Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  05.01.2007 15:38 OBČAN
 
Čtu na těchto stránkách, že někteří policisté se bojí jít na demonstraci. Nechápu proč ? Vy přece nesmíte stávkovat, ale svůj názor ve svém volnu můžete vyjádřit na demonstraci. Jděte do toho, držím vám palce a mnoho lidí z civilu také. Těch remcalů co reptají, že máte dost, těch si nevšímejte, jsou to většinou asociálové, kterým jste už někdy klepli přes prsty.
  05.01.2007 15:48 MH polda
 
Díky za podporu !!! Snad nebudete jediný z civilu .
  05.01.2007 15:52 Petr
 
Ano máte pravdu ... stávkovat nemůžeme, ale domonstrovat ano a to nám zaručuje přímo z.č.1/1993 Sb. - Ústava ČR a v něm zakotven z.č.2/1993 Sb. - Listina základních práv a svobod
  05.01.2007 15:55 občan
 
pro MH polda
Je nás víc.
  05.01.2007 15:57 policejní prezidium
 
On se nikdo nebojí jenom si nejsme všichni rovni-SKPV apod.
  05.01.2007 16:01 polda
 
každá demonstrace se natáčí /je jedno kdo ji pořádá/a je zde nekolik dokumentačních skupin, není těžké to potom vyhodnotit a neni nas tak mnoho aby te nekdo poznal, následuje tlak v praci a bud se srovnáš nebo radeji odejdeš protože to nevydržíš s nervama , už jsem to videl
  05.01.2007 16:04 Petr
 
Pro POLDA

Kdo se bojí nesmí do lesa ... a v lese se štípou třísky !!! Nevím jak ty, ale znám svá práva a ať mě někdo zkusí házet klacky pod nohy, tak mu to vrátím dvojnásob
  05.01.2007 16:10 polda
 
pro petra
četl jsi služebni zákon pořadně? na nás se nevztahuje Listina základních práv a svobod natož ústava čr, vždyt tady je pro policisty presumce viny tak jak se chceš bránit? dle mého názoru je celej zákon protiústavní ale to by mel napadnout nekdo jiný
i ten posledni škuban má větší práva než ty jako polda
  05.01.2007 16:43 Petr
 
Pro POLDA

To máš pravdu, ale jestli si stojíš taky za tím, že zákon je protiústavní či minimálně v rozporu s Retroaktivitou, tak máme obrovskou šanci ho sundat ... tento zákon má podle základních právních prncipů platit pro nastupující policisty od 1.1.2007
  05.01.2007 16:51 xyz
 
Pánové, jen tak pro doplnění, já, když jsem před léty odešel do civilu a podotýkám, že bez jakéhokoliv problému, tak mě můj nadřízený pronásledoval ještě několik let. A to tím způsobem, že každý u koho jsem se zajímal o práci, tak se telefonicky dotazoval, proč jsem po 15 létech od policie odešel. A vím z dobrého zdroje, že o mě podával takové informace, že by si ode mě nikdo ani kůrku nevzal. Tak pozor, tyhle ty telefonické dotazy a reference fungují pořád
  05.01.2007 17:49 kobra
 
pro Poldu : Já myslím, že kuklu v kapse uneseš, ne? Jestli není ve skladu, dá se koupit snad v každém Armyshoppu.
  05.01.2007 15:35 Petr
 
Dnes mě polilo horko a zároveň smutek ... bavil jsem se s bývalým kolegou od MP, který mě ukazoval platový výměr na rok 2007. Jeho platový výměr byl přibliženě stejný jako můj. Bohužel pro mne a bohudík pro kolegu on má zaplacenou směnnost, svátky, noční, víkendy, přesčasy, specializace, atd., takže jeho plat ve finále bude zhruba o 5 - 7 tis. větší než můj byť děláme relativně stejnou práci. Já jezdím l.158 a on l. 156, takže u hromady věcí se stejně potkáváme jelikož občané volají na obě tísňové linky. No a když už jsme u toho, tak já přijedu v tesilkách a "nehtem" na hlavě a on v "čerňákách" ... já přijedu s koženým pouzdrem a v něm starou ČZ 82 a on s novou ČZ 75 a látkovým či nožním pouzdrem. Na našem oddělení není pro hlídkovou službu jediný fotoaparát a on má ve vozidle digitální fotoaparát nebo kameru .... začíná mě mrzet, že jsem kdysi od MP odešel
  05.01.2007 15:41 Qwer
 
Dobře vím, o čem mluvíš. U nás na OHS už rok není ani pitomej Drager na chlast, takže když už ho opravdu potřebujem tak musíme volat MP jestli by nám ho milostivě přivezli. Ať žije materiální zabezpečení u PČR
  05.01.2007 15:44 Karlos
 
Městská policie za pár let udělá z České policie pasivní složku. Tady někdo nemá zájem aby to fungovalo.
  05.01.2007 15:45 ..
 
