Rozhovory / Lidové noviny: Ivan Langer: Zafungovala mezi námi chemie
[13.07.2009]
Volby
Lidové noviny: Ivan Langer: Zafungovala mezi námi chemie
Spolupráce se zahraničními partnery ve volební kampani
Kde jste na Finkelsteina a Birnbauma přišli?
Je to výsledek našeho pátrání, doporučení a osobní sympatie, která zafungovala, a ruka byla v rukávě.
Jak se podaří přesvědčit lidi, kteří dělali kampaně Richardu Nixonovi či Benjaminu Netanjahuovi?
Přes přátele. Arthur dělá pravidelně pro konzervativní, respektive pravicové strany. Navíc má vztah i k Česku, několikrát tu byl. Posledním důvodem bylo osobní setkání se mnou a Mirkem Topolánkem, kde zjevně zafungovala chemie.
Kolik vůbec stojí najmout si na volby taková esa?
Překvapivě ne tolik, kolik by si mnozí mysleli. Je to v řádu stovek tisíců.
ČSSD už čtyři roky vcelku úspěšně spolupracuje s americkou agenturou PSB, která dělala kampaň třeba Billu Clintonovi. Cítili jste jako handicap, že vy taková esa nemáte, a chtěli jste se teď ČSSD vyrovnat?
Jsem perfekcionista. Mám touhu vyhrát. Všichni máme velkou motivaci uspět. A proto jsme chtěli vyzkoušet všechny věci, které jsme dosud nezkoušeli. Najít zahraničního partnera, který vám do vašeho myšlení a kampaně vnese vlastní zkušenost, je vždy obohacující. Oni pracují jak v Izraeli, tak v Evropě v Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku a Kosovu. To je dobrý základ pro pochopení situace u nás. Nicméně základem pro spolupráci byl jejich sedmisetstránkový průzkum a doporučení. Nejprve jsme si museli dokázat, že jsou schopni chápat způsob našeho myšlení. Výsledek byl jasný: spolupráce má smysl.
Jak často a jak konkrétně se budou na kampani ODS podílet?
Jeden člověk tu bude 24 hodin denně, George jednou za týden až čtrnáct dní a Arthur jednou za měsíc. V horké kampani to bude častěji. V době, kdy komunikuji z 90 procent po mailu a telefonu, nejsou osobní schůzky až tak důležité.
Zejména Finkelstein proslul výrazně negativními kampaněmi. Vy celou dobu tvrdíte, že chcete dělat kampaň pozitivní. Jak se to bude slučovat?
Problém je, že pojmu negativní kampaň vsunuli obsah sociální demokraté. Když se řekne negativní kampaň, tak si kvůli ČSSD každý vybaví vulgaritu, urážky a lži. Ale negativní kampaň, aby byla dlouhodobě efektivní, musí být postavena na pravdivé komunikaci. V tomto smyslu negativní není podle vzoru ČSSD, ale kampaň pravdivá. Kampaň má být dominantně pozitivní, má zaujmout, pobavit. A co je negativního na tom, když říkáte pravdu? V našem pojetí to lži a urážky jako u ČSSD nebudou.
Co tedy bude tématem kampaně? Už ho máte?
Máme, ale z logiky věci je to tajné. Minulý týden jsme měli rozsáhlou prezentaci jejich analýzy, tento týden k tomu dáme naši. A srovnají se naše a jejich poznatky.
Počítáte i s dalším pokračováním spolupráce po volbách?
Podle výsledku a toho, zda se nám podaří naplnit něco, co naplněno být může. Vzniklo osobní pouto, sympatie, obohacujeme se navzájem. Ta spolupráce nás baví.
(Autor: Petr Kolář)