Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Tiskové zprávy / ODS představila svůj protikorupční balíček

[30.11.2005]

Korupce

ODS představila svůj protikorupční balíček

Korupce

ODS představila svůj protikorupční balíček

Mirek Topolánek a Ivan Langer představili na semináři pořádaným iniciativou eStat v pražském Michnově paláci ucelenou představu ODS o boji proti korupci “PROTIKORUPČNÍ BALÍČEK ODS”.

I. Metoda boje proti korupci:

ODS doposud jako jediná politická strana vychází ve svých záměrech v boji proti korupci z odhalování, popisu a definice příčin vzniku a podstaty korupce a jejích průvodních jevů. ODS je přesvědčena, že jen přesná definice příčin korupce může vést ke skutečně efektivnímu boji proti korupci, protože jen tak mohou být použity takové nástroje, které budou korupci trvale a komplexně omezovat a minimalizovat.

Za hlavní příčiny vzniku a existence korupce označuje ODS podobně jako organizace Transparency International:

1. Mocenský monopol, který spočívá

  • v nadměrné míře regulace v oblastech, kde nemusí o právech a povinnostech rozhodovat stát, jeho úřady a úředníci
  • v neexistenci konkurenčního prostředí ve výkonu některých agend

2. Nekontrolovaný rozsah možností mocenského /správního/ uvážení, který spočívá

  • v neexistenci jednotného správního řízení pro všechny druhy procesů
  • v nadměrném užívání povolovacího řízení před řízením registračním a zakazovacím
  • v existenci zdvojených úprav práv a povinností v jednotlivých oblastech života
  • v neexistenci transparentních pravidel pro nakládání s majetkem státu a veřejnoprávních korporací

3. Neexistence veřejné kontroly, která spočívá

  • v neveřejnosti některých druhů řízení a procesů
  • v nedostatečné existenci kontroly nad majetkovými poměry veřejných funkcionářů
  • v neopodstatněném utajování informací a smluvních dokumentů při naskládání se veřejnými financemi a majetkem státu, veřejnoprávních korporací

 

II. Za hlavní principy boje proti korupci považuje ODS 3P, tedy

PREVENCE – čím méně stát rozhoduje o životech občanů, tím menší je potřeba někoho korumpovat

PRŮHLEDNOST – při zadávání veřejných zakázek, čerpání prostředků z veřejných rozpočtů a rozhodování o právech a povinnostech občanů

POSTIH – zpřísnění trestů v trestním zákonu i v zákonu o střetu zájmů

 

III. Obsahem představeného “Protikorupčního balíčku ODS” jsou:

Antibyrokratický (Tošovského) zákon

Zákon stanoví transparentní a závazná pravidla pro přípravu a přijímání právních předpisů, kterými jsou zaváděny nové regulace a omezení. Každý zákon, ale i pozměňovací návrh k zákonu, bude muset být projednán ve veřejném připomínkovém řízení. Vláda bude muset pravidelně každé dva roky předkládat analýzu stavu legislativy v jednotlivých agendách a navrhovat odstranění nadměrné byrokratické zátěže s tím, že některé zákony, vyhlášky a nařízení by mohly být bez náhrady zrušeny. To je zcela v souladu se záměrem i bruselské administrativy, která hodlá omezit nepřiměřený a nadměrný nárůst byrokracie v evropské legislativě.

Zákon o elektronizaci státní správy (e – Government Act)

Zákon přinese definitivní zrovnoprávnění formy komunikace občana s úřadem a úřadů navzájem tak, že stejnou právní sílu bude mít jak papírová forma, tak forma elektronická. Každý dokument bude na základě zákona převeden při podání do elektronické podoby a po úřadech bude obíhat bez jakýchkoli papírů. Zároveň bude na základě zákona možnost doručování na ”datové schránky”, které budou garantovány státem. To povede ke zjednodušení a zrychlení úřadování ve všech úřadech a institucích.

