Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  23.05.2008 21:41 Kliku
 
bojuješ zde s větrnými mlýny, všem jsi zřejmě pro legraci. Co takhle se začít bavit na úrovni, diskutovat a vyměňovat si názory hodné problematiky týkající se bezpečnostních sborů. Co ty na to?
  24.05.2008 07:58 Klik
 
Mám za to, že jste s tím začli a za mé názory kritizovali, ač jsou z velké části pravdivé, ale bohužel chcete slyšet pouze svou pravdu. Možná tady diskutují jenom pěšáci.
  24.05.2008 09:00 Pavel
 
Kliku jsi opravdový chudák, ale aspoň se jeden našel. Horší extrém asi neznám.
  24.05.2008 21:23 Klik
 
Pavel: s těma chudákama jsi už trapnej, jestli se ovšem nudíš, tak zvedni prdel a běž ulovit nějakou hodinu do 150h balíčku a pak zajisté budeš za tvou kvalitní práci odměněn mimořádnou odměnou vedoucího. Ovšem pokud to proflákáš spánkem a psaním v pracovní době na tomto fóru, zasloužíš si tak akorát ??? vždyť víš co a začni myslet hlavou!
  25.05.2008 10:06 kliku
 
jen ty píšeš pravdu a ostatní tě napadají, když vyjadřují nesouhlas s tvou lží? Jsi opravdu zoufalec...
  25.05.2008 10:08 a
 
abychom nezůstali u těch laciných kydů, kterými se zde prezentuješ, začni psát tu tvou pravdu pěkně pohromadě, ať můžeme "napadat tvou pravdu", pro mě diskutovat o realitě, ve které desítky let žijeme.
  25.05.2008 10:42 Pavel
 
Klik má bohužel mindrák... doporučuji psychologa k odbourání zábran... tedy pokud ví kdo je psycholog a kde ho najde. Možná spíš už je zralý na cvokaře se svojí mánií :-(. A možná, že kvůli tomu ani nežere blbec :-(
  23.05.2008 20:47 ženský sbor
 
ŽENY ZAČÍNAJÍ DOPLŇOVAT CHYBĚJÍCÍ STAVY ČESKÉ POLICIE. HEZKY TO TADY VEDEME V TÉTO ZEMI-NEŽ ZAPLATIT KVALITNÍ LIDI, TAK RADŠÍ NABEREME ŽENY, KTERÉ BUDOU ZA TYTO PENÍZE VDĚČNÉ.
  23.05.2008 21:37 vlasta
 
... a tím chceš říct, že ženy nejsou kvalitní??? někdy kvalitnější než muži, v tom bych problém neviděla, i za "ty peníze" budou pravda vděčné. Větší problém bude, až ty ženy (většinou mladičké) se provdají a půjdou na mateřskou dovolenou (a to většina z nich asi půjde). Teprve potom nastane kolaps policie. Kde se vezme narychlo kvalitní náhrada a jak náhradníky zařadit, když jejich tabulky nebude možné obsadit. Ale proč si lámat hlavu s "takovou prkotinou", že??? však pan Langer to jistě zase nějak vymyslí.
  23.05.2008 23:24 kvik
 
Samozřejmě, že ženy ano. Alespoň o nich nikdo nemůže říct, že si v práci válejí koule. Jenom jsem zvědavý, co se bude dít, až nám některé z děvčat v rámci služby přijde o život.
  24.05.2008 08:17 lk
 
U nás u žen administrativa v pohodě, ale při zákroků ve smíšené hlídce situaci dost často vyhrocují, než, aby jí uklidnili, tak nevím, když budou ve hlídce dvě ženy.
  24.05.2008 11:40 pro Vlastu
 
Že by byly ženy kvalitnější u PČR si vůbec nemyslím ( rvačky v hospodách, agresivní řidiči atd.), když to vidím, tak se většinou jedná o mladé holky, nikoliv ženy, vážící do 50 kg. S tím chceš Vlasto pomáhat a chránit? Řekni mi co? a koho? To je největší pitomost co mohli náboráři udělat. S tím co jsi napsala v druhé čísti souhlasím, ale až budeš zase něco psát, tak si to raději pořádně rozmysli, poněvadž 50 kg holka u sboru je opravdu do služby na hovno, leda pokud je pěkná a šikovná tak ředitelovi nebo náměstkovi na gaučík, ale to je zase jiná kapitola.
  25.05.2008 00:27 vlasta
 
