Rozhovory / MF Dnes: Sobotní rozhovor: Chystáme revoluci. Elektronickou
[24.02.2007]
Ministerstvo vnitra, policie
MF Dnes: Sobotní rozhovor: Chystáme revoluci. Elektronickou
Rozhovor s ministrem vnitra a informatiky Ivanem Langerem na téma reformy veřejné správy a Policie ČR
S ministrem vnitra Ivanem Langerem o odbourávání byrokracie i o tom, zda už budeme moci po reformách věřit policii
Ministři vnitra bývají vždy pod ostrou palbou. Změní se to někdy? Ivan Langer, který je také místopředsedou ODS, doufá, že ano. „Proto připravuji mnoho reforem,“ říká pro MF DNES.
* Pane ministře, pod vás spadá policie i státní správa. Jenže pořád jsou slyšet samé stížnosti. Tu na policisty, tu na úředníky. Vy prý chystáte převratné změny. Jaké?
Já neslyším samé stížnosti, i když jsem zdědil po předchůdcích hodně velké problémy. A tou změnou asi myslíte to, že vláda schválila klíčový projekt takzvaného e-governmentu - Czech Point.
* To znamená, že většina dokladů by se dala vyřídit z jednoho místa, a navíc elektronicky?
To je základní vize. Zrovnoprávnit elektronické dokumenty a vytvořit hustou síť univerzálních míst, ze kterých můžete komunikovat se všemi státními institucemi.
* A nemůže se to jmenovat česky?
Vždyť to má český význam. Point je vlastně Podací ověřovací informační národní terminál.
* To nezní právě jednoduše. Kolik těch terminálů má být?
Připravujeme na to 1400 matričních úřadů a k tomu 1200 poboček České pošty. A cílovým stavem má být, že Czech Point budete moci mít i ve svém domácím počítači.
* Jako že si výpis z registru trestů či občanku vyřídím z ložnice?
V první fázi budete moci z terminálů získávat výpis z katastru nemovitostí, z rejstříku trestů, z obchodního a živnostenského rejstříku. To vyřídíte ze svého nejbližšího místa, kam chodíte. To bude v první etapě.
* Jaké fáze následují dále?
Do Czech Pointu se budou nasouvat postupně další informace. Třeba o pracovních místech v celé republice. Přibude možnost vyřízení si řidičského a občanského průkazu a podobně. Tato změna veřejné správy má být obrovská. Jako první vláda jsme si nejenom položili, ale chceme i zodpovědět otázku, jak má komunikovat stát s občany.
* Jen se tolik nechvalte, už se o této možnosti hovořilo i předtím.
Léta se hovořilo o e-governmentu, ale také o tom, že stejně jako hlupáci chodíme od úřadu k úřadu, od okýnka k okýnku, dáváme tam papíry a dostáváme na ně razítka. Moc se v řešení nepokročilo. Kde jsou ty miliardy předtím investované do státní správy? Chci je vidět. Proto přicházíme s těmito projekty.
* Co všechno pro to teď uděláte?
Už vytváříme komunikační infrastrukturu veřejné správy, tedy jednotně a dobře propojit všechny úřady. Potřebujeme energii a informace, které tím organismem budou protékat. To je zákon o zrovnoprávnění písemného a elektronického dokumentu. Pouze, když budete mít právo komunikovat s úřadem elektronicky, bude systém fungovat. Také úřady musí spolu komunikovat ne papíry, ale v datové podobě. Následuje síť Czech Pointů, míst přímo pro občany. A aby to fungovalo, musí být na to základní registry a registry informací připraveny.
* Kdy se dočkáme odstranění té letité byrokratické „buzerace“?
Výběrové řízení na komunikační infrastrukturu veřejné správy běží. Zákon o Czech Pointu je připraven a ve středu prošel vládou. Zákon o zrovnoprávnění elektronického písemného dokumentu je připraven do připomínkového řízení. Píše se zákon o informačních registrech. Pokud to bude probíhat správně, tak legislativní rámec pro rozvoj e-governmentu bude hotový do konce roku. Uvidíme, co na to opozice.
* Už jste s ní o tom jednali?
Zatím ne. Ale už jsem slyšel námitky z jiných stran. Protože slovo Czech se čte stejně jako check, tedy kontrola. A to tím zamýšlíme. Veřejná správa a úředníci se dostanou pod veřejnou kontrolu a tlak. Uvědomte si, že státní správa je rigidní organismus, nechce se moc měnit.
* Dobře, když vláda vydrží celé volební období, tak se toho v nějaké podobě dožijeme do několika let?
Jsem o tom přesvědčen.
* Každý systém se dá nabourat. Jak bude celý projekt zabezpečený? Nemáme se bát, že někdo ukradne naše osobní údaje?
