Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  19.09.2008 13:18 Petr
 
No myslím si,že 2,6 miliardy Kč jsou zase v trapu:


http://www.novinky.cz/clanek/150015-stat-prohral-spor-s-rejdari- musi-zaplatit-1-8-miliardy-korun.html
  19.09.2008 10:06 Něco pro pobavení
 
Dobrý den,zahlédl jsem náborovou akci policie,nedalo mi to a šel jsem poslouchat....nástupní plat 16900kč hrubého...rok školy.....a k tomu ještě "stabilizační příspěvek"150....tedy hodin zadarmo v práci...vážně myslíte,že za tyto peníze seženete kvalitní personál?.....u stánku jsem se tomu zasmál a napadlo mě se s Vámi o toto podělit,třeba to ani nevíte:))..potom se snad ani nedivím,co je v policii za lidi.


Dobrý den, nástupní plat 17 tisíc při dosaženém maturitním vzdělání a nulové praxi, s připočtením dalších výhod jako 6 týdnů dovolené, kratší pracovní doba (37,5 hodiny týdně), příspěvky FKSP, celoživotní vzdělávání, nadstandardní nemocenská, při dlouhodobé službě ozdravné pobyty, výsluhové příspěvky a další výhody, to si myslím není vůbec špatné a počty zájemců o práci u policie to dokazují. V Praze platí, že zde je platový standard, a to i u absolventů, poněkud odlišný než ve zbytku republiky, ale v Praze k tomu všemu ještě musíte připočítat také nové motivační programy. Platy u Policie ČR jako celku pak dosahují výše 145 % platů rozpočtové sféry jako celku. Zdravím, Ivan Langer
  19.09.2008 10:08 Aleš
 
Zřejmě tedy stojí před branama policie ČR fronty uchazečů:))
  19.09.2008 10:47 Vaclav
 
Mate pravdu, je to tak.
  19.09.2008 11:16 XXX-pravý
 
Ivane, Ivane zase jsi nic nepochopil.
  19.09.2008 07:34 Jirka Ostrava
 
Děkuji za návštěvu fanouškům Spartaku Moskva v Ostravě, bez nichž by nebyly všem policistům ve službě předány potravinové balíčky. Jedině fanoušci Spartaku zasluhují dík nás všech řadových policistů, kteří byli včera ve službě. Tohle jsem nezažil za 15 . let co sloužím, ani při povodních v roce 1997. Ještě jednou dík, fanouškům Spartaku Moskva.
  19.09.2008 07:44 PETR
 
A kdy zase přijedou?
  19.09.2008 10:48 Karel
 
Když už nemate chatro ani na svačinu v praci, tak jdete do prdele !
  19.09.2008 22:25 Mgr. Radím Daněk
 
Z vašeho příspěvku pane kolego je cítit ironie. Poděkování zaslouží velitel opatření plk. Mgr. Petr Lessy, vedení správy Sm kraje a kolegové z odboru pořádkové a železniční policie, kteří pro policisty zajistili catering (občerstvení), zázemí (kontejnery, kasárna) a finanční zdroje na pokrytí akce (nařízení pohotovosti a zaplacení přesčasů větší části policistů). Vám všem, kteří se akce zúčastnili, zase patří poděkování ze velmi dobře zvládnutou akci a kvalitně odvedenou práci.
Mohu vás ubezpečit, že snahou vedení správy Sm kraje je a bude zajištění zázemí policistů při mimořádných událostech a rozsáhlých bezpečnostních akcích, tak jak je to běžné například u kolegů hasičů. Na případné dotazy nebo pro přijetí vašich podnětů jsem ochoten odpovědět na služebním čísle 721290 nebo na služebním emailu ssmk.opzp.rdanek@pcr.cz. Pěkný den vám všem.
  18.09.2008 23:37 nespokojený policista MH <opatrnos@centrum.cz>
 
For Imperius:

A ty jsi kdo, že si dovoluješ na nás policisty si otvírat držku?! Jen podělaná socka, co si tu dovoluje vypouštět z držky takovéhle blitky? O problematice víš úplný hovno! Zalez zpátky do kanálu a už se nevracej - to tebe nikdo nebude prosit na kolenou, aby se tě ptal na tvý dementní kecy!!
  19.09.2008 05:29 kont
 
Jediná socka JSI PŘECI TY NE? Když tady brečíš!!!!
  18.09.2008 20:15 Imperius
 
Pro ty co chcete skončit!
Tak skončete a přestaňte čeřit vodu a hrát si na hrdiny, že končíte. Takových už bylo a bude, to je prostě koloběh života. Nikdo Vás prosit na kolenou nebude a pokud jste stáli za hovno, tak Vám ani nikdo nepoděkuje.
  18.09.2008 21:27 matrix
 
Ty ještě žiješ moulo?
  18.09.2008 22:57 F1
 
" a pokud jste stáli za hovno, tak Vám ani nikdo nepoděkuje ".

