Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  30.12.2006 16:03 Lona
 
Kolegové, tak jsem si přečetla zmíněný dotaz ze dne 2.2.2006, který považuji za tak výstižně, kultivovaně a přesně zformulovaný, že stojí za to si jej přečíst bez hledání a opakovaně. Proto vám ho sem překopíruji a pana Langera, teď, když je ministrem, se na totéž ptám i za sebe znovu.
"Vážený pane Langer
Dovolte mi laskavě příspěvek do diskusního fora a snad administrátoři přehlédnou, že se vymyká běžné délce, ale zkrátit jej při zachování vypovídací hodnoty nešlo. V něm kladu policejnímu prezidentovi, jeho prostřednictvím ministru vnitra a premiérovi, a konečně zejména Vám pane místopředsedo ODS, jakož i všem dalším politikům obecně tuto otázku:
Potřebujeme speciální služební zákon?
Ne, nebojte se, nehoruji pro zachování současného zákona z roku 1992, tak jako mnozí z těch, co si nevidí na špičku nosu s tichým a nečestným spoléháním, že až na ně přijde řada, až budou mít věk na odchod do výslužby, tak nějaký nový zákon, který je zvýhodní, určitě bude. Jen chci připomenout genezi zákona č. 361/2003 Sb. do současné zmrzačené podoby, která je výsměchem poctivým policistům, hasičům, celníkům a ostatním příslušníkům bezpečnostních (ozbrojených) sborů vyjma ARMÁDY ČR. Proč velká písmena u armády? Protože v jejím případě v Parlamentu zcela nepovšimnut veřejností již v roce 1999 vzniknul zákon o vojácích z povolání č. 221/1999 Sb., který vojáky z povolání, včetně těch, kteří za doby jeho účinnosti odešli do výslužby, zabezpečil způsobem, o kterým se ostatním ozbrojeným (bezpečnostním) složkám dosud jen zdá. Jen pro osvěžení: ministerstvo obrany je povinno zajišťovat pro vojáky zdravotní péči, zřizovat, udržovat a zlepšovat sociální zařízení, pečovat o vzhled a úpravu míst, ve kterých vojáci vykonávají službu, vytvářet příznivé podmínky pro stravování vojáků, zajišťovat vojákům ubytování, vytvářet podmínky pro soustavné vzdělávání a prohlubování kvalifikace, zabezpečovat rekvalifikaci vojákům a vytvářet podmínky pro uspokojování kulturních, rekreačních a tělovýchovných potřeb a zájmové činnosti vojáků. Kromě platu má voják z povolání nárok na bezplatné ubytování ve služebním bytě, jinak pobírá příspěvek na bydlení v rozpětí 1,4 – 1,7 násobku minimální mzdy, tj ve výši větší než 11 - 13 tisíc korun měsíčně (jsou-li vojáky manželé, každému z nich). Vojákovi může být poskytnuta jednorázová nenávratná peněžitá výpomoc ve výši až 20 násobku minimální mzdy. Vojákovi může být poskytnut náborový příspěvek od 30 do 130 tisíc korun. Při nepřetržité službě v trvání nejméně 24 hodin má voják nárok na bezplatné stravování nebo náhradu za ně. Při splnění stanovených požadavků má voják nárok na další náhrady. Při skončení služebního poměru náleží vojákovi odchodné ve výši od 4 násobku průměrného platu po patnácti letech až po 6 násobek po dvaceti letech. Místo toho si voják může zvolit odbytné ve výši od 2 násobku průměrného platu po dvou letech služby až po 18 násobek po dvacetišesti letech služby. Výsluhový příspěvek (renta) náleží ve výši od 5 % po patnácti letech služby, 36 % po dvacet letech až do 55 % po třiceti letech služby. Samozřejmě se vyplácí i starobním důchodcům ve výši rozdílu mezi příspěvkem a důchodem.
A pro pořádek: zákon byl schválen 14 září 1999 a účinný byl již od 1. prosince téhož roku!!!!
