Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Diskuze

Omlouvám se všem zájemcům o komunikaci se mnou na tomto webu, ale diskuse zde byla pozastavena, beru si na nějaký čas prázdniny :-)

Pokud máte zájem komunikovat se mnou i nadále, můžete využít můj Facebook, rád Vás přivítám mezi své přátele :-)

Ivan Langer

  07.01.2007 21:10 SJmk
 
Protože se ve velké míře debatuje na téma úrovně platů, pokusím se vysvětlit, jaké jsou historické kořeny současného stavu a jak to s tím stanovováním platových složek vlastně je:
V prvé řadě se musím vrátit do historie, kdy se začal koncipovat z. č. 361/2003 Sb. Tehdy padlo jedno z osudových rozhodnutí, týkající se struktury platu - a sice že nový platový řád bude minimalizovat počet nadtarifních složek (úplně původně je vlastně měl eliminovat), tj. že dojde ke zrušení příplatků za SO-NE-svátky-noční služby. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo několik:
model, vyplývající z dosavadní právní úpravy (z. č. 143/1992 Sb.) je vhodný pro civilní organizaci, v níž je nepřetržitý provoz víceméně výjimečný, případně byl vhodný pro policii PŘED rozsáhlým zcivilněním, kterým prošla. Tehdy bylo třeba výrazně rozlišit tzv. kancelářské a výkonné profese. V současnosti lze možná 95% policie označit za "výkonnou" a příplatky z tohoto pohledu ztrácejí smysl. Mohly být zahrnuty formou urč. paušálu do tarifní složky mzdy zcela, nakonec se objevily ve formě 10% navýšení;
před rokem 1992 existoval v policii (SNB) fixní plat, což bylo považováno za přežité a nespravedlivé. Zavedení příplatkového systému sice odpovídalo tehdy aktuálnímu pojetí "spravedlivé odměny za práci", nicméně se ukázalo, že tento model neumožňuje zavést "kariérní řád" (zde zdůrazňuji, že komu tento pojem připadá jako zprofanované klišé, může si místo něj dosadit "model normálně fungující organizace"). Příplatky sice správně navyšovaly příjem příslušníků, kteří směny vykonávali, navyšovaly je však způsobem, který eliminoval rozdíly v platových třídách. Pak reálně docházelo k situacím, kdy policista v nižší třídě s příplatky v celkovém příjmu přeskakoval svého vedoucího (např. OOP). I tento stav byl jednou z příčin celkového stavu managementu, kdy se do vyšších funkcí kvalitní příslušníci prostě nehrnuli, neboť posun o jeden stupeň (funkci, třídu) nahoru pro ně mohl znamenat propad příjmů. Toto je stav, který neexistuje v žádné fungující civilní organizaci;
lze jistě namítat, že pokud je pro kariérní řád a fungování organizace rozhodující celkový plat a nikoliv jeho jednotlivé složky, bylo možné příplatky zachovat a navýšit tarifní platy (resp. zvýraznit rozdíly mezi nimi). To však možné nebylo - ministerstvo práce a sociálních věcí nepřipustilo jako garant odměňování ve státní správě odlišný model odměňování (a tehdejší MV Gross se prostě rozhodl tento model neprosazovat).
Rozhodnutí o zrušení systému příplatků bylo "vyrovnáváno" celkovým uvažovaným navýšením příjmů (rok cca 1999/2001) o 66%!!! To by znamenalo výrazné navýšení příjmů každého policisty. Samozřejmě, ne každé kategorii příslušníků stejně. Kariérní (platová) křivka se měla stát podstatně strmější. Tento záměr dostal tři osudové rány:
první bylo odsouvání schvalování zákona, kompromisy a vnesení "sociálního" hlediska - tj. máme málo peněz, nesmíme dopustit propad nejnižších platových tříd a přílišný nárůst vyšších tříd (vnímalo se to jako téměř neslušné), tudíž "zploštíme" křivku platů, což bude znamenat zavedení malých rozdílů mezi tarifními třídami a "kariérními stupni" = bude omezena funkčnost kariérního řádu,
druhou ranou bylo první odložení účinnosti zákona a následné napumpování výrazné části peněz na něj rezervovaných do valorizace stávajícího systému. Tyto peníze díky struktuře platů znamenaly významné navýšení úrovně platů zejména u policistů, pobírajících výraznou část mzdy ve formě příplatků. Bylo sice prohlašováno, že peníze jsou poskytnuty jaksi "zálohově" (tj. že každý policista musí počítat s tím, že s novým zákonem dostane navýšení o to menší, resp. může dojít i k propadu jeho platu), toto prohlášení však bylo ze samé podstaty nesmyslné,
