Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  18.10.2008 10:25 XXX
 
Je známo, že policie má v průměru 145% průměrného platu a průměr je někde 32 500,-Kč.Ti policajti před revolucí by měli mít menší výsluhy protože dělali pro komouše,a ti po revoluci max 5 000,-Kč a v době kolik si odsloužili.Odchodné dle zákoníku práce.Až bude metropolitní policie,tak vám to skončí.ZLATÝ LANGER!
  18.10.2008 11:02 Milé XXX
 
je známa spousta věcí, třeba,že Policie má 100% nemocenské atd. Tak ten spolek prostě zrušme, když to vadí takovým moralistům jako ty.
  18.10.2008 11:39 Civil
 
Souhlas, rozpustit. Ono je totiž lepší začít stavět na zelené louce, než opravovat starou barabiznu. Jinak se totiž PČR nedá nazvat. Jediná starost policajtů je to, do které třídy budou zařazeni a kolik jim to hodí. Pomáhat a chránit umí jen sobě a sebe.
  18.10.2008 18:18 sniper
 
Jasně, chytráci, souhlasím s vámi! Zrušme policii! Zavládne právo silnějšího, a to vy určitě nebudete...
  18.10.2008 23:28 Bakunin
 
Souhlasím, ať si každý to svoje hájí sám. Bojím se však, že jenom pepřák ti na to civile stačit nebude. Tak si pospěš . Bublan prosadí psychotesty u žadatelů o zbrojní průkaz a to je pro tebe stop.
  17.10.2008 09:15 Brno - Zlatá loď
 
Za desítky milionů korun však vznikne jen 27 pracovních míst. Média už dříve upozornila, že dotace na golf může souviset s politikou. Majitel areálu Vlastimil Plašil je totiž přítelem premiéra Mirka Topolánka. Oba jmenovaní však jakékoliv lobování už dříve odmítli
  16.10.2008 18:22 z www.ubs-mv.cz
 
A je to tady!

No nevím na co naráží Miloš,ale Ičko má prej zase před podpisem nějaký slint,který kolegům co sloužili před 89 nezapočítá ani rok do renty a odchodného.No není to tak dávno co to smetl ze stolu,ale teď nevím,nevím......Po prohraných volbách a naši demonstraci bude kolem sebe kopat,tomu věřte!


Miloši,tak už s tím vylez :-)
  16.10.2008 20:24 Proč
 
prohraných volbách? Vždyť vše je super, samá positiva.
  17.10.2008 18:58 SOS
 
Íčko to zahrabe velice brzy, už odchází i mladí kolegové.
  18.10.2008 10:26 Lada
 
Teď to projde s velkou určitostí.A to bude veselo.
  15.10.2008 00:43 Jenom dotaz
 
Měl jsem nehodu se služební károu a trošinku s chlastem. Takový nepatrný zbytkáček. Zatím mě mě hodili mimo, ale bohužel se jim to nějak nelíbí.
  15.10.2008 08:01 taky jsem sloužil
 
To je naprosto správné, že se jim to nelíbí. Ani mi se to nelíbí. Měl bys být okamžitě vyhozen a bez pardonu. To by mělo platit i pro další veřejné činitele.
  15.10.2008 10:16 XXX-pravý
 
To mi chceš namluvit, že ještě sloužíš. Okamžitě tě měli vyhodit bez jakýchkoliv nároků na odstupné a rentu. Jsi OSTUDA POLICIE, styď se. My musíme jít příkladem a ne dělat stejné lumpárny jako ostatní občané.
  15.10.2008 21:33 najk
 
si obyčejný provokatér a né polda
  16.10.2008 13:59 pro provokátéra
 
Proč by měli vyhazovat člověka ze zaměstnání za to, že se dopustil přestupku v silničním provozu, kterého se na cestách dopouštíme denně téměř všichni. např. držení mobilu, rychlost, ukazatele směru atd. Pořád to jsou přestupky v dopravě, stejně jako zbytkový alkohol. Trošku tvrdá sankce proti té, kterou ukládá zákon, nemyslíte? A ruku na srdce, komu se po celou dobu služebního poměru nestalo, že by měl po ránu tzv. zbytkáček?
  16.10.2008 22:52 XXX-pravý
 