Pokud jde o bezpečnostní sbory, souběžně s přípravou zákona o vojácích z povolání (tehdy ještě existovala i základní a náhradní vojenská služba) i po jeho přijetí vznikaly nejdříve návrh věcného záměru a posléze věcný záměr zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Podle něj měli být příslušníci bezpečnostních sborů v mzdové a sociální oblasti oproti vojákům ještě zvýhodněni. Měsíční služební příjem měl sestávat z platového tarifu - deset platových tříd v rozpětí 20 – 60.000,- Kč, z příplatku za státní službu 3 – 9.000,- Kč, z funkčního příplatku 3 – 10.000,- Kč, a z příplatku za službu konanou nad základní dobu služby v týdnu zhruba ve stejném rozsahu jako dosud. Odměna za služební pohotovost měla být rovněž zachována v dosavadní podobě a výši. Při skončení služebního poměru mělo být vypláceno odchodné ve výši až 8 násobku měsíčního služebního příjmu, a výsluhový příspěvek až do výše 60 % měsíčního služebního příjmu. V sociální oblasti měli být příslušníci na obdobné úrovni jako vojáci. Zkuste počítat! Příslušníkům bezpečnostního sboru byly slibovány vskutku velkorysé perspektivy. Uvedený věcný záměr dostal podobu paragrafového znění včetně důvodové zprávy prvně v roce 2001, a byť šlo o podobu již okleštěnou, stále dostatečně lukrativní. Dovolím si několik příkladů:
Složky služebního příjmu § 112 – základní tarif v páté třídě šestém stupni 1,1 násobek průměrného příjmu fyzických osob v nepodnikatelské sféře za předminulý rok, příplatek za službu 50 % základního tarifu u celorepublikových složek, 40 % u ostatních, příplatek za vedení stejný jako dosud, příplatek za službu v zahraničí, služební příjem za službu přesčas zhruba stejný jako dosud, příplatek za službu v noci 20 %, příplatek za službu ve svátek, zvláštní příplatek jako dosud, další služební příjem ve výši dvou plných platů za rok, osobní příplatek nebo mimořádný tarif do 20 % základního tarifu, a odměna jako nyní podle vládního nařízení č. 330/2003 Sb. Za služební pohotovost měla být přiznávána odměna jako dosud.
Pokud jde o výsluhové nároky, odchodné - § 160 – mělo činit až osminásobek měsíčního služebního příjmu, výsluhový příspěvek - § 161, 162 - měl činit až 55 % měsíčního služebního příjmu.
Podobně vypadala další alternativa paragrafového návrhu s důvodovou zprávou z roku 2002, kde však měsíční služební příjem měl spočívat v základním tarifu pevně určeném podle služební hodnosti od asistenta III. třídy – 15.000,- Kč po vrchního státního radu – 50.000,- Kč, základní tarif měl být ročně valorizován procentem růstu platů v nepodnikatelské sféře, z příplatku za službu, který měl činit 10 % základního tarifu po pěti letech služby, za každý další rok služby se měl zvyšovat o 2 % základního tarifu, z příplatku za vedení, který měl činit od 1 – 2.000,- Kč u 4. řídící úrovně až po 7 – 12.000,- Kč u první řídící úrovně. Příplatek za službu v zahraničí měl činit 700 – 3.000,- USD měsíčně. Zvláštní příplatek měl být určen policistům s vyšším stupněm požadovaného vzdělání a měl činit 3.000,- Kč měsíčně. Příplatek za službu přesčas měl činit 25 %, příplatek za službu v noci a za službu ve svátek měl činit 10 %. Součástí služebního příjmu měly být dva další měsíční platy. Mezi srážkami z příjmu nebylo počítáno s nemocenským pojištěním. Odchodné bylo konstruováno shodně jako v návrhu z roku 2001, výše výsluhového příspěvku měla činit 60 % měsíčního služebního příjmu.
