Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Média o IL / MF Dnes: Předpisy pro policisty často, Jak jezdí policisté

[14.07.2006]

Bezpečnost

MF Dnes: Předpisy pro policisty často, Jak jezdí policisté

Nový silniční zákon

MF DNES zjišťovala, zda policisté, kteří udělují tvrdé pokuty, sami jezdí podle předpisů. Některé z nich načapala a ti se brání: Dovoluje nám to zákon. Mohou skutečně porušovat předpisy, když třeba jedou jen na poštu?

Rozdávají trestné body, vybírají tisícikorunové pokuty za přestupky. Sami se však zákonem mnohdy neřídí.MF DNES sledovala několik dní, jak se chovají policisté za volantem. Zjistila, že mnozí muži zákona pokládají bezpečnostní pásy v autě za zbytečné a neváhají zaparkovat třeba i v zákazu zastavení. Policejní mluvčí v jednotlivých krajích si však za svými lidmi stojí. Ohání se přitom právě zákonem. Jeden příklad pro začátek. V úterý v devět hodin ráno zastavilo před Komerční bankou na náměstí Republiky v Pardubicích policejní auto. Oba policisté, kteří v něm seděli, nebyli připoutaní.

Jeden ze strážců zákona si do banky odskočil s papírem připomínajícím příkaz k úhradě. Když po chvíli vůz opět odjížděl s kompletní posádkou, pásy zůstaly dál zapomenuté. „V zákoně se praví, že povinnost se poutat neplatí pro řidiče a spolujezdce vozidel bezpečnostních složek při plnění služebních povinností. A pokud je policista ve službě, tak je samozřejmě plní,“ reagovala na dotaz MF DNES, proč policisté neměli zapnuté bezpečnostní pásy, tisková mluvčí pardubické policie Dana Dolanová.

Jenže sám ministr vnitra František Bublan vykládá zákon poněkud striktněji. Policisté se podle něj nemusí připoutat, pokud plní nějaký specifický úkol. A ten by měli být schopní později doložit. Otázkou je, jestli takovým specifickým úkolem je návštěva banky.

Ještě přísnější je možný Bublanův nástupce Ivan Langer z ODS. „V okamžiku, kdy policista nejede na místo trestného činu, přestupku či nevykonává běžnou hlídkovou službu, by měl vystupovat jako standardní účastník silničního provozu,“ tvrdí muž, který by v případě úspěchu koaličního projektu Mirka Topolánka policii řídil. Kdyby se stejně jako dva pardubičtí policisté choval „civilní“ řidič, hrozila by mu pokuta až dva tisíce korun a dva trestné body k tomu. Muži zákona se však ničeho takového bát nemusí.

Aby dostali trest, musel by je nejdříve některý z jejich kolegů zastavit a sepsat protokol pro nadřízeného hříšníků. Ten by pak rozhodl, jestli jeho muži plnili své služební povinnosti, nebo si zaslouží trest - například v podobě srážky z platu. Nepřipoutané policisty vyfotili zpravodajové MF DNES i v Brně a Praze.

Nastoupí provokatéři?

Názorů, jak policisty donutit, aby zákon respektovali stejně jako ostatní řidiči, je několik. Experti i politici se však shodují v jednom: zákon není třeba měnit. „Je to víc otázka kontroly toho, jak se policie na silnicích chová, než změny zákona. Ten totiž na postihy policistů stačí,“ tvrdí dopravní expert Petr Pospíšil. Podle něj by stačilo, aby Inspekce ministra vnitra vyslala provokatéry do míst, kde se měří rychlost. „Schválně by překročil rychlost, nechal se zastavit a legitimoval se jako policista. Pokud by dopravní policista nad ,kolegou‘ přimhouřil oči a poslal jej pryč, měl by pak velké problémy. Stačilo by pár exemplárních potrestání a muži v uniformách by si vzájemně přestali krýt záda,“ tvrdí Pospíšil.

Kandidát na ministra vnitra Ivan Langer si teď nedokáže představit, že by vznikla speciální jednotka policie zaměřená na kontrolu svých kolegů za volantem, za každý přestupek by však policista měl být potrestán. „Je to o vnitřní kázni, kterou musíte do lidí s uniformou dostat. A musím přiznat, že cesta, jak toho dosáhnout, je hodně dlouhá a trnitá. Musí se totiž změnit chápání toho, jak má policista působit a jak se má chovat,“ dívá se Langer do budoucna.

Rychleji jen s majáčkem?

Velmi obecná formulace toho, kdy mohou policisté porušit zákon, je podle ministra Bublana nezbytná. „Nejde například, aby policisté mohli porušit předepsanou rychlost jen s majáčkem, protože spousta policejních aut ho ani nemá. Vyjmenovat detailně všechny možnosti, do nichž se policisté, ale třeba i hasiči, pro něž tento zákon platí také, dostávají, je zkrátka nemožné,“ tvrdí Bublan.

A tak se policejní mluvčí i nadále budou moci bránit citací zákona, který policistům umožňuje jezdit bez ohledu na některá pravidla. Mohou tak klidně zaparkovat na zákazu zastavení, jako se to podařilo dvěma mužům zákona v úterý odpoledne v Pardubicích. A co na to mluvčí pardubické policie Dolanová? „Budeme vše řešit, zjistíme všechny podrobnosti.“

***

Kandidát na ministra Ivan Langer: „Když policista nejede na místo trestného činu či nehlídkuje, měl by řídit jako ostatní.“

Mladá Fronta Dnes, 14. července 2006