Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  27.02.2007 08:43 poldík
 
Jenom aby to nedopodlo jako u kolegů na SLOVENSKU.
  27.02.2007 08:35 POZOR
 
JSOU TADY PROVOKATÉŘI !!!
  27.02.2007 08:38 CLUSOUE
 
Jo. je to jeden a ten samej, akorát pod jiným Nickem. Snaží se zhatit dnešní den !!!
  27.02.2007 08:38 Clusoe
 
a POZOR jeden z nich jsi ty buzno
  27.02.2007 08:39 CLUSOUE
 
No tak doslova jsem to nemyslel promiň
  27.02.2007 08:41 EsPe
 
Clousoe seš normál, nebo už ti taky hrabe?? Taky si počkej jak se to vyvrbí,no jak jsme se domlouvali.
  27.02.2007 08:19 Clusoe
 
Já dnes nikam nejdu.Nebudu si pálit prsty.Ať to udělají ti co chtějí jenom přidat a práci se pouze vyhýbají.
  27.02.2007 08:20 EsPe
 
Souhlas. Já taky nikde nepůjdu.To si ještě taky radši něco odsloužím a pad tradá,,,, Musel bych bejt šáhlej.Mám dobrej flek...
  27.02.2007 08:24 */*
 
Sorry, ale jseš chudák! Jestli jsi to ještě nepochopil, tak to není JEN o penězích. Jestli ti připadá odpracovat 150 hodin zdarma jako normální ... a to je jen jeden z MNOHA dopadů 361. Nejspíš sedíš jen někde v kanclu a v terénu jsi nikdy nebyl a nebudeš ... jinak by jsi takovej nesmysl nemohl nikdy napsat. Je mi tě líto ... na druhou stranu ... dobrá provokace :o) Ale tohle může napsat jen ....
  27.02.2007 08:28 Clusoe
 
*/* Von ten zákon teda není až tak špatný,A znovu tí říkám, že se nebudu pálit.Mně tě líto není, protože seš vůl a máš rohy,jako kráva
  27.02.2007 08:33 Roman K
 
Asi máte klici pravdu.Musíme se s tím zákonem smířit.Starší parťáci říkají, že už bylo i hůř.Tak počkám až to za nás ti zobáci vybojují,Určitě mi přidají víc než jim,mám 9 let
  27.02.2007 08:37 Rambo
 
Asi je to fakt.Smiřte s s tím už jednou.Společnost se rozhodla, že máte až až dost peněz.Tak už drže zobáky vy nefachčenky.Přijďte se vydělat mezi ná a pak otvírejte držky..
  27.02.2007 07:32 y
 
Bez komentáře
----------------------------------------

www.legalnivrazda.cz
www.jirikajinek.cz
www.sinagl.cz
www.hucin.com
www.policejnistat.cz
www.policista.com
www.ivanroubal.blog.cz

Toto není reklama na naše webové stránky jak se někteří policisté mylně domnívají. Toto je reklama na práci některých policistů. Samozřejmě je to zároveň ostuda celé policie. Tuto reklamu sponzorují občané ČR na své náklady, tzv. sponzorský dar pro PČR.
  27.02.2007 00:17 I.L.
 
Vážený pane Výsměchu,mě ale vůbec nezajímají Vaše problémy,mi jsme šlechta a Vy poddaní,tak už se s tím smiřte.S přáním všeho dobrého Ivan Langer
Vážení kolegové toto je odpověď pana ministra ze dne 26.2. 2007 čas 17:56, kdopak najde v odpovědi gramatickou chybu? Každý ať si udělá obrázek sám. Nejen, že má pan ministr hokej v policii ČR, ale jak vidím tak i v češtině má hrubé nedostatky:)
  27.02.2007 07:35 tt
 
koho tím krmíš?
  27.02.2007 08:06 standa
 
jseš opravdu tak tupej, nebo jseš jenom policajt?
  27.02.2007 08:21 EsPs
 
Nic proti tomu.Dyť má v podstatě i pravdu.
  27.02.2007 08:24 Clusoe
 
V podstatě souhlasím s panem ministrem.Oni ho moc ti policejní elévy nezajímají.A má recht.
  27.02.2007 08:53 ---
 
Člověče, asi Ti uniklo, že do téhle rubriky ("Diskuse") Langer nezasahuje, navíc byl tou dobou již na Slovači, takže pokud Ti to nedošlo, nejednalo se o Langerovu odpověď, nýbrž o něčí pokus o nadsázku, či částečně reálné zhodnocení současného stavu. Autor má skutečně problém s pravopisem, ale na MUDr. Mgr. I.L. bych to neházel. Lidí s takovými mezerami v gramatice je mezi námi (a nejen u policie) bohužel dost a dost.
  26.02.2007 22:49 karel <karel@seznam.cz>
 
Jsi ten největší kokot kterýho tam mohli nastrčit.
Nemáš o tom ani páru !!!
  26.02.2007 22:52 jirka <jir.vde@centrum.cz>
 
