Média o IL / Hospodářské noviny: Obíhání úřadů do čtyř let skončí, slibuje vláda
[30.01.2007]
Byrokracie
Hospodářské noviny: Obíhání úřadů do čtyř let skončí, slibuje vláda
Usnadnění komunikace občanů s úřady
Když si chtěl před třemi lety tehdejší ministr informatiky Vladimír Mlynář požádat o nový cestovní pas přes internet, nastal problém.
Ministerstvo vnitra se tomu bránilo zuby nehty a spor se tenkrát probíral dokonce i na schůzi vlády. Mlynář nakonec vyhrál.
Před půl rokem zase přišla od Evropské komise nepříjemná zpráva: Přes internet si Češi mohou na úřadech vyřídit mnohem méně záležitostí než lidé ve zbytku Evropy. Oba případy ilustrují stav, který panuje devět let poté, co vláda Miloše Zemana poprvé vyhlásila, že chce umožnit lidem, aby méně chodili na úřady a více s nimi jednali elektronicky. Že se to povedlo, netvrdí dnes téměř nikdo.
Topolánkova vláda přitom slibuje, že do čtyř let se vše změní.
Radnice: Víc nemůžeme
V Česku nyní může občan přes internet hlavně podávat daňová přiznání nebo si žádat o sociální dávky. Elektronická přiznání platí i pro firmy, stejně jako možnost přihlásit se o veřejné zakázky nebo vyřídit si náležitosti kolem placení cla. Stačí mít takzvaný elektronický podpis, aby - zjednodušeně řečeno - úředník u počítače poznal, kdo se na něj obrací.
Jenže hlavně na radnicích je problém s těmi nejobyčejnějšími žádostmi, s nimiž lidé na úřady chodí: s vydáním nového občanského průkazu nebo pasu, oznámením o změně adresy, žádostí o stavební povolení či registraci auta... »To jsou právě věci, které lidi nejvíc otravují. My jim ale nepomůžeme, protože to ze zákona stále nejde,« říká Jakub Nekolný, místostarosta Českého Brodu. Města tak alespoň stále častěji lidem nabízejí, aby se přes internet objednávali k úředníkům na určitou hodinu, a nemuseli tak čekat fronty.
Konec úřední obíhačky
Proč to tak je? Podle odborníků chybí důležitý zákon - o elektronické komunikaci. Norma má úřadům jasně říct, že dokumenty poslanými e-mailem se musí zabývat stejně jako těmi papírovými. A že si je mohou mezi sebou rychle a jednoduše vyměňovat.
Všechny citlivé informace mají navíc spravovat takzvané registry. A ty také ještě nejsou propojené, aby vše fungovalo. Ministr vnitra Ivan Langer, který nechal zrušit ministerstvo informatiky a převést ho pod vnitro, má už nejdůležitější zákony připravené a do konce roku chce prosadit schválení.
Vláda navíc slibuje, že co nejdříve zřídí takzvané CzechPointy. Tedy místa, kde by člověk mohl získat dokumenty, kvůli nimž dnes musí »oběhat« několik různých úřadů. Například výpis z rejstříku trestů, živnostenského registru či katastru nemovitostí. Podle Edvarda Kožušníka z projektu Estat. cz, který s Langerem spolupracuje, bylo Česko před osmi lety na stejné úrovni jako Rakousko. To je dnes v elektronické komunikaci s úřady na špičce. A Česko zaostává. »Nebyla vůle politiků,« shrnuje Kožušník.
Mlynář: Potíž je v zákonech
Exministr Mlynář ale situaci tak černě nevidí. Například přes jím vytvořený portál veřejné správy už prošlo více než 10 milionů úředních elektronických podání. Problém je podle něj v zákonech, které zbytečně nařizují, že vše, co úřad dostane, musí být na papíře. »Když se má něco zásadního změnit, musí se upravit obrovská kvanta zákonů a nařízení. Sám jsem na to narazil,« tvrdí Mlynář.
Hospodářské noviny, 30. ledna 2007