Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / Jiří Pospíšil

[06.04.2006]

Jiří Pospíšil

Legislativní manifest "Dvanáctero pro kvalitní a funkční právní řád"

Obecná východiska

Po osmi letech vlády ČSSD se náš právní řád stal nepřehledným souborem nekvalitních a vnitřně rozporných právních norem. Byly přijaty stovky právních předpisů, jejichž nutnost je často diskutabilní. Příčinou tohoto nežádoucího stavu je chaos, který zavládl v celém legislativním procesu. Vládní administrativa není schopna připravit kvalitní návrhy zákonů a poslanci se je pak pokouší více či méně úspěšně v Parlamentu přepracovat. Dalším problémem jsou poslanecké pozměňovací návrhy tzv. "přílepky", které výrazně znepřehledňují právní řád.

ODS chce proto po volbách změnit legislativní proces tak, aby výsledkem bylo jeho kvalitní a přehledné právo. Základní teze jsou obsaženy v tomto uvedeném legislativním manifestu.

 

Obecné principy

1. Stabilita právního řádu, nikoli "legislativní optimismus". Budeme vždy velmi pečlivě zvažovat, jestli přijmout nový zákon. Budeme hledat pokud možno dlouhodobá řešení, která nebudou vyvolávat potřebu rychlých změn. Méně je více - zákonem nelze řešit všechny společenské problémy.

2.Důraz na systém právního řádu. U každého zákona musí být jasné jeho postavení v právním řádu, jeho vztah k ostatním zákonům. Vybrané oblasti práva zpřehledníme přijetím nových kodifikací, které zruší množství dosavadních předpisů. Provedeme zpětnou revizi právního řádu, aby se ukázalo, zda jsou všechny předpisy skutečně potřeba, nepotřebné právní předpisy zrušíme.

3.Kvalita právních předpisů. Budeme pečovat o srozumitelnost a přiměřený styl právních předpisů. Zákony by neměly zacházet do neúměrných podrobností.

4.Předpisy musí být pro lidi, nikoli pro úřad. Právo musí sloužit praktickým potřebám občanů, což platí zejména o normách, které se týkají podnikání. Budeme dbát o potřeby a názory praxe a nebudeme přijímat "předpisy pro předpisy".

 

Příprava právních předpisů uvnitř státní správy

5.Za každým předpisem musí být jasný projekt. Každý předpis musí vycházet z promyšleného projektu, ke kterému musí existovat možnost občanů vyjádřit se v rámci veřejné diskuze. Energie státní správy se musí soustředit na podstatné věci, a nikoliv na legislativní formality, jak tomu dnes mnohdy je.

6.Každý předpis musí být podložen analýzou přínosů a nákladů (cost-benefit analýza). Předpisy přinášející nové náklady lze přijímat jen při skutečné nezbytnosti.

7. Každý dělá, čemu rozumí. Ustavíme jednotku specializovanou na tvorbu legislativy (posílení legislativní rady vlády či ministerstva spravedlnosti), která bude garantovat právní kvalitu zákonů, předkládaných vládou. Ministr pověřený řízením legislativy by měl mít silnou politickou pozici, aby byl schopen čelit rezortním tlakům.

 

Legislativní proces v Parlamentu

8. Omezíme možnost potichu prohlasovat pozměňovací návrhy. Pokusy "protlačit" v Parlamentu bez povšimnutí veřejnosti pozměňovací návrhy načtené jednotlivými poslanci omezíme změnou jednacího řádu.

9. Speciální pravidla pro kodexy. Budeme po vzoru některých jiných evropských zemí usilovat o zvláštní pravidla pro projednávání zásadních zákonů, jakými je například občanský zákoník.

 

Evropské právo

10. V Bruselu podpoříme jen takové evropské předpisy, které jsou skutečně potřeba. V EU budeme usilovat o to, aby nové evropské předpisy byly přijímány jen, pokud budou velmi přesvědčivě odůvodněny věcnými, a nikoliv jen politickými argumenty. Budeme se snažit legislativní procesy v EU maximálně zprůhlednit a zpřístupnit české veřejnosti.

11. Musíme být loajálním členem EU, ale vždy maximálně dbát národních zájmů. Je nutné přejímat evropské požadavky tak, aby byly co nejméně zatěžující pro občany i ekonomiku a aby se skrytě nezvýhodňovaly různé neprůhledné zájmové skupiny.

12. Rozumný způsob přejímání směrnic. Obsah přejímaných evropských směrnic musí být vhodně a systémově začleněn do českého právního řádu. Přejímání směrnic budeme z časového hlediska organizovat tak, aby se české zákony novelizovaly co nejméně. Současná praxe, kdy každá směrnice je přejímána do právního řádu samostatnou novelou českého zákona, je nepřijatelná.

Jiří Pospíšil, stínový ministr spravedlnosti, 6. dubna 2006