství. Neučí se experiment a myšlenkový proces, místo toho jsou ve školách autoritářským způsobem memorovány apodiktické pravdy. Jak takové množství znalostí také jinak chcete populaci učit? A to množství bude jenom narůstat, exponenciálně.

Dalším příkladem budiž třeba kvantová mechanika, nebo jakákoliv složitější oblast matematiky, pro většinu lidí nepochopitelná a neověřitelná. Z takové vědy lidé vidí skutečně pouze její magické výsledky, různá technologická zařízení, neposkytuje jim tolik potřebný výklad reality a smyslu čehokoliv.

Celá kultura racionality jako vůdčího principu lidského uvažování, založená právě na vědeckém pokroku a materiálních výdobytcích, které lidem poskytla, přerostla lidské duševní schopnosti a stala se sama o sobě iracionální modlou.

Taková situace vytváří prostředí pro rekonstrukci víry a vznik nových náboženství. Náboženství a víra jsou ve své podstatě nesmírně racionální: rozumí totiž omezenosti lidského myšlení a umožňují tak člověku smysluplnou existenci v příliš komplexní realitě, kterou nelze pochopit.

Levice by měla věnovat víc filozofického úsilí této oblasti, uznat omezenost své víry v racionalitu a dobrou lidskou podstatu, a nabídnout lidem racionálně přijatelný, decentralizaci podporující, optimistický, humánní a nábožensky shrnující výklad světa, zahrnující socialistické politické principy. V dnešním světě "racionálního" nihilismu a masové deziluze s ním může uspět a získat tak základ pro demokratické prosazení svých myšlenek.

A ještě ohledně revoluce, tématu, kterému se v souvislosti s levicí lze jen těžko vyhnout.

Žádná revoluce nebude potřeba. Stejně tak jako žádná revoluce nebyla potřeba ke svržení tyranského "socialismu", nebude potřeba ani ke svržení globálně-amerického kapitalismu. Lidé se mohou se současným systémem vypořádat stejně, jako se vypořádali se systémy v zemích Sovětského bloku: prostě počkat a nechat je zcela vyhnít, nechat je rozložit se v důsledku jejich vlastní sebedestruktivní vnitřní podstaty.

Pokud se kapitalistický systém rozloží, jak Marx a jeho stoupenci předvídají, můžeme pouze doufat, že tentokrát bude připravena skupina ideologů méně asociálních, než byli ti, kteří převzali moc po pádu "komunismu". Úkolem levice je tyto ideology připravit. Historie chiliastických hnutí a náboženství, především těch východních, může poskytnout inspiraci.
  14.11.2008 10:35 min
 
for Sniper:
Já jsem kdysi nastupoval za 1.600,- Kčs hrubého. To jen pro orientaci, aby nedošlo k nějakému omylu.
  14.11.2008 13:21 vize
 
jo, a taky máslo stávalo 10,- Kč, co tady meleš o pravěku, sestup na zem.... omyle
  14.11.2008 14:29 min for vize
 
To máslo je dnes 2,5 krát dražší, ty hňupe. Výplatu máte 15 x vyšší. Tak se nauč počítat ty mačo
  14.11.2008 17:21 k
 
pro min for vize: tak máslo stálo 2,40,-Kč, takže to není 2,5x dražší.... tak, prosím, nikomu neříkej hňupe, ty lojzo a běž raději na dětský stránky, tam máš asi svoje kamarády
  16.11.2008 18:41 bk
 
jo a na ozdravný pobyty jsi magore také jezdil zdarma, stejně tak jako prášky, které zrovna potřebuješ
  13.11.2008 18:37 inflace 6,9%
 
ZASTAVME MODRÉ ZLODĚJE A TUNELÁŘE Z ODS.
  13.11.2008 21:27 Nespokojený Policista
 
ANO, souhlasím, a dávám Ti 1000 bodíků.
  13.11.2008 12:49 E_milio
 
Celé ministerstvo je debilní, do teď nevědí jestli budou státní maturity.... já zachvilku maturuju a nevím co se mám učit. Berou peníze jen tak pro nic za nic.
  13.11.2008 12:50 E_milio
 
Potřeboval bych nějak pomoc se státní maturitou.
  13.11.2008 15:51 min
 
Jestli budeš maturovat z češtiny, budeš mít problémy.
  14.11.2008 06:53 jarda
 
Zkus Lišku, ministra školství. To je asi spíše garantem státních maturit, nemyslíš? Proč si vykecáváš játra tady?
  12.11.2008 18:19 svinstvo
 