Jestli chceš pracovat jako policista, tak si zkrátka večer musíš dát o dva či několik panáků méně a jít do služby bez zbytkáčku. Pro mě je i zbytkáček nepřípustný a je to bez diskuse na vyhazov.Že si to dovolí civil dobře, ale policista si toto dovolit nesmí - a neberu námitku, že jsme taky jenom lidi.
  14.10.2008 19:16 Kliku a máme tě :-)
 
Romům v Litvínově někdo vyhrožuje jménem místostarosty
Litvínov - Předvolební boje v Litvínově pokračují. Na několika domech v Litvínově se o víkendu objevily hanlivé nápisy přející smrt Romům. Jeden z nich byl dokonce obohacen o podpis "Klika", což je jméno litvínovského místostarosty Martina Kliky. Policie nyní...:-)))
  14.10.2008 20:54 Klik
 
Zase vedle jak ta jedle! Proboha začněte už myslet hlavou!
  14.10.2008 21:27 Hombre
 
Kliku vezmi si prášek.
  15.10.2008 20:41 Klik
 
Zase ten prášek? začíná to být úsměvné.
  14.10.2008 12:31 Jak jste na tom ?
 
Pokud řadový polda dokáže zapůsobit na své rodinné příslušníky a ti nebudou volit současné mocipány na regionální úrovni tak to musí být někde vidět. Na Vás záleží jestli budou mít regionální politici dále svá 40 tis. koryta. No a když se přidají ostatní je vymalováno.
  14.10.2008 16:28 Klik
 
Já volím ODS,protože jen ta s váma zatočí
  14.10.2008 19:11 Semtex
 
Všichni víme ,že jsi extra magor!
  14.10.2008 20:26 Kliku, kamaráde
 
ty jsi hlavička už máš pojištěné vklady, začnou se zdaňovat příjmy i kolotočářům a ještě Ti slevnili ke konci roku prášky takže ráj na zemi.
  14.10.2008 20:57 Klik
 
Vymysly už něco nového, ty prášky jsou ohrané a jestli nepoznáte, že tu někdo pod stejným nickem hraje hru, tak nejste policajti a banda ufňukánků!!
  14.10.2008 11:55 jazzy
 
Lidi co blázníte? Tady je to snad o Ivánkovi a jeho blbostech a ne aby jste se tu předváděli!! To přece můžete jinde.
  09.11.2008 15:24 (),()
 
Ivane, naval prachy, kurňa, jinak všichni zdrhnou....
  14.10.2008 11:53 Jamaj
 
http://www.policista.cz/diskuze/tema/313/
  13.10.2008 17:56 Madox
 
Kliku ty ubohý primitive tobě někdo sebral hračky?
  14.10.2008 15:20 Sparta
 
Ty taky půjdeš do civilu makat. Už se těšíme až nastoupíš a předvedeš to urputný tempo, na který jsi zvyklej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  14.10.2008 16:31 Klik
 
a ne aby jsi si zničil uniformu,mě to strašně rajcuje.čau v civilu
  13.10.2008 09:26 martin
 
Koukněte na sekci policie hasiči, Klik tam píše panu ministrovi, popukáte se smíchy! Přitom má meilovou adresu "boj proti mv" takže vlstně náš spojenec! :-) A aby toho nebylo málo, jde o tak jednoduchou osobu, že nebyla schopna vymyslet vlastní text, takže použila příspěvěk jiného diskutéra :-)
  14.10.2008 15:18 Sparta
 
Já myslel, že jsme jedna osoba, nějaký chytrý policajt to tady odhalil nééé! A ty taky bulíš!!!