třetí a poslední ranou je konkrétní struktura mzdové tabulky, schválené nedávno vládou. Ta nejenže kopíruje dosavadní "socialistické pojetí" oceňování služby, ale zcela mimořádně je prohlubuje. Místo výrazných rozdílů v tarifních třídách totiž značnou část prostředků fixuje na tzv. "platový automat", tj. nárůsty platových stupňů (což zdůrazňuji - má to význam pro další vysvětlování!).
A nyní už k aktuální situaci, tedy jak se stanovuje rozpočet, ovlivňující vaše konečné platy:
V prvé řadě vláda v rámci "státnického rozhodnutí" určila výši procentuálního navýšení mzdových prostředků v policii a ostatních bezpečnostních sborech (tuším, že je to nějakých 8% - srovnejte s původními 66%). Toto rozhodnutí je politické a nemá žádnou souvislost s požadavky kariérního systému apod. Následně byly přiděleny prostředky do kapitoly MV, resp. pro policii a bylo vydáno příslušné nařízení vlády (platová tabulka, o níž jsem již psal).
Policejní prezídium si pořídilo jakousi analýzu rozpočtových nároků jednotlivých krajských správ, vyplývající z nasazení tzv. "ostré" systemizace služebních míst. Ta však byla do určité míry ovlivněna subjektivním přístupem krajských ředitelů, neboť současná vzorová systemizace služebních míst umožňuje daleko volněji než dosud pracovat se strukturou tarifních tříd (dvě a více TT na jednom pracovišti bez stanovených poměrů či "maxů". Díky tomu je průměrná tarifní třída na jednotlivých správách krajů rozdílná.
Policejní prezídium dále vložilo do rozpočtování faktor "náročnosti služby a zatíženosti". Výsledkem je, že průměrné platy jednotlivých správ krajů jsou rozdílné v řádu několika stokorun (vynásobte např. 5,5 tis. policisty a 12 měsíci).
Správa JmK (A VÝHRADNĚ O NÍ PÍŠI DÁLE!) tedy disponuje platovým průměrem 30,2 tis. Kč, což je o (pouhé!) cca 2 tis. Kč více, než dosud.
V rámci správy byly propočteny limity pro jednotlivá OŘ/MŘ, do nichž se rovněž promítla filozofie "náročnosti a zatíženosti". Paradoxem přitom je, že díky struktuře dosavadních platových tříd a stupňů byly nejvyšší průměrné platy u nejmenších a nejméně zatížených OŘ (BK-VY-TR - důsledek vyšší průměrné platové třídy díky poměru vedení a servis proti výkonu a díky průměrně staršímu složení policistů).
Každý okresní ředitel obdržel limit průměrného platu s tím, že nejprve musí pokrýt systemizací nastavené tarifní platy (využil-li tedy volnosti vzorové SPM a nastavil samé vysoké tarifní třídy, ubírá mu to více peněz). Dále vytvořit rezervu 4,5% na přesčasy, pohotovosti a náhrady mzdy. Dále pokrýt 10% navýšení tarifů za směnnost (opět-čím větší rozsah, tím větší čerpání z platového průměru). A teprve v poslední řadě může zbytek použít dle vlastní úvahy do systému zvláštních a osobních příplatků.
Díky tomu, co jsem uvedl v předchozích odstavcích, jsou platové rozdíly stávajícího a nového systému na různých útvarech různé (nejmenší budou u nejméně zatížených "starších" útvarů, nejvíce peněz přibude u zatížených "mladších" - zde ovšem hovořím o přerozdělovacím mechanismu; je třeba si uvědomit, že největší "obligatorní" navýšení mají nejstarší kategorie policistů).
Výsledkem je tedy stav, kdy policisté zejména mladších služebních kategorií, pobírající v minulosti 2-6 tis. Kč na příplatcích za služby, musejí jít (alespoň v prvních měsících roku) s platy dolů, neboť tarifní navýšení jim nemůže tyto příplatky kompenzovat. Na některých útvarech, kde dochází k výraznějšímu navýšení v tarifních třídách, ale zejména tarifních stupních, musí být nedostatek prostředků kompenzován snížením jiných složek platu (správa JmK-nikoliv její OŘ jde na osobním příplatku dolů v průměru o 35%!).
Neočekávám samozřejmě, že vám toto vysvětlení rozjasní tváře, nicméně máte alespoň informaci o tam, jak se problém narodil.
  30.10.2008 21:50 Rentiér
 