Porovnejte, prosím, co z těchto představ a návrhů v důsledku politické a mediální hysterie, prakticky nulovou snahu o prosazení ze strany resortu nevyjímaje, reálně zbylo ve znění přijatého zákona č 361/2003 Sb. Za zabezpečením vojáků už příslušníci bezpečnostních sborů výrazně zaostávali. A co po jeho novelizacích! Nejenže se na mzdové a sociální zabezpečení vojáků z povolání už díváme jako vrabci na pštrosa, ale při nekonečném projednávání v Parlamentu a přetřásání v mediích navíc musíme neustále snášet zjevné opovrhování ze strany politiků, veřejných představitelů a pisálků v podobě hanebného handrkování a trvalé dehonestace. V důsledku toho, včetně bezuzdného nafukování některých policejních pochybení, je dnes zejména policie fackovacím panákem na nejspodnější příčce společenské prestiže. Pro ilustraci: zkuste si představit, jak by dopadl občan, novinář nebo politik v Německu, pokud by namísto pojmenování „policista“ použil „policajt“, které je zcela příznačné pro vyjadřování našich občanů, mediálních manipulátorů a politiků. Přitom povinnosti, požadavky a odpovědnost oproti původním představám návrhů zákona nedoznaly zásadních změn, případně k horšímu, takže některé připomínají dobu před osvíceným císařem Josefem II, včetně roboty zadarmo. K tomu všemu se navíc ještě v poslední době přidávají návrhy na okleštění i nároků z dosavadního zákona o služebním poměru příslušníků PČR č. 186/1992 Sb. Tak se stalo, že z velkorysých slibů po pěti šesti letech zůstala ohryzaná kost, navíc uvázaná někde daleko vepředu, což ji však nebrání, aby jí nebyli příslušníci trvale otloukáni o hlavu. Divíte se stavu morálky a znechucení v policii?
A tak nakonec opět ona otázka: Vážený pane Langer, nevážení páni politici, kteří jste nejdříve přijetí služebního zákona oddalovali a postupně zhoršovali slibované náležitosti příslušníkům, kteří jste pak přece zákon přijali a v Poslanecké sněmovně dokonce přehlasovali senátní změny, abyste pak sami s kalhotami zřejmě znečištěnými zevnitř dále odložili jeho účinnost, přitom si jaksi mimochodem dost výrazně zvedli vlastní platy a požitky, a nedodrželi ani ten nový termín, kteří jste proto zřejmě ve stejných kalhotách znovu pokořili příslušníky bezpečnostních sborů tím, že jste dále očesali jejich už beztak nízké nároky a opět odložili účinnost zákona, přičemž si nemůžete nebýt vědomi, že jste jej přenesením do doby po volbách s netušeným výsledkem v roce 2006 fakticky poslali na onen svět!
Potřebujeme za těchto okolností speciální služební zákon, který je u vás trvale neprůchodný, anebo průchodný v podobě, která z příslušníků bezpečnostních sborů dělá vazaly a chudáky v nejednom případě rodin závislé na sociálních dávkách? Dejte nám stejný, jako vojákům z povolání. Hlavně rychle. Stačí jen jeho kosmetické úpravy. Nejsme vůči vojákům žádná druhá liga, nechceme dokonce oproti nim ani nic navíc, přestože naše činnost, byť neustále účelově napadaná a politicky zneužívaná, nespočívá v přípravě na možný budoucí vojenský boj, který, jak věříme, a to i naší zásluhou, snad nikdy nepřijde. My jsme v praktickém boji každodenně, aniž bychom se dožadovali opentlených parád a čepobití za účasti nejvyšších státních představitelů jako při přísaze nových profesionálních vojáků, jako při příležitosti odletu několika vrtulníků do Kosova apod., a to ani při příštích Měnových fondech, Shromážděních NATO, povodních, hrdinských činech příslušníků, kteří občas při plnění svých povinností pokládají za vás a za všechny spoluobčany své životy.
Nevidím, jaké byste mohli mít vy i ostatní společnost vůči povinnostem i nárokům z takového zákona pramenícím pro příslušníky bezpečnostních sborů oproti vojákům výhrady! Najde někdo z vás ten nepatrný zbytek jakéž taktéž odvahy prohlásit a prosadit. „Příslušníci bezpečnostních sborů nejsou o nic horší než vojáci z povolání a proto jim náleží alespoň stejné ohodnocení!“??"
  14.04.2009 21:09 pro poldíka a jiné kolegy
 
