Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / ODS

[30.03.2006]

ODS

Prostředí pro zdravý život - 15 tezí pro lepší životní prostředí

Vývoj kvality životního prostředí lze rozdělit na dvě velmi odlišná období. Do roku 1999 výrazně klesalo znečištění životního prostředí. Na tom mají nepopiratelnou zásluhu první pravicové vlády, které do ochrany životního prostředí investovaly značné finanční prostředky. Kolem roku 2000 se tento pozitivní trend obrací. Pokles znečištění prostředí je výrazně pomalejší, stagnuje nebo dokonce dochází k jeho růstu. Výsledkem je stále vysoká úroveň znečištění, která je ve většině ukazatelů vyšší než průměr EU nebo průmyslových zemí světa. V některých z nich jsme na tom téměř nejhůře mezi zeměmi OECD, například v energetické náročnosti energetiky či v emisích skleníkových plynů.

Špatné vysvědčení vládě ČSSD vystavila zpráva OECD o české environmentální politice z podzimu 2005. Ve srovnání s obdobím před rokem 1998 socialistické vlády celkově zřetelně polevily v úsilí o zlepšení kvality prostředí, ve kterém žijeme. Především je alarmující, že za socialistických vlád drasticky poklesly soukromé i veřejné výdaje na ochranu životního prostředí z 2,5 % HDP v roce 1997 na 0,7 % v roce 2002. Současná vláda produkuje hory legislativy nadměrně zatěžující občany, obce a zejména podnikatele, ale skutečného zlepšení nedosahuje. Kvalita ovzduší se téměř nezlepšuje, infrastruktura pro odpady a čištění vod se buduje pomalu a česká krajina je často zbytečně poškozována.


15 tezí pro lepší životní prostředí

  • Výrazně snížit nejškodlivější typ znečištění ovzduší z malých topenišť a z dopravy
  • Urychlit a zlevnit výstavbu čistíren odpadních vod pro malá a střední sídla
  • Zjednodušit pravidla pro nakládání s odpady, která musí být přehledná a racionální
  • Zajistit, aby ekologická opatření prováděná podnikateli nebyla překážkou jejich konkurenceschopnosti
  • Všemožně podporovat zavádění nových environmentálně příznivých technologií
  • Výrazně snížit energetickou náročnost ekonomiky (účinnější technologie)
  • Energicky řešit prioritní problém rostoucí zátěže prostředí způsobené dopravou
  • Chránit přírodu pro člověka pro současné a příští generace (nové zákony o územním plánování a o půdě)
  • Postupně sanovat staré ekologické zátěže s ohledem na jejich skutečnou nebezpečnost
  • Provést audit veřejné správy, která musí fungovat podstatně efektivněji než dosud (vyjasnit vztahy mezi centrálními orgány a kraji)
  • Účast veřejnosti na rozhodování musí být efektivní, má však probíhat podle jasných pravidel
  • Položit hlavní důraz na efektivitu využití finančních zdrojů - hodnocení investic z hlediska dosaženého zlepšení parametrů životního prostředí
  • Aktivně se zapojit do přípravy legislativy v rámci EU, mít při tom na mysli naše národní zájmy
  • Zjednodušit a zpřehlednit environmentální legislativu jako celek
  • Připravit Kodex práva životního prostředí

ODS, 30. března 2006