Rozhovory / Právo: Rozhovor s ministrem vnitra Ivanem Langerem
[08.02.2007]
Politika, policie
Právo: Rozhovor s ministrem vnitra Ivanem Langerem
Politika, nový služební zákon Policie ČR, projekty v Policii ČR
MINISTR VNITRA IVAN LANGER (ODS) ŘEKL PRÁVU:
* Senát včera vydal Jiřího Čunka k trestnímu stíhání. Bylo by podle vás jako ministra vnitra, který má bojovat s korupcí, přípustné, aby ve vládě seděl člověk obviněný z braní úplatků?
Určitě by to nebylo optimální, a to pro něj na prvním místě, pro KDU-ČSL, pro koalici a koneckonců i pro celou Českou republiku. Ze své vlastní praxe ale znám spoustu případů, které nakonec skončily odložením celé věci. Proto jsem zdrženlivý a pro mě bude směrodatné až pravomocné rozhodnutí soudu. To, že to nepřispívá dobrému klimatu, je pravda, ale nechci s vaničkou vylévat dítě.
* Měl by tedy podle vás pan Čunek na své funkce rezignovat?
To záleží na jeho rozhodnutí a já nejsem a nechci být soudcem nad jinými lidmi.
* Nechci po vás, abyste někoho soudil, ale ptám se na váš názor, zda by místopředseda vlády stíhaný za korupci měl z kabinetu odejít.
Pro mě osobně je klíčové jeho rozhodnutí. Jsem přesvědčen, že on vnímá, jak je to po něj lidsky složité, že je to složité i pro stranu, pro vládu i pro stát a atmosféru v něm. Nicméně vždycky platila a platí presumpce neviny a konečné rozhodnutí stanovuje až soud.
* Vy osobně byste byl radši, kdyby v takové situaci na svou funkci rezignoval?
Já osobně bych byl nejradši, kdyby se ukázalo, že se ničeho nedopustil.
* V minulých dnech se objevily informace o chystaném odvolání policejního prezidenta Vladislava Husáka. Má šéf policie vaši důvěru?
Má, těm spekulacím v tisku se divím. Pro mě není důležité, kdo ho jmenoval, ale jak pracuje a jestli sdílí moji vizi proměny policie a zda konkrétní kroky vyplývající z této vize také plní. V tuto chvíli říkám, že moji vizi sdílí a kroky, které jsou na cestě k jejímu naplnění, zatím plní. Považuji ho za člověka, se kterým můžu dál spolupracovat.
* V dohledné době, tedy v horizontu týdnů až měsíců, se k jeho odvolání nechystáte?
V žádném případě.
* Při nástupu do funkce jste prohlásil, že nebudete tolerovat žádné výjimky. Pro post policejního prezidenta je však předepsaná prověrka na stupeň přísně tajné, kterou Husák nemá. Vnímáte to jako problém?
Pokud by ji neměl a ani o ni nepožádal, tak by v té funkci, ve které je, nadále být nemohl. Podle mých informací ale pan prezident o prověrku po svém jmenování požádal a dosud není ukončena. Do doby, než se tak stane, žádné personální opatření dělat nechci. Pokud ji získá, bude moci ve funkci pokračovat, pokud nikoliv, tak z logických důvodů nemůže být tam, kde je. Tedy platí, že žádná výjimka.
* Loni vláda odvolala ředitele civilní rozvědky Karla Randáka a na jeho místo dosadila ředitele BIS Jiřího Langa, který tak nyní sedí na dvou židlích, což někteří kritizují. Hodláte na tom v nejbližší době něco měnit?
Panu Langovi skutečně vznikly dva služební poměry, což určitě nevede k nějakému nadšení. Nicméně to nepovažuji v tuto chvíli za komplikaci. Žádné personální opatření se tak nepřipravuje. Pokud se nějaký vhodný kandidát objeví, tak se tomu bránit nebudu. Důležité je hlavně to, aby rozvědka pracovala tak, jak má, a aby se hlavně podílela na úkolu transformace tajných služeb.
* Kdy by tedy mělo být o podobě našich zpravodajských služeb jasno?
Předpokládám, že do konce roku by mělo padnout rozhodnutí o tom, která z variant transformace bude platit. Ve hře jsou varianty sloučení civilní rozvědky a kontrarozvědky, druhou možností je sloučení vojenské a civilní kontrarozvědky a třetí variantou je zachování současného stavu.
* Inspekce ministra vnitra v uplynulých dnech odložila vyšetřování údajné korupce šéfa týmu, který na Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) vyšetřuje vraždu podnikatele Mrázka. Váš předchůdce ve funkci ministra František Bublan přitom tvrdí, že jste prověřování důstojníků ÚOOZ mohl ovlivnit tím, když jste loni kompletně vyměnil vedení vaší inspekce a že jste odvolal i šéfa odboru, který toto prověřování vedl.
To je hloupost. Já věřím, že to pan Bublan říká jen v rámci nějakého politického folklóru a že to nemyslí vážně. Pokud by to totiž myslel vážně, tak potom vychází přesně z toho rčení, podle sebe soudím tebe, a vychází z toho, jak to fungovalo v době, kdy on byl ministrem vnitra.