Oprava - doplnění :

I pokud jste nestáli za hovno, tak Vám ani nikdo nepoděkuje.
  18.09.2008 16:47 binec
 
Blaze na kraji
Musím se přihlásit k mým předchůdcům, doufám, že to bude pro Vás určité vodítko... Zatímco na krajích podle /promiňte, možná ne Vašeho návrhu přibylo kapitánů až plukovníků- mrkněte na jejich peníze/, kteří de facto nedělají nic, resp. jen kontrolují a "kontrolují a kontrolují" .... :-)))/ , tak asi to vaše navýšení skončilo někde jinde než jste chtěl. Mrkněte například na ... kraj a jeho podřízené součásti a pak se zamyslete, kdo dělá policejní práci a kdo se jen ráno nasnídá, pokecá se sekretářkou a řekne si..., co já tak asi musím dnes udělat, aby moje pozice byla považována za důležitou a nikdo ji nechtěl zrušit...Děkuji.
  18.09.2008 16:46 nemažou
 
Než se tady něco změní tak odejdou další stovky a stovky lidí a likvidátor české policie Langer je jenom součástí vrzajícího soukolí.
  18.09.2008 16:40 Sparta
 
Styďte se UBS a Hanto nemluvě NOS!!!!! To jak jste pomohli Lhotákové je na ! je to vůbec možné, to jste odborová či jaká organizace. Jediné co umíte je vybrat prachy! S váma dvojdomek. Jenom je dokola oblbujete. Když má někdo jiný názor, je terčem palby. Pěkný podvodníci a Burda se Štěpánkem jsou už kámoši co???
  17.09.2008 22:35 malovenkovan <malovenkovan@seznam.cz>
 
Lidi vydržte ! Tahle vláda se brzo rozpadne, do roka jsou předčasné volby a milý ministr škodič vnitra už bude zase v opozici psát svoje černé knihy hříchů .....
  18.09.2008 08:38 David
 
Pozdě.Do konce roku končím a nejsem zdaleka sám
  18.09.2008 09:14 Nespokojený Policista <nespokojenypolicista@seznam.cz>
 
To je sice pěkné, že skončí, a velmi pravděpodobné, nicméně bude trvat dlouhou dobu, než budou křivdy na řadových policistech napraveny, a to za jakékoliv budoucí vlády, ať už úřednické, nebo i levicové. Paskvil 361 by musel být překopán s jinou progresí v TT, protože nůžky v platech jsou nyní hodně rozevřené a bojím se toho, že když se řadovým přidá v TT a vyšším TT nikoliv, udělá to zákonitě peklo. Při dobré konstalaci hvězd se možná přidá všem stejné procento, což bude mít za následek ještě větší rozevření nůžek v příjmech. Bafuňáři v pantoflích jsou už teď vysmátí a dokonce jsem se setkal s tím, že podporujou naše protesty, protože je jim jasné, že pokud dostanou přidáno řadoví, oni musí dostat zákonitě také. Takže někteří naše protesty v tichosti podporují a jen se usmívají.
  18.09.2008 13:06 XXX-pravý
 
4 Nespokojený Policista
Kolego, pokud by byl zájem po odchodu I.L.něco pro policii udělat, tak by to mohlo být velmi rychle hotové. Bohužel o tom zase nebude rozhodovat jen nový MV, ale celá vláda, parlament a taky senát, tedy zase každý kdo má do pr...e díru jako vždy. Tak, že co z toho vyplývá - zase dlouhé čekání na nějaké drobné změny a na komplexní změnu asi zase několik let.
  18.09.2008 14:14 Nespokojený Policista <nespokojenypolicista@seznam.cz>
 
XXX, máš pravdu, dát do pořádku celý tento policejní moloch bude trvat hodně dlouhou dobu. Urychlení toho procesu vidím možná v neustále rostoucí kriminalitě (štve mě to, ale je to evidentní, že stoupá), kdy opravdu nebudou personální síly na boj s ní a sami občané začnou poukazovat na to, že je málo policistů, a budou se ptát, proč je tomu tak atd.atd.. Pak se to bude zdůvodňovat těmi odchody policistů a nemožností nabrat nové. Proč se ale noví nehrnou, to oficiálně NEministr nepřizná. A tak se budou nesmyslně dělat další náborové kampaňě, které budou provádět SBĚR toho, co se neuchytí na trhu práce, a nikoliv VÝBĚR těch nejlepších, protože ty dávno, v porovnání s nástupním policejním platem, přeplatí konkurence.
Asi tak nějak........
  19.09.2008 10:10 Aleš
 
Myslím,že dát bordel po I.L.do pořádku nebude legrace..Co se děje nyní nemá obdoby.
  17.09.2008 20:01 x
 
Vyjádření NOSu: relativně systémové rozdělení navýšení služebních příjmů - co to má být??