Rozhovory / Za dnešní potíže policie může výhradně Ruml
[31.03.2000]
Policie
Za dnešní potíže policie může výhradně Ruml
Tajné služby, pozdní prezidentovo probuzení a zapírání zodpovědnosti
Prezident uvedl jako pramen stavu, který označil za mafiánský kapitalismus, špatnou privatizaci, kdy chyběl odpovídající právní rámec, či skutečnost, že u nás byly vlády ze samých "ekonomických profesorů". Berete to jako útok na ODS?
Vše bych zahrnul do jednoho titulku a to je "pozdní prezidentovo probuzení". Jsem rád, že se i on přihlásil ke spoluzodpovědnosti za situaci, ve které se Česká republika nachází. Jeho podíl vidím především v oblasti krachů bank, které měla na starost z pohledu rozdělování licencí a bankovního dozoru bankovní rada centrální banky vybraná prezidentem.
Domníváte se, že za únikem informací o úkolu Václava Havla pro BIS prověřit bývalého kriminalistu Josefa Douchu stojí Hrad?
Byl jsem seznámen s tímto úkolem a nemohu ho nijak komentovat vyjma formulace, že mně přijde absurdní, aby někdo veřejně vykřikoval, že úkoluje BIS a jakým způsobem. Když už někdo tvrdí, že se celý problém politizuje, myslím, že by se mělo prstem ukázat k osobě, která to nejvíce prováděla, a to je bohužel Václav Havel a bohužel Jan Ruml a čtyřkoalice. Samozřejmě jsem jednoznačně proti tomu, aby policie podléhala jakýmkoli politickým tlakům. Jsem přesvědčen, že ačkoli můžeme na jedné straně vyjadřovat nespokojenost s prací policie, nemá žádný politik vyjma ministra vnitra - a to nepřímo - nárok zasahovat do její činnosti.
Nicméně může Doucha ohrozit bezpečnost České republiky?
Byl by to velmi chatrný, špatný, snadno zranitelný stát, kdyby jeho podstata stála a padala s jedním člověkem jménem Josef Doucha.
Co říkáte na to, že se premiér a ministr vnitra nedokáží shodnout na hodnocení práce dvou speciálních policejních složek - protikorupční služby a Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu?
Určitě je to špatně. Nepovažuji za nepřirozené, když se dva členové vlády nedokáží na něčem shodnout. Co považuji za nedobré, je skutečnost, že tento svůj spor prezentují veřejně, nebo to ve svém důsledku poškozuje policii jako takovou a její důvěryhodnost.
Souhlasíte se Zemanem, který útvary kritizuje, nebo s Grulichem, jenž je hájí?
Existence specializovaných útvarů je z obecného důvodu správná. Obávám se ale, že z těchto dvou vzniklo cosi jako policie v policii nebo stát ve státě, kdy podle mého názoru chybělo jasné úkolování a především zpětná vazba a kontrola. Nikoli kontrola jednou za čas, ale průběžná. Existuje velký problém v komunikaci mezi těmito specializovanými složkami a dalšími útvary policie. Domnívám se, že si zaslouží stejně tak důsledný a hluboký audit, jakým prošly v minulosti zpravodajské služby. Na jeho základě by mělo být rozhodnuto, zda v nich je potřeba provést změny. Pokud ano, tak jakého charakteru, zda institucionálně-organizačního, nebo personálního, případně kombinací obojího.
Považujete šéfy obou útvarů Šírka a Kubiceho za amatéry podobně jako Doucha?
Obě služby vykazují z mého pohledu rezervy ve své činnosti. Je to pouze dílem odpovědnost těchto dvou ředitelů. Podstatně větší vina padá na bývalé ministry vnitra, protože ti dopustili to, co já spatřuji jako podstatný předmět kritiky: izolovanost, nespolupráci, neúkolování a průběžné nekontrolování.
Znamená to, že v ODS existuje rozpor? Váš kolega šéf sněmovní komise pro kontrolu činnosti BIS Jan Klas po středeční schůzce s Václavem Havlem konstatoval, že jeho hodnocení bezpečnostních služeb přijal s pochopením.
