Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / ODS

[15.11.2005]

ODS

Navrhujeme tři "Z" k zákonu o střetu zájmů

Tisková zpráva

ODS navrhuje tři Z
k zákonu o střetu zájmů

ZPŘÍSNĚNÍ, ZPŘEHLEDNĚNÍ, ZEFEKTIVNĚNÍ

ZPŘÍSNĚNÍ, ZPŘEHLEDNĚNÍ, ZEFEKTIVNĚNÍ - to jsou tři směry, kterými se chce ODS vydat při návrhu na změnu vládního návrhu zákona o střetu zájmů.

Výkon veřejné služby musí být transparentní a osoby, které vykonávají veřejné funkce musí počítat s tím, že budou pod drobnohledem veřejnosti. Musíme učinit veškeré kroky k tomu, aby naše republika nebyla na žebříčku korupce na 50. místě.

Krizi důvěry v politiku nelze vyléčit prázdnými gesty jako byla akce "Čisté ruce". První, kdo musí mít "čisté ruce" jsou politici, vrcholní úředníci a zaměstnanci. Požadavky na ně kladené musí být proto vyšší a přísnější než na ostatní občany. Případy z posledních měsíců a dní (Unipetrol - 5 na stole v českých, Pozemkový fond - machinace s pozemky) ukazují, že existující mechanismy ochrany před zneužitím veřejné funkce a kontroly nad jejím "čistým" výkonem jsou nedostatečné.

ODS proto přichází s návrhem, který by měl přinést zásadní změnu v pojetí střetu zájmů:



ZPŘÍSNĚNÍ:

  • Rozšíření okruhu osob - veřejných funkcionářů, na které se zákon vztahuje. Okruh osob se má rozšířit o státní zástupce, příslušníky Policie České republiky, členy statutárních, řídících, dozorčích, kontrolních orgánů a vedoucí zaměstnanec právnických osob vzniklých ze zákona /např. Pozemkový fond ČR, Fond národního majetku, Konsolidační agentura/ a dále o vedoucí státní zaměstnance a vedoucí zaměstnance krajů, měst a obcí.
  • Snížení limitu pro oznámení o příjmech a darech z 300.000,- Kč na 100.000,- Kč za rok. Toto snížení rozšiřuje okruh příjmů a darů, které bude muset veřejný funkcionář v oznámení uvést.
  • Při důvodném podezření, že byl veřejným funkcionářem porušen zákon o střetu zájmů, bude mít možnost podat návrh soudu každý občan!!!

ZPŘEHLEDNĚNÍ:

  • Sjednocení termínu pro podávání oznámení na 30.6. běžného roku. Takové sjednocení umožní případnou kontrolu údajů uváděných v jednotlivých oznámeních s údaji uvedenými v přiznání k dani z příjmů.
  • Sjednocení formy pro podávání všech oznámení tak, že bude vytvořen jednotný formulář resp. formuláře pro jednotlivá oznámení. Vzor formulářů bude stanoven vyhláškou Ministerstva spravedlnosti.
  • Zavedení evidence přístupů do elektronické evidence s údaji veřejných funkcionářů. Zájem na neomezeném a úplném přístupu k údajům veřejných funkcionářů, které vyplývají z jimi podaných oznámení musí zároveň doprovázet i možnost ochrany před zneužitím těchto údajů.
  • Stanovuje se, že vedení registru je výkonem veřejné správy v této oblasti. Smyslem takové úpravy je možnost případného postihu těch, kteří zneužijí informace vedené v registru. Zneužití informací z registru by pak podléhalo vedle možné pokuty podle tohoto zákona i případně trestněprávnímu postihu podle § 178 trestního zákona.

ZEFEKTIVNĚNÍ:

  • Přenesení řízení o porušení zákona a sankcích před senáty správních soudů místo volených "rad". Správní soudy dnes rozhodují ve věcech volebních a ve věcech politických stran a je zcela logické, že by měly rozhodovat i věci související se střetem zájmu veřejných funkcionářů. Řízení o porušení zákona je výrazným zásahem do práv a povinností veřejného funkcionáře, a proto by mělo být řízení vedeno právnickými profesionály - soudci.
  • Změna konstrukce sankce za porušení zákona, která by měla být vázána na výšku měsíčního příjmu veřejného funkcionáře. Navržená sankce činí až 5 násobek měsíčního příjmu oproti sankci ve výši do 500.000,- Kč bez ohledu na funkci, kterou veřejný funkcionář zastává. Sankce musí být přiměřená výšce příjmů jednotlivých veřejných funkcionářů, které jsou rozdílné např. v ČNB a na obecním či městském úřadě.
  • Stanovení účinnosti zákona na 1.1.2007. Vážným důvodem pro odklad účinnosti zákona je jeho možné zpochybnění při účinnosti zákona dnem vyhlášení. Retroaktivita-tedy zpětná účinnost - je v takových případech nepřípustná. Na druhou stranu chceme přijetí zákona ještě v tomto funkčním období PSP ČR, tak aby stanovení termínu účinnosti na 1.1.2007 umožnilo všem dotčeným veřejným funkcionářům se včas seznámit s právní úpravou a učinit takové kroky, které by je nevystavovaly do "střetu zájmů" ihned bez možnosti učinit rozhodnutí, zda do veřejné funkce vstoupit či nikoli.

ODS, 15. listopadu 2005