kdo nechce pochopit, nepochopí
  14.04.2009 20:44 Ramon
 
Ta mě napadá, proč vlastně diskutujeme na křivákově stránce, když to nikdy nečetl
  14.04.2009 20:38 ?
 
co říkáte na zrušení ozdravných pobytů
  14.04.2009 21:38 hele,
 
nic o tom nevím, tak povídej....
  14.04.2009 20:34 396
 
Posledních 396 volných míst!!!!!!
  14.04.2009 21:01 šťoural
 
BLBOST !!!! si to ověř, než něco plácneš

Obsazování služebních míst podle zákona 361/2003 Sb.

Informační systém Ministerstva vnitra k obsazování služebních míst podle zákona
č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.

Volná místa - vše
Podmínkám vyhovuje 6499 řádků tabulky.
Poslední aktualizace dat proběhla 10. dubna 2009 09:46
Bezpečnostní sbor: Policie ČR

Volná místa - první přijetí
Podmínkám vyhovuje 298 řádků tabulky.
Poslední aktualizace dat proběhla 10. dubna 2009 09:46
Bezpečnostní sbor: Policie ČR

zdroj: www.mvcr.cz
  16.04.2009 12:57 Ruda
 
a zase kecy v kleci co??
  16.04.2009 17:50 šťoural
 
4 Ruda
a zase kecy v kleci co??

no fajn, takže nevěříš ani oficiálním stránkám Vašeho oblíbence "současného" ministra vnitra

no to mě podrž - jaký jiný důkaz chceš ???

LIDI PROSTĚ NEJSOU a BLÍZKÉ DOBĚ NEBUDOU pod velením I. Langera
  14.04.2009 16:47 tunel ÍČKO
 
Za ty recepce a ozdravovny by měl jít tunelář ÍČKO na chvíli do stínu, takovým způsobem promrhat milióny a dnes není na benzin a na nic.
  14.04.2009 20:25 Tak
 
na něj podej už konečně TO.
  15.04.2009 22:52 Ramon
 
Doufám, že nové vedení ministerstva provede hloubkový audit a za ty rozházené peníze ponese spousta lidí trestní odpovědnost. Teď nejsou peníze na nic. Příklad: vypínání počítačů při odchodu z kanceláře
  14.04.2009 12:46 EU
 
v Německu policista po skončení svého studia a nástupu do mittlerer Dienst v hodnosti Polizeimeister (2 zelené hvězdy) tak svobodný policista ve věku 24 let v hlídkové službě vydělává s příplatkem za směnnost a dalšími příplatky přibližně 1785 euro čistého, :-D krát cca 25,- a je to zajímavé, když už jsme v EU

zdroj: http://www.gdp-dir1.de/service8.htm#3)ost
  14.04.2009 12:52 šťoural
 
už vidím ty komentáře :-D, že je hospodářská krize a že jsme jiná země a nemůžeme to srovnávat
  14.04.2009 15:52 Ano
 
i ten destař v Německu má srovnatelný plat. Zase někdo šlápl vedle. Jediný co ti zbyde jít makat do Německa.
  14.04.2009 16:00 Maďarsko
 
15000Kč hrubého v přepočtu, tam se dá také jít.
  14.04.2009 17:46 Nebo
 
taky do Maďarska (2 roky ZÚ po obdobě ZOP) 450 000 HUF (zhruba 41 000 kč)
  14.04.2009 20:13 HA
 
