Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  01.05.2009 11:41 FRANCOUŽŠTINA
 
PÍŠE SE FRANCOUŽŠTINA A TITULOVAT TĚ NEMÁ CENU,JELIKOŽ SI O TVÝCH URÁŽKÁCH UDĚLÁ OBRÁZEK KAŽDÝ SÁM.INTELIGENTE...
  01.05.2009 12:27 když oprava
 
tak příště prosím bez chyb, správně je: FRANCOUZŠTINA, tedy bez háčku na "Z". A neomlouvej to "překlepem", máš to v příspěvku 2x, obrázek o Tobě už mám, inteligente.
  30.04.2009 07:04 ...
 
A vy proti němu pořád něco máte ...

http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=635 999
  30.04.2009 12:05 šťoural
 
a propo není nejdéle sloužící na MV ČR - PhDr. Marcela Machutová je déle nebo aspoň stejně
  30.04.2009 21:06 Pro Šťourala:
 
Ten tvůj příspěvek nemá hlavu ani patu, navíc chceš využívat tzv. slova přejatá z fracouštiny, ale neumíš to napsat- ty blbe. Máš chyby v interpunkci - opět ty blbe, a nakonec musím říci, že každá věta je zakončená tečkou - ty blbe. Doufám, že nejsi u policie Ty BLBE!!!!
  01.05.2009 06:32 For pro Šťourala
 
píše se Ty blbe, navíc slovo blbe stačí napsat jednou. Pak to vypadá hůř než článek nad :-).
  01.05.2009 09:00 Tyblbe
 
Ty francou-š-tino přiblblá......
  02.05.2009 20:36 šťoural
 
moment něco mě uniklo - pouze jsem reagoval na ten článek o délce na MV - jaká francouzština

zpět k článku víte, že u MV ČR dělá jeden člověk, který nastoupil k MV ČR dne 13. června 1945 !! to je co?

a pro provokatéry, rejpaly a odpůrce zdroj: databanka rekordů
  29.04.2009 21:16 Stavy
 
naplněny a v civilu není kloudnej flek a když tak za hovno!!!!!!!!!!!!!!
  29.04.2009 21:20 hahaha
 
stavy naplněny,proto další náborová kampaň,mimoto krize zkončí dříve,či později a za usmolenou dvacku může dělat v praze každej lempl,nebo popelář
  30.04.2009 05:30 Stavy
 
opravdu naplněny a flek žádný!
  30.04.2009 18:47 For stavy
 
asi někdo požil "houbičky" a tak má naplněné stavy :-). Jinak kolikpak lidí bude živit finančně "nenákladná" nová náborová kampaň...?
  29.04.2009 16:47 XXI. stol.
 
MÁME OCTÁVIE, ALE NEMÁME BENZIN TAKŽE JE TO JAKO V KOCOURKOVĚ.
  29.04.2009 17:22 For XXI
 
to byl prach sprostej kšeft těch nahoře. Ještě servis těchto vozů... no a to je páánečku výsluha pro management :-)
  28.04.2009 20:58 fekete
 
tak kolegové, zítra končím (našli mi v EKIS ještě jeden den dovolené) - sloužil jsem 10 let na SKPV (rok na místním v Praze) + rok vojny mi započítavají, takže - někdy to bylo i celkem fajn, ale nechci prošvihnout přechodné období, a nakonec mám i takový pocit, že tam kde dělám už je to spíš zaopatřovací ústav pro matky samoživitelky, apod. (nic ve zlém holky), tak se mějte a hlavně na sebe dávejte pozor, doba je divná a lidi nervózní
  29.04.2009 16:48 Alena
 
Hodně štěstí, odchází dost lidí je to už opravdu unavující.
  29.04.2009 21:15 A
 
kam?
  30.04.2009 12:25 To jsi
 
moc dlouho nevydržel. Jsi, holt, slabší třída.
  03.05.2009 20:24 fekete
 
já myslím, že těch 10 let stačilo, ale hlavně chci využít přechodného období, jinak jdu na městský úřad
  18.06.2009 19:20 Soňa
 