Odsloužila jsem více jak 30 roků, z toho pár roků na dopravce a více jak 15 roků v přímém výkonu služby na OOP a musím opět konstatovat, že někdy se mi lépe sloužilo s kolegyní (byť mladou) policistkou od které jsem věděla co mohu čekat, než s některým kolegou (mladíčkem který čerstvě, někdy i bez vojny a bez základního právního vědomí k PČR nastoupil s vědomím "já jsem KING a kdo je víc").I rvačky v hospodách a agresivní řidiče jsem takto zvládala velice dobře (pravda 50 kg jsem neměla, bylo to něco navíc i síly jsem měla dostatek, poté co mi síly docházely jsem odešla do důchodu) a byť jsme na služebním vozidle neměly napsané "pomáhat a chránit" tak jsme nečinily nic jiné a i bez uvedeného hesla slušné občany jsme chránili a jim pomáhali. Naopak mohu uvést odstrašující případ, kdy kolega - policista (muž), mě jako řidiči (ženě), posadil ve služebním vozidle, při eskortě, za záda přestupce u kterého "provedl prohlídku" , přesto s nožem v ruce (zjištěno až po příjezdu na OOP). Jaký to mohlo mít dopad potažmo pro mě jako řidiče - ženu (pokud by jej přestupce použil) netřeba rozvádět, ale ve službě s policistkou - ženou se mi podobná situace za celé roky služby nepřihodila ( So, NE svátky a noční jsme sloužily 2 ženy v hlídce na celý obvod v rámci OOP). Nebudu dále rozvádět, ale kolega následně po tomto případu, z pokynu vedoucího, dobrovolně odešel jinam, byť nikoliv z řad policie. Takže můj názor : žena která slouží u PČR je schopna dosáhnout stejné výslednosti jako muž do doby než si pořídí rodinu a nastoupí na mateřskou dovolenou a to až do doby než její děti dosáhnou samostatnosti (nebo se jí o děti postará další osoba - manžel, maminka, a pod.) a poté po dosažení jejich dospělosti do věku svého osobního důchodového věku. A to jasou fakta z vlastní zkušenosti, dnes jsem již v tom důchodu. Vlasta
  25.05.2008 07:05 pro Vlastu
 
Máš to napsaný pěkně, byla jsi asi jedna z mála. Ale podívej se co teď berou ke sboru za holky. Jó, jsou pěkný, mladý, ale výška 155 cm a váka 45 kg, to určitě nikomu při zákroku respekt nenažene. Kdyby to byla jedna nebo dvě, ale takovývh mladých čerstvě nabraných je spousta, hlavně že náborář má splněno, ale kvalitou to je hodně slabý odvar. Souhlasím s tebou, jsou vyjímky třeba jako ty, ale určitě né všechny při tom velkém množství nabraných holek.
  23.05.2008 19:22 klik
 
Máte nějak moc času bejt na netu. Buďto kecáte , že jste furt v práci a píšete to doma a nebo jste furt v práci a píšete to v pracovní době!!! Takže máte asi času dost? Tak zase můžete začít fňukat.
  23.05.2008 19:54 Klak
 
Vezmi prášek.
  23.05.2008 22:51 kikolokol
 
máš pravdu
  23.05.2008 23:30 pro Klika..
 
Martine, neblbni. My za to opravdu nemůžeme, že tě zpět k PČR nevzali.
  24.05.2008 08:00 Klik
 
A zase " kolo kolo mlýnský, za čtyři rýnský"
  24.05.2008 08:59 Kvíček
 
tento net je Klikův domov tak mu ho neberte když už přišel o práci u PČR, chudáček malá
  24.05.2008 21:25 Klik
 
Kvíček je také nedoceněnej???
  25.05.2008 19:17 Jindřich
 
Né, on je jen blbej
  23.05.2008 16:37 SOS
 
UBOHÉ FINANČNÍ PODMÍNKY A NESKUTEČNÁ ADMINISTRATIVNÍ MAŠINÉRIE NUTÍ DALŠÍ LIDI Z ODDĚLENÍ K ODCHODU.
  23.05.2008 20:12 SOS není na místě
 
dnes na Nově uvedli, že stavy policie se plní díky ženám nastupujícím k PČR, na některých odděleních jsou jich ve stavu už i 2/3. Tak pánové klidně si odejděte, ženy vás nahradí,....bohužel jen do doby než půjdou na mateřskou dovolenou a to myslím bude většina z těch které nastupují. Tak je to dobře, nebo špatně???? Ale zase stavy budou alespoň teď naplněny, vždyť kus jako kus a co bude potom? třeba potopa....
  23.05.2008 21:39 jednou
 
i žen bude tolik, že budou muset za ty muže jít do ulic sloužit (dnes je to mizivé procento) a pak i ženy pochopí, zač je toho loket.... Jsem absolutním zastáncem genderové rovnosti, jak práv, tak i povinností a žádná diskriminace.
  24.05.2008 08:58 Robocop
 