Paradoxně jsem přesvědčen, že elektronická data jsou chráněna proti zneužití lépe než papírová. Člověk zadá požadavek na Czech Pointu, ale pak už si to úřady vyřídí mezi sebou. Ten či ta, kteří vás tam budou obsluhovat, mají svá identifikační čísla, přístupová oprávnění a nedostanou se úplně všude.
* Jak úřady pomohou lidem, kteří nemají počítač a internet?
Podstata Czech Pointů spočívá v tom, že jsou to místa, kam chodí i každá babička a dědeček, kteří nemají počítač. Terminál bude mít elektronické formuláře a člověk, který tam pracuje, jim pomůže.
* Jen aby. Pořád však nechápu, proč se to nedělalo už předtím.
Je to výsledek personálního a myšlenkového spojení ministerstva vnitra a bývalého ministerstva informatiky. Předtím ty úřady spolu moc nekomunikovaly. Ale my jsme se v opozici na to důkladně připravovali. A máme na to velmi rychlé termíny. Já jako ministr garantuji legislativní a technickou přípravu projektu.
* Takže Langer připravuje určitou revoluci ve společnosti?
Je to revoluce veřejné správy. Revoluce kvalitativní. Hrubá tesařská práce v případě úřadů již byla provedena, toto je nástavba.
* Myslím to jinak: revoluce v tom, že by mohlo skončit obcházení úřadů, hodinová čekání, nervy, dojíždění.
V tomto smyslu ano.
* I tak nechápu, proč to neudělaly minulé vlády, vždyť se to samo nabízí.
Asi nebyly tak pracovité a nemakaly na tom.
* Abyste se nepochválil, že?
Bez nadsázky - to, že víme, jak ten koncept má vypadat, a že jsou připraveny zákony, je důkaz toho, že být v opozici nemusí být ztráta času.
* A skutečně budu moci mít svůj malý Czech Point i doma?
Chceme jít tím směrem. Postupně by to mohli mít třeba i notáři či hospodářská komora. Cílem do budoucnosti, třeba při odhlašování plynu, elektřiny a podobných věcí, je, že je uděláte z domova. Budete mít vlastní nezaměnitelné identifikační číslo, podle kterého systém rozezná, že jste to vy. Budete mít právo učinit některá podání.
* Kolik to celé bude stát?
Czech Pointy několik desítek milionů korun. Zrovnoprávnění elektronického dokumentu nestojí peníze, ale mnoho sil, hlavně politických. Ani registry nestojí mnoho.
* Proč taková důležitá věc už nebyla představena veřejnosti?
Bude to brzy. Za několik týdnů.
* Teď se podívejme na několik případů kritiky práce policistů. Ti například prodali bulváru fotografie zastřeleného skladatele Karla Svobody. To přece není normální.
Bylo to absolutně zavrženíhodné jednání! Oba ti policisté byli propuštěni na vteřinu. Špatné pro veřejnost bylo, že se něco takového stalo, dobré je, že byli rychle odhaleni a nekompromisně potrestáni.
* Jen aby nepobírali po propuštění rentu, jak se občas u policistů stává.
Právě, že nebudou. To je kouzlo nového zákona i toho, co razím: metodu cukru a biče. Ano, výsluhy pro policisty jsou nastaveny dobře, ale každý z nich musí počítat s nekompromisním trestem, pokud selže.
* Další kritika zazněla od senátorů, a dokonce od místopředsedy vaší ODS Petra Nečase. Říkají, že Jiřího Čunka vyšetřuje jedna z nejméně důvěryhodných složek policie.
To není kritika mé osoby, ale kritika policie a stylu její práce. Musíte si uvědomit, jakou pravomoc vůči policii mám a co s tím mohu dělat. Nejsem a nebudu ministrem policie. Mohu vytvářet pouze podmínky pro její práci. A nemohu zasahovat do jednotlivých případů. Aby měly změny v policii kvalitativní charakter, tak je nelze udělat během několika týdnů. Nedůvěryhodnost některých policejních složek je ale problémem, který chci řešit.
* Nesouvisí nedůvěra v policii i s obdobím před volbami, kdy se objevilaKubiceho zpráva, která rozbouřila politickou scénu i veřejnost?
Role policie se v některých případech zbytečně démonizuje, i když v mnoha případech je kritizována oprávněně. Případ Kubiceho zprávy vznikl v lůně policie a struktur ministerstva vnitra před volbami.
* A ne náhodou ve vašem lůně?
V mém lůně určitě ne. Je to celé hodně účelově nafukováno zejména Jiřím Paroubkem, který to využil jako výmluvu pro svoji volební porážku. Ti policisté měli důvodnou snahu rozkrýt a zveřejnit, že jsou perzekvováni za to, že vyšetřují osoby blízké politickým špičkám.
* Jste si jistý, že byste hovořil stejně, kdyby se to vyšetřování nějak dotýkalo osob blízkých vaší straně či rovnou ODS?
