Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  03.03.2007 15:33 ala
 
Dokud nenavštíví v jeden den všichni policisté svého ošetřujícího lékaře, tak se nic nezmění. To že vám něco chybí většinou zjistíte až tehdy, kdy to nemáte. Proto na vás všechny pan ministr zvysoka kašle. Z některých příspěvků na tomto fóru se mi zdá, že to společnost jeden den bez policie vydrží, nebo ne ?
  04.03.2007 00:28 mlčím a na moje slova doje
 
Spolčnost to vydrží i týden. Je nakrmaná z médií o naší práci. To, co se teď děje je většine lidí fuk .....
  03.03.2007 13:49 ....
 
od 1.3. musíme dělat výběrová řízení na věci od jedné koruny...dochází mě propiska,tak to jsem asi v kelu...kdo takové zhovadilosti proboha vymýšlí???
  03.03.2007 13:55 ...
 
Ty nejchytřejší z nejchytřejších |-(
  03.03.2007 13:29 Polda
 
Panebože, ti vedoucí jsou snad padlí na hlavu. Nechápu co se v republice děje tak mimořádného a nebezpečného, že se MUSÍ vybrat těch 150 hod. a pak budou přesčasy zaplaceny. Za prvé nic mimořádného se neděje, aby se "balíček"(to je ale blbej pojem)mohl čerpat, za druhé stejně nebudou peníze!!!A za třetí chci vidět ty protáhlé xichty až u ústavního soudu spor vyhrajem a budou zpětně všechno proplácet. Jako vždy je to nehorázný diletentizmus ze strany MV a PP.
  03.03.2007 16:38 Patapuf1 <Patapuf1@seznam. cz>
 
Pane kolego, zdravím,
až vyčerpáme zelené přesčasy, tak nám budou dávat klidně další, kdykoliv si vzpomenou, protože nám za ně dají náhradní volno (na to mají další 3 měsíce), tak si spočítej, kdy uvidíš nějakou korunu za přesčas? V únoru 2008? Ale pozor, nebude to zaplaceno s příplatkem za přesčas (členěný dle toho, zda je odpracován ve všední den, so-ne, nebo svátek, ale bude to jen průměrná hodinová mzdax počet hodin. Takže už víš, kdy budeš ty přesčasy sloužit? :-)))) Přeju ti hezký den, já na takové proplácení už nečekám a k 31.3. 2007 u PČR po 18-ti letech končím. Slovy pana ministra a Husáka (slovo prezident vypouštím) odchází ti opotřebovaní. V civilu jim ale tak nepřipadám a hned 1.4. 2007 nastupuji do soukromé společnosti.
  03.03.2007 16:57 .
 
Podle mě je to v tomto duchu - údajně je na přesčasy hromada peněz, ale překážka 150 protiústavních hodin je blokuje a tak je to tom, že se hraje na slib, který dal ministr Langer, tedy že na konci roku nebude žádný " údajný " propad platů
On / Langer / si může být asi jistý tím co říká, neboť nás nyní honí abychom si během pár měsíců rychle oddělali těch 150 hodin zdarma, tedy těch 150 hodin za které bychom měli být dle základních práv a svobod " právo být spravedlivě odměněni ", takže budem v práci od rána do večera a potom nás ještě budou honit, abychom si dalšími přesčasy " nahrabali " tolik, aby to skutečně převýšilo propad platů a pan ministr mohl řící : Já jako ministr držím slovo, mám odpovědnost jako ministr vnitra a to co jsem slíbil, to jsem i dodržel a policisté mají více než v roce 2006 / za jakou cenu jej nezajímá, že ve skutečnosti nás ošidí o zhruba 30.000,- Kč za 150 hodin včetně přesčasového příplatku /. Ale s efektem, který sám kritizoval, kdy někteří policisté měli dle něj v roce 2006 velké výdělky díky mnoha přesčasům, kdy jako lékař to zhodnotil, že to je špatné, neboť si lidé ani řádně neodpočinou a není záruka řádného výkonu služby - to jsou jeho slova. Takže tak to vidím já.
  03.03.2007 13:25 keci Ivánka
 
Zdravím všechny. Tak jsem si přečetl článek v dnešním Právu „ Spěte klidně: nejsem sociální demokrat, své dvě děti určitě nezadlužím, říká Ivan Langer“. Řeknu vám pouze svůj názor. Jsem rád, že pod tímto ministrem již nesloužím a lituji těch, kteří musí. Stojí to za to, přečíst si, jak si někdo váží nebo neváží práce policie a jak jí přetvoří. Jasně dává na vědomí, že nějaká Iniciativa není pro něj žádný partner pro jednání a že se jedná u jednacího stolu a nikoliv na nějakém náměstí. Ještě že už nesloužím, jinak bych si to v pondělí podal. Jenom mi zkazil víkend – šm….d jeden.
S pozdravem Tourut.
  03.03.2007 13:32 POLIS
 