Nehodovka v Chebu má stále trubičky ALTEST....... docela síla, ne?....
  05.01.2007 18:22 podík
 
dostali jsme nové čz75, jsem levák, a když jsem dostal pravé pistolové pouzdro, řekl jsem že ho nechci, začal na mě skaldník řvát že má jen pravé a že si ho mam vzít že ho to nezajímá. nezbylo mi nic jiného než si koupit pouzdro ze svého. prostě pČR. jsem největší šupáci tohoto státu. prostě co si nekoupíme to nemáme. a oni na to hřeší
  05.01.2007 15:31 občan <mwbat@seznam.cz>
 
JE TADY NĚCO VELICE NEZDRAVÉHO V NAŠEM STÁTĚ! NAŠI ÚSTAVNÍ ČINITELÉ SI STÁLE ZVEDAJÍ PLATY,,SOUDCŮM SE ZVEDAJÍ PLATY ,MIN. ÚŘEDNÍKŮM SE ZVEDAJÍ PLATY,ATD....ATD...! PROBŮH ZA CO?!CO VŠICHNI TITO DĚLAJÍ PRO NAŠI SPOLEČNOST TAK VÝJIMEČNÉHO? MYSLÍM SI, ŽE ZA TO CO DĚLALÍ ,A NĚKTEŘÍ NEDĚLAJÍ!, MAJÍ DOST! TAK PROČ UBÍRAJÍ TĚM, JENŽ DENNĚ ZACHRAŇUJÍ LIDSKÉ ŽIVOTY, MAJETKY NEJEN NAŠE, ALE I STÁTU,A TO MNOHOKRÁT V PODMÍNKÁCH OHROŽUJÍCÍCH JEJICH ŽIVOTY! TOTO PLATÍ JAK O HASIČÍCH ,TAK I OBYČEJNÝCH POCTIVÝCH POLICISTECH ,JENŽ V MNOHA MĚSTECH DENNĚ ŠLAPOU CHODNÍKY ,ZASAHUJÍ PROTI RŮZNÝM KRIMINÁLNÍM ŽIVLŮM A NIKDY NEVĚDÍ, JESTLI SE ZDRÁVI VRÁTÍ KE SVÝM RODINÁM ,TAK JAKO I HASIČI! TATO ,MNOHDY EXTRÉMNĚ NÁROČNÁ PRÁCE TĚCHTO LIDÍ ,JE OPRAVDU VELICE SMĚŠNĚ OHODNOCENA, A VZPOMENU-LI SI ,ZAČ A JAKÉ PENÍZE DNES BEROU NĚKTEŘÍ SOUDCI NA JEJICHŽ VELICE ŠPATNOU PRÁCI JEŠTĚ MNOHDY NAVÍC DOPLÁCÍ SÁM OBYČEJNÝ OBČAN A STÁT, VZPOMENU-LI SI NA NĚKTERÉ ÚSTAVNÍ ČINITELÉ, KTERÝM JE TOTO VŠE ÚPLNĚ JEDNO , DOCHÁZÍM K JEDNODUCHÉMU ZÁVĚRU! DEMOKRACIE A PRÁVO V ČESKU--,JEN PRO VYVOLENÉ! PRO TY OSTATNÍ ,JENŽ NA NĚ PRACUJÍ, OCHRAŇUJÍ JEJICH MAJETKY A JEJICH ŽIVOTY, PRO TY ZBÝVÁ POUZE DIKTÁT A MNOHDY PSYCHICKÝ TEROR, JIMIŽ JE TI VYVOLENÍ, SVÝM JEDNÁNÍM A KONÁNÍM OBŠŤASTŇUJÍ!
  05.01.2007 15:31 Rebel <rostikpol@volny.cz>
 
A co to vyřešit jednodušejc?? Vzít si 1.2. dovolenou a nebo marodní, ať jsi dou sloužit ty inteligenti, co za to můžou.
  05.01.2007 15:46 Bohdan K.
 