Mohu vyloučit, že by existovaly důvody pro předložení a zpracování takové zprávy, jako byly důvody pro Kubiceho zprávu. To znamená, že nehodlám zasahovat do vyšetřování a bránit v tom, aby kohokoli vyšetřovali. Můj princip „padni komu padni“ platí pro policisty, pro mě samotného, ale i pro všechny ostatní.
* Co bylo vyšetřeno? Od voleb uplynula dlouhá doba a nic se neděje. Veřejnost byla atakována Kubiceho zprávou a teď ticho po pěšině.
To je jen váš subjektivní pocit a přebíráte pocit Jiřího Paroubka, že volby byly ovlivněny tou zprávou.
* Skutečně mám pocit, že Kubiceho zpráva částečně volby ovlivnila, ale pocity pana Paroubka rozhodně nepřebírám. Takže se zeptám znovu: Co už bylo z té zprávy vyšetřeno?
V případě vyšetřování si kladu stejnou otázku jako vy.
* Skutečně? Vy o tom nic nevíte?
Jedna věc je vyšetřování úniku Kubiceho zprávy a druhá vyšetřování jejího obsahu. To druhé probíhá a mimo jiné kvůli tomu byl odvolán vrchní státní zástupce v Praze.
* Nechce se mi věřit, že za tři čtvrtě roku se nic nevyšetřilo. Jak pak máme policii důvěřovat?
Otázka Kubiceho zprávy je v desátém podzemním patře mých priorit. Nezajímají mě drby kolem. Musím se zabývat restrukturalizací ministerstva, dotažením reformy veřejné správy, reformou policie i spuštěním archivů bezpečnostních složek.
* Nevíte nic nového, ani pokud jde o věci týkající se Jiřího Paroubka?
Jiří Paroubek mi je lhostejný. Já jsem se ničeho v této souvislosti nedopustil, a naopak mně a mým blízkým bylo zasaženo do práv. A nedám s tím pokoj, dokud to nebude vyšetřeno a celé zveřejněno.
* Myslíte, že vás odposlouchávali?
Ano.
* Jsem zvědav, zda se šéfovi ČSSD policie omluví, pokud nic, co se z té zprávy týká jeho, nevyšetří.
Tam žádná obvinění nebyla. Byl to materiál operativního charakteru. Tam nebyly žádné důkazy, jen shrnutí různých poznatků.
* Takže to byly pouhé výmysly?
Výmysly? To byste musel vědět, jak pracuje policie, a ptát se na to někoho jiného, třeba policejního prezidenta. Byly to operativní poznatky, které byly získány a následně je někdo překroutil.
* Policejní prezident spadá pod vás. Takže odpovědnost nesete.
Ano, spadá pode mě, ale já jsem ministr vnitra a jsem zodpovědný za fungování celého systému, a to skutečně není jen policie.
* Při některých odpovědích jste jako delfín. Ten vyskočí z vody, chvilku ho vidíme, pak mizí pod hladinou.
Opakuji, že Kubiceho zpráva není pro mě prioritou.
* Dalším problémem jsou současné odchody policistů a to, že další tvrdí, že se jim snížily platy.
Vždyť nastalo to, s čím jsme počítali. Je to pozitivní efekt.
* Cože? To říkáte asi jediný.
Vytáhl se tím generační špunt. Ze tří čtvrtin tu tisícovku, co odchází, a celkově je policistů 46 000, tvoří lidé, kteří slouží 29 a víc let. To jsme chtěli. V minulosti nejvíce odcházeli policisté po deseti letech služby, tedy v okamžiku, kdy už se všechno naučili. To bylo špatně.
* A snižování platů?
Panují o tom mýty. V případě platu má problém tři až pět tisíc lidí. Mzdy lidí z bezpečnostních sborů přitom letos narostou o 7,5 procenta. Výška jejich platů odpovídá 150 procentům výšky platu v rozpočtové sféře. Když se to zdá někomu málo, tak já ten pocit nemám.
* Proč se tedy některým policistům začátkem roku platy snížily?
Srovnává se nesrovnatelné. Je to i problém přesčasových hodin. Pokud jich měl někdo mnoho v minulosti, tak to letos nebude, protože systém práce se mění. Veřejnost se ani nemusí obávat, že by to ohrozilo bezpečnostní situaci v zemi.
* Byl jste v první a i v druhé Topolánkově vládě. Je známo, že chodíte s premiérem na pivo. Znamená to, že vaše pozice je jednoznačná?
O pozici rozhoduje práce a ne to, s kým chodíte na pivo. A s premiérem jsem kamarádil dávno předtím.
* Jaký je váš odhad? Vydrží vláda celé volební období?
Letošek je přelomový. Kabinet řekl, že tam není jen pro vládnutí samotné, ale aby dělal reformy. Ty se musí promítnout do rozpočtu. To bude rozhodující okamžik. Ukáže, zda máme perspektivu na čtyři roky. Já si myslím, že ano.
MF Dnes, 24. února 2007