PRYČ S MODRÝM DEFORMNÍM MINISTREM, KTERÝ SKUPUJE OZDRAVNÉ PROVOZOVNY MV PRO SVOJI MANŽELKU.
  12.11.2008 20:34 XXX-pravý
 
Jestli pro to máš nějaké důkazy, tak je sem hoď. Takhle jsou to jen a jen řeči, kterým těžko bude někdo věřit.
  12.11.2008 18:19 may day
 
Zastavme modré zloděje a podvodníky!
  11.11.2008 21:25 Demonstrace
 
demonstrace nemá cenu, je třeba organizovat hromadnou výpověď k jednomu datu, když není možno stávkovat, ale do toho se odbory bojí jít a proto nikdy nebudou mít základnu jako na ČD
  11.11.2008 23:08 XXX-pravý
 
4 Demonstrace.
Hromadná výpověď by něco možná vyřešila, ale je to nesmysl. Není nikdo kdo by to zorganizoval a i kdyby se někdo našel, tak tu výpověď nikdy nedají všichni. Jsou i takoví, kteří jsou opravdu se vším spokojeni. Podívej se jen na to kolik nás bylo na demonstraci. Bylo nás sice hodně, bylo nás i hodně slyšet, ale bylo to málo.
  12.11.2008 11:43 min
 
Já nevím, co si zde pořád stěžujete. Přece jste si to povolání vybrali dobrovolně, věděli jste, za kolik to budete dělat. Takže pokud se to někomu nelíbí, ať odejde. Do dvou měsíců jste v civilu a můžete vydělávat ty samé peníze jinde. Tak o co jde?
  12.11.2008 11:48 Sparta
 
Ano toto je naprostá pravda!!!!
  12.11.2008 12:22 pro min
 
Už se tak dáááááááávno děje.Za poslední dva roky odešlo skoro 10.000 poldů do civilu a další tisícovky se chystají.Tak o co jde?
  12.11.2008 18:16 sniper
 
4 min: pleteš se synu, my starší jsme nastupovali za úplně jiných podmínek (nejen platových), o nějakém devastujícím zákonu 361 se nám v té době ani nesnilo a byli jsme celkem spokojení...
  12.11.2008 18:41 Sparta
 
for Sniper: Já jsem do svého prvního zaměstnání nastupoval také za daleko příjemnějších podmínek. Dnes je také vše jinak a to je většina civilistů a věř mě, že jsem daleko od Prahy a zeptej se, jak se těžko dělá na slušnou vejplatu. Trochu více do vaší branže vidím a co je pravda, někdo je v pantoflích a někdo stojí v dešti a riskuje život a pradox je, že za stejný prachy. Ale to je všude. Jinak nedoporučuji jít do c, přijde velké vystřízlivění! Přesto se měj se fajn a hlavně zdraví!
  12.11.2008 18:42 Sparta
 
Sorry za překlepy, holt nikdo není dokonalej.
  11.11.2008 12:24 Clusoue-pravý
 
Hele, co kdyby by si přestal používat můj nick a nebo jseš tak duševně impotentní, že si neumíš vymyslet něco svého a musíš psát pod nickem druhých ?
  09.11.2008 19:37 RM
 
PRO cluzoe
:-) Proč jsou to darmožrouti?Doporučil mi to kamarád,ale nedokázal mi říct proč,tak bych o té práci rád něco zjistil.Děkuju.
  09.11.2008 21:32 XXX-pravý
 
4 RM.
Možná budoucí kolego. Tady na tomto fóru se moc nedozvíš. Je tady hodně těch, kteří jen fňukají a nadávají a to úplně na všechno. Napiš svůj dotaz na www.ubs-mv.eu a určitě ti někdo seriozně odpoví. Měj se fajn a nenechej se odradit i když práce u policie není žádný med. Přeji hodně úspěchů.
  10.11.2008 14:30 Pavel
 
for XXX-pravý

Nespokojeni kolegové s dnešní situací u PČR jsou na všech DF,ale jen někteří jim říkají ufňukánci.To by nenapsal ani KLIK!!!
  09.11.2008 11:08 SOS
 
PRYČ S MODRÝM DEFORMNÍM MINISTREM, KTERÝ SKUPUJE OZDRAVNÉ PROVOZOVNY MV PRO SVOJI MANŽELKU.
  08.11.2008 19:32 SOE
 
Tak tohle je fakt trefné..http://www.youtube.com/watch?v=54OEXsHWUow