Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Média o IL / Langer chce omezit reklamu v ČT

[09.03.2001]

Média

Langer chce omezit reklamu v ČT

Ivan Langer navrhl snížit objem reklamy v ČT na polovinu. V tzv. prime timu, mezi 19:00 a 22:00 hodinou, omezit z nynějších šesti na tři minuty za hodinu.

Dostál: Návrh by se mohl jmenovat "Langerova pomsta ČT"

Spor o podíl reklamy v České televizi (ČT) se rozhořel na jednání sněmovní mediální komise. Šéf komise Ivan Langer (ODS) totiž navrhl snížit zákonem o vysílání objem reklamy v ČT na polovinu. V takzvaném prime timu, mezi 19:00 a 22:00, by ji Langer chtěl omezit z nynějších šesti na tři minuty za hodinu. Tato iniciativa viditelně zaskočila ministra kultury Pavla Dostála i ředitele ČT Jiřího Balvína. Oba shodně prohlásili, že dopad na veřejnoprávní televizi by byl drtivý. Ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš jménem zadavatelů reklamy přímo při jednání komise prohlásil, že Langerův návrh by znamenal faktický kolaps reklamního trhu.

Balvín mluvil o "smrtícím zásahu" ČT. Ztráty z omezení reklamy by podle něj činily zhruba 550 miliónů korun. Koncesionáři by podle něj museli platit měsíčně 130 až 140 korun (namísto dosavadních 75 korun), aby tuto ztrátu vyrovnali. Dostál řekl, že ČT by snad ani nemohla vysílat na obou kanálech. Návrh šéfa komise by se podle něj mohl nazývat "Langerova pomsta ČT". Mediální komise debatu o zákonu o vysílání přerušila do 16. března. O podobě této normy má sněmovna rozhodnout v dubnu.

Langer soudí, že do budoucna by měla být reklama ve veřejnoprávních médiích zrušena úplně, zatím ji tedy navrhl aspoň snížit. Výhrady svých oponentů odmítl. Domnívá se, že v hospodaření ČT jsou rezervy. Pokud si bude televize počínat efektivněji, může se podle něj s omezením reklamy vypořádat. Také on ale připustil, že pokud by reklama z ČT zmizela, muselo by to doprovázet i určité zvýšení koncesionářských poplatků. Návrh snížit reklamu v ČT se objevil v pracovní předloze zákona o vysílání, jak ji po sloučení vládní a poslanecké verze vypracoval sněmovní podvýbor pro mediální legislativu. Reklama v ČT není jediným sporným bodem tohoto materiálu.

Poslanci debatují mimo jiné také o ustanovení, podle něhož by provozovatel vysílání měl nárok na jedno automatické prodloužení licence, pokud se výrazně neprohřeší proti pravidlům podnikání v mediální oblasti. Zastáncem této myšlenky je třeba Miloslav Kučera z ČSSD. Vladimír Mlynář z Unie svobody dnes naopak potvrdil, že je pro přímý prodej licencí na celoplošné televizní vysílání. Jménem čtyřkoalice řekl, že unionisté a lidovci by chtěli, aby zákon ukončil mandát nynější rady pro vysílání. Zákon by také měl českou mediální legislativu sladit s právem Evropské unie. Dostál dnes vyjádřil naději, že do podzimu se bude moci novou normou vykázat v Bruselu.

Lidové noviny, 9. března 2001