Projekt Czech Point

Projekt odstraní nekonečné hodiny, které musí občané trávit při obíhání úřadů a při čekání ve frontách. Novelou příslušných zákonů, zejména zákona o informatizaci veřejné správy docílí možnost vydávání výpisů a opisů z centrálně spravovaných registrů a rejstříků na každém úřadě, který vykonává státní správu, u notářů a do budoucna i na jiných místech a u jiných osob, které prokáží, že jsou schopni takovou agendu vykonávat /např. Česká pošta, Hospodářská komora, advokáti/. Zároveň umožní získat na každém úřadě informace o stavu projednávání veškerých záležitostí občana v řízeních, které vede se státem.

Zákon o střetu zájmů

V zákoně o střetu zájmů ODS prosazuje 3Z, a to

Zpřísnění, Zpřehlednění, Zefektivnění.

Zásadními návrhy v zákonu o střetu zájmů jsou: rozšíření okruhu osob, které budou považovány za veřejné funkcionáře. Zákon se bude vztahovat nejen na politiky, ale také na soudce, státní zástupce, příslušníky Policie ČR, vedoucí zaměstnance státní a samosprávných úřadů a také na zástupce státu v orgánech organizací a obchodních společností zřízených a ovládaných státem. Zákon dává možnost každému občanovi nahlížet do evidencí veřejných funkcionářů a v případě podezření z porušení zákona podat podnět soudu k řízení o uložení pokuty. Zákon stanoví jednotnou formu pro podávání oznámení veřejných funkcionářů tak, aby byla vedena a byla dostupná v elektronické formě. Podstatnou změnou je svěření kompetence rozhodovat o porušení zákona správním soudům, které zaručí nestrannost, objektivnost a ochranu údajů dotčených osob.

Zákon o zadávání veřejných zakázek

Zákon o zadávání veřejných zakázek je pro ODS klíčovou normou, jejíž transparentnost předurčuje efektivní a poctivé nakládání s veřejnými prostředky. ODS odmítá snahy o vyčleňování některých typů zakázek mimo režim tohoto zákona, jako je tomu například v návrhu zákona o PPP. Jen jeden jednoduchý, srozumitelný a hospodárný zákon musí upravovat postupy při vynakládání veškerých veřejných prostředků. Současný zákon a jeho připravovaná novela nedávají záruku, že se oblast zadávání veřejných zakázek podaří zprůhlednit a zefektivnit. ODS proto navrhuje nyní zprůhlednit alespoň zadávání malých zakázek do 2 mil. Kč a pak zpracovat zcela nový, moderní zákon, který upraví komplexně zadávání všech typů, druhů a forem zakázek zadávaných veřejnými subjekty.

Zákon o universálním správním řízení

ODS si uvědomuje, že zpracování jednotného modelu správních řízení před všemi úřady je jedním z nejsložitějších legislativních úkolů pro příští volební období. Zprůhlednění a sjednocení správních řízení povede k větší transparentnosti a k omezení možného korupčního jednání těch, kteří o právech a povinnostech občanů rozhodují. Překotné přijetí nového správního řádu od 1.1.2006 bez současného zrušení jiných druhů a forem zvláštních řízení jen prohloubí nepřístupnost a netransparentnost současných procesních pravidel, a proto ODS navrhuje opakovaně odložení jeho účinnosti! Nové správní řízení musí zakotvit úřadům povinnost vést řízení již plně elektronicky, aby mohla být uplatněna trvalá a kdykoli přístupná občanská kontrola.

Zákon o veřejné (státní) službě

ODS prosazuje prohloubení osobní odpovědnosti všech, kteří rozhodují ve veřejné službě o právech a povinnostech občanů, o nakládání s majetkem státu a veřejnoprávních korporací a při správě veřejných financí. Každý ve veřejné funkci musí nést plnou odpovědnost za výkon svěřených kompetencí včetně ručení za případně způsobenou škodu celým svým majetkem tak, jak je tomu v případě obchodních společností. Zákon umožní dobře zaplatit skutečné profesionály s odbornou způsobilostí a vysokou morální integritou a rozchod s těmi, kteří neplní své pracovní povinnosti nebo nemají odbornou způsobilost. ODS chce zavést institut manažerů veřejné správy, kteří se musí stát zárukou nepolitické, profesionální, moderní veřejné správy.

Mirek Topolánek, Ivan Langer, 29. listopadu 2005

 

Každý z nás má právo na svůj názor