Dneska jsem čestl na tn.cz, jak se Langer dušuje, že nikdo z jeho rodiny nic z vnitra nezprivatizuje. No, je pravda, že tolik realit jako íčko nemám, ale v realitách dělám poměrně dlouho na to, aby mi bylo jasné, že kouzlo "smlouvy o budoucí smlouvě kupní" jistě zafunguje.
  30.10.2008 22:10 Pavel
 
Se ti divím,že ty bláboly od Íčka ještě čteš
  30.10.2008 21:42 bída
 
Zastavme modré zloděje a tuneláře!
  30.10.2008 23:08 Ale JAK ?
 
Každá rada dobrá!
  30.10.2008 21:41 podraz
 
Je to v háji odchází velké množství lidí, evidentně likvidují tento sbor.
  30.10.2008 18:10 Bolek
 
Renta má být až po 20 letech 15% a zdaněná. Již teď je na nejnižší úrovni v EU.!!!!!!!!!!! Zlatý komunisti!!
  30.10.2008 20:05 Karel
 
jo,jo něco takového se chystá.............
  31.10.2008 13:51 Rentiér (30)PČR
 
Je vidět že nevíš o čem mluvíš protože zák.č.100 měl trochu jinou rentu.To zdanění nás určitě ale nemine.
  31.10.2008 15:08 rentiere
 
a o jakém zákonu 100 je řeč? Když řekneš "a", řekni i "b",
  31.10.2008 15:22 MC
 
na nejnižší úrovni EU, navíc nevím o státu v rámci EU, kde by podlehála dani z příjmů. Ikdyž možná se blízká na lepší časy a třeba si to zákonodárci neuvědomují - v rámci odstranění vyjímek má dojít ke změně v tom, že tzv. superhrubá mzda bude hrubou mzdou, což znamená s případnou účinností takové novely nárust ze dne na den o 35% a možná by pak s tím šlo spojovat i nárust základu v souvislosti s výpočtem výsluhového příspěvku. Z Výše daně z výsluhového příspěvku pak bude možné usuzovat, jestli je to výhodnější nebo ne??
  31.10.2008 17:08 Rentiér (30)PČR
 
Jednalo se o Zákon 100/1970 Sb. – O služebním poměru příslušníků SNB
Znění platné od 01. 01. 1971 do 19. 09. 1991
§ 111

(1) Příspěvek činí
a) 20% služebního příjmu, jestliže příslušník konal službu ve
Sboru národní bezpečnosti po dobu nejméně 15 let a dosáhl věku
alespoň 40 let, a pokud jde o výkonného letce nebo
o příslušníka ve funkci zvláštní povahy nebo zvláštního stupně
nebezpečnosti, bez ohledu na věk;
b) 30% služebního příjmu, jestliže příslušník konal službu ve
Sboru národní bezpečnosti po dobu nejméně 20 let nebo ji konal
po dobu kratší, ale podílel se na intenzivní výstavbě Sboru
národní bezpečnosti a dosáhl věku alespoň 45 let.

(2) Příspěvek podle předchozího odstavce nesmí však překročit
částku odpovídající maximální výši částečného invalidního důchodu
účastníků odboje.

(3) Příspěvek se zvyšuje účastníkům odboje; o toto zvýšení
může být překročena hranice stanovená v odstavci 2.

