Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  01.02.2007 10:27 Brzda
 
Pane ministře,
když tedy policisté mají tak velké platy, které nechcete ani zveřejňovat, co mi povíte nato, že poslanci si dokázali tak pěkně přidat (zmrazené platy). To byl hnus všeho! Na to vy ale nemáte čas odpovědět. Ale jak přejete výše, hlavně zdraví a štěstí v roce 2007. :o).
  01.02.2007 14:22 555
 
Všichni nahoře berou desítky tisíc, ale kolik bere policista se nedá ani vyslovit. To je komedie, která tady ještě nebyla.
  01.02.2007 04:46 Honza F <honzaf@gmail.com>
 
Pane ministre,
samozreme si to proverujte, ale policiste s takovouto minulosti snad nemaji co delat na zadnem miste, myslim u policie, nemyslite?

"Pokud je to pravda - a já si to musím prověřit, protože pro mě je to nová informace - tak jsem přesvědčen o tom, že policisté s takovouto minulostí na takovém místě nemají co pohledávat," řekl ČT Langer"

Prave jsem si precetl, te do diskuse nezasahujete, ale zatim jsem nenasel jinou moznost, jak Vam polozit tuto otazku.

JF
  01.02.2007 07:25 ***
 
To je právě problém pana ministra a celé vládnoucí garnitury. Oni nikde před rokem 89 nepracovali? Nemuseli budovat socialismus? Nestudovali v socialistickém školství? Ten člověk, kterého si pan ministr nyní bude prověřovat nastoupik k policii (SNB) v roce 1987 a jelikož neměl 2 roky vojny, tak MUSEL!!! do pohotovostního pluku. Jinde pro něho policejní škola nebyla. Po pluku pak byly na 1 rok tzv. umístěnky a on sizase nemohl vybrat kam půjde, tak šel na rok dělat šlapku okolo federálních baráků. To byl tedy nebezpečnej "StBák". A nyní to nejdůležitější! To co následovalo potom, to už nikoho nezajímá a zajímat by mělo! Jeho postup potom, kdo ho tlačil?. Jen jedna málá poznámka. Jeho otec byl zástupce náčelníka správy Jm kraje...
  01.02.2007 00:48 Radim Doležal <radim.dolezal@seznam.cz>
 
Pane ministře, myslite si, že vaše web stránky jsou použitelné? Pro človéka, který nesleduje vaše jednani číslo XXX, v kterém se usnesete na něčem ..., já při své práci potřebuji znát zákony (a to nejsem právník), ale když některé zakony hledám dá mi to mininimálně půl dne práce a to musíte přiznat i taková blbost snižuje naše HDP. Já jsem pracovník v průmyslu a chtěl bych změnu na vašem webu, protože nejsem volič ČSSD, ale ODS tak se neobrátím na poslance, ale na Vás doufám že odpovíte. děkuji s pozdravem Radim Doležal
  31.01.2007 23:37 Jura Brno
 
www.legalnivrazda.cz
www.jirikajinek.cz
www.sinagl.cz
www.hucin.com
www.policejnistat.cz
www.policista.com

Toto není reklama na naše webové stránky jak se někteří policisté mylně domnívají. Toto je reklama na práci některých policistů.
  31.01.2007 22:15 celník <dafne@seznam.cz>
 
Celničím na jednom úřadě ve 4PT, díky 15 létům jsem na tom za 19 čistejch. Každý den lezu do smradlavejch kontejnerů a filcuju ten hnus, co jsi pak všichni kupujeme třeba v Globusu s 200-300% přirážkou. Ale to jsem odbočil....Chtěl jsem říct, že od novýho roku na mně z okna kouká můj šéf, který je v tom od ledna za 43 000,- Kč hrubýho s rukama v kapsách.......
  31.01.2007 22:18 X-men
 
bohužel ti věřím :o((
  01.02.2007 09:24 Poctivý polda
 
Podstata karierního řádu, svět peněz, materiální svět, začni se drát do těchto míst, kde budeš koukat z okna na ten dělnický lid tam dole s těmito penězi nahoře, udělej to všemi možnými dobře osvědčenými metodami - usmívej se na šéfy za každých okolností, poslouchej co si kolegové povídají a co se jim nelíbí a taktně se o tom zmiň nadřízenému, běž na pivo s nadřízeným, nevynechej žadnou situaci, kterou by jsi nevyužil ve svůj prospěch, zapomeň na slovo podraz a jiné negativní stránky člověka a soustřeď se jen k jedinému cíli - brát tyto peníze.
Toto je zkrátka cesta do míst, kde se všichni smějí, zatímco ostatním do smíchu není. Je to o tom na to mít i žaludek protože v dnešní době musí takový Chief říci svým poddaným, že to o čem si myslí, že je nespravvedlivé je ve skutečnosti spravedlivé a jen to nedokázali správně vyhodnotit
  31.01.2007 22:14 X-men
 
adf

jo, já odcházím už hodinu....měj se a ve službě bacha, když už nechtějí zaplatit ani riziko....

jj,kde sloužíš?? :o) neber úplatky,neber úplatky nebo se z toho zblázníš :o))
  31.01.2007 22:26 adf
 
To jsi měl špatně pochopil, bacha na riziko poškození zdraví nedej bože ztráty života při zákroku.... sloužím v Praze a rodné číslo ti sem hned napíšu i s trvalým bydlištěm... :-)))) fakt už mizím měj se
  31.01.2007 22:11 X-men
 
31.01.2007 22:10 adf

přesně tak...jenom se tomu říká výkaz činnosti :o)))))
  31.01.2007 22:09 X-men
 
hydromen

---------------
to jsem čekal skunku :o)
  31.01.2007 22:07 X-men
 
Kolegové....já už asi půjdu.
  31.01.2007 22:08 hydromen
 
HURÁÁÁÁÁÁÁ.....
  31.01.2007 22:12 adf
 
jo, já odcházím už hodinu....měj se a ve službě bacha, když už nechtějí zaplatit ani riziko....
  31.01.2007 22:06 X-men
 
31.01.2007 22:05 adf

někdo se tu dokonce zmiňoval o nějaké dcerce na prezídku, nastoupila v říjnu na PP a má pplk.....co ti na to mám říct? Když je člověk sakra dobrý, dejme tomu po 5-8 letech se na ta místa může s trochou štěstí dostat (pokud chce), ale tohle...jen kroutím hlavou. U nás spadli vyšší důstojníci na prap. a z toho vyplývá, že jsem kde? :-)))
---------------------------------------------------------------- ----
souhlas