MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / Walter Bartoš
[21.04.2006]
Walter Bartoš
Volební program ODS pro vzdělávání
Otevřený
Dynamický
Spravedlivý
Cílem změn, které ODS pro oblast předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání navrhuje je:
- kvalita (podmíněná konkurencí a soutěží)
- více prostředků na vzdělávání (dosažení průměru zemí OECD a rovnost ve financování vzdělávání
- možnost volby pro vzdělávané, školy i jejich zřizovatele (zrušení kvót, zbytečných omezení a subjektivního rozhodování)
- snazší možnost získat vzdělání kdykoli v průběhu života (součinnost při realizaci zákona o uznávání kvalifikací)
- stabilní ekonomické prostředí pro školy (financování vzdělávání podle jasných zásad)
- dobrá práce učitelů za dobrou odměnu (více peněz, větší možnost odměnit dobrou práci)
Prioritami změn, které ODS navrhuje, je:
- malé, ale výkonné a užitečné ministerstvo
- méně úředníků - více kvalitnější a užitečnější práce
- školské zákony
- přehledné, jednoznačné a nadbytečně neomezující právní prostředí
- způsob financování vzhledem k ceně veřejné služby
- více možností pro ekonomické i organizační řízení škol podle podmínek a očekávání
- více možností pro rozhodování vzdělávaných
- vzdělávací programy
- ne plošná a povinná změna práce učitelů, ale příležitost
- cílem je zaměření na lepší zaměstatelnost a předpoklady pro pokračování ve studiu
Dětem, žákům a jejich rodičům ODS nabízí:
- všem rovné podmínky pro vzdělávání, které je považováno za službu, poskytovanou ve veřejném zájmu
- možnost školy v místě i při malém počtu žáků (zrušení limitu minimálního počtu žáků a podpora malých a málotřídních škol)
- více možností získat střední vzdělání podle vlastního výběru (přihláška na více škol, zrušení kvót přijímaných žáků, prostupnost mezi obory)
- odložení "státní maturity"
Školám, jejich zřizovatelům a učitelům ODS nabízí:
-
jasná ekonomická pravidla, možnost efektivního ekonomického řízení
-
odměňování podle kvality a užitečnosti práce
-
zrušení možnosti, aby o existenci školy a její vzdělávací nabídce rozhodoval názor úředníka
-
omezení byrokracie, plošného testování a subjektivního hodnocení škol a vyučování
-
větší autonomie v rozhodování o organizaci a způsobu vyučování
Cílem změn, které ODS navrhuje pro oblast vysokoškolského vzdělávání:
- uspokojit poptávku po oborech studia na vysoké škole (každý má mít možnost studovat obor podle svých představ)
- zvýšit odpovědnost studentů za volbu oboru i délku studia
- snížit závislost nabídky studijních příležitostí na omezených veřejných zdrojích
- zvýšit efektivitu fungování celého systému
- zvýšit odpovědnost VŠ za kvalitu poskytované vzdělávací služby
- snížit ekonomickou závislost studentů na rodině (zmenšit sociální nerovnosti v přístupu k VŠ vzdělání)
Všech cílů je možné dosáhnout současně za předpokladu:
1. zavedení investičního principu financování
a) do vzdělání investují všichni, kdo se podílí na výnosech (stát, podniky, absolventi)
b) každý má dostat možnost investovat do vzdělání (dnes sice "zadarmo", ale ročně je odmítáno 40 % uchazečů, řada mladých lidí studuje něco jiného, než chce)
c) rozhodnutí investovat do vzdělání musí dostat podporu (spoření na vzdělání se státní podporou)
2. zavedení účinného a spravedlivého systému podpory studentů v průběhu studia
a) každý má mít možnost si na životní náklady spojené se studiem výhodně vypůjčit (o výhodnou půjčku stojí 38% studentů VŠ !!!, současné půjčky od bank nedostupné),
proto: systém studentských půjček poskytovaných státem prostřednictvím určené finanční instituce (nejnižší možný úrok, fiskálně neutrální, splácené procentem z příjmu)
b) sociálně potřební musí dostat sociální stipendia
Proto: sociální stipendia do 1,1 životního minima (příspěvek 100 % životního minima - dnes 2.530 Kč) a od 1,1 do 1,8 životního minima (příspěvek 60 % životního minima - dnes 1,518 Kč)
3. zavedení spoření na vzdělávání se státní podporou - dvě možné varianty:
a) součást současného stavebního spoření (plus možnost čerpat úvěr na životní náklady spojené se studiem)
b) spoření na vzdělání jako samostatný produkt (v případě, že dojde ke změnám v možnostech čerpání prostředků ze současného stavebního spoření)
Základní efekty investičního financování:
- Výdaje na VŠ vzdělání porostou
- Každý platí až z toho, co mu vzdělání vynese (z budoucího příjmu, tj. absolvent)
- Každý platí podle toho, kolik mu vzdělání vynese (procento z budoucího příjmu)
- Každý platí přímo tomu, kdo mu vzdělávací služby poskytl (splácí se přímo škole)
- Každý bude mít právo na pomoc s pokrytím nákladů spojených se studiem (půjčky, stipendia, spoření)
Proč je systém navrhovaný ODS výhodný?:
- sníží závislost rozhodování potenciálních studentů na výchozí sociální situaci
- usnadní studentům VŠ financovat náklady spojené se studiem
Co současně navrhujeme?
-
možnost získat v době studií příležitostné výdělky ve zvýhodněném režimu (zákon o studentských brigádách podán)