Ano, ale nevím, jestli se pan Klas vyjadřoval ke stejně položené otázce. Nevím, co přijal s pochopením. Každopádně by to v celé této veřejné polemice chtělo znát, z jakých informací čerpá pro své výroky pan prezident, když je zpochybňováno stanovisko předsedy vlády. Já se přiznám, že to nevím.
Máte informace o tom, že by se Zemanův poradce Šlouf snažil ovlivňovat premiéra a následně ministra vnitra, jak to naznačil Grulich?
Ministr vnitra, který by si nechal kýmkoli mluvit do svých výsadních pravomocí, jako v obsazování vedoucích postů, tak klíčových složek policie, by byl špatným ministrem. Nedokáži si představit, pokud bych kdy na tomto postu seděl, že bych si do tohoto nechal zasahovat. Odpovědnost za kvalitu těchto útvarů spadá výhradně na hlavu ministra.
Jak se díváte na snahu čtyřkoalice, která chce zřídit speciální parlamentní vyšetřovací komisi kvůli Šloufovi?
Jsem nepřítel vyšetřovacích komisí a připadne mi absurdní, aby ji Parlament vytvářel kvůli jednomu člověku. Mě děsí bohorovnost a krátká pamě Jana Rumla a uráží mě jeho výpady směrem k ODS v této souvislosti. Byl to výhradně on, kdo budoval základy bezpečnostního aparátu státu, a který je zodpovědný za veškeré omyly, přehmaty a pochybení, o kterých teď hovoříme a které se v minulosti odehrávaly. Byl bych velmi rád, kdyby si Jan Ruml především zametl před svým prahem.
Prezident by podle informací Práva chtěl, aby Stanislav Gross v případě, že se stane novým šéfem vnitra, upustil od personálních změn - zřejmě hlavně na postu policejního prezidenta.
Tyto požadavky daleko přesahují ústavní pravomoci prezidenta. Znovu říkám, byl by to špatný ministr vnitra, kdyby si nechal mluvit do svých pravomocí.
Ruml vysvětluje Zemanovu snahu o změny ve zmíněných policejních útvarech strachem z odhalení finančních kauz ODS a ČSSD.
Je to skandální, odporné. V politické kultuře to vrhá Jana Rumla kamsi hluboko. Jestliže se něco skutečně odehrálo v rámci financování ODS, tak to bylo zjevně v období, kdy on byl ministrem vnitra. První, kdo by měl být podezřelý a měl by se z něčeho takového zodpovídat, by měl být on sám. Připadá mi to opravdu nedůstojné senátora, aby se takovýmto způsobem snažil kydat špínu na všechny kolem sebe.
Nebojíte se ale, že pokud bude odvolán policejní prezident a policie pod novým vedením žádné skandály neobjeví, řekne se - Zeman to zařídil?
Vytvořil se pocit, že může být něco špatného bez existence věcných důkazů. V okamžiku, když by se ukázalo, že důkazy nejsou, automaticky se to vydá za projev zkorumpovanosti policie a vlivu politiků na jejich činnost. To je účelově postavená, špatná konstrukce. Garantuji, že ze strany ODS nikdo nikdy nejednal se sociální demokracií v tomto smyslu. Jsem přesvědčen, že policie tuto věc šetří, a když zjistí, že se někdo provinil, nech je mu sděleno obvinění, nech je postaven před soud a odsouzen.
Jako stínový ministr vnitra připravujete velmi reformní koncepci. V čem spočívá?
Z analýz, které mám k dispozici, vyplývá dvoukolejnost řízení policie. Moje koncepce je postavená na jednoznačném posílení kompetencí krajských ředitelů policií a z toho se odvíjí postavení policejního prezídia, respektive Ministerstva vnitra. Něco tedy musí zmizet. Buď to bude policejní prezidium s tím, že policejní prezident bude postaven do role náměstka ministra vnitra zodpovědného za problematiku vnitřní bezpečnosti a bude mít k sobě minimální aparát. Nebo by z policie byl vytvořen samostatný orgán státní správy. Policejní prezident by byl v jeho čele, jmenovala by ho vláda. V tu chvíli může být převedena veškerá legislativní zodpovědnost Ministerstva vnitra na Ministerstvo spravedlnosti.
Právo, 31.3.2000