Fekete - tvůj názor je velice ubohej.
  28.04.2009 19:19 SOS
 
NEBOJ ONO ODEJDE POMĚRNĚ HODNĚ LIDÍ A CO POSLOUCHÁM TAK I MLADÉ PUŠKY.
  28.04.2009 11:43 bafuňář
 
je mi 29 let,udělal jsem si u policie jazyky a budu mít rentu,jelikož jsem pro provokatéry z prezidia asi jeden z těch uplakánků a bafuňářů,tak vám chci jenom napsat,že ke konci roku tááááááhnu
  28.04.2009 12:33 otázka
 
To se máš čím chlubit, a proto by nárok na rentu měl být nejdříve v 45. Nebo později ?
  28.04.2009 16:17 To
 
teprve začneš bulet!!!
  28.04.2009 16:19 For To
 
nazdar primitive. Závidíš rentu ? Vidíš, nemáš na to být ani cajtem chudáčku.
  28.04.2009 20:34 Jo
 
kdyby jsi tušil!
  28.04.2009 23:46 pro -Jo-
 
no, já asi tuším odkud vítr vane, pane plukovníku z třetího patra! Tvoje renta, kterou by jsi mohl pobírat, už nyní podstatně převyšuje průměrný plat policisty, že? Áááále vovovono se ještě nechce jít pryč, páááč když to tak sype, kdo by chodil, že? Na jednu stranu to chápu, a nezávidím, a i přesto souhlasím!
  28.04.2009 11:43 bafuňář
 
je mi 29 let,udělal jsem si u policie jazyky a budu mít rentu,jelikož jsem pro provokatéry z prezidia asi jeden z těch uplakánků a bafuňářů,tak vám chci jenom napsat,že ke konci roku tááááááhnu
  27.04.2009 23:09 forest <forest28@seznam.cz>
 
Ičko s tím rozpočtem co zůstává Policii na letošek je to hrůza !!! Hlavně, že je navenek vidět pěkná slupka. Možná, že budou politické bodíky.
  27.04.2009 23:04 forest <forest28@seznam.cz>
 
Ičko proč jsi nenechal koupit sl. auta letos, jsou ohodně levnější. Tolik zbytečně "vyhozených" peněz, ČR - MV
aby tímto značně ušetřilo !!!
  28.04.2009 23:54 Nechci
 
neministra Íčka obhajovat, ale Ty jsi minulý rok, když se zadávalo výběrové řízení, věděl, že příjde finanční krize? S výběrem vozů Škoda souhlasím, ale ta spotřeba u nich je opravdu hrozná!!! Pokud ale řlověk čeká od auta nějaký výkon, tak musí počítat s vyší spotřebou.
Nicméně, bylo by možná vhodné, kdyby celý zbytek slíbených nových vozidel pořídilo MV ještě letos, neboť cena by byla opravdu pro policii letos velmi příznivá!
  29.04.2009 10:41 Obvoďák
 
pro nechci
Asi máte na odělení těžké nohy, protože Oktavka co máme tedy 1,6 má jenom o litr vyšší spotřebu jak Fábie, ale stále má nižší spotřebu než měla Felicie co se vyřadila.
  29.04.2009 10:41 Obvoďák
 
pro nechci
Asi máte na odělení těžké nohy, protože Oktavka co máme tedy 1,6 má jenom o litr vyšší spotřebu jak Fábie, ale stále má nižší spotřebu než měla Felicie co se vyřadila.
  29.04.2009 16:14 For obvoďák
 
vzhledem k tomu, že pan MV I.L. zrušil služební dílny, kde se ta Felda opravila vskutku za pár korun, nedovedu se představit opravu těchto vozidel v civilním servisu, resp. cenu opravy. To je lepší než renta pro pro Škodovku a tučné do kapsy pro ty co v tom jedou. Navíc vzhledem k tomu, že každý den bourá 7 policejních vozů... supr kšeftík