Pravda,pravda .......
  03.03.2007 18:02 motivace na bodě mrazu
 
Pan Langer a Kalousek jsou hrobaři české policie !
  03.03.2007 11:20 y
 
Bez komentáře
----------------------------------------

www.legalnivrazda.cz
www.jirikajinek.cz
www.sinagl.cz
www.hucin.com
www.policejnistat.cz
www.policista.com
www.ivanroubal.blog.cz

Toto není reklama na naše webové stránky jak se někteří policisté mylně domnívají. Toto je reklama na práci některých policistů. Samozřejmě je to zároveň ostuda celé policie. Tuto reklamu sponzorují občané ČR na své náklady, tzv. sponzorský dar pro PČR.
  03.03.2007 11:31 .
 
neotravuj
  03.03.2007 11:41 www.rambo.cz
 
bez komentáře
____________

www.rambo.cz

Navštivte stránky našeho postiženeho kamaráda, uděláte mu tím radost.
  03.03.2007 13:18 petr
 
Teď se to potvrdilo - je to úchyl.
  03.03.2007 10:43 Pravdiválež
 
je to asi v tom, co říká I.L. : "nemůžu objíždět přímo v takové četnosti policejní služebny, jako v minulosti, tak chci slyšet od vrcholků těch malých pyramid, prostě od okresních ředitelů, jaká je situace, férově, otevřeně jaká je situace a co s tím dělají oni."
Takže tady můžete brečet jak chcete. Krajský a okresní funkcionáři to p. Langerovi férově a otevřeně a pravdivě a nezkresleně (jak jsou mnozí zvyklí:-)) sdělí. Všechno je All Right.
  03.03.2007 11:19 nejmenovaný
 
Nazdar máš úplnou pravdu nikdo si z okresních a krajských ředitelů nedovolí něco panu ministrovi vytknout.V případě že by něco vznesli tak by letěli od korýtka.
  03.03.2007 14:23 zoro
 
Pánové, však soudruzi z okresních ředitelství a krajských správ to Ivánkovi řeknou po pravdě, nic se neděje, všechno frčí a je OK.
  03.03.2007 14:25 zoro
 
jak za starých časů, a prý ODS nespolupracuje s bývalými komunisty.
  03.03.2007 19:53 Zdeno
 
Proč by něco vytýkali. Když ten srab taky okresáci zavinili. Vždyť počty a druhy tříd na základních útvarech si vyžadovali sami okresní ředitelé. To by byli sami proti sobě
  03.03.2007 10:12 Policajt
 
Tyhle stránky ukazují jak se jako národ umíme podržet. Je mi líto,že se nikdy nesemknem a nebojujeme společně. Jsme národ hloupých ovcí,který jenom bečí a brečí. Proto si si náma může každý dělat co chce.Tyhle stránky dávno pozbyli smysl.Zrušte je.
  03.03.2007 10:49 obvoďák
 
Kde jsi byl 27.2.2007 to ti nepřipadalo jako semknutí. !!!!!!!!!
  03.03.2007 11:27 Luigi Putrone
 
Souhlasím s tím, že se 27.2. jsi mohl společně vyjádřit - pokud si nebyl ve službě a takových byla spousta, zavřít ty naše " ordinace " prostě nemůžem.
  03.03.2007 08:31 fzt
 
Byl jsem mimo ČR 27.2. JSEM SE NEMOHL ZŮČASTNIT DEMONSTRACE chci se zeptat děje se něco docílilo se něčeho?
  03.03.2007 09:29 Kolokolomlýnský
 
Doufám, že jste si tu cestu s Ivanem užili ...
  03.03.2007 11:49 fzt
 
pro kolokolomlýnský jsi idiot
  03.03.2007 11:54 Kolokolomlýnský
 
for fzt

Dík. Co by jsi chtěl vědět ohledně manifestu ? Neumíš snad číst, nemáš televizi ? IT máš, tak si nehraj na hlupáka. Znáš tu písničku "Hlupáku najdu Tě?"
  03.03.2007 07:00 Lerak
 
4 fízl
S náma, to znamená s kým, pravděpodobně jsi zamindrákovaný jedinec, který nemá s policií naprosto nic společného, takže se nesnaž zařadit tam, kqam nepatříš!
PS: zřejmě jsi si nepřečetl pravidla, to lze usuzovat z výraziva tebou použitého!!
  02.03.2007 23:43 fízl
 
polovina tady těch žvejkalů a šmejdů nemá s náma nic společnýho, tak se na ně vyserte a nic jim neodpovídejte !!
  03.03.2007 01:06 rtu
 
Tak to máš pravdu. Různý magoři si tady vybíjí své mindráky, protože ve vězení neměli k internetu přístup.