HA
  14.04.2009 11:49 poldík
 
oblíbená slova hospodářská krize > policie ze zákona je nestranná, nepolitická a státní - a krize se vůbec nemůže týkat - tedy pokud má plnit svoje poslání

jelikož tato diskuze je neobjektivní protože vytrháváte věci z kontextu a již tyto stránky nebudou stránky ministra vnitra nemá smysl se zde zdržovat

mrkni toto :
http://www.policista.cz/zabava/scena/55/

je to staré, pořád aktuální /a podle Vás je to taky "uplakánek" nebo "idiot"

PS: ještě čekám odpověď

Kolik Vy naší odpůrci máte kamarádů u P ČR, kolik z Vás s námi mluvíte na služebnách kde se vše rozpadá a kolik Vás vidělo Projekt 1000 ve skutečnosti i jeho odvrácenou tvář?
  14.04.2009 15:58 Civil 2
 
Tak za prvé jsi hrozný naivka. Mám známého a to v 8 pl. třídě a dodělával si BC. a slouží nějaký ten pátek a je příjem je velice pěkný. Dále znám policajta, který dnes na náměstí žvanil o svých soukromých věcech v pracovní době, místo toho, aby vykonával pořádně svou službu. To nebylo získávání informací, ten úsměv a chechtání bylo trapné! Takto Vás vidí veřejnost a bohužel 80% policajtů se takto chová. Dělejte svou práci jak máte a soukromé záležitosti si nechte na mimopracovní dobu.
Jestli se ti to nelíbí tak odejdi!!!!!
  14.04.2009 16:22 šťoural
 
no to si mu to nandal 8 plat. tř. :-) a ještě dotaz ti v práci nepokecáš o životě
  14.04.2009 17:52 For Civil
 
né veřejnost, ale Ty tak vidíš policajty. Tak to laskavě nevztahuj na celou veřejnost a všechny policajty. Naschval napiš kde makáš ? Pokud vůbec někde makáš. A pokud se Ti to nelíbí tak se odstěhuj z ČR, protože policajt se chová jako vzorek našeho národa a to ještě díky psychotestům (neplatí o současném sběru) ta slušnější polovina.
  14.04.2009 20:17 Ne
 
takto vidí policajty většinu národa. Udělej si průzkum a pak mluv. Už aby ten sběr vystřelil generační špunt, aby jste poznali, co je práce!
  14.04.2009 20:18 Souhlas
 
jsou vyhořelí, je to ostuda národa.
  14.04.2009 20:23 Brečet
 
Již dlouho tady nikdo nebrečel.
  14.04.2009 21:04 šťoural
 
Ne

takto vidí policajty většinu národa. Udělej si průzkum a pak mluv. Už aby ten sběr vystřelil generační špunt, aby jste poznali, co je práce!

Souhlas

jsou vyhořelí, je to ostuda národa

ČEKAJÍ JEN NA VÁS - místa je dost (viz. výše) tak běžte
  15.04.2009 05:22 For Vyhořelý
 
Pán je zřejmě moudrý a hodně znalý. Asi zná všechny lidi a jejich názory. Ovšem policista vzešel z civilu a vzhledem k tomu co nastupuje k policii je vyhořelá polovina národa včetně Tebe chpalče :-)
  15.04.2009 05:27 Chpalče
 
už se ti motají písmenka. Vzešli jste z civilu,ale již jste vyhořelí a bohužel v civilu je dnes realita dávno někde jinde, pomůže Vám, když se probudíte.
  15.04.2009 14:56 For Chpalče
 
vidíš hochu, jediné co dovedeš tak si všimnout překlepu, ovšem číst myšlenky a podtext...hmmm to chce již notnou dávku inteligence
  15.04.2009 16:58 Je
 
to marný. Pravda je pro tebe hodně vzdálená.
  15.04.2009 17:02 viz.
 
poznámka autora. Né obsah, ale poslední slovo u Tebe chlapče vyvolává dojem, že máš pravdu. Myslím si, že názor si udělá každý čitatel bez Tvého komentáře :-)
  15.04.2009 19:32 blabla
 
blablablabla
  14.04.2009 00:01 poldík
 
dobrá jsem jak říkáte "idiot" a "uplakánek", ale na věci to nic nemění > systém je "v prdeli" a to je holý fakt, jak říká jeden můj kolega (mimochodem je loajální k policie a její práci a velký znalec její historie)


"... v takovém stavu, v jakém se policie nachází teď - a tím myslím ekonomický, morální a personální - se nenacházela ani za protektorátu ..." přeberte si to jak chcete, ale není někde chyba ???