A jsem zvědavý jestli novými kolegyněmi doplní i prázdná místa v Pořádkových jednotkách.
  24.05.2008 11:36 pro Robocopa
 
Já jsem zase zvědavej,jak budou slečinky šlapat v noci chodník v jednočlenných hlídkách,třeba v Praze............:-)
  23.05.2008 16:35 devastace PČR
 
Jdu k městské, tady je konečná. Langer to dovádí do kopru!
  23.05.2008 13:17 Josef
 
Zdarec lidičky, nevíte někdo jaký je plat klasického strážníka městské policie ve výkonu na ulici?Příplatky, třídy atd...?Díky za odpověď
  23.05.2008 13:27 pro Josefa
 
U nás mají nástupní plat (okresní město) o 3 tisíce větší než polda po ZOPCE.
  23.05.2008 13:45 Josef
 
Takže kolik cca. to je asi?A jaký mají rizikový příplatek?
  23.05.2008 14:26 luis
 
tak 17-18čistýho...jestli je to co borec píše, že maj o 3tisice víc jak polda po ZOPCe...:)
  23.05.2008 15:19 Josef
 
Tak to je docela hodně, s výsluhou bomba a víc než teď. Je to tak?
  23.05.2008 16:16 Tony
 
Sloužím u MP 7 let a cca se stravným hněco málo přes 20 ooo Kč,- čistýho
  23.05.2008 16:32 Josefe
 
Na tento "objev" už dáááávno přišlo několik stovek státních policistů co přešlo k MP :-)
  23.05.2008 12:42 Héélmut :-)MAZÁK !!
 
Já jsem nikdy nepodnikal:-) .Ty budeš jeden z těch co všechny znaj a všude byli vid , takoví jsou nejlepší .Držim ti palce v tvůj úspěch v kolektivu.
Zdravim všechny
  23.05.2008 12:40 Pepa z depa
 
Je to husté, potraviny,služby, nafta , benzín , plyn ,bydlení elektřina vše na co si vzpomeněš se zdražuje a u policie ? Platy stále stejné ! Klídek ,že ministře. Každý podnikatel odepisuje co se dá ! Tuny nafty ,auta i tu kurvu v bordelu si dá do nákladu nebo cestu na olypiádu a Euro, vstupenky na koncert , a policista ? Ani litr benzínu, který projede na cestu do práce ! Ne, to nemá cenu, po 16 letech u firmy končím a pujdu dělat na živnosťák třeba do lesa s pilou ! V práci hákujeme navíc, ve stresu, za ty co odešli a nikdo za to nedostane ani bůra. Parťáci uvažují stejně - končíme! Mám už dost té štvanice, po službě, abychom vydělali nějakou tu pětku k platu na hypotéku , chodíme uklízet vagóny do depa, jak debilové . To je opravdu úroveń . To, že jsme polišové tam nikomu raději neříkáme, to by se ty prostozubé obtloustlé matróny s kbelíkama potrhaly smíchy! Píšu to k poslednímu tohoto měsíce ! Zdar vytrvalci !
  23.05.2008 12:47 12
 
Tak to neuděláš na to seš krátkej a ministr to tady stejně nečte , tak běž brečet někam jinam třeba do depa kolejových vozidel třeba ti tam daj hned místo, třeba jako kolotuk , ten se má hůř než ty , tak koukej zůstat tam kde jsi a časem bude dobře , nejde všechno hned :-)
  23.05.2008 12:36 Jéééé:-)
 
Všichni platí daně :-)
  23.05.2008 12:25 Klik
 
Klik má pravdu! Budete nemile překvapeni.
  23.05.2008 18:14 Ha,ha
 
Klik je v..l. Navíc si to píše sám ...:-)
  23.05.2008 19:19 Reja
 
Klik si to nepíše sám, renta se bude danit a omrdávek bude víc s tím počítej!!!