* Odmítáte tedy, že by tyto personální změny měly vliv na prověřování údajné trestné činnosti detektivů z ÚOOZ?
Samozřejmě, jednoznačně.
* Od policie začala odcházet řada policistů, kteří se obávají, že letos budou kvůli novému služebnímu zákonu brát méně než loni. Dokonce se hovoří i o přípravě akcí proti tomuto zákonu. Chystáte se těmto lidem propad v příjmech nějakým způsobem dorovnat?
Platí, že příjem za rok 2007 bude u policistů vyšší než v roce 2006. Nemusí se to týkat pouze lidí, kteří si přivydělávali extrémně vysokými počty přesčasových hodin, což obecně není zdravé a systém to také nemůže řešit. V těchto individuálních případech, kterých mohou být desítky až stovky, může dojít k tomu, že ten příjem bude nižší. Je pak na rozhodnutí jejich velitele ten propad určitým způsobem dorovnat. Ale pouze tak, aby to neznamenalo ztrátu motivace pro ty ostatní. Proč by totiž policista, který pracoval a pracuje normálně, měl mít ve výsledku míň než ten, který pracuje mimo standard. To by nebylo spravedlivé.
* Loni jste policii zadal úkol zmodernizovat zhruba 1000 policejních služeben. První etapa projektu skončila s koncem roku. Povedla se podle vás?
Předběžně ano, ten úkol, tedy využít zhruba 600 miliónů korun, se zdařilo splnit.
* Mají tedy všechny služebny připojení k internetu, jak jste loni na podzim avizoval?
Projekt není jednorázový, ale je rozložen na tři až čtyři roky. V první etapě se řešily ty nejzávažnější nedostatky. Nemůžu říct, zda každá jedna služebna má nový počítač a je připojena k internetu, ale pokud se bavíme o většině a kvalitativní změně, tak jsem přesvědčen, že k tomu došlo.
* Loni jste sliboval, že 600 miliónů na tento projekt získáte ze státního rozpočtu, ale to se nakonec nepodařilo a policie musela první etapu financovat ze svých zdrojů. Policejní ekonomové se nyní bojí, že jim budou tyto peníze letos chybět, a chtějí je po resortu zpátky. Dostanou je?
Ten prvotní zájem takový byl a nepodařilo se ho úplně realizovat, ale nemyslím si, že by měla policie něco zpětně dostávat. Jsou to peníze policie, určené na dlouhodobě zanedbávaný prvek a tím je kvalita pracovního prostředí. A jestli někdo nebyl z titulu policejního funkcionáře už před pěti lety schopen si uvědomit, v jakých podmínkách ti lidé pracují, teď si to za něj musel uvědomit ministr vnitra. Dal jim to za úkol a oni teď, lidově řečeno, brblají, tak to je jejich problém. Já jsem pouze změnil cíl těch peněz a za tím si stojím. Policejní ekonomové musí být schopni rozlišovat, co je důležité a co není. Oni se budou podřizovat prioritám ministerstva vnitra, a nikoliv ministerstvo jejich pseudoprioritám, které si vzhledem k setrvačnosti sami stanovili.
* Aby to však nedopadlo tak, že nebude např. na benzín pro policejní hlídky...
To ano, ale to je jejich problém, a pokud to nejsou schopni vyřešit, pak nejsou schopni dál fungovat na svých místech.
* Jak bude projekt na modernizaci služeben financován v letošním roce?
Podařila se nám dohoda s ministrem financí, že výnosy z prodeje nepotřebného majetku půjdou sice i nadále do státního rozpočtu, ale o stejnou částku se také navýší příjem resortu. Takže ty peníze půjdou zpátky. Z toho by tedy měla být financována druhá etapa. Počítáme s tím, že prodejem některých nemovitostí bychom měli získat zhruba 500 miliónů. Zbylých 100 až 150 miliónů korun by mělo jít z rozpočtu ministerstva. Pro třetí etapu počítáme zhruba se dvěma miliardami korun, které bychom chtěli v roce 2008 získat z EU.
* Nemůže ovšem toto rozfázování vést k nesystémovým dílčím investicím?
Okresní ředitelé musí vědět, že ten projekt je rozfázovaný na tři roky a podle stavu, v jakém se ty služebny nacházejí, si musí ty práce rozložit do časové osy, tedy co a kdy se bude dělat.
* Jsou u policie lidé, kteří jsou schopní manažeři?
Jsem přesvědčen, že ano. Za leden odešlo celkem 850 policistů, z toho drtivá většina má odslouženo více než 29 let. Odcházejí tedy především ti starší. Je to určité vytažení generačního špuntu, což je pozitivní dopad nového služebního zákona. Věřím, že pod těmi staršími je dostatek lidí, kteří jsou mladí, vzdělaní a mají už dostatek zkušeností, aby tyto funkce zvládali dobře.
Právo, 8. února 2007