PS: musím reagovat
...dostal jsi vloni navýšení platu v odměnách (řádově v tisících)...

toto jsem přesně čekal - to je fakt ubohost - ano skutečně každý policista v PRŮMĚRU dostal navíc řádově tisíce, ale skutečnost je jiná ( z 10 lidí dostanou 2 10.000,- a zbytek po 500,- = na jednoho v průměru připadá 2.400,- ) a takhle se to praktikovalo skoro všude a pozor i to bylo zdaněno takže 1/3 šla zpět do státní kasy

už to konečně pochopte, že tady už ani nejde o peníze (aspoň u mě, já dávám příklady špatného i když slovy klasika "prvé řadě jde i o peníze"), ale policie se rozkládá a řadová pěchota za to nemůže, ta musí držet hubu a krok, což je v pořádku, ale do určité míry - tady jde o něco víc o špatné projekty, o odchody zkušených a o "projebané" peníze za nic a pro nic - systém selhává
a mi se pouze snažíme křičet o pomoc

a ještě maličkost, kolik Vy naší odpůrci máte kamarádů u P ČR, kolik z Vás s námi mluvíte na služebnách kde se vše rozpadá a kolik Vás vidělo Projekt 1000 ve skutečnosti i jeho odvrácenou tvář?

netvrdím, že jsem spasitel ani génius, ale diskutuji - pokud diskuze nestačí, přijeďte se podívat - rád Vám vše ukážu
  14.04.2009 07:32 Raději
 
se už nevyjadřuj a začni na sobě více makat.
  14.04.2009 10:11 poldíku,
 
..a už zase ty daně, tentokrát z odměn. Samozřejmě, že se i pracovní odměny zdaňují, vždyť jsou součástí Tvého služebního příjmu. Nezdaňují se pouze stravenky a oděvné, tedy naturální náležitosti, ale to jako policista "na úrovni" jistě víš. A jestli jsi dostal loni, v porovnání s Tvými kolegy "malou odměnu",nebude to třeba tím, že jsi také asi i pracoval méně než oni??? A teď použiji Tvá slova :"... v takovém stavu, v jakém se policie nachází teď - a tím myslím ekonomický, morální a personální - se nenacházela ani za protektorátu ..."... a dodám, nachází se ve finanční krizi s upadající morálkou a personálně - co společnost do policie dodá, to u PČR poté je (myšleno obecně). A tím, že si tady budeš stěžovat to ani Ty nezměníš.
  13.04.2009 23:08 Pro všechny,
 
kteří se na těchto stránkách cítí jakýmkoliv způsobem ukřivděni a nedoceněni, mám jednu dobrou radu. Kdysi jeden klasik prohlásil, že někdy je lepší mlčet a nechat si druhé o sobě myslet, že jsem idiot, než promluvit a potvrdit tuto skutečnost. A další dobrá rada pro tzv. " policisty": První stupeň debility je pocit geniality. Doufám, že to všem těm " inteligentům", kteří tady stále brečí, stačí.
  13.04.2009 22:35 poldíku,
 
a ještě k Tvému příspěvku -13.04.2009 20:01- nemluv zde o tom, že 3 roky jsi nedostal přidáno, pravda na tarifním platě nikoliv, ale dostal jsi vloni navýšení platu v odměnách (řádově v tisících). Tak už s tím kňouráním přestaň, není to důstojné a před civilními občany se jen "shazuješ" na úroveň nesvéprávného hlupáka, "který snad dělá zadarmo"??? A to přeci není pravda, že???