Myslíš pupkáté pány v 9 třídách s rizikovým příplatkem a osobním jako hrom. Policejní prezidium je složka, která v Evropě nemá obdoby.
  05.01.2007 15:15 xy
 
Je třeba jít demonstrovat i za oběšeného kolegu z Chebu, který dne 2.1. spáchal sebevraždu. Vedení se to snaží ututlat....!!
  05.01.2007 15:17 SOS
 
UŽ JE TO TADY PRVNÍ SEBEVRAŽDY A FINANČNÍ PROBLÉMY.
  05.01.2007 15:24 Petr
 
Víš bližší důvody proč se oběsil?
  05.01.2007 15:28 xy
 
Nepovolili mu výdělečnou činnost - dělal soudního znalce. Jinak pracoval na SKPV. Měl i doma problémy se ženou a toto mu určitě nepřidalo. Chtěl jít do céčka, ale nestihl to... depka byla rychlejší :-(
  05.01.2007 15:37 Petr
 
Ach jo ... upřímnou soustrast pro kolegu
  05.01.2007 17:58 Kobra
 
Upřímnou soustrast i za mě od kolegů z JmK. Ale právě tento, doufám jen že ojedinělý, smutný případ by nás měl ještě víc spojit a popohnat. Ať není smutno v dalších rodinách.
  05.01.2007 15:09 policista
 
Jdu do demonstrace!!!!!
  05.01.2007 15:09 xy
 
Tak aby hlavně ta demosnstrace dne 26.1. byla. Abych tam nestál jak blbec sám.......! To by jsme jim akorát nahráli - už vidím Langera, jak říká: "byla to akce pár nespokojenců, je vidět, že to není s platama tak špatné..." - debil
  05.01.2007 15:12 Petr
 
Čekám, že se toho ujmou odbory .... pokud to veřejně vyhlásí odbory ( v tom jim věřím ), tak je to jasné a já do toho jdu a kolegové z různých koutu republik jistě také
  05.01.2007 15:19 Hilfe
 
Tak není problém udělat petici, nebo formou dopisů přímo na ministerstvo vnitra.
  05.01.2007 14:57 Frant. V.
 
VŠECHNY Z POLICEJNÍHO PREZÍDIA DO 3 PT A SOBOTY NEDĚLE I NOČNÍ.
  05.01.2007 14:58 OHS
 
a snížit jim plat aspoň o sto tisíc !
  05.01.2007 14:54 klik
 
Demonstrace je NUTNÁ, jinak to nepujde, do věci se musí vložit EU a Evropske odbory. Tak pojďte do ulic lidi. A VŠICHNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  05.01.2007 14:55 bez ideálů a cílů
 
ANO JE TŘEBA O PROBLÉMECH HOVOŘIT A JEDNAT.
  05.01.2007 14:56 OHS
 
my jedeme, vždyť se budeme prát smai za sebe, tak doufám, že se nás tam sejde hodně! Vždyť jsme o naše platy! tak se vzchopme a na ně, pokrytce!
  05.01.2007 14:58 xy
 
Bohužel je mezi námi dost, co se bojí...... A kdy to vlastně je a kde?
  05.01.2007 14:59 OHS
 
26.1. ale asi upřesníme nějaký čas!
  05.01.2007 15:00 OHS
 
chce to naplánovat čas na jisto, ať můžeme rozhlašovat co nejdéle a na co nejvíce útvarů!
  05.01.2007 15:02 XXX
 
Nechci vytvářet fámy ale na www.policista.cz byl čas 13-15 hod před MV - ale spíš to bylo jenom přebděžně
  05.01.2007 15:03 Petr
 
Co se týče OHS Pardubice, tak většina z těch co zrovna nebudou sloužit pojedou
  05.01.2007 15:07 OHS
 
Přijede i část OHS z České Lípy!!!
  05.01.2007 16:38 afd
 
A taky přijede par lidiček z N. Boru
  05.01.2007 14:53 ???
 
Nevíte někdo náhodou, jestli je někde upraveno, že policista ve zkušebce nemůže mít bloky a popř. taky kupón k řízení sl. motorových vozidel?
  05.01.2007 15:02 Petr
 
Po tom jsem taky pátral ... je to kraj od kraje, obec od obce a nikdo nebyl schopen mě říci jak to je. Například v Praze policista ve zkušební době, byť už má osvědčení o absolvování ZOP nesmí mít bloky a v Pardubicích bloky mít může !!!
  05.01.2007 15:04 ???
 
Já bych byla pro to - bloky a kupóny vrátit - v ulicích by se hned poznalo, že to je znát - kolik poldů spadlo do zkušebky