§ 112

Příspěvek se vyměřuje z posledního hrubého měsíčního
služebního příjmu příslušníka před skončením služebního poměru
nebo, jestliže je to pro něj výhodnější, z jeho průměrného hrubého
měsíčního služebního příjmu za posledních pět kalendářních roků
před skončením služebního poměru.
Tak ho srovnej se z.č.186/92 Sb. a 361/2003 Sb. A netvrď že byl lepší?!
  02.11.2008 21:43 honza <j.j.havel@seznam.cz>
 
Ano, je to tak s tím příspěvkem z let 1971-1991, jenže dříve byl u všeho stav velmi velmi stabilní (či spíše setrvalý) - dnes přijde během několika měsíců vyšší inflace a renta se opravdu rychle znehodnocuje, a to nemluvím o poloviční valorizaci a dalších rizicích, které nastartovali modroptáci - např. reformu stavějí na střední a nižší třídě a bohatým ještě dávají dárky - no není to k smíchu válcovat média, že např. desítkám tisíc učitelů přidali 500 mil, když 1 člověku (šéf polostátního podniku ČEZU -M.Roman) dají odměnu 700 mil. a tento z tohohle balíku pošle synkovi - V. Klausovi mladšímu na pražské gymnázium dar 100 mil..... Dříve měl příspěvek podstatně větší hodnotu pro řadového rentiéra, než dnes (u dnešních "zasloužilých" funkcionářů je to ovšem o něčem úplně jiném).
  30.10.2008 17:09 rentier
 
tomu parchantovi nestačí poloviční valorizace a ted vymýšlí tohle
  30.10.2008 17:08 max
 
Ožebračování policistů pokračuje, modří tuneláři likvidují sbor dokonale.
  30.10.2008 16:43 MAZEC
 
MANŽELKA SVAZÁKA LANGERA BUDE V DOHLEDNÉ DOBĚ KUPOVAT LÁZEŇSKÉ STŘEDISKO MV U LUHAČOVIC.
  30.10.2008 18:53 XXX-pravý
 
To už tady bylo, Přečti si odkaz pod nickem Hnus ze dne 29.10.2008 18:46.
  30.10.2008 14:13 Zdanění výsluh
 
http://www.novinky.cz/clanek/153142-ministerstvo-chce-zdanit-dal si-prijmy-a-pohrbit-stravenky.html
  30.10.2008 14:26 robot
 
Neslyšel už někdo, že by se mělo prodloužit přechodné období o další 3 roky?
  30.10.2008 14:37 robote...
 
...proboha co to meleš? Lhůta je daná zákonem a do toho teď nikdo nebude rejpat. Takovéhle otázky nepokládej.
  30.10.2008 15:35 Rentista
 
robote... slyšel
  30.10.2008 15:48 robote
 
Já to taky slyšel,ale s tím,že se má i prodloužit doba na nárok na rentu /20let/
  30.10.2008 18:52 XXX-pravý
 
Pošlete toho Kalouska do PEKLA. Jak může takový hříšník běhat po tomhle světě. To co na nás na všechny chystá to je do nebe volající sprostota. Už aby si ho ten čert odnesl.
  29.10.2008 20:13 pčr
 
Tak v čele policie stojí už také generál. Jmenoval ho Klaus na oslavě vzniku republiky. Za co to bylo to nikdo neví :-)
  29.10.2008 23:05 XXX-pravý
 
Raději to ani vědět nechci. Mohl bych se hodně nas..t a trefil by mě šlak.
  29.10.2008 18:46 hnus
 
MANŽELKA PANA MINISTRA LANGERA BUDE KUPOVAT V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ LÁZEŇSKÉ POLICEJNÍ STŘEDISKO U LUHAČOVIC-KRÁSNÁ PRÁCE PANE MINISTŘE!
  29.10.2008 19:27 XXX-pravý
 
4 hnus
Jo jo je třeba ještě rychle využít všechny možnosti, jak co nejvíce ze státního koláče ukousnout a to podle hesla když nemůžu já, tak alespoň manželka. HANBA pane ministře, velká hanba. Chce se mi z toho zvracet.
  30.10.2008 08:51 :-(
 
a kdo myslíte, že koupil AO Radlice?????
  30.10.2008 15:36 Clusoe
 
Nezáviď , čák pan MV si to jistě zaslouží.