Ano Karle, máš naprostou pravdu. Je to kokot
  26.02.2007 22:38 modroočka
 
Také jsem z civilního sektoru, několikrát mě policie pomohla, nemám důvod proč tedy těmto lidem nevěřit, stojím za vámi a přeji mnoho sil v tomto boji z větrnými mlýny ....
  26.02.2007 22:39 najk
 
děkujem,to povzbudí
  26.02.2007 21:03 Policajti z okresu Vyškov
 
My, co se nemůžem zúčastnit zítřejší akce, chceme požádat, aby se naše podpora přečetla veřejně na zítřejší demonstraci. Ať již se nemůžem účastnit z tzv. služebních povinností? či z toho, že máme v kalhotách z vedení PČR, v tichém ušlapané koutu své duše podporujem všechny, kteří v sobě našli tu odvahu aby veřejně vystoupili a nebo se jim to poštěstilo se této akce zúčastnit. Ti z našich okresních kolegů, kteří jedou, budou toto prohlášení tlumočit i osobně.
Bude jich dost! My, řadoví policisté máme denně možnost sledovat ze všech sdělovacích prostředků jak nám do očí lžou naši politici, náměstci a další vedení. Je velká škoda, že prostý občan - volič, toto nemá možnost srovnat v přímém přenosu jako my.
PLNÁ PODPORA INICIATIVĚ! PLNÁ PODPORA MANIFESTU! PRYČ S NESMYSLNÝM ZÁKONEM 361/2003! PRYČ SE LHÁŘI! CHCEME SVOJI DUSTOJNOST! CHCEME DOBŘE SLOUŽIT PRO LIDI, VE SVÁTKY,V NOCI,V SOBOTY A NEDĚLE, ALE AŤ NÁM ZA TO SPRAVEDLIVĚ ZAPLATÍ! ŽÁDNÉ LANGEROVSKÉ PŘESČASY! ON TAKÉ NEPRACUJE ZADARMO!
  26.02.2007 21:46 Jezinka
 
Nepodceňujte myslícího, slušného, řadového občana. Ten co má zájem si informace zabezpečí. Já patřím mezi ně a fandím vám. Máte pravdu a bijte se o ni. Vždyť oni se bojí
postavit se vám z očí do očí. Raději jedou na Slovensko.
  26.02.2007 21:58 kobra
 
Chtěl jsem odjezd od budovy OŘ, ale málem mě ukamenovali!! Proč, PROČ??? :-))
  26.02.2007 22:38 modroočka
 
Také jsem z civilního sektoru, několikrát mě policie pomohla, nemám důvod proč tedy těmto lidem nevěřit, stojím za vámi a přeji mnoho sil v tomto boji z větrnými mlýny ....
  27.02.2007 00:24 pro Jezinku
 
Nepodceňuj vedení resortu. Třeba chtějí vylepšit náš zákon podle slovenského, o kterém se tvrdí, že je daleko lepší. Proto ta cesta.
  26.02.2007 20:19 Polda 33
 
Tak od března máme oficiálně ty hodiny zadarmo naplánované v šichtách, kdy z 8 hodinové směny je 12 hodinová směna. V průměru to u každého dělá 26 hodin navíc měsíčně. Doufám, že odbory se konečně vzbudí, kdy je sice pravdou, že na toto při vzniku zákona upozorňovali, ale to je málo. Žádné čekání na zhodnocení věci naším Ústavním soudem, ale zažalovat ČR u Mezinárodního soudu pro porušování lidských práv. 150 hodin zadarmo je zlegalizované nevolnictví a trest obecně prospěšných prací v jedné osobě.
  26.02.2007 19:40 pro nespokojeného
 
To s tím cesťákem se mi nějak nezdá. Vždyť náš ředitel v Jindřichově Hradci dojíždí z Pelhřimova každý den služebním autem. Už asi 10 let. To je divné, že by pro něho platila jiná pravidla? To ti kolegové na dojíždění do Prahy nedostali služební vozidla?
  26.02.2007 20:45 mlčím a na moje slova dojde
 
Ještě stále pan Vratišovský ??
  26.02.2007 20:46 MOTIVACE NA NULE
 
Pan ředitel dojíždí opravdu velice dlouho a vypadá to, že i velitel vnější služby začíná plně využívat vozidlo.
  26.02.2007 21:20 kobra
 
Chlapi, Přejte a bude vám taky přáno a nebojte se, na každého jednou dojde. My musíme hlavně zítra VYHRÁT!!! Tady, u Křižíka, to možná zítra všechno začne znovu. A snad i ti kluci dostanou zpátky to, co jim poprávu náleží!
  26.02.2007 23:45 ja13
 
Pan Novák, ředitel OŘ na Vysočině taky dojíždí několikráte týdně, již asi 7mým rokem ze Žďáru do Třebíčeslužebním autéčkem....
  27.02.2007 05:25 jarda
 
Doporučuji prostudovat ustanovení § 135/2 zák. č. 361/2003 Sb. Pak pochopíš, proč jsou kecy na tomto DF pouze řečmi starého zbrojnoše.
  27.02.2007 06:09 pro trefenou husu
 
Krizový štáb maximálně jednou za rok, pohotovost řešena vždy po telefonu, přesčasy - maximálně tak se svou hlavní sekretářkou. A myslím, že tu máme ještě zákon o dani z příjmu - v souvislosti s používáním firemních vozidel pro soukromé účely. To je peněz za ty roky.
  27.02.2007 07:44 ja
 
pro jardu
..kdybys pořádně četl, tak bys věděl, že se hovoří o cca. 10-ti letech. No a kontrolní otázka - kolik let platí 361 ? Pochopil ? Jestli ne, udeř hlavou do zdi a zkus to znovu...
  27.02.2007 18:52 karel
 
Doporučuji ti přihlásit se do výběrového řízení na funkci okresního ředitele a budeš mít možnost dojíždět do zaměstnání
rovněž.